roberteb schreef :
In kort:
Stroom kaart : gebruik HW/LW van genoemde referentie haven
Waterstand : Standard port, op te zoeken in getij curve
Secondary port, Hamonische analyse proggie /app
/Robert
Dit is ook hoe ik het doe. De rede dat ik voor dit mogelijke kleine halfuurtje verschil zo specifiek mogelijk wil weten hoe het werkt is omdat ik bij Alderney op het randje van mogelijke grote problemen zat. Vanuit Guernsey (zuidelijke richting) langs de Ooskust van Alderney (wind was voordelig) om dan zo de hoek om naar bakboord (stroming mee) de haven van Alderney te komen (Braye).
Doodtij heb je daar niet of van hele korte duur. Stromingen lopen op tot 8 knopen met springtij (dat was het). Eerst nog stroming mee en toen precies op die punt. Motor volop bij en we kwamen niet vooruit en moesten steeds meer naar het land (rotsen) om toch ook wat Noordelijker te komen. We zaten precies tussen de stroom naar zuid en die bovenlangs naar west, daar moesten wij zijn. Het was een bizarre ervaring met draaikolken en bizarre golfslag die uit het niets ontstonden.
Na 2 uur motoren met spanning, terwijl kleine stootwillen aan anker alg voor alg voorbij dreven waaraan de stroming goed te zien was kwamen we er. Eenmaal opgepakt door de bovenlangs westelijke stroom lagen we 15 minuten later in de haven.
Ervaring om van te leren. Risico nemen was al stom maar we hadden het moeten halen en deden dat niet. Mijn mening was dat we de stroomkaarten verkeerd hadden geïnterpreteerd.
Worden idd veel verschillende dingen gezegd. Opheldering, het gaat alleen om dit gebied en specifiek op dit gebied is het verval een stuk groter. Het ligt dichter bij de evenaar en wordt door de vorming van het land de kom ingedrukt. Springtij St. Quay is niet te vergelijken met Dover. De crew is van mening dat het gemiddelde zijn en dat geloof ik ook zeker. Je krijgt 2 snelheden per pijltje in de Reeds. De neap en de spring (Je kan dus doorberekenen op de dag).
Ik blijf er alleen mee zitten dat de exacte berekening van HW of LW op een secondary port niet accuraat genoeg is. Daarbij of de stroomoverzichten een momentopnamen zijn, al die stromingen vinden plaats op de zelfde tijd of doorberekend? Maar ik sluit me aan bij CeesS:
CeesS schreef :
In feite is het heel simpel, elk stromingskaartje geeft de situatie op dat moment weer. Het moment wordt aangegeven ten opzichte van het hoogwatertijdstip van de referentieplaats.
Als je de stroomsituatie bij een andere plaats wilt weten, moet je het verschil in tijd in rekening brengen tussen HW van de referentieplaats en de plaats waar je de stroming wilt weten./CeesS
@Gvierman: Thx, kan ik goed gebruiken
Doe nu een cursus TKN en helpt heel goed. Ga dit eens voorleggen bij de docent