Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Deviatietabel

Deviatietabel 29 juni 2008 12:32 #35387

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Om de afwijking (deviatie) van mijn kompas te bepalen
wou tijdens het varen de koers van mijn GPS = (ware koers) vergelijken met de kompaskoers.

Het verschil zou ik moeten compenseren voor de bekende variatie (op kaart).

Ook de drift moet ik compenseren. Om deze op "nul" te krijgen zou ik een windstille (of voor de wind) en stromingsvrije dag moeten uitzoeken.

Maak ik een denkfout of zou het zo kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 29 juni 2008 13:07 #35388

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Zo zou het inderdaad kunnen. Metingen om de 22.5 graden doen .De uitkomst van de stuurtafel is meestal de vorm van een sinus/cosinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 16:35 #35464

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Drift kun je, en moet je, compenseren als je langs een uitgezette koers wilt varen. Drift is echter wel situatieafhankelijk en daarmee niet in een tabel te vatten. Of is dit niet helemaal precies wat je bedoelt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 16:52 #35467

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Dames en heren in het algemeen gezegd........,
maak eens wat vaker gebruik van de zoekfunctie.
Zeer veel onderwerpen zijn al uitgebreid besproken, waaronder deze.
Ik heb het zelf maar even opgezocht, 1 seconde werk.
Dit is ook nog eens een open onderwerp, je kunt er dus zo weer bij aanhaken.

@Marinus, je hebt toch een Bavaria :?:
Een deviatie tabel op een houten of polyester romp lijkt mij niet echt noodzakelijk.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 17:00 #35468

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Altijd leuk om dat zelf te ontdekken en wie weet, kom je op verassingen. Zo ook wij met 10 graden afwijking :roll: ...... en toen ik even het noodmes weghaalde bij de stuurstand....... weg was de 10 graden afwijking. Die afwijking was overigens wel een constante dus wij weten dat we er rekening mee moeten houden.

Terug naar de starter.

KK + Misw = WK
Miswijziging = Var + Dev

Als er geen stroom en geen drift is kan je inderdaad de GPS koers als WK aanhouden. Zo zou je er volgens mij uit moeten komen. Mijn voorspelling is dat je weldegelijk meer afwijking gaat zien dan alleen de variatie. Ben benieuwd.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 17:23 #35470

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Volgens mij is de GPS koers altijd de ware koers, ook al drift je dwars weg.
Dit is dan toch echt je ware koers.
Kompas koers is niets anders dan de stand van de langsscheeps t.o. het magnetisch noorden.
Wellicht drijf je achteruit, je GPS geeft de ware koers.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 17:49 #35472

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Volgens mij is de GPS koers altijd de ware koers, ook al drift je dwars weg.
Dit is dan toch echt je ware koers.
Kompas koers is niets anders dan de stand van de langsscheeps t.o. het magnetisch noorden.
Wellicht drijf je achteruit, je GPS geeft de ware koers.

Het spijt me je te moeten corrigeren Ron, maar de GPS geeft toch echt de grondkoers, en niet de ware koers.
Het zal dus erg moeilijk worden om op stromend water of met wind met de GPS een deviatie tabel te maken. Op een rustige dag op een afgesloten water moet dit echter geen probleem zijn.
Het valt wel aan te raden om meerdere metingen op elke koers te verrichten om eventuele meetfouten te corrigeren.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 17:59 #35473

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Koers over de grond is ware koers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 18:18 #35474

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als oude zeerot poog ik het juist te formuleren

KK + Miswijziging is Ware Koers
Ware Koers + drift = Behouden ware koers
Behouden ware koers + stroom = Grondkoers.

Dus zonder stroom en zonder drift mag je voor een eigen tabel je GPS koers DAN wat mij betreft als Ware koers beschouwen. Niet omdat de GPS de Ware Koers aangeeft maar omdat zonder de paramters stroom en drift de GPS Koers (grondkoers) gelijk is aan de WK.

Succes in ieder geval en ik merk het wel wanneer er iemand nog later van school kwam dan ik :D

GPS koers is dus NIET per defenitie de Ware Koers
Evenmin is de Grondkoers de Ware koers

Wel kunnen hypothetisch allen aan elkaar gelijk zijn maar dat is meestal niet het geval.


Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 18:59 #35478

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Oké, het kan duidelijker, dus voeg ik er nog een woord aan toe.

Koers over de grond is behouden ware koers.
(Platte zeevaartkunde deel I door J. de vries. 1957. blz. 53)

Hoewel J. de Vries nog niet bekend was met het fenomeen GPS, zou hij toch ook de GPS koers als behouden ware koers hebben gezien.

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 19:03 #35479

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik denk toch dat er een verwarring in de discussie sluipt.
Waarschijnlijk zeggen en bedoelen we allemaal het zelfde, ik blijf erbij dat een door het GPS apperaat aangegeven koers de ware koers is, dwz de koers die het apperaat en daarmee ons vaartuig voglt t.o. de aardcoordinaten, deze verteld ons in welke richting we ons feitelijk bewegen.
Dit is vaak iets anders dan de koers die we moeten volgen om ons doel, lees waypoint, te bereiken.
Alle rekentabelletjes die we leren op de vaarschool zijn gebaseerd op non GPS gebruik, we weten onze deviate, we schatten onze drift en we bepalen zo goed en zo kwaad de stroom invloed.
Hiermee bepalen we, met - en + de door ons gewenste behouden ware koers ten einde ons doel te bereiken.
Bij gebruik van GPS moeten we waarschijnlijk de defenitie werkelijke koers toevoegen om het begrip te dekken.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 19:04 #35480

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Je bent me voor Albert :roll: :D
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 20:23 #35502

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Graag zie ik een lesboek waarin staat dat de Koers over de grond consistent gelijk is (ofwel een synoniem) is voor behouden Ware Koers. Ik laat je er 10 zien waarbij dat niet het geval is.

De BWK en de GRK kunnen qua aantal graden identiek zijn maar hebben toch echt een afwijkende defenitie. Citeer dan voor mijn interesse graag even wat de heer de vries geeft voor BWK en ook voor GK. Ik zet er een goed fles op dat ook hij er een verschil in ziet.

Wanneer is de BWK gelijk aan de GK? Als er geen stroom is. Anders gezegd. Hoe noemt de heer de vries dan die koers de slechts wel is gecorrigeerd voor wind maar nog niet voor stroom? Dat mag ik dan graag vernemen.

We bedoelen wat mij betreft dus niet helemaal hetzelfde. De ware koers in ons hoofd is de koers die we in "werkelijkheid" afleggen, dat kan zijn. Maar ten opzichte van welk referentiepunt dan? Om hier geen misverstanden in te krijgen zijn er defenities bedacht waarbij de Ware Koers in de Zeevaartkunde betekend een koers die slechts is gecorrigeerd voor Variatie en Deviatie. In ieder geval nog niet voor de invloeden stroom en drift.

Je GPS geeft altijd je koerst aan die je schip maakt t.o.v. het aardoppervlak/wateroppervlak en is dus per defentie je Grondkoers. Als er nu sprake is van stroom en drift en je krijgt een vraag op je examen om je GRK te herleiden naar de Ware Koers en je vult in = identiek aan GRK ..... ben ik bang dat je deze vraag onjuist hebt beantwoord.

www.shesails.nl/pdf/Lesje_koersen_kaarten_stroom.pdf

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 30 juni 2008 21:05 #35517

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Met deze les is niets mis, wat blijft is het benoemen van de juiste defenitie,s.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 02 juli 2008 13:08 #35689

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Maar om even over de deviatietabel terug te komen. Dit kan je anders doen. Vroeger had je compensatiepalen, alleen die in Harlingen bestaat nog de rest is verdwenen. Ik zou geen gebruik maken van een bewegend schip hierbij, maar juist van een stilliggend schip en bekende richtingen (vanuit kaart oid). Ook een GPS heeft afwijkingen! Door vanuit een stilliggende boot te gaan is het maken van een tabel eenvoudig. En daar is veel over geschreven..............(krijg je ook geen discussies over koersen......)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 08 juli 2008 11:28 #36270

Een goede optie voor het controleren van de kompasafwijking is nog altijd de lichtenlijn. De lichten ineen varen en op dat moment de voorliggende koers en de peiling van de lichtenlijn noteren. Wel bijvoorkeur op stil water en met stuurvaart uitvoeren voor een betrouwbaar resultaat.
Al varend gedurend een seizoen kun je zo op diverse plaatsen de afwijking controleren en bepalen.
Ook goed voor het bijhouden van de peiltechniek over het kompas.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 08 juli 2008 11:52 #36274

Ik heb ooit eens een Excel blad gemaakt waar je de waarnemingen in kan geven. Er komt dan een stuurtafel (deviatie) tabel uit die je kan printen en eventueel plastificeren.



Misschien kan de file (25KB) op het forum worden gezet?

Tijdelijk staat hij hier:
http://myfreefilehosting.com/f/af1d3e06b6_0.02MB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 01 sept 2008 17:46 #41559

  • Coen
  • Coen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
mijn boek (navigatie, L.W. Naudts, isbn90-70348-30-6, 2002)

meldt op bladzijde 32 dat: 'de deviatie van de kompassen moeten regelmatig bepaald worden. Een algemene regel hiervoor is: éénmaal per wacht (4 uur) en na elke koersverandering.

Hier blijkt dus uit dat (op een zeeschip) een kompas minstens 8 maal per dag moeten worden gecontroleerd.

Verder is 'n lichtenlijn de juiste methode om de deviatie te bepalen. U zult dus met verschillende koersen peilingen uit moeten voeren.

verder geldt voor drift:
sb: +
bb: -
voor stroom geldt overigens hetzelfde.


de rekensom is als volgend:

KK
dev +
MK
var +
WK
dr +
BWK
st +
GrK
Whatever you do, or dream you can, begin it, boldness has genius, power, and magic in it

-Johann Wolfgang van Goethe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deviatietabel 01 sept 2008 17:58 #41562

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als Ex koopvaarder kan ik slechts aangeven dat alleen bij nieuwe lading (cement klinkers ipv containers of alleen rollen staal) de deviatie tabel werd gecontrolleerd. Het magnetische kompas was echter ondergeschikt aan het Gyrokompas. Wij corrigeerden het kompas overigens nog ouderwets met "bollen". Simpel gezegd stalen ballen aan beide zijden van het kompas die je kon verschuiven om zo het kompas te beinvloeden.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl