Ik zal proberen de gevoelens van beroepsvaart t.o.v. pleziervaart eens te schetsen (er leringhe ende vermaeck):
Als beroeps zit je het hele jaar door op het water. Mooi weer en slecht weer. Haven in haven uit. Van blank naar zwart en geel naar wit bevolkt. Je weet wat er aan de hand is op het water. Maar een paar maanden per jaar is het vergeven van die kleine witte kegels op het water. Geeft op zich niks, als ze maar uitkijken.
Je hebt een zware winter met veel stormen en ijzige omstandigheden achter de rug, vaart het Engelse Kanaal binnen vanaf de plas; Verrek een jachtje vlak voor de kop. STRESS! Helemaal over het hoofd gezien, maar het is weer mooi weer, dus dan kan je ze wel weer verwachten (denk je achteraf). Ze kijken ook zelf totaal niet uit! Ze gooien hem er gewoon voor! (Dit is heel vaak de beleving bij beroeps).
Veel voorkomende ergernissen:
1. Achterop komende vaart niet opmerken dus precies op ramkoers voor de achterop komende schepen gaan varen. Te ver in de midden dus. Pleziervaart hoort achter de boeienlijn, dus buiten de vaargeul. Die vaargeul is bedoeld voor veel dieper stekende schepen, die is voor pleziervaart helemaal niet nodig. Dit deed mijn vader als beroepsvaart vroeger met zijn kleine vrachtscheepje al. Puur om de weg vrij te houden voor de grote jongens.
2. Nog net even voorlangs willen en daarbij de snelheid onderschatten van het beroepsschip. Dit is levensgevaarlijk. Als beroeps zie je dat het erg krap gaat worden, en dat ze als ze bijna recht voor de kop zitten bang zullen worden dat het toch wel erg dichtbij gaat worden. En dan gooien ze hem opeens dwars om er toch maar achter langs te gaan.
3. Net doen op men "god in frankrijk" is. Op hun strepen gaan staan in uitwijksituaties. Pleziervaart zou meer het besef moeten hebben dat ze gast op het water zijn en dat voor hun plezier. Beroepsvaart is het hele jaar door op het water en zij moeten daar hun brood mee verdienen. Pleziervaart staat mijns inziens dus niet op gelijke voet met beroepsvaart.
Aandachtspunten:
1. Normaal gesproken wijkt men in de beroepsvaart voor beroepsvaart op 0,5 tot 1 mijl afstand uit. Afhankelijk van hoe druk het is. Des te drukker des te minder afstand. Op de radar zie je een jachtje ERG slecht. Meestal neem ik ze eerst met het oog waar, en dan zie ik achteraf inderdaad dat ik een zwakke echo op de radar heb, wat ik eerst voor een valse echo aangezien had. Wat ik zeggen wilde is dat het haast niet te doen is om voor de vele jachten die je tegenkomt uit te gaan wijken op die afstand. Dan blijf je bezig met wijken. En bovendien hebben veel jachten niet een hele vaste koers zodat je wel erg ver moet uitwijken.
2. Beroepsvaart is er in het voorjaar vaak niet op berekend dat er überhaupt jachten varen. Jachten varen in principe meestal langs de kust en in de zomermaanden. Daardoor, en om voorgaande reden, worden ze vaak erg laat opgemerkt.
3. Als beroepsvaart kom je veel meer jachten tegen dan dat jachten elkaar tegenkomen, door de hogere snelheid. Als een jacht 6 kn. loopt en een beroeps loopt 12 kn. dan is dat het dubbele (theoretisch, maar je begrijpt hoop ik wat ik bedoel).
4. Een beroeps is VEEL minder wendbaar dan een jacht. Heeft daarom ook een veel grotere afstand nodig om effectief uit te wijken. Dit moet men niet onderschatten. Dat is ook de reden dat men op een beroeps veel machtelozer staat (ook gevoelsmatig). Men denkt dan ook vaak "Geef tocht ff een slinger aan dat roer, dan gaat ruim mis. Waarom laat je mij nou de hele tijd in onzekerheid over wat je plan is". Op 0,25 mijl afstand met kruisende koersen doet grotere beroepsvaart niks meer. Dat is te dichtbij. Dat heeft weinig zin meer. Tenzij het probleem met een paar graadjes opgelost is. Daarentegen kan een jachtje op 100 meter nog effectief uitwijken.
5. Gevolg van punt 4 is dat pleziervaart veel langer het heft in handen heeft om een aanvaring te vookomen, en dat geeft weer dat ze ook veel later uitwijken. En dat veroorzaakt weer een hoop stress bij de beroepsvaart over de onzekerheid van de bedoeling van het jacht. En die stress geeft ergernissen naar pleziervaart toe.
6. Pleziervaart ziet beroepsvaart VEEL beter dan andersom. Zowel op radar als visueel.
Nou het is een heel verhaal geworden. Ik hoop de de strekking goed overkomt. Voel je niet beledigt want ik ben tegelijk ook pleziervaart. Ik heb het dus ook over mezelf. Tot mijn schande moet ik ook bekennen dat ik al plezier makend eens bijna tegen een beroeps aan voer...