Faran schreef :
Dutch Rose loopt nu bij Felixstowe binnen.
Hah, julllie weten haast nog eerder dat ik over ben dan ik zelf!
Pas nu een kort verslag omdat ik gister neit online kon (Wifi in de haven wilde mij niet toelaten
)
Woensdag om 12.30 uur vertrokken vanuit Den Helder. Dat was wat later dan gepland op het randje om de stroom nog mee te hebben, maar ik wilde perce de boot opgeruimd hebben voordat ik de zee op ging. Omstandigheden: nauwelijks wind. Op de weg naar buiten passeerde ik De Galant, een 'bruine vloot' zeilboot van zo'n 30 meter, die wel op zeil naar buiten ging. Omdat ik dat staartje van de ebstroom nog mee wilde heb ben dus maar de eerste twee uur op de motor gevaren, totdat er wind opstak. Zeil gezet en al snel lekker het tempo erin, rond de 7 k nopen. Over de grond nog een stuk meer, die stroom hielp me nog goed.
Toen de wind opstak begon de Galant ook te lopen, ongeveer een halve knoop meer dan ik, en in de zelfde richting. We hebben zeker 6 a 7 uur opgevaren, terwijl zij mij stapje voor stapje inhaalden en voorbij voeren. op de AIS heb ik ze nog tot in de nacht kunnen zien. Op de nieuwe Watchmate kan ik de uitgebreide info per boot zien waaronder -mits ingevuld- de bestemming. De Galant ging naar Oostende, maar hield dus wel mijn koers van rond de 240 graden aan, terwijl mij leek dat ze zuidelijk zouden moeten gaan.
in de loop van de middag nam de wind verder toe, zodat ik een rif zette om de boot wat minder loefgierig te maken. Wild was het niet, windkracht 5, met uitschieters naar 6. En halve wind, dus optomaal scheuren met de Dutch Rose! Tot in de nacht heb ik continu boven de 7 knopen gevaren, met uitschieters naar boven de 9! De oude dame doet het toch nog maar goed.
Het werd wel steeds meer rollen op de golven, dus het leven aan boord werd er met eten, drinken, slapen etc niet gemakkelijker op. Ook wilde ik me een beetje katterig, dus ik ben in de avond veel op bed gaan liggen. Ik heb de Watchmate zo gemonteerd dat ik die vanuit de hondekooi kan zien. Daarmee kon ik de -drukke- scheepvaart rond de Eurogeul vanaf Rotterdam goed in de gaten houden en elke 20 minuten even boven dek gaan voor de stoute boten die zonder AIS varen...
Slapen kwam er niet echt van, ik geloof niet dat ik het eerder zo druk heb meegemaakt in dat stuk van de Noordzee, ik had continu 1 of meer boten binnen een aantal mijlen varen. De AIS geeft dan wel veel rust, je weet behoorlijk wat ze doen en of ze een gevaar gaan vormen.
Op een gegeven moment draaide de wind naar ruim en begon de genua vervelend te klappen. Die heb ik dus maar een metertje kleiner gerold, waardoor deze veel rustiger stond.
Na de deep water route (die loopt noord-zuid) werd het veel rustiger met scheepvaart en kon ik wel wat slapen. Dat ging in combinatie met de Watch Mate zo goed dat ik in totaal zeker 2 uur heb geslapen, waarbij ik bijna in mijn slaap om de zoveel tijd even de kop uit het luik stak.
Om een uur of 4 's ochtends vond ik het wel erg rustig geworden, dus even echt naar buiten: ik liep nog maar 3 knopen, de wind was afgenomen en gedraaid. Best kans dat ik al een uur of twee uur zo langzaam ging. Snel het rif eruit en de genua uitgerold, en we liepen weer boven de 6 knopen.
In het ochtendgloren zag ik ver vooruit aan bakboord al de 'molentjes' waar Harry Vogel me nog voor waarschuwde. DIe waarschuwing was dus niet echt nodig, vanuit de hoek waarin ik binnenliep vaar je er op ruime afstand noordelijk langs. Maar goed, als je navigeert op de sterren en door een zonnetje te schieten zit je natuurlijk zo maar 10 mijl van je koers af
Enige tijd later zag ik op de einder een zeiltje. Ik op de AIS kijken, misschien wel 1 van ons cluppie?
Geen AIS signaal. Wel liep ik langzaam op ze in en ondertussen staken zij voor mij langs voor een meer zuidelijke route. Ik vaar richting Harwich altijd strak zuid om de cardinaal bij Shipwash, zij zaten zeker 1,5 mijl zuidelijker. Daarmee was ik ze definitief voorbij, maar op zo'n afstand dat ik nog steeds niet wist of ze bij 'ons' hoorden. Kon met de kijker wel een NL vlag ontwaren...
Eenmaal de VTS Sunk overgestoken (ja, keuirg op 90 graden) met halve wind verder richting Harwich. De zee werd al rustiger onder de wal, lekker nog stukkie varen. Waar de Sunk 90 graden naar het Noorden buigt werd het voor mij tegen de wind varen, en het is daar smal en ondiep, dus zeilen naar beneden en op de motor verder.
Ondertussen had ik op de AIS heel kort een signaal gekregen van Toxiq, maar niet lang genoeg om te ontdekken waar zij lagen. Bij Suffolk Yacht Harbour stak een trimaran van de wal en voer richting Ipswich voor mij uit. Ze voeren langzaam zodat ik ze na 10 minuten inhaalde; het bleek de Noreen te zijn! Vlak naast elkaar varend overlegden we wat we zouden doen, Pin Mill of Ipswich. Omdat ik geen rubberboot bij me had zag ik Pin Mill niet zo zitten, dus gezamenlijk werd het Ipswich.
Terwijl ik de rivier op voer kwam ik Il Cigno tegen, die voor anker lagen bij Pin MIll. Niemand aan boord, of ze lagen te slapen.
Rond 2 uur voeren we Ipwich binnen. Voor mij dus een stukkie varen van 150 mijl in iets meer dan25
uur. Niet slech...
Aanlegd en aangemeld kwam ik gaandeweg forumleden, tegen.
In de douche raakte ik met een stel nederlanders aan de praat die niet bij het forum zitten. Dat bleek die boot te zijn die ik 's ochtends vroeg was gepaseerd. Ja, zeiden ze, je stak een heel eind af en toen was je voorbij...
's Avonds met Kees de Laat en bemanning erg gezellig uit eten gegaan. Ben blij dat ik me toch heb laten overhalen1
Zo terug naar de haven en maar eens kijken wie er nog meer aangekomen zijn.
Groet Erik