Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acroniem voor Mayday oproep?

Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 08:27 #368550

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
In de Yachting monthly (02 2013)staat een artikel over het gebruik van DSC en marifoonoproepen. Een van de tips is een acroniem die de te nemen stappen weergeeft. (Acroniem is een woord waarvan iedere letter de eerste letter is van een ander woord. In deze setting gebruikt als ezelsbruggetje).

Het engelse voorbeeld is MIRPDANIO.
M(ayday, mayday, mayday)
I(dentify, naam/type schip en MMSI of ATIS)
R(epeat M&I)
P(osition)
D(istress, wat is er aan de hand)
A(ssistance, welke hulp heb je nodig)
N(umber of people on board)
I(nformation, aanvullend)
O(ver)

Met zoveel taalwondertjes aan boord van het ZF kan ik me niet voorstellen dat er niet een prachtige NL versie is, of valt te verzinnen. Voor mij geldt dat een goeie versie ook snel helder is voor (onervaren) bemanning.
Fles wijn voor diegene die komt met de versie die ik aan boord ga gebruiken!
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 18:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 08:43 #368561

Zo'n lijstje met de diverse handelingen in een noodsituatie hoort gewoon naast je marifoon te liggen/hangen/plakken.
Dan heb je geen acroniem nodig.Trouwens ook wel leuk voor jou maar hoe zit dat met eventuele andere opvarenden?
Of moeten die voor het aan boord gaan eerst die acroniem uit het hoofd leren? :lol:
Trouwens , met GMDSS/DSC gaat het bijna vanzelf , zelfs de soort noodoproep kun je aangeven a.h.v. een lijstje wat op het scherm komt . En de aanvullende info zoals aantal personen en welke hulp hoor je pas te geven na een reply opo kanaal 16.
Maar inderdaad , op Ijsselmeer en wadden waar je geen DSC mag gebruiken gaat het nog via kanaal 16 , vandaar dat lijstje naast de marifoon.
Hoewel , ik denk niet dat een noodoproep via DSC daar zal worden genegeerd.
Ad
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 08:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 08:53 #368571

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Mijn idee Ad, al die ezelsbruggetjes vergeet je allemaal als het er echt om spant. Ik heb ook een lijst naast de VHF hangen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 09:06 #368583

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Uiteraard een lijstje naast de marifoon, das natuurlijk logisch. Het gaat er om met de acroniem in gedachten de procedure in te slijten en bijvoorbeeld tijdens de veiligheidsinstructies een houvast te geven en een mooi verhaal te hebben. Dat zal beter blijven hangen dan een feitenrelaas.
Als jullie er niks mee hebben, prima. Voor mij werkt zoiets naast oefening meer dan uitstekend en ik vermoed zomaar daar niet de enige in te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 09:09 #368584

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8177
Inderdaad: lijstje naast de marifoon.

Ook MET gebruiksaanwijzing voor de DSC voor de mensen die het niet uit het hoofd weten.

En overigens: in geval van nood is alles geoorloofd. Ook DSC gebruik op de Kaagseplas. Dat staat ook ergens in de regelementen. En als ik werkelijk in een levensbedreigende situatie zit, kan me het gelazer achteraf ook niet zoveel schelen.

Het is trouwens de belangrijkste reden voor mij om mijn marifoon ALTIJD in zee-stand te hebben staan. Jammer van de ATIS, maar ik vind deze belangrijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 09:32 #368595

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27514
Joop66 schreef :
En overigens: in geval van nood is alles geoorloofd. Ook DSC gebruik op de Kaagseplas. Dat staat ook ergens in de regelementen. En als ik werkelijk in een levensbedreigende situatie zit, kan me het gelazer achteraf ook niet zoveel schelen.

Het is trouwens de belangrijkste reden voor mij om mijn marifoon ALTIJD in zee-stand te hebben staan. Jammer van de ATIS, maar ik vind deze belangrijker.
Tja, het enige dat DSC extra doet is het automatisch versturen van een noodbericht. Daarna zal altijd weer uitgeluisterd en gecommuniceerd moeten worden via kanaal 16. Op het binnenwater is de positie ook niet zo van belang; je kunt namelijk zien waar je bent en dat gewoon melden via kanaal 16. Je moet alleen je kop genoeg bij elkaar houden om eigenhandig een mayday uit te zenden, als de nood aan de man komt. Als je twijfelt of je dat wel kunt, moet je thuis op de bank blijven zitten, denk ik.
Voor men reageert op een DSC-oproep op binnenwater zal de kustwacht ook altijd contact leggen via kanaal 16, om even uit te vissen hoe erg het allemaal is.

De winst van DSC op het binnenwater is dus buitengewoon klein en de marifoon ook daar in de zeevaartstand houden doodgewoon slecht zeemanschap. Los daarvan ben je ook nog 's in overtreding.

--
stegman
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 09:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 09:33 #368597

Joop66 schreef :
Het is trouwens de belangrijkste reden voor mij om mijn marifoon ALTIJD in zee-stand te hebben staan. Jammer van de ATIS, maar ik vind deze belangrijker.

Ook op de "echte" binnenwateren zoals rivieren, kanalen,randmeren en friese meren?
Dan ben je nog meer in overtreding dan alleen geen ATIS uitzenden bij bijv. een oproep naar een sluis of brug want daar is kanaal 10 het noodkanaal en wordt kanaal 16 , laat staan GMDSS niet eens uitgeluisterd.
Op Wadden en Ijsselmeer heb je wel gelijk.
Hoewel , als je opgeroepen wordt door bijv. de waterpolitie zou ik toch maar even omschakelen. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 09:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 10:19 #368623

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8177
@ Stegman,

Ik ben niet altijd de enige aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 10:20 #368624

Dit hangt bij mij naast de VHF:

Bijlage:

Bestandsnaam: DistressNotice.pdf
Bestandsgrootte:41 KB


Niks niet geen ezelsbruggetjes...

Groet,
Rob

</offtopic>
PS: He Stegman, hoe gaat het ondertussen met OpenCPN en Navigatrix..?
<ontopic>
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 10:21 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 10:39 #368641

Op prosailing.nl staat een mooi kaartje: prosailing.nl/downloads/marifoon.pdf

En: "Mail uw scheepsnaam en radioroepnaam aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Uw gegevens worden geheel gratis in dit document verwerkt."

Ik heb geen relatie met die site maar vind het een sympathiek gebaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 10:48 #368646

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Wij zijn een beetje dom daarom hebben wij het lijstje gewoon in het Nederlands staan ... Mag dat ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 10:49 #368648

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27514
Belerion II schreef :
</offtopic>
PS: He Stegman, hoe gaat het ondertussen met OpenCPN en Navigatrix..?
<ontopic>
Ik ben bijna zover dat ik de zaak onder Windows ga opzetten. Er zitten nu wel genoeg uren in en zelfs met de hulp van allerlei slimme jongens op gespecialiseerde fora kom ik er onder Linux vooralsnog niet uit. Ook niet met de laatste beta versie van OpenCPN, die veel beter met AIS overweg zou moeten kunnen.
Terwijl iedereen claimt dat de combinatie Windows-OpenCPN-AIS geen enkel probleem is. We gaan het zien..

Ik heb in dat verband ook een mooi, ventilatorloos en goedkoop netbookje in bestelling met Windows 7, omdat er ineens een andere functie voor mijn huidige netbookje opdook.

Nog even gekeken naar permanente, ventilatorloze 'boordcomputers', maar dat is mij voorlopig nog te duur en te weinig flexibel. Er zijn handige jongens genoeg die voor veel geld opgedirkte 'thin clients' voor dat doel willen slijten, maar tegen de tijd dat je daar dan weer een beeldschempje bij hebt en allerlei zaken die er ook nog opmoeten, dan ben je al snel twee keer zoveel kwijt, als aan zo'n ventilatorloos netbookje. En dan heb je de goedkoopste oplossing. Vier keer zoveel is ook helemaal geen probleem..
Zo'n netbookje kan je ook nog meenemen de wal op, als de dichtsbijzijnde wifi te ver van de steiger zit.

Tot zover deze off-topic zijweg.. Eventuele reacties weer in de bewuste draadje.

--
stegman
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 10:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 11:10 #368660

Spieboom schreef :
Wij zijn een beetje dom daarom hebben wij het lijstje gewoon in het Nederlands staan ... Mag dat ook?

In het buitenland zal dat weinig respons geven. :ohmy:
Trouwens , als je MarcomB of SRC het gedaan heb je ook , als het goed is , de "Standard Marine Communication Phrases" (in ieder geval deels) moeten leren .
Engels is nu eenmaal de voorgeschreven radiotaal op zee.
Misschien een cursusje Engels..... :unsure: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 11:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 14 feb 2013 22:06 #368871

Yellowboat, je hebt gelijk, maar als je een nachtje op de Noordzee dobbert en luistert kanaal 16 uit dan is het Russisch en Maleisisch vaak niet van de lucht. Met name de Russen met een wodka te veel op... ;) wat kunnen zij zingen... En de kustwacht maar "regelend" optreden.

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 07:35 #368908

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Free Bird schreef :
Op prosailing.nl staat een mooi kaartje: prosailing.nl/downloads/marifoon.pdf

En: "Mail uw scheepsnaam en radioroepnaam aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Uw gegevens worden geheel gratis in dit document verwerkt."

Ik heb geen relatie met die site maar vind het een sympathiek gebaar.
Jaap bedankt! Ik heb deze persoon gisterenmiddag een mailtje gestuurd en gisterenavond had ik het document met eigen bootnaam en callsign al op de mail. Top!

Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 08:17 #368924

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Als je het echt wilt kun je zelf toch zoiets bedenken?

M(ayday,mayday,mayday)
I(identificatie: naam/type schip etc.)
N(nogmaals M&I)
P(ositie)
R(eden van mayday)
A(antal opvarenden)
I(nformatie)
O(ver)

Daar komt net zo'n (on)logisch rijtje uit als uit de engelse versie: MINPRAIO
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 12:27 #369009

Hans60 schreef :
Als je het echt wilt kun je zelf toch zoiets bedenken?
<Knip>
Daar komt net zo'n (on)logisch rijtje uit als uit de engelse versie: MINPRAIO

Even voortbordurend op deze (m.i. redelijk goede) acroniem. Het oproepen van andere schepen wordt ook wel praaien genoemd, een term die ik zelf wel waardeer. Dus wat ik wil voorstellen is:


M(ayday,mayday,mayday)
I(identificatie: naam & roepnaam)
N(nogmaals M&I)
P(ositie)
R(eden van mayday)
A(antal opvarenden)
A(ndere
I(nformatie)

"Over" wordt aan het eind van ieder bericht vermeld met uitzondering van het laatste bericht ("uit"), en heeft dus vrij weinig toegevoegde waarde.

Verder denk ik dat het handiger is om niet te veel in het woud van ezelsbruggetjes te gaan verdwalen, het is handiger te snappen waarom het bericht als zodanig is opgesteld.

Trouwens vanochtend net het marifoon basiscertificaat behaald, dus vanavond: PLOP!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 12:48 #369013

Verder denk ik dat het handiger is om niet te veel in het woud van ezelsbruggetjes te gaan verdwalen, het is handiger te snappen waarom het bericht als zodanig is opgesteld.

Trouwens vanochtend net het marifoon basiscertificaat behaald, dus vanavond: PLOP![/quote]

Het is wel de vraag of jij dat over een jaar of 10 ook nog steeds snapt...
:unsure: :laugh:
Ennehh , gefeliciteerd! ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 12:49 #369014

Het is natuurlijk persoonlijk, laat ik dat vooropstellen. Als iemand met een onbegrijpelijk ezelsbruggetje zijn vel kan redden dan maakt het mij niet uit hoe idioot het ezelsbruggetje ook klinkt.

En over tien jaar? Nou, persoonlijk kan ik je vertellen dat ik zonder gek veel problemen mijn oude baan van 12 jaar geleden weer zou kunnen oppakken want die info heb ik nog allemaal in mijn hoofd. Maar de ezelsbruggetjes niet :unsure: Maar nogmaals e.e.a. is natuurlijk persoonlijk.
Niet gaan sleutelen aan iets als het goed werkt :)

oh, en bedankt he!
Laatst bewerkt: 15 feb 2013 12:58 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 13:13 #369019

fucking shit i am sinking, please help me
where are yuo sir , please be calm
i am not calm, my position is on the rif near the harbour
we are on the way to you, ten minutes


dus als het nodig is........... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 13:51 #369035

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
HELP :laugh:

Sorry kon het niet laten.
R
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 14:10 #369040

Nee , dan in diverse films; S.O.S.,S.O.S.,S.O.S. Gesproken dan.... :ohmy: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 21:22 #369166

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Probeer in zo'n acroniem zoveel mogelijk te voorkomen dat er dubbele letters in zitten, dat werkt verwarring in de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 21:28 #369167

Gewoon het lijstje ingevuld naast je marifoon hangen en dan heb je geen ezelsbruggetje nodig want je gelooft toch zeker niet dat als je daad werkelijk een mayday moet versturen je nog aan een ezelsbruggetje denkt :sick:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acroniem voor Mayday oproep? 15 feb 2013 21:36 #369171

Rev schreef :
Gewoon het lijstje ingevuld naast je marifoon hangen en dan heb je geen ezelsbruggetje nodig want je gelooft toch zeker niet dat als je daad werkelijk een mayday moet versturen je nog aan een ezelsbruggetje denkt :sick:

bovendien als je een fout maakt, dan word je eerst geholpen en later , vaak. netjes op je fouten gewezen.

wat ik hier boven schreef, in het rood, is geen grapje , maar hoorde ik op de bay islands van honduras van iemand die de verkeerde kant van de staak nam met zijn visboot en met de motoren bleef haken achter het rif en er "wat " van af trok. achter anker had ik daar altijd de 16 aanstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl