Amelie schreef :
Wat betreft de risico's van grondzeeen: iedereen kan bedenken dat het Molengat bij NW wind een plek is waar je op je hoede moet zijn. Er zijn andere geulen die ik veel "enger" vind: 2 jaar geleden liepen wij het Boschgat aan (kwamen van het Duitse wad, buitenom). Het was bijzonder rustig weer, wind Z-ZO 2 tot 3. Opkomend water, we wilden over het wantij (Oosterom) naar Terschelling. Midden in de geul van het Boschgat zagen we recht voor ons grote brekers. Omdat de geulen van het Boschgat en het Westgat daar naast elkaar lopen is de orientatie even lastig, maar we zaten toch echt midden in de geul van het Boschgat. Op de kaart geen waarschuwing voor grondzeeen. We hebben het schip recht door de brekers gestuurd, vertrouwend op de kaart. Dat ging goed,wel een adrenalinekick van de spanning!
Als het over 'enger' gaat weet ik ook nog wel iets. Maar dat is niet direct het onderwerp van dit draadje.
Het Molengat was tot voor een paar jaar een relatief diepe geul. Juist nu het kennelijk snel ondieper wordt neemt het risico op grondzeeën toe. Dat snapt iedereen die het fenomeen grondzee begrijpt. Ik heb trouwens net nog even gekeken op meest recente kaart en er staat aan het noordelijke uiteinde van het Molengat, waar de drempel zit, wel degelijk een waarschuwing (symbool) voor grondzeeën. Volgens de kaart heeft die drempel een minste diepte van 3,8 m in de betonde geul. Het symbooltje staat overigens net naast de geul met een diepte van 3,4 m bij LW. Maar dat verschil is zo marginaal dat ook de geul in de 'goede' omstandigheden grondzeeën kent, waarschijnlijk.
Wat het Boschgat betreft: iedereen die een blik op de kaart werpt, ziet dat die drempel nog veel ondieper is. Tussen de BG-1 en BG-3 minder dan 2 m bij LW. Als je daarbij nog een beetje (oude) zeedeining uit het noorden optelt, dan weet iedereen (?) dat daar zelfs bij windje 2-3 brekers kunnen onstaan. In jouw geval was er ook nog sprake van wind tegen tij. Je wilde over het wantij van het Oosterom, dus het zal nog niet direct hoog water zijn geweest.
In de kaart staat inderdaad geen waarschuwing voor grondzeeën. Maar is dat nog nodig, na die blik op de kaart en omstandigheden in kwestie?
Heb je nog op de dieptemeter gekeken toen je over de drempel kwam? Niet overwogen om toch waar even door te zetten naar het Stortemelk? Die aanloop is een stuk dieper, namelijk.
Maar het had je vele uren extra gekost en je was met afgaand tijd voor het gat gekomen, waarschijnlijk.
Over lastige keuzes gesproken.. Ik denk niet dat ik de keus had gemaakt om maar gewoon door die branding heen te sturen.
Het is namelijk de rand van het Wad. Er kan best op de kaart staan dat het 2 m diep is, maar hoe goed is die info nog? Dergelijk brekers zijn een moeilijk te negeren signaal..
--
stegman