burg024 schreef :
Ik wil graag met de herfstvakantie met m'n eigen zeilboot naar Ameland varen, vanuit Lauwersoog. Ik ben even bezig met de tochtplanning, maar kom er nog niet helamaal uit. M'n schip is een Pools midzwaard scheepje van 7m. Met zwaard op steek ik 30cm en alles neer is 130. Liefst vaar ik bij een diepgang van 130 of meer, want anders moet het roer naar boven en daarmee naar achteren wat het sturen erg zwaar maakt
Clever 23 nc 700 viva?
Volgens de kaarten is het 20NM via de geulen. Als ik tussen 2h voor en 2h na HW over de wantijen wil, dan moet ik ongeveer 3-4h voor hoogwater weg uit Zoutkamp.
ik reken even vanuit Lauwersoog, daar kan je ook goed overnachten, scheelt je weer een paar uur.
Mijn vraag is of dat verstandig is qua planning: Op de motor (5pk BB) vaart hij lekker bij 4 knopen. Als ik dan 4 NM over het Zoutkamperlaag moet en er staat een stevig tegenstroom van zeg 2-3 knopen, dan ben ik nooit op tijd bij de afslag richting Wierumerwad. Wat is wijsheid? Moet ik nog eerder weg en dan wachten bij Paesensrede, of kan ik de stroming ontwijken door langs de zijkant van de geul te varen? En is dat dan goed te zien/doen als het water al over de platen stroomt?
1-1.5 knoop tegen, 2 alleen bij sprijngtij.
Ja je kan heel goed langs de randen, heb je een dieptemeter? De randen zijn met enige oefening goed te zien, meestal aan een stroomrafel, scheelt je zo maar 0,5-1 knoop!
Wij varen vaak over de 2 meter dieptelijn. Lekker op tijd vertrekken 3-4 uur voor HW en je zit heerlijk ruim, kan meteen het wantij over.
Dan nog even een tweede vraagje: is de Amasusgeul een goed alternatief voor het wantij achter Ameland. Volgens de kaarten is die geul niet betont. Klopt dat? Heeft iemand ervaring met de Amasusgeul, of dat een beetje goed te doen is? Ik heb Navionic, met de laatste routeplanner op de iPad en ik heb net de Nuud iPad case besteld, dus ik zou bij wijze van spreke blind de route moeten kunnen volgen als ik de GPS marker erin zet.
Groet, Menno.
Ik ben niet de ontdekker, maar wel de naamgever, geul is met de waypoints zeer goed te volgen, en zoals gezegd korter. Grootste voordeel vind ik dat ie vaak beter te bezeilen is, omdat je niet die rare punt van het pinkegat hebt.
Waypoints op
www.wadvaarders.nl.
Daar waar de amasus en de zuiderspruit dicht bij elkaar zitten, (ongeveer bij het wantij) kan je ook gewoon oversteken, is amper ondieper.
30cm?
Zorg dat je puts vol is, bij vastlopen iets water erbij gieten, en weer verder varen.
Ntte dweil helpt ook.