Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 20:26 #348108

Als kapitein in de koopvaardij en als pleziervaarder heb ik de eer om deze kwestie van beide kanten te bezien. Mijn stelregel als pleziervaarder is: Voorrang of geen voorrang, altijd ruimschoots op tijd uit de weg gaan of blijven zodat de beroepsvaart zijn gang kan gaan. Of dat nou koers en vaart houden is, of dat het mij als pleziervaarder afsnijden is, doet er niet toe...

Velen zullen het hier niet met mij eens zijn, maar ik zie de situatie iets te vaak van de andere kant. De algemene opinie in de beroepsvaart over pleziervaart is namelijk: "een paar maanden per jaar een plaag op het water" of "een gevaar op het water". Ik kan er ook niks aan doen maar dit is wel zo...
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 20:27 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 20:44 #348118

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Noorderzon schreef :
e algemene opinie in de beroepsvaart over pleziervaart is namelijk: "een paar maanden per jaar een plaag op het water" of "een gevaar op het water". Ik kan er ook niks aan doen maar dit is wel zo...

Ai, we zitten met nen camionchauffeur van't water!!! ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 20:48 #348119

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
@Noorderzon: in nauw vaarwater kan ik het volledig met je eens zijn, maar op open zee?
Voorbeeld: met een 70 voeter zit ik op ramkoers met een groot schip. Op AIS en radar moet hij ons al van verre hebben geplot. Ik zie geen koersverandering, dus vraag ik keurig via de marifoon wat zijn intenties zijn. Antwoord: wij houden K+V. Met een paar graden bakboord kon hij keurig achter ons langs.
Gelukkig zie ik steeds meer dat de schepen wel iets voor je uitwijken, hetgeen ik zeer waardeer, zeker als de weersomstandigheden wat minder zijn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 20:51 #348123

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
En dan maar roepen "varen doe je samen" ... Maar sommige binnenvaartschippers zouden het boekje toch ook eens mogen terug bovenhalen... (Sorry voor diegenen die wel hun aan de regels houden en correct reageren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 20:58 #348125

@La Mavare: Tja, je staat in je recht. Ook niet verkeerd om dat zo te doen. Maar eerlijk gezegd (het klopt niet, dat weet ik) begrijp ik het antwoord "wij houden K+V" eerlijk gezegd wel een beetje. De gedachtegangen bij beroeps zijn vaak: De ene is voor z'n brood bezig en de ander voor de lol. En pleziervaart is vaak kleiner dus uitwijken is voor jou makkelijker dan voor mij, maak nog wat plezier en ga een bochtje om, de hele tijd zo'n rechte koers is toch saai....

Dit schrijf ik hier nu neer, maar dit denken veel beroepsvaarders echt wel op die manier. Nogmaals het klopt niet, maar toch... dat is de reden dat ik eigenlijk altijd uit de weg ga.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 20:59 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 21:02 #348127

vanpupi schreef :
En dan maar roepen "varen doe je samen" ... Maar sommige binnenvaartschippers zouden het boekje toch ook eens mogen terug bovenhalen... (Sorry voor diegenen die wel hun aan de regels houden en correct reageren)
Als iedereen het daar over eens was dan waren die posters en folders met dergelijke 'wensen' niet nodig. M.a.w. daar denken er te veel blijkbaar anders over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 21:14 #348131

noorderzon, ja het klopt en ook weer niet. regels en wetten zijn er om nageleefd te worden. doe je dat niet dan gaat er iets ( bv een auto carrier) ten onder. dit is niet sarcastisch bedoeld, begrijp me.
ik ben op mijn omzwervingen er altijd van uit gegaan dat ik kleiner, dus kwetsbaarder was dan de andere grote, dus ruim van te voren verlegde ik mijn koers een paar graden, ook al had ik het RECHT, maar ik ben geen lange afstand zwemmer, zodoende.

ik heb ook vaak geprobeerd om de brug op te roepen op de oceaan, nu vergeet het maar, antwoord krijg je meestal niet. of er zit toevallig een wakkere stuurman geen spelletjes te spelen en heeft zin in een praatje. maar als je al contact krijgt , een rus spreekt een heel ander engels dan ik, bwv.

dus ja , omdat ik niet mijn recht genomen heb, leef ik nog. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 21:18 #348133

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Sietse, zelfs al spreken ze vloeiend Nederlands, soms weigeren ze hier ook om via VHF enige vorm van toelichting te geven. Meestal is dat zelfs in combinatie met niet koosjer vaargedrag dat dan voor de verkeerscentrale aan 't licht komt. Sorry, ik klink precies een beetje bitter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 21:44 #348143

Sietske, je hebt gelijk dat het niet klopt. Ik wil het ook niet goed praten.

Wat een oorzaak is, is dat pleziervaart regelmatig ervoor zorgt dat men in de beroepsvaart met kromme tenen op de brug staat. Dat gebeurt erg vaak om allerlei oorzaken. Met als gevolg dat beroepsvaart in een andere situatie vanwege eerdere frustraties verrekt om uit te wijken.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 21:45 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 05:26 #348163

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Noorderzon en eemsfoort, 't leven is te kort om alle fouten zelf te maken. Geven jullie eens wat voorbeelden wat jullie beroepsschippers zo pissed off maakt op "ons" (jachten)?
Op die manier weten we waar jullie serieus gefrustreerd van geraken en wellicht doen sommigen iets al jaren verkeerd zonder het te weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 08:39 #348204

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Misschien mag ik ook een paar voorbeeldjes geven.

We liggen met de Helena te wachten bij de Nieuwe Meersluis voor de nachtelijke doorvaart door Amsterdam. Piepen er gelijk 2 jachtjes de sluis in. Die realiseren zich niet dat je in konvooi beter achter een groot schip kunt varen dan er net voor.
Het bleken Denen te zijn met net in Zeeland gekochte boten. Na mijn verzoek zijn ze netjes achter ons gebleven.

Met de Stad Amsterdam varen we langzaam over het IJ. Ongelooflijk hoeveel bootjes en boten er dan vlak voor je boeg oversteken. Als 'uitkijk' op de boeg werd me gevraagd maar niets meer te melden.

Bij Sail 2010 schipperde ik op een watertaxi. Hout en plastic ging vrolijk mee de drukke IJhaven in. Op enig moment werd ik van achteren hard geraakt door een klein stalen vletje. Die was op haar beurt weer geraakt door een tallship die kennelijk doorzette. De boegspriet schoof al over mijn 10 meter stalen bakkie. Vol gas achteruit gegeven om niet al het hout en plastic voor me te pletten.
Je vraagt je dan echt af, wat doen die mensen daar met hun bootjes in al die drukte.
Ook niet goed, via de marifoon hoorde ik later een schipper van een tallship zeggen: 'zet maar door, we hebben gasten aan boord, dat kleine spul gaat wel aan de kant'.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 09:33 #348214

Ik zal proberen de gevoelens van beroepsvaart t.o.v. pleziervaart eens te schetsen (er leringhe ende vermaeck):

Als beroeps zit je het hele jaar door op het water. Mooi weer en slecht weer. Haven in haven uit. Van blank naar zwart en geel naar wit bevolkt. Je weet wat er aan de hand is op het water. Maar een paar maanden per jaar is het vergeven van die kleine witte kegels op het water. Geeft op zich niks, als ze maar uitkijken.

Je hebt een zware winter met veel stormen en ijzige omstandigheden achter de rug, vaart het Engelse Kanaal binnen vanaf de plas; Verrek een jachtje vlak voor de kop. STRESS! Helemaal over het hoofd gezien, maar het is weer mooi weer, dus dan kan je ze wel weer verwachten (denk je achteraf). Ze kijken ook zelf totaal niet uit! Ze gooien hem er gewoon voor! (Dit is heel vaak de beleving bij beroeps).

Veel voorkomende ergernissen:
1. Achterop komende vaart niet opmerken dus precies op ramkoers voor de achterop komende schepen gaan varen. Te ver in de midden dus. Pleziervaart hoort achter de boeienlijn, dus buiten de vaargeul. Die vaargeul is bedoeld voor veel dieper stekende schepen, die is voor pleziervaart helemaal niet nodig. Dit deed mijn vader als beroepsvaart vroeger met zijn kleine vrachtscheepje al. Puur om de weg vrij te houden voor de grote jongens.
2. Nog net even voorlangs willen en daarbij de snelheid onderschatten van het beroepsschip. Dit is levensgevaarlijk. Als beroeps zie je dat het erg krap gaat worden, en dat ze als ze bijna recht voor de kop zitten bang zullen worden dat het toch wel erg dichtbij gaat worden. En dan gooien ze hem opeens dwars om er toch maar achter langs te gaan.
3. Net doen op men "god in frankrijk" is. Op hun strepen gaan staan in uitwijksituaties. Pleziervaart zou meer het besef moeten hebben dat ze gast op het water zijn en dat voor hun plezier. Beroepsvaart is het hele jaar door op het water en zij moeten daar hun brood mee verdienen. Pleziervaart staat mijns inziens dus niet op gelijke voet met beroepsvaart.

Aandachtspunten:
1. Normaal gesproken wijkt men in de beroepsvaart voor beroepsvaart op 0,5 tot 1 mijl afstand uit. Afhankelijk van hoe druk het is. Des te drukker des te minder afstand. Op de radar zie je een jachtje ERG slecht. Meestal neem ik ze eerst met het oog waar, en dan zie ik achteraf inderdaad dat ik een zwakke echo op de radar heb, wat ik eerst voor een valse echo aangezien had. Wat ik zeggen wilde is dat het haast niet te doen is om voor de vele jachten die je tegenkomt uit te gaan wijken op die afstand. Dan blijf je bezig met wijken. En bovendien hebben veel jachten niet een hele vaste koers zodat je wel erg ver moet uitwijken.
2. Beroepsvaart is er in het voorjaar vaak niet op berekend dat er überhaupt jachten varen. Jachten varen in principe meestal langs de kust en in de zomermaanden. Daardoor, en om voorgaande reden, worden ze vaak erg laat opgemerkt.
3. Als beroepsvaart kom je veel meer jachten tegen dan dat jachten elkaar tegenkomen, door de hogere snelheid. Als een jacht 6 kn. loopt en een beroeps loopt 12 kn. dan is dat het dubbele (theoretisch, maar je begrijpt hoop ik wat ik bedoel).
4. Een beroeps is VEEL minder wendbaar dan een jacht. Heeft daarom ook een veel grotere afstand nodig om effectief uit te wijken. Dit moet men niet onderschatten. Dat is ook de reden dat men op een beroeps veel machtelozer staat (ook gevoelsmatig). Men denkt dan ook vaak "Geef tocht ff een slinger aan dat roer, dan gaat ruim mis. Waarom laat je mij nou de hele tijd in onzekerheid over wat je plan is". Op 0,25 mijl afstand met kruisende koersen doet grotere beroepsvaart niks meer. Dat is te dichtbij. Dat heeft weinig zin meer. Tenzij het probleem met een paar graadjes opgelost is. Daarentegen kan een jachtje op 100 meter nog effectief uitwijken.
5. Gevolg van punt 4 is dat pleziervaart veel langer het heft in handen heeft om een aanvaring te vookomen, en dat geeft weer dat ze ook veel later uitwijken. En dat veroorzaakt weer een hoop stress bij de beroepsvaart over de onzekerheid van de bedoeling van het jacht. En die stress geeft ergernissen naar pleziervaart toe.
6. Pleziervaart ziet beroepsvaart VEEL beter dan andersom. Zowel op radar als visueel.


Nou het is een heel verhaal geworden. Ik hoop de de strekking goed overkomt. Voel je niet beledigt want ik ben tegelijk ook pleziervaart. Ik heb het dus ook over mezelf. Tot mijn schande moet ik ook bekennen dat ik al plezier makend eens bijna tegen een beroeps aan voer... :(
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 09:41 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 09:44 #348217

Noorderzon schreef :
Pleziervaart staat mijns inziens dus niet op gelijke voet met beroepsvaart.

zo is dat! to hell met de reglementen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 09:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 09:49 #348219

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Ook gezien vanaf de brug, in mijn geval van een heavy lift carrier, geen kromme tenen gesignaleerd.
Natuurlijk zijn er plekken waar het drukker is met pleziervaart,
ik denk bijvoorbeeld aan Gribaltar, tussen de eilanden van de Canaries, tussen Mallorca en Menorca, voor de deur en tussen de paddestoelen van de Hoek. Maar levert dat problemen, kromme tenen?

Veelal wijken de plezierjachtjes en kennen de zeegaande jachten de regels heel goed, daarnaast is het een kleine moeite om een paar graden te verleggen, sterker, een actieve en alerte wacht in drukker bevaren gebieden maakt het wat minder saai ;)
Maar goed, mijn ervaring zal minder groot zijn dan anderen omdat ik een beroep aan de wal had verkozen.

De liefde voor de zee is er niet minder om en als pleziervaarder wijk ik altijd uit voorzorg omdat ik weet dat er, zeker in minder drukke gebieden niet altijd iemand "boven" is, dat er ook onderbemand wordt gevaren.
Zelf durf ik te beweren dat onder de kusten vissertjes voor meer kromme tenen zorgen.
Ik denk dus dat de discussie hier meer op het binnenwater betrekking heeft.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 09:54 #348220

Ik gebruik(te) altijd de marifoon om, zo mogelijk, te overleggen.
In de stijl van: "Blauw schip nabij Sandettie, ik ben het zeilbootje BB vóór je, mijn bedoeling is vlak achter je langs te gaan. Is dat OK?"

Daar is/was de marifoon toch voor?
Het heeft altijd perfect gewerkt, de ´grote´wist wat ik ging doen en was gerustgesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 09:56 #348221

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ha Noorderzon, interessant verhaal. Ik heb een specifieke vraag in deze kwestie. Ik zeil veel vanuit Durgerdam en heb zodoende regelmatig te maken met binnenvaartschepen die vanaf het ARK naar het Markermeer gaan. Ik weet dat het een druk stuk is, en let altijd goed op. Ik geef de beroepsvaart alle ruimte. Ik vraag me een ding af: voornamelijk bij het opkruisen wil ik natuurlijk zo min mogelijk hoogte verliezen. Daarom wil ik niet extreem vroeg wijken. Uiteraard laat ik veel ruimte over, maar ik vraag me af op welk moment een binnenvaartschipper nerveus wordt. Heeft het zin om even te zwaaien ten teken dat ik ze gezien heb? Nu ga ik meestal eerder overstag dan noodzakelijk voor de veiligheid, omdat ik de beroeps niet nerveus wil maken. Dat zwaaien lijkt me een aardig idee maar kan natuurlijk ook verkeerd opgevat worden (hulp) of, nog waarschijnlijker, ziet de beroepsschipper dat helemaal niet.

groet Pieter

EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 09:58 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 10:10 #348223

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Pjetrow schreef :
een marifoon heb ik niet aan boord.

wij geven 't altijd eerst netjes via vhf door, dat we 'm zeker gezien hebben en zorgen dat we uit de weg zijn zodat de "grote" k+v kan houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 10:19 #348225

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waar het aan ontbreekt is herkenning van een op het oog klein schip waarvan men beweert dat het een vaartuig is die als groot schip gezien moet worden. De aanduidingen die in eerdere posts aangedragen zijn als verplichting staan allemaal in een positie die alleen dwars op het vaartuig af te lezen zijn. Dat geeft geen bijdrage aan herkenning op afstand in lengterichting van dit soort schepen. Een enkeling voldoet aan de verplichting tot het voeren van tekens maar degene die het niet doet noemt zichzelf dan toch beroeps en claimt groot schip te zijn.
Het op afstand te kunnen zien in welke categorie het schip valt maakt het voor elke watersporter makkelijker om in te spelen op de situatie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 10:54 #348233

Klusbaasje schreef :
Noorderzon schreef :
Pleziervaart staat mijns inziens dus niet op gelijke voet met beroepsvaart.

zo is dat! to hell met de reglementen!

Ah, jij bent er zo 1 die het zebrapad op stapt terwijl er met een gangetje een vrachtwagen aan komt. Want je staat in je recht. Alleen sta je daarna niet meer in je schoenen. Maar je had WEL gelijk, toch?


Aan het hele verhaal van Noorderzon heb ik niets toe te voegen, hij heeft het prima verwoord.
De meesten hier begrijpen dat ook, maar een enkeling is van mening, dat ie zichzelf in gevaar moet brengen, want hij/zij staat in zijn/haar recht. Nou, veel plezier ermee, hoor!
Onthoud dan wel, dat de meeste beroepsvaartuigen een stuk trager reageren als de meeste jachten. Afijn, waarom zou ik het nog eens uitleggen, Noorderzon heeft dat al prima gedaan.


@Pieter: Je hoeft niet te zwaaien, hoor. Als je tijdig en duidelijk je koers verlegd is er niets aan de hand. Bij voorkeur voordat je de vaargeul in komt.

Het (goed) gebruik van de marifoon kan ik van harte aanraden, dit werkt idd toch het beste. Ik merk, dat de beroepsvaart er toch aan begint te wennen, dat recreanten de marifoon steeds vaker nuttig gebruiken. Dat lijkt me een positieve ontwikkeling, die de veiligheid behoorlijk ten goede komt.
Heb je geen marifoon? Doe jezelf en anderen een plezier, en schaf er 1 aan. Als het er op aan komt, heb je vele malen meer aan een marifoon dan aan een radar, kaartplotter, echolood of AIS. ;)

Gr. Ed
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 10:57 door Eemspoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 10:59 #348236

Pjetrow schreef :
Ha Noorderzon, interessant verhaal. Ik heb een specifieke vraag in deze kwestie. Ik zeil veel vanuit Durgerdam en heb zodoende regelmatig te maken met binnenvaartschepen die vanaf het ARK naar het Markermeer gaan. Ik weet dat het een druk stuk is, en let altijd goed op. Ik geef de beroepsvaart alle ruimte. Ik vraag me een ding af: voornamelijk bij het opkruisen wil ik natuurlijk zo min mogelijk hoogte verliezen. Daarom wil ik niet extreem vroeg wijken. Uiteraard laat ik veel ruimte over, maar ik vraag me af op welk moment een binnenvaartschipper nerveus wordt. Heeft het zin om even te zwaaien ten teken dat ik ze gezien heb? Nu ga ik meestal eerder overstag dan noodzakelijk voor de veiligheid, omdat ik de beroeps niet nerveus wil maken. Dat zwaaien lijkt me een aardig idee maar kan natuurlijk ook verkeerd opgevat worden (hulp) of, nog waarschijnlijker, ziet de beroepsschipper dat helemaal niet.

groet Pieter

EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.
In de binnenvaart worden ze niet zo heel snel nerveus hoor. Zo gauw ze zien dat het goed gaat worden ze niet nerveus. En dat zien ze al heel gauw. Als je 100 mtr achter een binnenschip langs vaart is dat prima. Dan hoef je ook niet te zwaaien. Belangrijk is, is dat we duidelijk zijn (d.m.v. onze koers en/of vaart) wat we willen. En dan goed weten wat we doen als we voorlangs willen.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 10:59 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:05 #348237

fraai is dat.
Beide grotebootjesvaarders eemspoort en noorderzon adviseren ons kleine jachies om toch vooral weg te wezen als zij eraan komen denderen, reglement of geen reglement, zij varen namelijk door.

zeker net zoiets als vrachtauto's op de weg, 1% van het verkeer, goed voor 30% van de doden op de weg.

ik hoop jullie nooit tegen te komen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 11:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:11 #348239

Klusbaasje schreef :
fraai is dat.
Beide grotebootjesvaarders eemspoort en noorderzon adviseren ons kleine jachies om toch vooral weg te wezen als zij eraan komen denderen, reglement of geen reglement, zij varen namelijk door.

ik hoop jullie nooit tegen te komen.
Eemspoort en Ik zijn het er anders over eens dat dit het algemene gevoel is in de beroepsvaart. Dat is ook wat ik alleen maar wilde aangeven: de algemene kijk van beroeps of pleziervaart. Als ik met mijn jachtje op pad ben zorg ik dat ik in ieder geval uit de weg ben, omdat ik weet hoe het er "vanaf de andere kant" uitziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:13 #348241

Pjetrow schreef :

groet Pieter

EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.

Dan zou ik er toch maar eens eentje aanschaffen ( uiteraard eerst je papiertje halen maar dat is zo moeilijk echt niet) .
Zeker op wat groter water is een marifoon toch echt eigenlijk een must geworden.
En voor de prijs hoef je het niet te laten . Je hebt al een handmarifoonvoor ruim onder de €100 en nu die gewoon zijn toegestaan is dat een goedkope en makkelijk alternatief omdat de intstallatiekosten wegvallen.
Op binnenwater en Ijsselmeer en wadden is ook de rijkwijdte van een handmarifoon voldoende.
Wat mij betreft zou zelfs een verplichting op wat grotere boten ( natuulijk niet op open zeilboten e.d.) nog meer zinvol zijn als een vaarbewijs.
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 11:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:20 #348247

Klusbaasje schreef :

ik hoop jullie nooit tegen te komen.

Moet je ook niet willen, want het is dus juist jouw soort volk, wat wij als beroeps niet kunnen luchten of zien.
Ohja, hij die onschuldig is, werpe de eerste steen. Jij doet nooit wat fout, zeker? :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:22 #348249

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Pjetrow schreef :
Ha Noorderzon, interessant verhaal. Ik heb een specifieke vraag in deze kwestie. Ik zeil veel vanuit Durgerdam en heb zodoende regelmatig te maken met binnenvaartschepen die vanaf het ARK naar het Markermeer gaan. Ik weet dat het een druk stuk is, en let altijd goed op. Ik geef de beroepsvaart alle ruimte. Ik vraag me een ding af: voornamelijk bij het opkruisen wil ik natuurlijk zo min mogelijk hoogte verliezen. Daarom wil ik niet extreem vroeg wijken. Uiteraard laat ik veel ruimte over, maar ik vraag me af op welk moment een binnenvaartschipper nerveus wordt. Heeft het zin om even te zwaaien ten teken dat ik ze gezien heb? Nu ga ik meestal eerder overstag dan noodzakelijk voor de veiligheid, omdat ik de beroeps niet nerveus wil maken. Dat zwaaien lijkt me een aardig idee maar kan natuurlijk ook verkeerd opgevat worden (hulp) of, nog waarschijnlijker, ziet de beroepsschipper dat helemaal niet.

groet Pieter

EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.


Erg onverstandig om daar te kruisen, je hebt toch een motor en blijf daar netjes stuurboordwal of ga buiten de vaargeul als de diepte dat toelaat.
En geen marifoon! Sint is al geweest, maar als ik de Kerstman mag adviseren: kopen!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl