Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zoutkamp naar Ameland

Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 06:35 #324269

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik wil graag met de herfstvakantie met m'n eigen zeilboot naar Ameland varen, vanuit Lauwersoog. Ik ben even bezig met de tochtplanning, maar kom er nog niet helamaal uit. M'n schip is een Pools midzwaard scheepje van 7m. Met zwaard op steek ik 30cm en alles neer is 130. Liefst vaar ik bij een diepgang van 130 of meer, want anders moet het roer naar boven en daarmee naar achteren wat het sturen erg zwaar maakt

Volgens de kaarten is het 20NM via de geulen. Als ik tussen 2h voor en 2h na HW over de wantijen wil, dan moet ik ongeveer 3-4h voor hoogwater weg uit Zoutkamp.

Mijn vraag is of dat verstandig is qua planning: Op de motor (5pk BB) vaart hij lekker bij 4 knopen. Als ik dan 4 NM over het Zoutkamperlaag moet en er staat een stevig tegenstroom van zeg 2-3 knopen, dan ben ik nooit op tijd bij de afslag richting Wierumerwad. Wat is wijsheid? Moet ik nog eerder weg en dan wachten bij Paesensrede, of kan ik de stroming ontwijken door langs de zijkant van de geul te varen? En is dat dan goed te zien/doen als het water al over de platen stroomt?

Dan nog even een tweede vraagje: is de Amasusgeul een goed alternatief voor het wantij achter Ameland. Volgens de kaarten is die geul niet betont. Klopt dat? Heeft iemand ervaring met de Amasusgeul, of dat een beetje goed te doen is? Ik heb Navionic, met de laatste routeplanner op de iPad en ik heb net de Nuud iPad case besteld, dus ik zou bij wijze van spreke blind de route moeten kunnen volgen als ik de GPS marker erin zet.

Groet, Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 07:10 #324284

Volgens Quicktide ( gebruik je dat trouwens al?) kun je het Wierummerwad passeren van -3 tot +2,5 HW . Hangt natuurlijk ook een beetje af van Spring of doodtij.

Ik zou trouwens tussen twee huur voor of op zijn laatst met LW vertrekken uit Lauwersoog ( buiten de sluis) . Dan moet je wel 2-3 uur wachten in de Paesensrede maar je hebt niet twee uur opboksen tegen de stroom in.Bovendien heb je dan in ieder geval de maximale tijd voor beide wantijen .
Hangt wel af van de datum natuurlijk want ik neem niet aan dat je in het donker wilt varen.
Welke dag wil je die tocht eigenlijk maken? Dan kun je misschien toch beter op Quicktide kijken , dan kun je heel precies plannen.
De Amasusgeul is inderdaad niet (meer) betend . Je kunt er vast wel varen met opgehaald zwaard en roer maar een beetje risico is dat natuurlijk wel en eigenlijk alleen als je een kaartplotter hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 07:32 #324297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27514
burg024 schreef :
Mijn vraag is of dat verstandig is qua planning: Op de motor (5pk BB) vaart hij lekker bij 4 knopen. Als ik dan 4 NM over het Zoutkamperlaag moet en er staat een stevig tegenstroom van zeg 2-3 knopen, dan ben ik nooit op tijd bij de afslag richting Wierumerwad. Wat is wijsheid? Moet ik nog eerder weg en dan wachten bij Paesensrede, of kan ik de stroming ontwijken door langs de zijkant van de geul te varen? En is dat dan goed te zien/doen als het water al over de platen stroomt?
Jammer genoeg zit één van de hoogste stukken in de route al in het begin van de tocht (Wierummerwad: 1,2 m. droogvallend boven LAT; zie de RWS-dieptestaat van augustus). Het water komt tijdens HW op (bijvoorbeeld) zaterdag 20 oktober (14.36 u.) tot 2,90 m. boven LAT. In theorie kun je daar dus pas ongeveer 2 uur voor HW overheen. Dat laat erg weinig tijd voor de rest van de route (wantij Ameland).
Het stuk tussen de Paessensrede en de geul van het Friesche Wad schat ik op een mijl of drie. Minder dan een uur varen, dus. Ik geloof dat ik in jouw plaats gebruik zou maken van het midzwaard en het opklapbare roer. Kun je bij de buitenboordmotor, vanuit de kuip? Klap roer dan volledig omhoog en stuur met de motor. Laat het roer vrij meebewegen. Kan dat niet, dan sturen met het opgeklapte roer en eventueel wat langzamer varen. Je kunt hiermee zoveel tijdwinst boeken ten opzichte van het tij, dat snelheid er sowieso minder meer toe doet. Desgewenst kun je na het Wierummerwad weer een tijdje met het roer naar beneden varen.
Vertrek rond LW of een uurtje erna vanuit Lauwersoog. In het eerste uur van de vloed zal die tegenstroom zeker nog geen 2- 3 mijl zijn.
Dan nog even een tweede vraagje: is de Amasusgeul een goed alternatief voor het wantij achter Ameland. Volgens de kaarten is die geul niet betont. Klopt dat? Heeft iemand ervaring met de Amasusgeul, of dat een beetje goed te doen is?
Forumlid Hans Fix is min of meer de ontdekker van die geul. De geul is niet betond, maar op de website van de Wadvaarders is een setje waypoints te vinden. De route via de Amasusgeul schijnt iets korter en dieper te zijn dan die over Friesche Wad en Zuiderspruit, dus als je op wayoints durft te navigeren een goed alternatief. De geul eindigt min of meer bij de veersteiger van Nes. Van daar af vaar je dezelfde route als de veerboot (als je de diepe geul wilt volgens tenminste), dus meer opletten.

Hou er ook rekening mee dat je aan het eind van week 43 dicht bij doodtij zit, dus er komt na de beschreven zaterdag steeds minder water.

--
stegman

p.s.: vertrek Lauwersoog veranderd; dat stond er een beetje raar, in eerste instantie
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 08:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 08:57 #324333

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Heren,

Bedankt zover. Betekent dus dat ik rond LW moet vertrekken uit Lauwersoog. Ik wilde vrijdag de 19e gaan, dus dat is rond 8h. Ik kan inderdaad goed varen met het zwaard en roer omhoog en dan sturen op de BB. Is zelfs veliger, want met een deels opgehaald roer (steekt naar achteren) heb ik al een keer de schroef geraakt.

Aanpak is dan
- weg rond LW (8h)
- bij Paesensrede zeil eraf (hopelijk kan ik zeilen op het Zoutkamperlaag), zwaard en roer omhoog en zo snel mogelijk met 30cm diepgang over het wantij en
- dan via Friesche Wad, Pinkegat en Zuiderspruijt naar Ameland. Hopelijk kunnen ook daar weer stukken gezeild worden.
- ik lees op wadvaarders ook nog iets over een afsteek van Friesche Wad naar Pinkegat. Is iemand daarmee bekend? Volgens de kaart is dat dan dezelfde afslag nemen als naar de Amasusgeul en dan afsteken richting PG4 of 6

Ik ben voornemens om vrijdag 26 oktober retour te gaan. HW is dan ongeveer hetzelfde als de 19e, alleen is HW Nes al om 8h 's ochtends. Ik zou dan iets voor HW willen vertrekken (anders vaar ik in het donker), om dan via Zuiderspruijt en Pinkegat naar het Rif te varen. Achter het Rif wil ik dan een getijdestop maken om met de vloedstroom door te varen naar Lauwersoog. Alternatief is buitenom, maar dat durf ik nog niet zo goed aan en dan kom ik waarschijnlijk te vroeg in het Westgat.

Ik gebruik inderdaad Quicktide om te bepalen wanneer ik met mijn diepgang over een wantij kan. Ik snap echter nog niet goed hoe dat werkt met meerdere wantijen. Ik kan nl wel meerdere wantijen aanvinken, maar zie nog niet hoe dat mij helpt om in één HW over meerder wantijen te komen. Je zou verwachten dat Quicktide de afstand tussen de wantijen kent en dan op basis van verwachte snelheid een soort totaal-window kan berekenen.

Groet, Menno.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 08:58 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 09:01 #324334

burg024 schreef :
Ik wil graag met de herfstvakantie met m'n eigen zeilboot naar Ameland varen, vanuit Lauwersoog. Ik ben even bezig met de tochtplanning, maar kom er nog niet helamaal uit. M'n schip is een Pools midzwaard scheepje van 7m. Met zwaard op steek ik 30cm en alles neer is 130. Liefst vaar ik bij een diepgang van 130 of meer, want anders moet het roer naar boven en daarmee naar achteren wat het sturen erg zwaar maakt
Clever 23 nc 700 viva?

Volgens de kaarten is het 20NM via de geulen. Als ik tussen 2h voor en 2h na HW over de wantijen wil, dan moet ik ongeveer 3-4h voor hoogwater weg uit Zoutkamp.
ik reken even vanuit Lauwersoog, daar kan je ook goed overnachten, scheelt je weer een paar uur.
Mijn vraag is of dat verstandig is qua planning: Op de motor (5pk BB) vaart hij lekker bij 4 knopen. Als ik dan 4 NM over het Zoutkamperlaag moet en er staat een stevig tegenstroom van zeg 2-3 knopen, dan ben ik nooit op tijd bij de afslag richting Wierumerwad. Wat is wijsheid? Moet ik nog eerder weg en dan wachten bij Paesensrede, of kan ik de stroming ontwijken door langs de zijkant van de geul te varen? En is dat dan goed te zien/doen als het water al over de platen stroomt?
1-1.5 knoop tegen, 2 alleen bij sprijngtij.
Ja je kan heel goed langs de randen, heb je een dieptemeter? De randen zijn met enige oefening goed te zien, meestal aan een stroomrafel, scheelt je zo maar 0,5-1 knoop!
Wij varen vaak over de 2 meter dieptelijn. Lekker op tijd vertrekken 3-4 uur voor HW en je zit heerlijk ruim, kan meteen het wantij over.
Dan nog even een tweede vraagje: is de Amasusgeul een goed alternatief voor het wantij achter Ameland. Volgens de kaarten is die geul niet betont. Klopt dat? Heeft iemand ervaring met de Amasusgeul, of dat een beetje goed te doen is? Ik heb Navionic, met de laatste routeplanner op de iPad en ik heb net de Nuud iPad case besteld, dus ik zou bij wijze van spreke blind de route moeten kunnen volgen als ik de GPS marker erin zet.

Groet, Menno.

Ik ben niet de ontdekker, maar wel de naamgever, geul is met de waypoints zeer goed te volgen, en zoals gezegd korter. Grootste voordeel vind ik dat ie vaak beter te bezeilen is, omdat je niet die rare punt van het pinkegat hebt.
Waypoints op www.wadvaarders.nl.
Daar waar de amasus en de zuiderspruit dicht bij elkaar zitten, (ongeveer bij het wantij) kan je ook gewoon oversteken, is amper ondieper.

30cm?
Zorg dat je puts vol is, bij vastlopen iets water erbij gieten, en weer verder varen.
Ntte dweil helpt ook.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 09:06 #324337

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
mocht je vaker het wad op gaan; je kan een kort roer maken wat ca 50 cm diep steekt. Op ht clever 23 forum staan hier verschillende voorbeelden van.

www.12forum.nl/forum/bericht.p...D=2238&tID=187&fID=5

www.12forum.nl/forum/bericht.php?ID=2238&tID=88&fID=5

Voor een clever 23 met polyester helmstok heb ik er nog wel één liggen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 09:10 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 09:09 #324340

burg024 schreef :
Heren,

Bedankt zover. Betekent dus dat ik rond LW moet vertrekken uit Lauwersoog. Ik wilde vrijdag de 19e gaan, dus dat is rond 8h. Ik kan inderdaad goed varen met het zwaard en roer omhoog en dan sturen op de BB. Is zelfs veliger, want met een deels opgehaald roer (steekt naar achteren) heb ik al een keer de schroef geraakt.

Aanpak is dan
- weg rond LW (8h)
- bij Paesensrede zeil eraf (hopelijk kan ik zeilen op het Zoutkamperlaag), zwaard en roer omhoog en zo snel mogelijk met 30cm diepgang over het wantij en
- dan via Friesche Wad, Pinkegat en Zuiderspruijt naar Ameland. Hopelijk kunnen ook daar weer stukken gezeild worden.
- ik lees op wadvaarders ook nog iets over een afsteek van Friesche Wad naar Pinkegat. Is iemand daarmee bekend? Volgens de kaart is dat dan dezelfde afslag nemen als naar de Amasusgeul en dan afsteken richting PG4 of 6

Ik ben voornemens om vrijdag 26 oktober retour te gaan. HW is dan ongeveer hetzelfde als de 19e, alleen is HW Nes al om 8h 's ochtends. Ik zou dan iets voor HW willen vertrekken (anders vaar ik in het donker), om dan via Zuiderspruijt en Pinkegat naar het Rif te varen. Achter het Rif wil ik dan een getijdestop maken om met de vloedstroom door te varen naar Lauwersoog. Alternatief is buitenom, maar dat durf ik nog niet zo goed aan en dan kom ik waarschijnlijk te vroeg in het Westgat.

Ik gebruik inderdaad Quicktide om te bepalen wanneer ik met mijn diepgang over een wantij kan. Ik snap echter nog niet goed hoe dat werkt met meerdere wantijen. Ik kan nl wel meerdere wantijen aanvinken, maar zie nog niet hoe dat mij helpt om in één HW over meerder wantijen te komen. Je zou verwachten dat Quicktide de afstand tussen de wantijen kent en dan op basis van verwachte snelheid een soort totaal-window kan berekenen.

Groet, Menno.

Nee, iets later weg gaan, heb je meer water en kan je lekker over het wantij zeilen, is maar een klein stukkie wat echt ondiep is. Meeste stukken van de geulen zijn goed diep.
Klapzwaard of hefkiel?
Afsteken is idd via stukje amasus, zie mijn eerdere post.
Waarom niet droogvallen, en met het volgende tij verder.
Achter het rif:
waar precies? Let op dat je bij veel deining op de noordzee, dat daar op verschillende plekken erg goed merkt!
Totaalwindow met afstand en snelheid, leuk, gaan we over nadenken.

Groet
Hans
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 09:23 #324347

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Heren,

Zoutkamp was een foutje, omdat ik net het Zoutkamperlaag in m'n hoofd had. Ik vertrek inderdaad uit Lauwersoog: m'n bootje ligt in Noordergat aan de A-steiger.

Het is een Focus 690, met een midzwaard (geen hefkiel). Ik kan dan ook gewoon doorvaren tot ik vastloop, dan het zwaard omhoog en verdergaan. Nadeel van het midzwaard is dat hij iets tuiteliger is omdat de ballast in de romp zit. Het is wel een erg droog bootje. Tijdje terug met pal wind tegen (dikke 4 Bft) en stroom mee opgekruisend op het Zoutkamperlaag geen druppeltje water aan boord.

Ik heb het bootje sinds dit jaar en ben langzaam aan het opbouwen; keertje de sluis door geweest, keertje drooggevallen achter het Rif. In de herfstvakantie met de familie naar Ameland. Vrouw en kids met de "gewone" boot en ik op eigen kiel. Moet het weer natuurlijk wel een klein beetje meezitten. Ik heb niet veel trek om 5h op de motor te moeten varen. En boven een dikke windkracht 4 ga ik liever niet alleen.

Heenweg lijkt nu wel redelijk helder. Advies over de terugreis is nog erg welkom.

Wat betreft het ingekorte roer: dat had ik ook al in gedachten. Ik was al een uitgebreide beschrijving voor de Clever tegengekomen (van jouw Rob?) Als je er nog één hebt liggen houd ik me aanbevolen. Misschien kan het passen. Ik heb een RVS helmstok en twee RVS wangen, waartussen het roerblad om een bout heen omhoog kan zwaaien.

Groet, Menno.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 09:27 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 09:47 #324356

burg024 schreef :
Heren,

Zoutkamp was een foutje, omdat ik net het Zoutkamperlaag in m'n hoofd had. Ik vertrek inderdaad uit Lauwersoog: m'n bootje ligt in Noordergat aan de A-steiger.

Het is een Focus 690, met een midzwaard (geen hefkiel). Ik kan dan ook gewoon doorvaren tot ik vastloop, dan het zwaard omhoog en verdergaan. Nadeel van het midzwaard is dat hij iets tuiteliger is omdat de ballast in de romp zit. Het is wel een erg droog bootje. Tijdje terug met pal wind tegen (dikke 4 Bft) en stroom mee opgekruisend op het Zoutkamperlaag geen druppeltje water aan boord.

Ik heb het bootje sinds dit jaar en ben langzaam aan het opbouwen; keertje de sluis door geweest, keertje drooggevallen achter het Rif. In de herfstvakantie met de familie naar Ameland. Vrouw en kids met de "gewone" boot en ik op eigen kiel. Moet het weer natuurlijk wel een klein beetje meezitten. Ik heb niet veel trek om 5h op de motor te moeten varen. En boven een dikke windkracht 4 ga ik liever niet alleen.

Heenweg lijkt nu wel redelijk helder. Advies over de terugreis is nog erg welkom.

Wat betreft het ingekorte roer: dat had ik ook al in gedachten. Ik was al een uitgebreide beschrijving voor de Clever tegengekomen (van jouw Rob?) Als je er nog één hebt liggen houd ik me aanbevolen. Misschien kan het passen. Ik heb een RVS helmstok en twee RVS wangen, waartussen het roerblad om een bout heen omhoog kan zwaaien.

Groet, Menno.

Terugweg:

Als je alle tonnen in gps hebt (www.filo.nl) dan is het varen in het donker ook prima te doen.

Terug: 2h voor hw Nes vertrekken,
thv de veerbootsteiger leg je de koers op ww3
vanaf ww3 de geul ongeveer volgen en flink afsteken van PR naar Z5.
Rand van de geul zoeken, en lekker naar L' oog raggen.
Toch meestal ZW wind :-)

'k Weet het, nu wil je nog voorzichtig doen, maar over drie jaar doe je dit ook.
pfff 30 cm met binnenballast. (Zou wel een ondiep hulproertje maken)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 10:06 #324366

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27514
It Paradyske schreef :
pfff 30 cm met binnenballast.
Moet ik uit deze zucht opmaken dat je spijt hebt van de aanschaf van een boot met wel 60 cm diepgang met zwaard omhoog?
Hier laat je wat, daar vindt je wat, Hans.. Neem het als een man..hahaha..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 10:53 #324403

burg024 schreef :
Heren,

Ik gebruik inderdaad Quicktide om te bepalen wanneer ik met mijn diepgang over een wantij kan. Ik snap echter nog niet goed hoe dat werkt met meerdere wantijen. Ik kan nl wel meerdere wantijen aanvinken, maar zie nog niet hoe dat mij helpt om in één HW over meerder wantijen te komen. Je zou verwachten dat Quicktide de afstand tussen de wantijen kent en dan op basis van verwachte snelheid een soort totaal-window kan berekenen.

Groet, Menno.

Ja je moet van een gratis toepassing die door een particulier met een uit de hand hobby is ontwikkeld nu ook weer niet te veel verlangen.
Je kunt maar één wantij per keer bekijken. Dan schrijf je gewoon de tijden voor passage op en m.b.v. de kaart en je snelheid kun je precies plannen. hoe je ze het beste kunt passeren.
Een praktische benadering is ook om gewoon te vroeg aan de eerste wantij te beginnen en dus op een gegeven moment vast te lopen.geeft niet want het is immers opkomend water.
Dan passeer je dat eerste wantij zo vroeg als mogelijk is en volgt de rest er gewoon achteraan. A.h.v. de kaart kunt je wel uitrekenen of je alle wantijen "überhaupt" kunt halen tussen de begintijd van het eerste en de eindtijd van het laatste wantij.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 12:20 #324454

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
je boot komt in ieder geval uit hetzelfde land als de clever. Misschien past het. Een clever met een rvs helmstok heeft een ander blad dan één met een polyester helmstok.
Nog niet geschilderd:


Je mag hem wel mee om te passen. Ik maak ze ook op bestelling, als jouw roer net anders is; geen probleem.


met dit roer er onder vorig jaar van Schier naar ameland gevaren:


zoals je ziet: een kort blad.
De wadden worden zo wel minder spannend, op het laatst voeren wij niet meer langs de betonde geulen maar gewoon op kompas. Een halve meter water heb je gauw.



Gr Rob
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:28 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 12:49 #324468

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
pfff 30 cm met binnenballast.
Moet ik uit deze zucht opmaken dat je spijt hebt van de aanschaf van een boot met wel 60 cm diepgang met zwaard omhoog?
Hier laat je wat, daar vindt je wat, Hans.. Neem het als een man..hahaha..

--
stegman

Nee, de pfff was: waar maak je je zorgen over.
Straks naar de boot, lekker de kachel aan! Morgen naar Ameland waarschijnlijk, mannenweekend!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 12:52 #324471

YELLOW BOAT schreef :
burg024 schreef :
Heren,

Ik gebruik inderdaad Quicktide om te bepalen wanneer ik met mijn diepgang over een wantij kan. Ik snap echter nog niet goed hoe dat werkt met meerdere wantijen. Ik kan nl wel meerdere wantijen aanvinken, maar zie nog niet hoe dat mij helpt om in één HW over meerder wantijen te komen. Je zou verwachten dat Quicktide de afstand tussen de wantijen kent en dan op basis van verwachte snelheid een soort totaal-window kan berekenen.

Groet, Menno.

Ja je moet van een gratis toepassing die door een particulier met een uit de hand hobby is ontwikkeld nu ook weer niet te veel verlangen.
Je kunt maar één wantij per keer bekijken. Dan schrijf je gewoon de tijden voor passage op en m.b.v. de kaart en je snelheid kun je precies plannen. hoe je ze het beste kunt passeren.
Een praktische benadering is ook om gewoon te vroeg aan de eerste wantij te beginnen en dus op een gegeven moment vast te lopen.geeft niet want het is immers opkomend water.
Dan passeer je dat eerste wantij zo vroeg als mogelijk is en volgt de rest er gewoon achteraan. A.h.v. de kaart kunt je wel uitrekenen of je alle wantijen "überhaupt" kunt halen tussen de begintijd van het eerste en de eindtijd van het laatste wantij.
Ad

De nieuwste versie (ik weet niet of die al op de site staat, of dat ik alleen maar de testversie heb) kan idd meerdere wantijen samen bekijken.
L'oog Nes is echter niet zo gek ver en daar hal je alle wantijen over het algemeen makkelijk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 15:12 #324501

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
zo stiekum aan dezelfde steiger liggen he :laugh: ,

zo rond hoogwater kun je een stuk afsteken vanaf fw1 naar pg10, wij houden daar met hoogwater nog een dikke 20cm over met een diepgang van 1 meter.


tis overigens een route van vorig jaar.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 17:22 #324542

b100 schreef :
zo stiekum aan dezelfde steiger liggen he :laugh: ,

zo rond hoogwater kun je een stuk afsteken vanaf fw1 naar pg10, wij houden daar met hoogwater nog een dikke 20cm over met een diepgang van 1 meter.


tis overigens een route van vorig jaar.
De kaart ook?
De afslag naar de holwerderbalg (oostelijk deel) is weer flink naar het zuiden gelegd.

Edit: Vanaf de E-steiger.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 17:22 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 17:49 #324557

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
is inderdaad een oude kaart 2010 TS ligt ook aan de a steiger volgens mij.

ps hing jij vorige week zaterdag boven in je mast?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 18:07 #324564

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Ook wij hebben in juli de door b100 genoemde korte route gevolgd op de bijgewerkte kaart 2012. Dat was prima te doen met onze schouw (70cm diepgang) rond hoogwater.

Laatst bewerkt: 28 sept 2012 18:18 door vrotogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 20:44 #324604

b100 schreef :
is inderdaad een oude kaart 2010 TS ligt ook aan de a steiger volgens mij.

ps hing jij vorige week zaterdag boven in je mast?

Ja klopt, windmetergever was kaduuk, had nieuwe teruggekregen (garantie) maar moest dus nog wel weer even plaatsen.
Was een eitje. Met voet in prusik omhoog klimmen via kraanlijn, en Annemarie de lijn van mijn tuigje steeds goed strak trekken.
Heb nu weer wind en richting.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 20:48 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 28 sept 2012 20:45 #324605

vrotogel schreef :
Ook wij hebben in juli de door b100 genoemde korte route gevolgd op de bijgewerkte kaart 2012. Dat was prima te doen met onze schouw (70cm diepgang) rond hoogwater.


Dat afsteken vooral niet te noordelijk doen, daar is de stroming sterker, dus het zand grilliger, hoger en harder.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 20:49 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 21 okt 2012 13:36 #331895

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Zo, de eerste keer over het wantij is geluk, en dat ook nog solo.

Vrijdag de 19e naar Ameland en zaterdag weer terug. Ik wilde eerst vrijdag de 26e terug, maar de wind blijft de gehele week verder oostelijk

Vrijdag om 9.30 vertrokken uit Noordergat. Ik kon direct de sluis door en lag om 10h buiten. Wind zou zo'n 8 knopen zijn, maar zelfs de windmolen bij Lauwersoog stond helemaal stil. Daarom maar op de motor gegaan. Het was 2h na laag water, dus stevige stroom tegen op het Zoutkamper laag. Na een uur was ik nog maar bij de Glinder. Ik heb toen sterk overwogen om te keren. Gelukkig kwam er een lekker windje bij en langs de 2m lijn ben ik toch maar doorgeploeterd. Na ca 2 h was ik bij de afslag Paesensrede. Met stroom mee en halve wind vloog ik erover!

Omdat het ondertussen 2h voor HW was kon ik direct over het wantij bij het Wierumerwad. Ik had het zwaard een stukje omhoog en stak ca. 1.10m diep. Zonnetje erbij en halve wind; wat wil een mens nog meer! Van Friesche wad naar Pinkegat ben ik overgestolen van Fw1 naar Pg10, zoals hierboven beschreven. Zelfs met 1.10m en 1,5h voor hoog water heb ik geen enkele keer de grond geraakt.

Daarna op de Zuijderspruit stukken gezeild en soms een stuk op de motor. Alleen bij de dam onder Ameland viel de stroming me nog even tegen, ondanks dat het rond HW was. Vanaf de dam zo bijna rechtdoor naar de haven van Ameland gevaren.

Al met al zo'n 5 uren over gedaan.

Zaterdag terug, omdat de wind toen lekker W was. Ik wilde rond 9.30 weg, maar de havenmeester gaf aan dat men meestal 3h voor HW vertrekt om voldoende water te hebben (ik had me gericht op de vaarwijzer van Heuff, die aangaf te vertrekken zodra er voldoende water stond in de Reegeul). Uiteindelijk rond 10h vertrokken.

Omdat de havenmeester aangaf dat er meer water zou staan inde Amasusgeul dan op het wantij bij de zuijderspruit ben ik eerst met een lekkere 4 Bft halve wind naar de pier bij Holwerd gezeild. Was nog even spannend omdat ik precies op het smalste deel van de geul, bij VA33 de veerboot vanaf Holwerd kruiste. Precies op dat stuk moest ik flink oploeven. De vaart ging er goed uit en ik verlijerde langzaam de geul in, waar de veerboot ook aankwam. Gelukkig ging het goed met een marge van ongeveer 10m.

Op het laatste stuk naarde pier van Holwerd even alle zeilen bijgezet om de veerboot vanaf Ameland voor te blijven. Met stroom mee had ik op een geven moment een sog van 7.5 knopen.

Ik was de pier net voorbij toen ik in vol zicht van alle wachtenden volledig vastliep. Gelukkig draaide de boot netjes in de wind en kon ik de zeilen laten zakken. Daarna de kiel en het roer omhoog en op de motor achteruit los gevaren. Ik dacht toen stiurend op de motor verder te varen, maar dat was geen doen. Met wind en stroom op de kont draaide de boot steeds weer 180 graden om en daar hielp volgas sturen op de motor niets aan. Toch maar weer het roer zo ver mogelijk laten zakken (slepend door de modder). Met alleen de genua erop ben ik door de Amasusgeul gegaan. Geen pretje met het roer recht naar achteren: ik moest met twee armen sturen om op koers te blijven. De geul viel mij erg tegen: eigenlijk is het helemaal geen geul, maar een zeer vlakke plaat waar 3h voor HW nog geen. 50 cm water stond!

Vanaf de zijgeul van het Friesche Wad kon gelukkig het roer weer naar beneden en kon ik met een variabele wind recht van achteren over het Wierumerwad. Was wel tricky met de bochten en een deining van achteren. Een paar keer kon ik nog net een klapgijp voorkomen door snel even op te sturen.

Het laatste stuk op het Zoutkamper laag was met wind en de laatste vloed mee. De wind was echter behoorlijk afgezakt en zelfs met de zeilen "melkmeisje" haalde ik nog maar 3,5 knopen. Toch maar een Gennaker of Halfwinder kopen volgens jaar! Al met al zo'n 4,5 uur over gevaren.

Al met al een geslaagde eerste echte wadtocht, zo net nog even voor het einde van het seizoen. Een aantal leerpunten en ervaringen:
- de iPad met Navionics ( plus de recent toegevoegde navigatiemodule) werkt echt geweldig. Je weet precies waar je op elk moment bent, hoe snel je gaat, hoe lang naar het volgende waypoint, etc. Ik had net twee weken geleden de Nuud waterdichte iPad case gekocht, waardoor regen en spatwater geen enkel probleem was. Omdat de Nuud case geen folie oid over het iPad scherm heeft is de zichtbaarheid best heel goed.
- van het winter ga ik maar eens een stuurautomaat monteren. Het is toch wel heel lastig als je 5 uur lang eigenlijk het roer niet los kunt laten. Zeker als je een rif wilt zetten, of zoals ik wilde, verwijderen dat heb je gewoon een stuurautomaat nodig.
- ook moet er van het winter een ondiep roer komen. Sturen met het roer naar achteren is eigenlijk niet te doen. Ik twijfel nog over de diepte: 50, 60 of 70 cm. Ik denk dat 60 cm een mooi alternatief is om er continu op te laten.
- wat betreft de vaarroutes geef ik de voorkeur aan de betonde geulen. Ik vind dat leuker zeilen met de bochten e.d. Daarnaast heb je dan een kort ondiep stuk bij het wantij, terwijl je biij een plaat (zoals bij Amasus) een lang stuk over een ondiepte moet. Misschien is het anders met een ondiep roer!

In ieder geval een goede basis gelegd om volgend jaar verder te gaan. Dan maar eens naar Schiermonnikoog Oost, Noordpolderzijl e.d. Ook zit ik eraan te denken om mee te doen aan de Small Ships Race van ijmuiden naar Lowesoft, maar misschien moet dat nog een jaartje wachten.

Menno.
Laatst bewerkt: 21 okt 2012 13:42 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 21 okt 2012 14:24 #331901

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Leuk verhaal! Dank je! Een mooie afsluiter van het seizoen, of toch maar doorvaren!?

groet, Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 21 okt 2012 14:45 #331909

Hoi Menno,

Leuk om te horen dat je er van genoten hebt!

Wat betreft de Amasusgeul: Heb je wel heel goed de waypoints gevolgd? Want zo gek breed is ie nou ook weer niet, heb ik afgelopen donderdag gezien.
Bij de veerbootsteiger Holwerd maakt ie bijvoorbeeld net een krulletje naar het noorden, als je daar te rechtdoor gaat is het idd nogal ondiep.
Ook verderop: Als je richting de kwelder stuurt, gaat de diepte ineens van 1.10 naar 1.60! Maar je was ook wel erg ruim voor HW ter plaatse :-)
QuickTide geeft aan vanaf 10.43h op zaterdag, bij 70 cm diepgang.
Als ik corrigeer voor de verlaging (een cm of 10 die ochtend dan wordt het zelfs elf uur. Kortom, iets meer geduld had iets meer water gegeven :-).
Maar de laagwatertochten zijn eigenlijk het mooist.....

Ben zelf afgelopen donderdag om 7 uur door de sluis gegaan richting Harlingen: Zoutkamperlaag PR WW FW Amasus, VA, bij VA37 linksaf naar de VH40, en vervolgens over het Kimstergat naar Harlingen. Kon precies binnen een tij. Had in 't Kimstergat zelfs nog 30 cm over!

Kortom: Welkom op het Wad!
Ben je al lid van de Wadvaarders? www.wadvaarders.nl
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 21 okt 2012 14:56 #331912

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik had de indruk dat de Amasusgeul niet echt een geul is maar meer een lage plaat. Ik ben door al het gedoe behoorlijk heen en weer gegaan en de diepte leek overal ongeveer hetzelfde. Bij Holwerd heb ik inderdaad eerst een bocht naar het noorden gemaakt, conform de kaart maar ik liep toch vrijwel direct vast.

De havenmeester op Ameland gaf ook aan dat het overal ongeveer even diep was op Amasus. Hij zij echter ook dat de zijgeul van het FW waar de Amasusgeul op uitkomt niet meer bestaat, terwijl ik die wel spot-on volgens de kaart vond.

Groet, Menno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zoutkamp naar Ameland 21 okt 2012 15:06 #331916

burg024 schreef :
Ik had de indruk dat de Amasusgeul niet echt een geul is maar meer een lage plaat. Ik ben door al het gedoe behoorlijk heen en weer gegaan en de diepte leek overal ongeveer hetzelfde. Bij Holwerd heb ik inderdaad eerst een bocht naar het noorden gemaakt, conform de kaart maar ik liep toch vrijwel direct vast.

Het wantij onder Ameland zit ter hoogte van de dam (daarom hebben ze die daar ook gemaakt). Dus vlakbij de veerbootsteiger, dus dat stuk is best wel ondiep, en je was vroeg in het tij. Ik heb er donderdag nog wat slagen gemaakt, en tevens de logger aangehad om de diepte te loggen, dus ik hoop deze winter het uit te werken en een mooie google earth overlay te maken met dieptes, kunnen we mooi zien waar de geul zit.
De havenmeester op Ameland gaf ook aan dat het overal ongeveer even diep was op Amasus. Hij zij echter ook dat de zijgeul van het FW waar de Amasusgeul op uitkomt niet meer bestaat, terwijl ik die wel spot-on volgens de kaart vond.

Groet, Menno
Nou, die geul zit er nog wel degelijk! Ik was iets te vroeg linksaf gegaan, maar even noord sturen, en het was weer hardstikke diep!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl