Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het kan altijd fout gaan.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 20:40 #358792

Een vrijwel onverwoestbare oplossing, mijn vorige boot Senta, aangehangen roer achter lange kiel met drie lagers, twee in de spiegel, derde in een hak onder aan de kiel.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 20:43 #358794

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Als ik het goed heb gelezen juist niet, dat is nu precies waar het verschil zit.

Bij albert zit het lager halverwege, breekt het roer dan is er nog een half roer over

Als de jouwe breekt heb je niks...

Correct me if I'm wrong...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 20:46 #358795

Toxiq schreef :
Als ik het goed heb gelezen juist niet, dat is nu precies waar het verschil zit.

Bij albert zit het lager halverwege, breekt het roer dan is er nog een half roer over

Als de jouwe breekt heb je niks...

Correct me if I'm wrong...
Hoe zou je dat willen breken ??
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 20:57 #358797

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
er af vaart dan...
Dat is toch immers het principe wat erik bedoelde ?

die skeg kan wss ook wel stuk, dus als er op de onderste 10cm iets gebeurd waardoor de boel afbreekt ben je het hele roer kwijt, maar zoals het bij albert zit zou er wss nog een half roer over blijven ?!

Dat is wat ik begreep uit erik's uitleg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 21:02 #358799

Noballast schreef :
Een vrijwel onverwoestbare oplossing, mijn vorige boot Senta, aangehangen roer achter lange kiel met drie lagers, twee in de spiegel, derde in een hak onder aan de kiel.


zo zat het bij mij ook, zo n roer is er bijna niet af te varen, de kiel ook niet. bovendien had ik het roer nog geborgd zitten aan de boot met twee kettingen. dat zat meer tussen mijn oren dan dat ik er iets mee zou kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 21:03 #358801

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Was het roer van de betreffende boot soms sterker dan het achterschip waar de roerkoning zit?
Hierdoor kon dit deel van het achterschip lek raken tijdens de "aanvaring". Was het roer minder sterk geweest dan was het afgebroken, de roerkoning niet beschadigd geraakt, en was het schip misschien blijven drijven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 18 jan 2013 21:54 #358806

sietse-ten schreef :
.... bovendien had ik het roer nog geborgd zitten aan de boot met twee kettingen. dat zat meer tussen mijn oren dan dat ik er iets mee zou kunnen.
Lijkt mij nog knap onhandig, of is dat een nieuw model oorpiercing ;)
Toxiq schreef :
die skeg kan wss ook wel stuk, dus als er op de onderste 10cm iets gebeurd waardoor de boel afbreekt ben je het hele roer kwijt, maar zoals het bij albert zit zou er wss nog een half roer over blijven ?!
Dat is geen skeg maar een kiel die één geheel met de romp vormt (S-spant) Daar breekt niets vanaf.
douwe schreef :
Was het roer van de betreffende boot soms sterker dan het achterschip waar de roerkoning zit?
Hierdoor kon dit deel van het achterschip lek raken tijdens de "aanvaring". Was het roer minder sterk geweest dan was het afgebroken, de roerkoning niet beschadigd geraakt, en was het schip misschien blijven drijven.
Ik denk dat kwetsbare en breekbare onderdelen inderdaad zwakker moeten zijn dan de hoofdconstuctie zodat e.e.a. kan meegeven cq. breken ingeval van aanvaring. Ik meen dat Erik het had over een crashbox aan zijn roer. Even een zijstapje. Ik moet er toch niet aan denken dat het zwaard in mijn boot sterker zou zijn dan de kast waar deze in zit. Inderdaad breken voordat deze zijn naam letterlijk neemt en de zwaardkast of romp door midden splijt. Zelfde voor het roer, daar zit een breekplaatje in dat zijn werk moet doen ingeval van aanvaring, d.w.z. breken zodat het roer omhoog kan scharnieren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 22:26 door Noballast. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 19 jan 2013 08:33 #358847

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
bij een aanvaring van een vrijhangend roer is meestal het probleem dat de roeras buigt en de achterkant van het roerblad naar binnen wordt gedrukt.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 19 jan 2013 11:06 #358885

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Bij een vrijhangend roer (heb ik op de Bries) van de juiste lengete, dus korter dan de kiel, zal in verreweg de meeste omstandigheden eerst de kiel geraakt worden. Ik zie het probleem niet zo. Ik lees dan ook nergens dat er per jaar vele schepen in de problemen komen vanwege het vrijhangend roer.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 19 jan 2013 11:14 #358889

Is het glas half vol of half leeg
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 19 jan 2013 11:36 #358895

Nog slechter dan de bemanning van de onfortuinlijke Sweden 45 is de Fransman
Alain Delord er aan toe. Hij vertrok eind oktober vanuit Bretagne in z´n Archambault
A 35 voor een trip rond de wereld.
Z´n boot is net gezonken 500 mijl ten zuiden van Tasmanië. Hij zit in z´n reddingvlot
en de australische autoriteiten doen er alles aan om de man te redden. Helaas is de
uitkomst van dit dramatische verhaal nog lang niet zeker. Laten we hopen dat hij op tijd
gered wordt!
www.news.com.au/national/cruis...cynjr2-1226556991559

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 19 jan 2013 13:32 #358915

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nog wat over deze Fransoos: Op sail world
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 19 jan 2013 20:42 #359041

Ik heb het toch een keer meegemaakt dat mijn roer krom ging, ondanks dat de korter is dan de kiel. Op een kanaal in Nrd Duitsland, op weg naar de oostzee moest ik zeer ver uitwijken voor een zeer breed schip dat gewoon in het midden bleef varen. Ik raakte met de kiel de keien, maakte vervolgens daardoor een zwieper richting midden kanaal zodat ik ook met het roer de keien raakte. Gevolg een kromme roeras, waardoor de achterste punt van het roer het onderwaterschip raakte en er bijna niet meer te manoeuvreren viel. Even verderop hebben we bij een werf en met behulp van een heftruck het achterschip gelicht en met behulp van dikke lijn achter het roer en een lier naar voren en vastzetten van het schip om de trekkracht van de lier op te vangen het roer en roeras weer gericht. Is nu weer perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 20 jan 2013 20:21 #359389

Je zou verwachten dat ze bij de marine toch wel kunnen navigeren.

www.marineschepen.nl/nieuws/us...ian-vast-op-rif.html
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 20 jan 2013 21:12 #359408

Als je kaarten fout zijn kun je nog zo'n goede navigator zijn, maar dat helpt dan ook niet veel.

Kaarten die een paar mijl verkeerd getekend zijn, zijn mij ook niet geheel onbekend. Dat krijg je er gratis bij als je in niet veel bezochte gebieden gaat varen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 20 jan 2013 21:15 #359410

Erikdejong schreef :
Als je kaarten fout zijn kun je nog zo'n goede navigator zijn, maar dat helpt dan ook niet veel.

Kaarten die een paar mijl verkeerd getekend zijn, zijn mij ook niet geheel onbekend. Dat krijg je er gratis bij als je in niet veel bezochte gebieden gaat varen.
Ja ok Erik als wij de kaarten kopen kan ik me dat nog wel voorstellen maar de in dit geval amerikaanse marine met alle high tech die ze hebben. Hier heeft er 1 zitten slapen en dat zullen ze nooit toegeven dus makkelijk de kaart is schuld.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 20 jan 2013 21:18 #359411

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En die brekers op het rif, die zie je 's nachts natuurlijk ook niet, en dan is 't "boem"....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 09:12 #359472

Erikdejong schreef :
Als je kaarten fout zijn kun je nog zo'n goede navigator zijn, maar dat helpt dan ook niet veel.

Je kan veel voorkomen door te controleren of je kaarten up-to-date zijn en/of bijgewerkt.
En tijdens het varen controleren of hetgeen je om je heen ziet ook op de kaart staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 10:16 #359484

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Gewoon een paar vragen: Hoeveel ZIE je als je midden in de nacht vaart? Welke omstandigheden waren er? Als je 14 knopen loopt? De naam “Tubbataha” comes from the Samal language meaning “long reef exposed at low tide”.(gejat van de website van het onderwaterpark). Als ik zo hier en daar een (zeilreis) boek lees over dit soort situaties dan is het 's nachts, vooral nabij een rif, heel erg lastig om in te schatten waar het gevaar zich precies bevindt. Dan nog te bedenken dat wij ons vaak in de kuip bevinden op een zeilschip en zij zich op een afgesloten brug bevinden...

Na dit gebeuren (VS zegt fout in digitale kaart mbt tot dit rif) is er op papieren kaarten over gestapt.

Wat ik mijzelf ook wel eens bedenk, en dat kan een vorm van paranoia zijn ;-), is dat er ook moedwillig een fout in gebracht zou kunnen zijn om bepaalde locaties te beschermen???

PS. omdat de VS zegt dat de omgeving op de kaart wel goed aangegeven staat.
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 10:19 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 10:51 #359491

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sunday schreef :
Nog wat over deze Fransoos: Op sail world

Hij is gered :laugh:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 10:58 #359493

ed, ik weet niet hoe het bij dit schip is, maar ik ben vele jaren geleden aan boord geweest van een nederlans fregat. daar zit in de buik van het schip de controle kamer, die zien dus alleen maar beeldschermen, op de brug staat niet zoveel, is natuurlijk ook kwetsbaar. eigenlijk wordt het schip bestuurd als was het een onderzeeer, brug is voor de latste controle, als er op zicht langszij een ander schip wordt gegaan, of een haven ingevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 10:58 #359494

Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 11:01 #359495

sietse-ten schreef :
ed, ik weet niet hoe het bij dit schip is, maar ik ben vele jaren geleden aan boord geweest van een nederlans fregat. daar zit in de buik van het schip de controle kamer, die zien dus alleen maar beeldschermen, op de brug staat niet zoveel, is natuurlijk ook kwetsbaar. eigenlijk wordt het schip bestuurd als was het een onderzeeer, brug is voor de latste controle, als er op zicht langszij een ander schip wordt gegaan, of een haven ingevaren.

En die zien daar onderin meer dan wij met ons blote oog dus zeker een rif
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 11:01 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 11:45 #359509

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik durf te stellen dat er een paar Amerikaanse officieren vliegend de zak krijgen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 11:59 #359519

douwe schreef :
Ik durf te stellen dat er een paar Amerikaanse officieren vliegend de zak krijgen

Van mijmogen ze het ergste vindt ik dat deze en.wikipedia.org/wiki/Tubbataha_Reef tubbataha reef nog op de unesco wereld erf goed lijst staat en dat dit geintje enorme schade aan het rif toebrengt.

Een foutje in de kaart is zowiezo onzin, je hebt speciale toestemming nodig om in dit gebied te mogen komen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl