garantie kun je ook niet geven als mensen hun boot tegen de rotsen zetten, net zo min op auto's die tegen een boom rijden. Dat wil niet zeggen dat ze een zekere mate van sterkte moeten hebben om veiligheid te bieden.
Van bepaalde merken wel schades gezien na ze compleet gekraakt waren, vrangen los, kielbouten verbogen, etc. Maar de kiel bleef er wel aanhangen. Het gedeelte rond de kiel wordt verstevigd voor het geval van vastlopen.
En dan nog wat opmerkingen over de filmpjes:
De dehler wordt regelmatig vol op de boeg geraakt. Dat is het sterkste stukje van de boot wat dat betreft, da durf ik met de meeste moderne boten ook nog wel.
Een beoogd leverancier heeft eens een prototype van een bootje waar ik aan gebouwd heb tegen de stijger gevaren. Dat was geen zwaar bootje, maar ook zeker niet zwaar gebouwd. Niks te zien.
Het 2de filmpje, tja, ik heb mezelf ook wel eens mogen uitleven op bootrompjes. Met een vrij platte hamer kom je er nier doorheen inderdaad. Met een bijtel sla je die flink bot voor je er doorheen bent. Met een stalen paal ga je geen serieuze schade aanrichten.
Als ze de boot niet eerst hadden ingezaagd had die kerel nu nog staan slaan.
(heeft ie nog geluk dat die geen schuimkern tegenkwam
)