Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Het redden van de bemanning.......

Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 15:11 #349466

Het redden van de bemanning van een stuurloos jacht.


De bemanning verlaat het jacht volgens het boekje met de overlevingspakken aan.
Volgens het persverhaal verloor het jacht het roer maar volgens mij is op het filmpje te zien dat het is afgebroken.Maakt verder ook niet uit want het effect is hetzelfde.
Wel hebben ze zo te zien nog geprobeerd om een noodroer te maken aan de achtersteven(zie restant hout aldaar) en hebben om meer ruimte te krijgen het stuurwiel weggehaald en vast gesjord aan de reling.Het noodroer is waarschijnlijk ook afgebroken waarna denk ik de schipper de pijp aan maarten heeft gegeven en een DSC bericht heeft uitgezonden.

Norwegian Star Rescues Six From Disabled Sailing Yacht In Atlantic Ocean
Miami - Jun 26, 2012 ---
At approximately 8 am today, Norwegian Star responded to a call from the US Coast Guard who had received a distress notification from Avenir, a sailing yacht, stating that they had lost their rudder and their ability to steer. Avenir was located approximately 54 nautical miles from Norwegian Star in the Atlantic Ocean. Norwegian Star's Captain Kenneth Harstrom immediately diverted course to rescue the three men and three women aboard.
Upon reaching the Avenir at noon, Norwegian Star's crew worked to rescue the passengers and quickly transfer all six occupants on board the ship.
At approximately 1 pm, the sailing yacht passengers and rescue team were all safely aboard Norwegian Star. The ship which was sailing from New York City to Bermuda continued on its route and will arrive Wednesday morning, June 27 as scheduled.
According to the Captain of the Avenir, the group left Bermuda on June 24, 2012 and was delivering the Avenir to Bristol, Rhode Island.

Verder is er aan het jacht geen avernij zo te zien dus nu mijn vraag.....heeft de schipper er alles aangedaan om zijn jacht te redden?...Had hij b.v.niet met b.h.v.de giek een noodroer kunnen maken??
Het moet toch verschrikkelijk zijn om zo je jacht te moeten achter laten.

Gr.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 15:21 #349468

niet alleen het jacht was stuurloos...
Camera man ook :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 15:31 #349472

Ik meen zelfs op een gegeven moment te zien dat er nog aardig wat roer onder zit.
vraag me af of ze met flink wat extra gewicht naar achteren het niet zouden kunnen redden.
Wat me wel erg opvalt is het patatzakje vlak achter de zwemtrap. Wat ze daar in Gods naam mee wilden vraag ik me af. Ermee sturen is wel erg moeilijk en bovendien is dat ding veeeeel te klein.
Ook kan zoiets , als überhaupt, volgens mij alleen mischien werken mat veel langere lijnen.
Gezien de toestand van de zee en van het schip vraag ik me beleefd af of je met zoveel bemanningsleden niet iets kunt improviseren en een veilige haven zou kunnen bereiken. Maar ja , aan de bimini te zien is het geen boot waar grotere zeereizen mee worden gemaakt. dan kun je zo'n ding er maar beter afhalen voor wind en golven dat voor je doen.
Maar ja , in dit geval ben ik ook maar de bekende stuurman aan de wal want ik heb iets dergelijks gelukkig nooit meegemaakt. :blush:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 15:43 #349477

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Blijft toch indrukwekkend, ook al is er niet echt iets vreselijk spectaculairs te zien. Zou zelf ook denken dat er wel meer te verzinnen was, voorzover we daar vanaf hier iets van kunnen zeggen.

Vond wel dat rijtje met nrs en USA op het gangboord opvallend. Kan je vanuit de lucht ook zien hoe het schip heet.

Zal wel goed verzekerd zijn. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 15:46 #349478

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
dat patatzakje is volgens mij een zeeanker :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 16:15 #349483

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
b100 schreef :
dat patatzakje is volgens mij een zeeanker :laugh:

Dat denk ik ook, maar dat werkt alleen als ze een beetje snelheid maken met voorzeil (lijkt gescheurd) of tipje grootzeil (goed opgebonden) of de motor. Iets meer afstand zou ook schelen.
Op stilliggende schepen is het lastig op- of af te stappen. Dus ik snap niet waarom ze daar zo liggen te rollen.
Het cruiseschip wacht ook wel lang voor ze bovenwinds gaan liggen.

Als dit een delivery is dan waren het vast geen zeilers.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 16:18 #349484

b100 schreef :
dat patatzakje is volgens mij een zeeanker :laugh:

Misschien meer een koffieankertje voor mooi weer op de Fluessen ? :laugh:
Of zou het een koffiefilter zijn? :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 16:19 #349485

Roer lijkt me helemaal weg, wat je ziet zit verder naar voren, mogelijk een skeg.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 16:53 #349492

It Paradyske schreef :
Roer lijkt me helemaal weg, wat je ziet zit verder naar voren, mogelijk een skeg.

Aan het eind van de video wel maar verder in het begin dacht ik toch gezien te hebben dat er nog wat achter de scheg zat.
Misschien is later het roer later dwars gaan staan door die wilde waterbewegingen van die boegschroeven van dat grote schip?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 17:02 #349493

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik meen echt nog wel een (fors) stuk roer gezien te hebben
Wellicht was het besturen van het roer onmogelijk (bediening afgebroken oid)

Het leek me niet echt een borrel boot, hier en daar toch wel sporen dat de boot uitgerust is voor langere tochtjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 17:13 #349497

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Dussuh....

26 juni is deze reddingsactie en 27 juni bereikt de Norwegian Star haar bestemming.
Hadden ze die zeilboot niet kunnen slepen dan?

Ja...de NS vaart natuurlijk wel een paar knooppies....maar toch zonde van die zeilboot. :(
Zou'm op zo'n manier niet willen verliezen.

Op de 1 of andere manier voelt het voor mij alsof het verlaten van de zeilboot
niet in verhouding staat tot het verlies van het roer en de mogelijke gevolgen.
Maar goed....ben niet in die positie en zoals gezegd....de beste stuurlui staan aan wal.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 17:16 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het terugvinden van de boot..... 21 dec 2012 17:34 #349502

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Twee weken later.. Teruggevonden.
Ze hadden kort tevoren een nieuwe carbon roerkoning laten monteren.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 17:36 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normeer boten 21 dec 2012 17:40 #349505

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Er worden daar wel vaker boten gevonden: 38 voeter gevonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 17:42 #349507

ah, goed gevonden Sunday, goed verhaal erbij.
Gelukkig maar, anders wordt daar ook weer een wiki woord voor verzonnen, door sommige ZF'ers hier.....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normeer boten 21 dec 2012 17:46 #349510

Sunday schreef :
Er worden daar wel vaker boten gevonden: 38 voeter gevonden

weer een bewijs dat de meeste schepen zeewaardiger zijn dan de bemanning.
nu heb ik er wel eens over nagedacht wat ik zou doen als enz. tenslotte heb je een reddings vlot gekocht.
maar ik denk, weet het niet want het is nooit nodig geweest, dat ik de boot pas zou verlaten als het water boven het kajuit dak zou staan. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 18:14 #349519

Wat ik me afvraag, laten ze die boten altijd maar ronddobberen? Tuurlijk is de kans klein maar stel dat je er in de nacht even tegenaan vaart met je eigen zeilboot, Of dat passanten om varen om te kijken of er hulp nodig is en een lege boot aantreffen (lijkt mij snachts een aardig spook senario)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 21 dec 2012 18:27 #349523

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Happytree schreef :
Wat ik me afvraag, laten ze die boten altijd maar ronddobberen? Tuurlijk is de kans klein maar stel dat je er in de nacht even tegenaan vaart met je eigen zeilboot, Of dat passanten om varen om te kijken of er hulp nodig is en een lege boot aantreffen (lijkt mij snachts een aardig spook senario)

Volgens mij heb je meer kans om op een half onder water dobberende container, los geslagen boei of walvis te varen.

Daarbij zo'n boot is ook nog eens redelijk zichtbaar.

CeesH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het terugvinden van de boot..... 22 dec 2012 08:27 #349610

Sunday schreef :
Twee weken later.. Teruggevonden.
Ze hadden kort tevoren een nieuwe carbon roerkoning laten monteren.

Tja , carbon is onnoemelijk sterk maar kan heelaas absoluut niet buigen zoals een metalen roerkoning.
Komt omdat carbon vrijwel geen rek heeft.
En schokbelasting kan het ook slecht hebben.
Ik vraag me daarom af of carbon wel een goede keuze is voor een dergelijk cruciaal onderdeel van een boot.
In het begin hadden de eerste carbon masten oon geen lang leven.
Carbon is weliswaar veel sterker dan rvs of aluminium maar heeft maar een fractie van de elastische rek voor het spontaan breekt.
Ik vraag me ook af waarom er nog geen titanium roerkoningen bestaan ( of misschien wel?) . Dat is iets sterker dan rvs en 2* zo sterk als aluminium maar de helft zo zwaar. en dat heeft niet de lage rekproblemen van carbon,
Ad
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het terugvinden van de boot..... 22 dec 2012 09:05 #349617

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Yellow Boat schreef :
Ik vraag me daarom af of carbon wel een goede keuze is voor een dergelijk cruciaal onderdeel van een boot.
In het begin hadden de eerste carbon masten oon geen lang leven.
Carbon is weliswaar veel sterker dan rvs of aluminium maar heeft maar een fractie van de elastische rek voor het spontaan breekt.
Ik vraag me ook af waarom er nog geen titanium roerkoningen bestaan ( of misschien wel?) . Dat is iets sterker dan rvs en 2* zo sterk als aluminium maar de helft zo zwaar. en dat heeft niet de lage rekproblemen van carbon,
Ad
Ik denk dat als de constructie rondom de carbon roerkoning correct is uitgevoerd dat heel erg goed kan. Ik bedoel dan de lagering waarin de as gevangen is. Het vervangen van een RVS of alu koning naar carbon blijkt riskant: de lagering zal geconstrueerd zijn voor de RVS resp alu eigenschappen.
En titanium roerkoning kan je gewoon bestellen, oa bij Solimar in Italië
Ik hou wel van titanium. Misschien een idee om mijn imoca60 daarin te laten bouwen? In Japan is er een full titan yacht: De "Titan Lady"
Overigens: bij "Titan marine hardware" kun je allerlei spul in titanium krijgen.
In 1956 werden er al titanium hardware zaken geleverd voor onze bootjes: Hier een paar advertenties uit 1957 en 56 voor dat spul
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 09:12 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 22 dec 2012 09:28 #349623

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Nu lees je ook de werkelijke reden waarom ze het schip verlieten.

Uitdroging van 2 bemanningsleden door zeeziekte. Levensbedreigend dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 22 dec 2012 09:44 #349629

Deliefde schreef :
Nu lees je ook de werkelijke reden waarom ze het schip verlieten.

Uitdroging van 2 bemanningsleden door zeeziekte. Levensbedreigend dus.

Waarom zijn ze dan allemaal van boord gegaan? Ik zag er minstens vijf.
Dat zeeziekte verschrikkelijk én gevaarlijk kan zijn weet ik ook wel
( al heb ik er gelukkig geen ervaring mee :woohoo: ) .
Of waren die twee zieken de enige die verstand van varen hadden? :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 09:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 22 dec 2012 09:48 #349632

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Deliefde schreef :
Nu lees je ook de werkelijke reden waarom ze het schip verlieten.
Uitdroging van 2 bemanningsleden door zeeziekte. Levensbedreigend dus.
Geloof je dat echt? Het klinkt mij als een smoes. Doordat ze misschien alle zeilen naar beneden hadden ging het schip te flink te keer. Door de angst en paniek misschien waren er leden die de zeeziekte kregen. Maar met evt pillen, OralRehydration en rust is daar echt wel iets aan te doen. Evt klein zeiltje erop, dat is echt wel te doen ook zonder roer.
Ik zou het schip nooit verlaten hebben in deze omstandigheden denk ik.
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 12:19 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 22 dec 2012 10:09 #349641

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Wat ik dan weer heel handig vind is dat ze het schip konden blijven volgen via de tracker. Simpelweg wachten op goed weern en tot het schip een beetje in de buurt en hopla: halen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 22 dec 2012 10:53 #349658

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Tjonge, stuurlui aan de wal opmerkingen bij de vleet!
Als de opvarenden van mening waren dat aan boord blijven levensgevaarlijk/onhoudbaar werd, dan hebben ze er verstandig aan gedaan het schip te verlaten. Ze zaten nog een behoorlijk stuk uit de kust en we weten niet wat de weersomstandigheden zijn. Windrichting? Verwachtingen de komende nacht?

Een zeeziektepilleke nemen lost zware zeeziekte echt niet op.

En maar goed dat een schip zeewaardiger is dan de bemanning........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het redden van de bemanning....... 22 dec 2012 11:03 #349664

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
Ik zou graag willen weten of ze nog geprobeerd hebben om de boot op de zeilen sturend te varen. De omstandigheden waren zo rustig dat dat best mogelijk zou moeten kunnen zijn. Zeker als je bijvoorbeeld (al eerder genoemd) een spi-boom oid als noodroer gebruikt.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl