Noorderzon schreef :
Klusbaasje schreef :
fraai is dat.
Beide grotebootjesvaarders eemspoort en noorderzon adviseren ons kleine jachies om toch vooral weg te wezen als zij eraan komen denderen, reglement of geen reglement, zij varen namelijk door.
ik hoop jullie nooit tegen te komen.
Eemspoort en Ik zijn het er anders over eens dat dit het algemene gevoel is in de beroepsvaart. Dat is ook wat ik alleen maar wilde aangeven: de algemene kijk van beroeps of pleziervaart. Als ik met mijn jachtje op pad ben zorg ik dat ik in ieder geval uit de weg ben, omdat ik weet hoe het er "vanaf de andere kant" uitziet.
Boem, spijker op z'n kop !!!
Alle zeil/motor boot papiertjes die je kan halen ten spijt, je zal altijd het inzicht missen "vanaf de andere kant"....
Zelf ook altijd gevaren (zee) met de algemene instelling, ik wijk niet voor Tupperware... bedoel ik niet alleen 25', maar ook veel groter...
Waarom? Gaf wel eens een paar graden, ruim van te voren... Hoe vaak tupperware niet op het laatste moment, door geen inzicht, angst, nog even snel overstag ging.... tja en dan, lig je weer op aanvaringskoers..
Ik ga zelf ook op zee aan de kant voor beroepsvaart en/of geef duidelijk aan wat ik van plan ben. Ik heb wel eens vaker aangehaald op dit forum:
- Ik weet dat mijn bootje niet/slecht wordt gezien. Niet alleen bij slecht weer (radar clutter, niet opvallen tussen zeegang), maar ook het hoger zichtveld. Op zeeschepen kijk je vaak letterlijk over het kleine grut heen, want zijn laat in zicht.
- Je zeilt vaak niet koersvast, dus je AIS/Radar aflezingen (cpa/tcpa) zijn niet goed (te kort interval voor gemiddelde)...
Zelf gevaren pre-AIS tijdperk, maar wat mij nu opvalt:
- Te pas en te onpas worden schepen aangeroepen
- geen nautisch engels over VHF (en lange verhalen)
- zichtbaarheid (veiligheid) mag weinig kosten, liever een pruts led lampje van 130 Euro ipv goedkeurde 400 Euro..
- zeilclubjes die elkaar oproepen op kanaal 16 om elke 2 uur te melden?!? Als je 14:00 afspreekt, ga dan al naar afgespreken kanaal. Loop niet te blerren op 16
- 95% vraagt bij maasmond
toestemming om over te steken !?! Waarom? Om je handje vast te houden? Maasmond kan niet eens toestemming geven!
- en nog veel meer irritaties
Als laatste voorbeeld, Eemspoort postte een paar weken geleden filmpje over het 'slecht weer' op Volkerak. Ik herkende gelijk de lichtenlijn..
Ik zie zomers vaak jachtjes geen idee hebben dat de beroepsvaart (komend uit de noord) tov de NV14 naar BB draaien, richting andere lichtenlijn (ingang SRK).
'Moraal' van mijn verhaal, je blijft of het algemeen een hobbyist op het water met weining inzicht.. en bij een aanvaring hebben altijd twee schuld, ook al denk je voorrang te hebben..
/Robert