holrobert schreef :
Kende deze ook niet in een navigatie context, maar volgens mij is het waar.
Ben geen wiskundige maar kan me van de wiskunde B van vroeger nog wel iets herinneren (pin me ook om deze reden niet vast op terminologie enzo
)
Volgens mijn draait het in principe om hoeksnelheid en booglengte:
Plot het verhaal in een circel:
- Als ik altijd net zoveel graden verzeil als ik knopen snelheid heb volgt hieruit dat de omtrek van mijn circel 360 mijl is (1 graad per knoop snelheid), en dat de straal van de circel bij benadering 60 mijl is (360/2/pi).
- in een voorbeeld: 10 knoop snelheid = 10/360 = 36 graden boogsnelheid.
- Ik bedenk dat de verhouding tussen straal en omtrek constant is (2 * pi)
- Als ik dan in staat ben om in x minuten (bv 5) dezelfde booglengte af te leggen (dus bv 36 graden in 5 minuten) dan moet mijn binnen circel (met het gepeilde object in het middelpunt) een omtrek hebben van 5/60e van de omtrek (30 mijl) en is de straal dus ook 5/60e = 5 mijl (= de afstand tot het object).
Dus: omdat de straal van mijn snelheidscircel 60 mijl is, is de straal in de peilcircel 1 mijl voor elke minuut die ik nodig heb om dezelfde booglengte af te leggen. (totdat ik daar een uur over doe, dan is de afstand tot het object 60 mijl, wat qua zicht praktisch niet voorkomt in onze contreien)
Volgens mij heb je gelijk.
Stel straal(afstand) is 10 mijl .
omtrek van een cirkel is 2 x pi x r = 62,8 mijl
62,8 / 360 = 0,17444
6 graden is dan : 6 x 0,1744 = 1,04664
Indien je 6 knopen vaart dan leg je die afstand af in iets meer dan 10 minuten (10,4664 minuten). Omdat je in een rechte lijn vaart ipv een boog is het minder en dan is 10 mijl wel aannemelijk.
(3 wijn op, kan zijn dat mijn rekenvaardigheid momenteel wat minder is)