Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reddingsvlot, erg in dubio.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 12:27 #373630

Frankrijk:
Internationale wetgeving geeft aan dat niet-commerciele vaart en kleinschalige commerciele vaart (vissers e.d.) een vlot mogen laten keuren door een "kundig" persoon, nergens word verlangd dat het een gecertificeerd persoon is. Je hebt dus geen diploma's nodig om een vlot te mogen keuren voor het soort varen dat wij doen.

Zelf heb ik de stel regel dat niemand een groter belang heeft bij mijn veiligheid dan ikzelf. Bij voorbaad is dus niemand minder kundig dan de persoon die zijn leven er vanaf hangt.

Keuren is eigenlijk heel makkelijk, je moet gewoon kijken of het vlot zelf nergens beschadigd of aangetast is, of alles wat er in zit nog goed werkt (zaklamp, lichtje op het dak, peddels etc.) en of alle beperkthoudbare producten nog mee kunnen tot de volgende keuring, en of de CO2 cilinder nog de juiste inhoud heeft, dat doe je door de fles op een wegschaal te leggen en te vergelijken met het gewicht dat er op staat met slagletters.

Om te voorkomen dat je de fles moet laten hervullen, kun je het vlot gewoon met een bijboot pomp op pompen. Je haalt de container open, snijd het vacuum plastic open, zo dicht mogelijk langs de kant zodat je de zak kan hergebruiken. En maakt voorzichtig de CO2 cilinder los van het vlot. De slangen waar dze aanzit kun je gebruiken om het vlot op te pompen. Wees er op attend dat gecomprimeerde lucht condens met zich mee kan brengen, dat heb je liever niet in de luchtkamers.

Dan doe je de inspectie, geeft de flimsy peddels aan je kleine neefje en stopt er een paar knappe in, vervangt je vuurwerk, medicijnen, water en voedsel, stopt er wat extra in en zuigt het vlot weer leeg.

Nu komen er twee kritische momenten, de fles weer terug monteren en het vlot correct opvouwen. De eerste moet goed gebeuren zodat er geen luchtlek is, iets wat je niet direct kunt testen, en de tweede moet heel voorzichtig gebeuren om er zeker van te zijn dat het vlot zich niet opblaasd binnen in de vanglijnen. Als dat het geval is dan blaasd het vlot zich niet voleldig op en moet je dus voordat je erin kan de lijnen doorsnijden. Dat kost tijd en geeft risico op vlot beschadigen. Goed oploetten hoe het origineel opgevouwen zat voordat je het vlot opblaasd.

Al met al erg goed zelf te doen en het bespaard je een hoop kosten.

Waar je wel even naar moet kijken is dat sommige verzekeringen wel verlangen dat je het bij een gecertificeerde instantie laat doen, maar dat is slechts een formaliteit, want als je het vlot nodig hebt dan heb je wel andere dingen met de verzekring te behandelen.

AANVULLING:
Wat ik bedoel met goed documenteren is het volgende:
- Een tabelletje opstellen met het type vlot, leeftijd, serienummer.
- De inhoud opschrijven,
- Aangeven wat je eruit gehaald hebt,
- Aangeven wat je er nieuw ingestopt hebt inclusief nieuwe houdbaarheidsdata als dat van toepassing is, ook aangeven wat de hoeveelheden zijn (bijvoorbeeld 6,4 liter water, 8 porties eten etc.)
- Gewicht van de fles, jij geeft al aan dat deze gevuld moet worden, dus vraag je even om een bonnetje van de plek waar je het laat vullen.
- Eventueel nieuwe afsluit rubbertjes for de fles-slang verbinding.
- Alle bonnetjes er aan vast nieten. Dat laten tekenen, eventueel ook nog door een getuige die ook als competent kan worden aangemerkt (een ervaren zeiler dus).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 12:38 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 12:36 #373635

Zeilwedstrijd commissies verlangen vaak een gekeurd vlot.
Vraag me af hoe je dan moet aantonen dan dat je hem zelf gekeurd hebt..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 12:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 12:38 #373637

Had mijn post al aangevuld, zie bovenstaande.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 12:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 12:53 #373647

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Zo! Dat is een snelle en uitgebreide reactie. Dankjewel, Erik.
Inmiddels ligt m'n vlot klaar om opgeblazen te worden in de slaapkamer:



En ook ben ik zo'n 35 foto's verder om te zorgen dat alles weer op de juiste manier teruggaat in de tas.
De gasfles is eraf. Die weegt trouwens 6,7kg terwijkl er 7,5 kg op staat als vol gewicht. Dus die moet ik ergens laten vullen.
Nu wil ik het vlot opblazen ( nee, niet met de gasfles :) ).
Helaas zit er bij mijn standaard loodgietersuitrusting niets om de gasflesafdichting af te sluiten. Kennelijk heeft die gasflesaansluiting een afwijkende schroefdraad. Tenzij ik natuurlijk gewoon de gasfles weer even terug monteer? Of is dat gek?

verder ziet het er allemaal prima uit. natuurlijk moet dat verlichtingsbatterijtje vervangen worden, maar Seago vraagt 116,50 euro voor dat batterijtje alleen al!
En inderdaad Erik, de peddels, maar ook zaklamp en pomp zal ik door iets professionelere exemplaren vervangen.


Ook vond ik deze 2 dingetjes in het vlot. Iemand een idee?



frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 12:55 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 12:59 #373650

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
frankrijk schreef :
Zo! Dat is een snelle en uitgebreide reactie. Dankjewel, Erik.
Inmiddels ligt m'n vlot klaar om opgeblazen te worden in de slaapkamer:

Ook vond ik deze 2 dingetjes in het vlot. Iemand een idee?



frank

Wellicht spiegeltjes???

Leuke nagellak heb je trouwens Frank :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:01 #373654

die twee dingetjes zijn waarschijnlijk sein spiegeltjes, daar hoop je zo n stuurman op een grote boot mee te lokken, als ze niet bezig zijn verhalen te schrijven voor het zeilenforum. ( of afgeleid worden door evas)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:01 #373655

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ja, hè, morgen doe ik weer roze op :laugh: .
Ja, spiegeltjes dacht ik ook aan, maar gezien die rare haakjes eraan, misschien ook weer niet. En dan twee. Vreemde dingen.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:04 #373656

Met de spiegelende "schelpjes" kun je gaten in het vlot afdichten. Je duwt 1 helft door het gat en je schroeft de andere helft daarop vast.

De meeste vlotten hebben meer te lijden van mechanische invloeden dan van de tijdsinvloed:
- een vlot is géén opstapje
- opbergen in de juiste stand (gasfles onderin) en met de afwateringsgaatjes aan de onderkant
- trillingen, vooral op motorboten.

Mijn persoonlijke mening over reddingsvlotten: koop de goedkoopste nieuw, en zorg voor een goede grabbag met portofoon (+ reservebatterijen!), zaklamp, hoofdlamp, epirb, flares, paspoorten + huissleutels en persoonlijke medicijnen.

Na 8 jaar op Marktplaats zetten, en zelf weer een nieuwe kopen. Als je de opbrengst van het oude vlot optelt bij de inspectiekosten dan heb je voor een (relatief) gering bedrag weer een vers vlot.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 13:05 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:04 #373657

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, Aquaplanning, heel duidelijk!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 13:06 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:21 #373662

ik weet dat kapitein momo best wel veel gedoe had om zijn opengemaakte en gecontroleerde vlot weer terug in zijn container te vouwen.
Geen sinecure.

een beschrijving van de actie:
www.dehlerzeilers.nl/forum3/viewtopic.php?f=19&t=1563
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 mrt 2013 13:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:26 #373666

Wellicht hangt dat van het vlot af.
Bij mij is de container voor 20% leeg. Ik heb er dus ook gelijk nog een grabbag bij in gestopt die aan de lijn van het vlot geknoopt zit. Op die manier heb ik minimaal 1 grabbag direct bij het vlot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:33 #373670

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank voor de link, Chris, maar het lijkt bij mij ook wel mee te vallen (vlot zit in een tas ). Ik moet 'm alleen wel goed luchtleeg zien te krijgen. Voorlopig is die opgeblazen. ( gewoon de fles weer even teruggeschroefd ):



Zo laat ik het vlot een paar dagen staan om te kijken of alles goed op druk blijft. Kan ik die fles niet gewoon bij een duikzaak laten vullen. Of waar wel?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:36 #373673

volgens mij zit er co2 in, dat zit ook in heel veel brandblussers, je zou eens kunnen vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:46 #373681

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
frankrijk schreef :
Dank voor de link, Chris, maar het lijkt bij mij ook wel mee te vallen (vlot zit in een tas ). Ik moet 'm alleen wel goed luchtleeg zien te krijgen. Voorlopig is die opgeblazen. ( gewoon de fles weer even teruggeschroefd ):



Zo laat ik het vlot een paar dagen staan om te kijken of alles goed op druk blijft. Kan ik die fles niet gewoon bij een duikzaak laten vullen. Of waar wel?
frank

Geheel offtopic: ik vind het wel een gezellig gezicht zo een reddingsvlot in huis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 13:59 #373684

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Voor alle duidelijkheid nog even een foto van de fles:



Sietse, et zit inderdaad CO2 (1,8kg) en N2 ( 0,09kg ) in.

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 15:03 #373708

frankrijk schreef :
Dank voor de link, Chris, maar het lijkt bij mij ook wel mee te vallen (vlot zit in een tas ). Ik moet 'm alleen wel goed luchtleeg zien te krijgen. Voorlopig is die opgeblazen. ( gewoon de fles weer even teruggeschroefd ):



Zo laat ik het vlot een paar dagen staan om te kijken of alles goed op druk blijft. Kan ik die fles niet gewoon bij een duikzaak laten vullen. Of waar wel?
frank

ik heb hetzelfde vlot en die bij survitek in rotterdam laten keuren.
Die moeten dus alle onderdelen kunnen leveren waaronder een nieuwe vulling.

Sheffieldstraat

http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/100-reisvoorbereiding-en-veiligheid/282043-kwaliteit-reddingsvlot#282068
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 16:04 #373717

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
Om weer even terug te keren naar de vraag van Kees:

Optie 4. Wie weet heb je de zee wel gezien na een overtocht, of wordt je zeeziek en ga je nooit meer op zee. Eerst maar eens kijken hoe het is lijkt mij.

Grt. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 16:20 #373719

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Palomine, je doet me realiseren dat ik wel heel erg ingebroken heb op dit draadje. Ik laat het maar voorzichtig aan de moderators over of ze hier een nieuw draadje van willen maken?

@jaaph. Dankje voor de tip, maar een beetje onpraktisch vanuit frankrijk. De vraag die ik vooral heb is naar wat voor soort bedrijf ik moet om zo'n fles te laten vullen.
Aan de andere kant, de fles is nu absoluut lekdicht, en aangezien de volledige inhoud van de fles genoeg is voor wel 2 vlotten ( ooit eens hier gelezen op het forum, geloof ik dat het met die 10% gewichtsverlies m'n vlot ook nog wel op zal blazen.
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 18:23 #373745

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
frankrijk schreef :
@Palomine, je doet me realiseren dat ik wel heel erg ingebroken heb op dit draadje.
frank.

Maakt mij niet uit hoor, leer er veel van.

@palomine nu nog zeeziek worden na 18 uur stuiteren tijdens de 24 uurs? ;-)
Maar misschien is dat voor 1 keer wel het beste inderdaad. Had jij nog kunnen achter halen waar jij dat vorige keer gedaan had?
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 20:22 #373789

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
frankrijk schreef :
De gasfles is eraf. Die weegt trouwens 6,7kg terwijl er 7,5 kg op staat als vol gewicht. Dus die moet ik ergens laten vullen.
Sietse, et zit inderdaad CO2 (1,8kg) en N2 ( 0,09kg ) in.
Aan de andere kant, de fles is nu absoluut lekdicht, en aangezien de volledige inhoud van de fles genoeg is voor wel 2 vlotten ( ooit eens hier gelezen op het forum, geloof ik dat het met die 10% gewichtsverlies m'n vlot ook nog wel op zal blazen.

Even rekenen aan de gasfles, die moet 7.5 kilo wegen inclusief 1.89 kilo CO2+N2. De fles zelf weegt dus 5.61 kilo. De fles zelf zal niet lichter geworden zijn, dus mijn redenatie is dat als je 800 gram gewicht mist, dit het weggelopen gas is, een verlies van pak 'm beet 40%. Ikzelf zou tenminste voor hervullen gaan, of mijn redenatie klopt niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 20:24 #373790

Klopt Azimuth! Ik wilde het ook net opschrijven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 20:30 #373792

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Hoe kan een gasfles eigenlijk lekken? Het CO2 patroon van mijn vest is afgelopen jaar 4 gram lichter geworden, ik hou het maar op het verschil tussen de weegschaal van de C1000 en de AH. Had het patroon meer gewicht verloren, dan had ik die vervangen, want niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 20:38 #373794

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Azimuth! schreef :
frankrijk schreef :
Aan de andere kant, de fles is nu absoluut lekdicht, en aangezien de volledige inhoud van de fles genoeg is voor wel 2 vlotten ( ooit eens hier gelezen op het forum, geloof ik dat het met die 10% gewichtsverlies m'n vlot ook nog wel op zal blazen.

Even rekenen aan de gasfles, die moet 7.5 kilo wegen inclusief 1.89 kilo CO2+N2. De fles zelf weegt dus 5.61 kilo. De fles zelf zal niet lichter geworden zijn, dus mijn redenatie is dat als je 800 gram gewicht mist, dit het weggelopen gas is, een verlies van pak 'm beet 40%. Ikzelf zou tenminste voor hervullen gaan, of mijn redenatie klopt niet?

Shoot, dat had ik zelf wel kunnen verzinnen! Ja, die moet gevuld worden.Dank je Azimuth. Ik heb vanmiddag de gasfles gecontroleerd en die lekt nu niet meer! Waarschijnlijk heeft het touwtje dat het mechanisme, om het vlot op te blazen, bedient klem gezeten, of anderszins gas laten ontsnappen. Feit is, dat de vacuumzak opgeblazen was ( bol stond ), en er nu geen gas meer lekt.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 20:44 #373796

Deliefde schreef :
Leuke nagellak heb je trouwens Frank :laugh: :laugh: :laugh:
viel mij ook gelijk op :P :P zullen we je voortaan Franka noemen :evil:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 21:08 #373804

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
En toch, en toch, blijf ik het vaag vinden dat de gasfles 800 gram verloren is. En als dat in vier jaar tijd gebeurd is, is dat denkelijk niet te controleren door de fles even in te smeren met zeep of iets dergelijks.

Dus mijn vraag blijft: kan een gasfles langzaam druk verliezen? Ja dus, maar hoe dan? Kijk ik naar het patroon van mijn vest, dan kan die alleen zijn gas kwijt als het slagmechanisme gebruikt is (touwtje uitgetrokken of zouttablet opgelost) Wat is het verschil tussen een gasfles van een vlot en een gasflesje van een vest?

Om nog even op de vraag van Delaat72 terug te komen (we gaan wel erg oftopic zo) Kniestverhuurt ze, ik heb wel gehoord dat je voor populaire weekenden (Pinksteren) beter tijdig kunt reserveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl