lodewijk stegman schreef :
waarom altijd die steken onderwater, is dat nu echt nodig? Ik ben er zelf ontelbare keren doorheen gevaren en die "jachten lijn" ligt er al meer dan 10 jaar hetzelfde bij, ik weet dus prima waar ik het over heb!
Wat ik zei was nauwelijks een steek onderwater, wat mij betreft. Wie niet begrijpt waarom het zinvol is om pleziervaart een eigen zone te bieden, begrijpt wat mij betreft weinig van Nederlandse situatie. Dan kun je wat mij betreft 50 jaar lang langs de Pollendam zijn gevaren en kapitein van een oceaanstomer zijn; dat maakt het onbegrip niet kleiner.
Veel plezier vaart is sneller dan de beroepsvaart en Koegelwieck houdt zich toch niet aan de geulen en telt dus zowieso niet meer mee. Mijn boot heeft een diepgang van 3.10 meter en ik kan ook door "de jachten geul" zonder problemen. De veerboten steken slechts 2.90m en viskotters en binnevaart shcepen komen ook niet veel dieper dan dat. Als je weet dat het krap is vaar je mid vaarwater, maar zelfs met laagwater is dat niet nodig!
Dat die Koegelwieck zich niet aan de betonde geul houdt, betekent wat mij betreft vooral dat de Koegelwieck spelbreker is. Zal misschien iets met de 'vrije jongens-mentaliteit' te maken hebben die je op de Waddenzee nog al eens aantreft (ook op Terschelling zelf trouwens; de mentaliteit is daar heel anders dan op Texel, bijvoorbeeld). Ik heb zelf jarenlange ervaring met het systeem in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Delta en daar werkt het perfect. Beroepsvaart komt in de doorgaande geulen NIET buiten de hoofdbetonning. Jachten zijn niet verplicht de 'vluchtstroken' tussen de hoofdbetonning en de jachtentonnen te bevaren, maar doen dat over het algemeen wel. Op die manier is er voor iedereen ruimte en hoeft de beroepsvaart niet teveel in de stress te zitten over onduidelijk manouevrerende jachten.
het hele principe is en blijft onnodig verwarrend en als iedereen nu gewoon SB vaarwater houd net als in de rest van de wereld is er helemaal niets aan de hand. Wel weer typisch Nederlands dat er zo onnodig moeilijk gedaan moet worden.
Er is helemaal niet verwarrends aan; het systeems is zo helder als glas. Het enige verwarrende is dat die nevengeul naast de pollendam weer zonodig met gele tonnen moet worden gemarkeerd terwijl over het algemeen elders gewoon wordt gewerkt met rode of groene jachtentonnen.
--
stegman