ANDO schreef :
Erikdejong schreef :
Wat is het probleem met tegen stroom varen? Ik ga liever na de koffie weg en ben rond etenstijd waar ik zijn wil. Ik laat zelf altijd zoveel mogelijk de zon mijn dag bepalen en niet de maan. Zolang er voldoende water over de afstand staat ga ik echt niet aan stroom zitten rekenen af wat dan ook. waarom zou je in hemelsnaam om 4 uur je bed uit gaan om maar perse die stroom mee te hebben? Als je een goed zeilende boot hebt dan maakt die paar knopen stroom ook weinig uit!
Wat een kul.
Je kunt niet in zijn algemeen stellen dat die stroom er niet toe doet.
Als ik van Vlie naar Kornwerd wil ga ik wel degelijk uitzoeken hoe de stroom loopt .Of als ik vanuit Boulogne naar Graveline zeil,wil ik er wel zeker van zijn dat ik er 2uur-tot 2uur+ bij de aanloop ben
Op meerdaagse tochten naar bijv.Noorwegen is dat natuurlijk minder intressant.
Wat een kul inderdaad, maar dat is toch iets te snel door de bocht. Volgens mij verschillen jullie niet van mening als het gaat om rekening te houden met het tij i.v.m. diepte of hoge stroomsnelheid.
Toen wij voor het eerst naar het wad gingen, met onze ligplaats in Eemnes, was dat reuze spannend en werd het tij zo nauwkeurig mogelijk berekend. De tochtplanning werd daar volledig door gedicteerd. Wisten wij veel.
Veel later werd Harlingen onze thuishaven en het Wad ons weekend zeilwater. Ik kan je verzekeren dat je dat dan heel gauw af leert en het tij nog slechts een bijkomstigheid is. Stroom mee was leuk mee genomen, maar ook niet meer dan dat.
EDIT: Voor de nabije toekomst zal ik wat dit betreft ons gedrag ernstig moeten bijstellen. Met 1.80 diepgang was het simpel maar onze nieuwe boot krijgt een variabele diepgang van 0,55 tot 2.20 hetgeen weer heel andere perspectieven biedt waarin het tij wederom een grote rol gaat spelen. We zullen zien.
EDIT2: Ik begrijp het hele probleem van de Pollendam niet. Op een drukke vaarweg is het heel gebruikelijk dat de aanbevolen route voor de kleine vaart net buiten de betonning is danwel aan te geven dat deze in beide richtingen juist buiten de groene tonnenlijn moet blijven. Heisa om niks en nee het is niet handig om in zo'n vaarwater te gaan kruizen.