Noorderzon schreef :
Vraagje.
Ik ga binnenkort een pleziervaart motorscheepje van 42 mtr /280 GT vanaf Amsterdam naar Lissabon varen. Ik ben wel op de hoogte van de regelgeving voor de commerciële vaart, maar eigenlijk slecht voor dergelijke scheepjes.
Wie kan mij verder helpen hierin? Is hier een overzicht van? Welke documenten, globaal welke veiligheidsuitrusting (lenspompen, brandblussers, zwembandjes etc. nodig), mag ik door de Inshore traffic zones, mag ik zomaar een haven inlopen?
B.v.d.
Berend
Vraag eerst onder welk klasse bureau het schip gekeurd is.
Op binnenwater tot de pieren ben je groot vaartuig, dus Certificaat van Onderzoek CVO.
Buiten de pieren val je waarschijnlijk onder de
Large Yacht code 2 of CVD. Dit houdt in dat je alles moet hebben van een koopvaardijschip, echter geen verdubbeling van apparatuur en geen verplicht Wheelmark. maar je moet het wél hebben. Het schip moet dus gewoon gekeurd zijn door een klasse bureau volgens b.v. de LY-code-3 .
Stel dat het dit allemaal niet is; jij bent hoofdelijk aansprakelijk als gezagvoerder, dus denk om je eventuele bevoegdheid!
Trouwens mazzel dat het 280GT is en niet 300GT, anders was het gewoon solas!
www.dft.gov.uk/mca/mcga07-home..._east_ensign_ly3.htm
Denk er maar goed om; als er enige vorm van onduidelijk is in buitenland met de port-state-control, dat jij het moet aantonen, niet zij. Eenmaal duidelijk welke rules je hebt, dan hanteren ze ook de regels van de vlaggestaat.
Succes.
Dit komt op zeer regelmatige basis voorbij bij ons.....
Informeer maar eens bij de register Holland
registerholland.nl/