Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen

Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 02 nov 2012 22:28 #335824

Ik zit er al een tijd mee en hopelijk kan iemand hier verheldering bieden. In de Reeds Almanak worden de stromingen (met aantal knopen) weergeven per gebied. In dit geval gaat het om the Channel Islands (Imray Chart C33A). De referentiehavens zijn Dover en St. Malo. Voor dit gebied is St. Malo de "Standart Port".

In je stromingsoverzicht met HW tot HW+5 Dover (01:30 after St. Malo) heb je dus per uur een plaatje van het gebied met de stroomrichtingen en de snelheden op dat moment. Afijn, of je nu berekent op Dover of op St. Malo, je zou op de zelfde plaatjes uit moeten komen (kleine verschillen mogelijk).

Mijn vraag: Je ligt in de haven van Alderney en gaat richting Dieppe, terug naar het Oosten. Is per plaatje van het gebied de stroming doorberekent op precies de zelfde tijd? Dus niet een momentopname, alles wat je ziet zo laat gebeurd dan, maar op die tijd precies zijn al die stromingen correct weergeven in de Reeds, in het echt klopt dat dus niet dan. Want HW Alderney is niet precies op het zelfde moment als HW St. Malo.

Sorry als ik onduidelijk ben. Wat mij opviel is dat je voor een Secondary port, neem St. Peter Port @ Guernsey, voor de dieptes HW en LW een + of - moet doorberekenen op de data uit je getijdentabal. Dit is logisch, want HW verschilt per gebied maar ook het plaatsvinden van HW kan een halfuur schelen t.o.v. St. Malo (St. Malo zijn de enige data die de Reeds geeft voor dat gebied).

Kortom, dit is dus hetzelfde met de stroming en snelheid. Het gaat hier maar om een halfuurtje, maar ik zou dus een halfuur eerder dan gepland kunnen vertrekken uit Alderney, tenzij dat plaatje het al doorberekend heeft. Maar volgens mij is dat een momentopname van St. Malo en Dover op precies die tijd. Precies op die tijd zijn dat de stromingen overal in het gebied. Terwijl ik nu vermoed dat er nog doorberekend moet worden.

Hopelijk is het duidelijk en anders hoor ik het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 02 nov 2012 22:41 #335826

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De stroomkaartjes in de Reeds (voor die regio) zijn toch allemaal tov Dover? Dan is het een kwestie van terugrekenen vanaf de haven waar je ligt; dat is puur een gevalletje klokkijken volgens mij. Als ik zie dat ik mijn haven uit kan bij HW-3 (de tijd van lokaal hoogwater, of eventueel via Standard Port berekend), en HW valt om 1200, dan kan ik dus om 900 naar buiten. Wat voor stroming kom ik dan tegen? ff kijken naar HW Dover, dat is (ik noem maar wat) om 1400, dus als ik om 900 naar buiten ga dan kan ik de stroming van Dover-HW-5 verwachten.

Wel even goed de tijdzones in de gaten houden, en winter-zomertijd. Vind ik zelf altijd even lastig, hoort bij het navigatiepuzzeltje maar daar rekening mee houden wil ik weleens over het hoofd zien.

Is dit waar je heen wilde, of heb ik je vraag compleet verkeerd begrepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 02 nov 2012 22:57 #335829

Nee, we zijn er nog niet. Haha, ik maak het moeilijker dan het is, maar omdat ik het wil begrijpen. Dat je via Dover rekent begrijp ik, dat doen eigenlijk de meeste mensen wel. Dit voornamelijk omdat veel havens hun tijden t.o.v. Dover geven.

Maaaar, tussen haakjes staat ook altijd welke stromingkaart gekozen moet worden t.o.v. de Standart Port, in dit geval St. Malo. Je kan dus ook met de tijden van St. Malo werken en daarop berekenen. De zomertijden en UT of MET let ik ook op idd.

Waar het mij specifiek om gaat is dat kleine verschil per stromingsplaatje. Op welk plaatje je ook uitkomt en hoe, dat maakt niet uit. Ik vraag mij af of dat plaatje een momentopname is. Dat zeg; alle tijden doorberekent komt je op HW +4 Dover, het is in real live dan, zeg 14:55 uur. Of dan op 14:55 uur de stroomrichtingen en -snelheden allemaal hetzelfde zijn, precies zoals dat kaartje zegt?

Als dat zo is, is het geen realistische weergave, want bovenaan het plaatje (Alderney) HW is niet hetzelfde als de onderkant van het plaatje (St. Malo). Net zoals met de Secondary ports zit er verschil in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 02 nov 2012 23:22 #335833

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik vraag me af of de plaatjes niet te kleinschalig zijn om serieuze uitspraken te doen over de actuele stroom in precies dat ene gebiedje bij die ene haven. De Reeds-kaartjes zijn bepaald geen HP33! Juist vlak aan de kust kan er best wat variatie in zitten. Vergelijk voor de grap maar eens de HP33 Delta (Zeeuwse Stromen heet ie geloof ik) met de kaartjes die de Reeds gebruikt; daar wil je echt wel gebruik maken van de HP33 bij het plannen van je tocht, de Reeds mag zwijgend in een hoekje gaan liggen.

Lang verhaal kort, wedervraag is: zoek je niet iets in een kaart, wat er helemaal niet in kan zitten?

Tip: de Imray app op de iPad, en dan de stromingsdata van NL, UK en Frankrijk aanschaffen (paar euro). Dan kan je al slepend, swipend en pinchend precies zien hoe laat (local time of Dover) het water een bepaalde richting op stroomt en met welke kracht. Maar dat is voor de handigheid, ik vind dat je het ook zelf moet kunnen narekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 00:03 #335834

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
WildeVaart schreef :
Maaaar, tussen haakjes staat ook altijd welke stromingkaart gekozen moet worden t.o.v. de Standart Port, in dit geval St. Malo. Je kan dus ook met de tijden van St. Malo werken en daarop berekenen. […]
Dat kan inderdaad ook, maar net als er per dag verschil zit in het tijdsverschil tussen Standard Port en Secondary Port is het tijdsverschil tussen Dover en de Standard Port natuurlijk ook niet constant.
Waar het mij specifiek om gaat is dat kleine verschil per stromingsplaatje. Op welk plaatje je ook uitkomt en hoe, dat maakt niet uit. Ik vraag mij af of dat plaatje een momentopname is. Dat zeg; alle tijden doorberekent komt je op HW +4 Dover, het is in real live dan, zeg 14:55 uur. Of dan op 14:55 uur de stroomrichtingen en -snelheden allemaal hetzelfde zijn, precies zoals dat kaartje zegt?
Het is het beste gemiddelde dat ze kunnen geven voor dat tijdstip. In de berekening van het getij worden tientallen harmonische componenten bij elkaar opgeteld om een zo goed mogelijke benadering te krijgen van het getij. Het getij varieert niet alleen per dag, maar ook de 14-daagse periodes van springtij-doodtij zijn allen iets verschillend. Dit alles maakt dat het onmogelijk is om 1 algemeen plaatje te maken dat altijd helemaal correct is.
Als dat zo is, is het geen realistische weergave, want bovenaan het plaatje (Alderney) HW is niet hetzelfde als de onderkant van het plaatje (St. Malo). Net zoals met de Secondary ports zit er verschil in.
Ik heb geen Reeds Almanak bij de hand, en ik snap niet precies wat je bedoelt. Om je vraag duidelijker te kunnen maken kan je misschien een foto maken van het bewuste plaatje en daarin omcirkelen over welke waardes of pijlen je het hebt. Als daar dan ook de waardes uit de getijdetabel vaan de Standard Port en de uit het tabelletje van de Secondary Port bij zet wordt het wat makkelijker meedenken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2012 00:04 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 07:09 #335850

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Ik volg het ook niet helemaal...
Je kan de stromingskaart van Dover (op een bepaalde tijd) toch niet gebruiken om de stroming voor St_Malo (op dezelfde tijd, maar rekening houdend met tijdverschil) te weten te komen? Dit zou kunnen als de getijden een constante waren, zonder enige landmassa die in de weg ligt. Zeker aan St-Malo is dat niet zo! Vandaar het extra grote getijverschil van +12m!

Tijdens onze vakantie in Bretagne nogal wat verschil ondervonden tussen de Bloc Marine, de Reeds en de elektronische kaarten van Marées dans le monde. Zowel in hoogte als in tijdstip. Zoals eerder aangegeven zijn dit voorspellingen, berekeningen dus, geen vaste waarden.

Rekenen op een half uurtje is leuk, maar zal in de praktijk vaak mis zijn: weersinvloeden hebben een grote impact op de getijden/stroming. Daarbij dan nog de berekende (alweer) verschillen bij spring- en doodtij en alles er tussen... een half uurtje verschil is zo slecht nog niet ;-)

Of ik ben niet mee met je vragen, natuurlijk :?

Een leuke en mooie tijdensite: www.mareespeche.com/fr
En deze heb ik ook wel eens gebruikt:
easytide.ukho.gov.uk/EASYTIDE/...Tide/SelectPort.aspx
Laatst bewerkt: 03 nov 2012 07:58 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 10:22 #335899

Een beschrijving hoe je de Reeds moet gebruiken mbt getijden staat in het begin van de Reeds in hoofdstuk 4.

Ik heb ook wat informatie op internet gevonden:


tides.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 10:28 #335904

Als je de Navionics Pc app ( of Ipad of Android app) download met de betreffende kaart heb je ook stroom en getij gegevens. En die worden ook nog eens kosteloos bijgewerkt. werkt ook zonder internet verbinding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 10:54 #335911

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Een kaartje met stroomvectoren (of het nu reeds / hp33 / etc is) is tov van een HW of LW van een bepaalde haven. Als erbij staat tov Dover, neem je tov HW/LW Dover en tov St.Malo, neem je getijden van St.Malo. Dus vertrek je uit andere haven, gewoon bv St.Malo gebruiken..

Zoals Xiphias al opmerkte, de berekening van het getij is opgebouwd uit harmonische componenten. Voor sommige havens zijn de getijden curve 'bijna' gelijk. Om niet voor elke haven een curve af te drukken, wordt een standard port aangewezen en 'omliggende' havens als secondary ports. Het exacte HW en LW kan je door een tijd correctie (+/-) berekenen, echter de exacte waterstand moet je een harmonsiche analyse toepassen. ( en.wikipedia.org/wiki/Theory_o...es#Harmonic_analysis )
Een beetje complex, maar erg zijn gelukkig tegenwoordig allerlei handig programma's en apps.

In kort:
Stroom kaart : gebruik HW/LW van genoemde referentie haven
Waterstand : Standard port, op te zoeken in getij curve
Secondary port, Hamonische analyse proggie /app

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 11:01 #335913

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
In feite is het heel simpel, elk stromingskaartje geeft de situatie op dat moment weer. Het moment wordt aangegeven ten opzichte van het hoogwatertijdstip van de referentieplaats.
Als je de stroomsituatie bij een andere plaats wilt weten, moet je het verschil in tijd in rekening brengen tussen HW van de referentieplaats en de plaats waar je de stroming wilt weten.

Als je in de Reeds 2012 bv. op blz 196 kijkt, zie je twee bladzijden met stromingskaartjes, waarbij de tijdstippen worden aangegeven tov HW Dover.
Bij de Reeds 2012 zit ook een inlegkaartje waar de tijden van HW Dover op staan, met aan de rechterzijde een tabel met de tijdverschillen voor HW ten opzichte van Dover.
Bv. voor Alderney valt het HW 04:10 eerder dan in Dover, voor Guernsey 04:50 eerder. Voor je tochtplanning onderweg moet je schatten waar je zit op een bepaald tijdstip, rekening houdend met je snelheid door het water, gecorrigeerd met de stroomsnelheid. De twee getallen bij de pijltjes zijn de stroomsnelheden x 10 in knots, voor springtij en doodtij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 11:05 #335915

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nou... Iedereen zegt dat het heel simpel is maar iedereen zegt iets anders.
Ik begrijp er niets meer van.
Mijn conclusie is dat het bij SaintMalo te gevaarlijk is om te varen omdat je niet weten kunt of de stroom vanuit Dover komt of van St. Helier. Als ik daar nog eens ook rekening moet gaan houden met 1000cm op en neer van het water dan weet ik het wel: W E G B L I J V E N daar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 11:55 #335927

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
???
Kan je perfect weten, hoor!
En wij zijn er geweest :-) Was wel even opletten gezien de sterke stroming en de véle rotsen bij het aanvaren. Mooie stad.
Zal mijn Bloc er eens bijhalen om te zien hoe het was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 12:23 #335929

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Cursus VB2 of TKN, weet je alles qua tochtplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 13:15 #335933

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nou, ik weer het niet hoor, of een paar theoretische cursussen hier soelaas kunnen brengen. Volgens mij stroomt het daar veel te hard voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 03 nov 2012 21:39 #336049

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
ik heb afgelopen zomer de Shell Channel Pilot gebruikt voor de stroming. DIe heeft overall vergelijkbare stroomkaartjes als de Reeds, maar ook een aantal detail kaartjes rondom de Channel islands die wat nauwkeuriger zijn. Daarnaast geven ze ook in de tekst een aantal handige tips bijvoorbeeld over een tegengestelde stroming vlak onder de kust. Kan erg schelen.

Overigens is mijn ervaring wel dat de berekende stroming lang niet altijd is wat je precies krijgt, afhankelijk van weer maar zeker ook van de precieze plaats waar je vaart. Je ziet op de kaart ook op allerlei plaatsen draaikolkjes ingetekend. Ga er maar vanuit dat je daar hele rare stroomeffecten rondom hebt. En vlak bij kust en tusen eilanden idem.

Wel leuk varen!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 14 nov 2012 11:17 #339137

roberteb schreef :
In kort:
Stroom kaart : gebruik HW/LW van genoemde referentie haven
Waterstand : Standard port, op te zoeken in getij curve
Secondary port, Hamonische analyse proggie /app
/Robert

Dit is ook hoe ik het doe. De rede dat ik voor dit mogelijke kleine halfuurtje verschil zo specifiek mogelijk wil weten hoe het werkt is omdat ik bij Alderney op het randje van mogelijke grote problemen zat. Vanuit Guernsey (zuidelijke richting) langs de Ooskust van Alderney (wind was voordelig) om dan zo de hoek om naar bakboord (stroming mee) de haven van Alderney te komen (Braye).

Doodtij heb je daar niet of van hele korte duur. Stromingen lopen op tot 8 knopen met springtij (dat was het). Eerst nog stroming mee en toen precies op die punt. Motor volop bij en we kwamen niet vooruit en moesten steeds meer naar het land (rotsen) om toch ook wat Noordelijker te komen. We zaten precies tussen de stroom naar zuid en die bovenlangs naar west, daar moesten wij zijn. Het was een bizarre ervaring met draaikolken en bizarre golfslag die uit het niets ontstonden.

Na 2 uur motoren met spanning, terwijl kleine stootwillen aan anker alg voor alg voorbij dreven waaraan de stroming goed te zien was kwamen we er. Eenmaal opgepakt door de bovenlangs westelijke stroom lagen we 15 minuten later in de haven.

Ervaring om van te leren. Risico nemen was al stom maar we hadden het moeten halen en deden dat niet. Mijn mening was dat we de stroomkaarten verkeerd hadden geïnterpreteerd.


Worden idd veel verschillende dingen gezegd. Opheldering, het gaat alleen om dit gebied en specifiek op dit gebied is het verval een stuk groter. Het ligt dichter bij de evenaar en wordt door de vorming van het land de kom ingedrukt. Springtij St. Quay is niet te vergelijken met Dover. De crew is van mening dat het gemiddelde zijn en dat geloof ik ook zeker. Je krijgt 2 snelheden per pijltje in de Reeds. De neap en de spring (Je kan dus doorberekenen op de dag).

Ik blijf er alleen mee zitten dat de exacte berekening van HW of LW op een secondary port niet accuraat genoeg is. Daarbij of de stroomoverzichten een momentopnamen zijn, al die stromingen vinden plaats op de zelfde tijd of doorberekend? Maar ik sluit me aan bij CeesS:
CeesS schreef :
In feite is het heel simpel, elk stromingskaartje geeft de situatie op dat moment weer. Het moment wordt aangegeven ten opzichte van het hoogwatertijdstip van de referentieplaats.
Als je de stroomsituatie bij een andere plaats wilt weten, moet je het verschil in tijd in rekening brengen tussen HW van de referentieplaats en de plaats waar je de stroming wilt weten./CeesS

@Gvierman: Thx, kan ik goed gebruiken

Doe nu een cursus TKN en helpt heel goed. Ga dit eens voorleggen bij de docent
Laatst bewerkt: 14 nov 2012 11:18 door WildeVaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reeds Almanak - interpretatie van stromingen 14 nov 2012 12:34 #339159

Welke datum was het en hoelaat ben je vertrokken?

Windkracht en richting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl