Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et

Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 08:36 #417225

Doe er je voordeel mee.

Bijlage:

Bestandsnaam: nieuweblok...elde.pdf
Bestandsgrootte:798 KB
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 13:25 #417296

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6111
Mooi overzicht, zie niet direkt dat er iets gewijzigd is, uitluisterplicht voor de marifoonbezitters was er al.

Moet wel altijd een beetje glimlachen als zo'n ambtenaar weer eens een uitbrander uitdeelt aan een loods of binnenschipper die zich niet gemeld heeft in het aangewezen gebied. Het komt op mij nog al eens over dat die verkeersposten erg sterk bezig zij om hun eigen erg belangrijk te vinden, en wat voegt het nu eigenlijk toe? Men ziet toch alles al op radar en met AIS ziet men ook wie en wat, dus dat de Onrust op 68 roept dat ie even een rondje vaart met toeristen vanuit Burgsluis en een uur later weer meld dat ie terug is vind ik niet zo relevant als ik van de Zandkreek naar de Krammer vaar. Bij sluizen als de Volkerak zie ik wel dat de schutvolgorde wordt afgesproken en dat is weer wel nuttig voor de betrokkenen. En dan dat eeuwige gezeur over een recreant die in de weg zit,soms lijkt het wel een uitlaatklep voor zowel ambtenaar als schipper om eens lekker hun frustraties te delen, als dat voor beiden oplucht heeft het wel weer een functie natuurlijk :whistle: .

Ik luister dus wel uit maar vaak is het meer amusement dan functioneel.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 13:34 #417298

Jutter schreef :
Ik luister dus wel uit maar vaak is het meer amusement dan functioneel.

dat hebben we in het noorden met de Brandaris op Terschelling.
De hele bruine vloot meldt zich de hele dag aan en af, en de Brandaris zegt niets anders dan "dat is begrepen".
Echt amusement is het misschien niet, maar echt nuttig is het zeker niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 juli 2013 13:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 13:38 #417299

Baasklusje schreef :
De hele bruine vloot meldt zich de hele dag aan en af, en de Brandaris zegt niets anders dan "dat is begrepen".

Dat was toch een "stiptheidsaktie" om die mensen daar boven niet weg te laten bezuiningen? Ik heb ze 1 keer echt gebruikt: in de mist in separation zone boven Vlieland met weinig wind en zonder motor of AIS. Ze hebben toen op radar meegegeken wanneer er een gaatje was om de oostgaande lane over te kunnen steken (wrikkend om nog wat schijnbare wind op te wekken)
Laatst bewerkt: 19 juli 2013 13:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 16:54 #417342

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Baasklusje schreef :
Jutter schreef :
Ik luister dus wel uit maar vaak is het meer amusement dan functioneel.

dat hebben we in het noorden met de Brandaris op Terschelling.
De hele bruine vloot meldt zich de hele dag aan en af, en de Brandaris zegt niets anders dan "dat is begrepen".
Echt amusement is het misschien niet, maar echt nuttig is het zeker niet.

De veerboten zijn zeker ook "bruine vloot". Die doen nl niets anders en meerdere keren per dag zelfs.
ik zie n.l. niet het verschil tussen een passagier op een veerboot of een charterschip. De wet ziet dat verschil ook niet, dus doen ze gewoon wat nodig is.

In de mist (Ssst, bijlage-9) en bij grote drukte meld ik me ook gewoon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 juli 2013 16:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 17:21 #417353

maar wat doet de Brandaris met al die meldingen...
dat ze willen weten of er ergens een flink aantal passagiers op een boot zit en onderweg is kan ik me nog voorstellen, dat melden doet de texelse veerboot ook, en de enkhuizen-staverenboot meldt ook zijn passagiersaantal, die brave Bep Glasius.
Houdt de Brandaris dan bijvoorbeeld op de kaart precies bij welk schip waar zit en hoeveel opvarenden er zijn? Dat zou igv zinken of brand nog wel nuttig kunnen zijn. Maar ik denk zo dat ze dat niet bijhouden, ze weten zeker niet hoeveel opvarenden er op een bruine bak zitten, en ook niet op de veerboten.

Ze kunnen vanaf die toren dus beter niet roepen ´dat is begrepen´ maar gewoon ´dat is vergeten´ :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 17:38 #417357

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7634
Baasklusje schreef :
maar wat doet de Brandaris met al die meldingen...
dat ze willen weten of er ergens een flink aantal passagiers op een boot zit en onderweg is kan ik me nog voorstellen, dat melden doet de texelse veerboot ook, en de enkhuizen-staverenboot meldt ook zijn passagiersaantal, die brave Bep Glasius.
Houdt de Brandaris dan bijvoorbeeld op de kaart precies bij welk schip waar zit en hoeveel opvarenden er zijn? Dat zou igv zinken of brand nog wel nuttig kunnen zijn. Maar ik denk zo dat ze dat niet bijhouden, ze weten zeker niet hoeveel opvarenden er op een bruine bak zitten, en ook niet op de veerboten.

Ze kunnen vanaf die toren dus beter niet roepen ´dat is begrepen´ maar gewoon ´dat is vergeten´ :evil:

Volgens mij kunnen ze met AIS zien waar de bruine bak zit, en het aantal passagiers wordt door de rederij doorgegeven, dat veranderd namelijk niet elke dag, ze kunnen dat dus per mail doorgeven.
Op de veerboot zitten elke overtocht een ander aantal passagiers en dus is het daar wel nodig om dat aantal door te geven.
Denk ik.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 18:20 #417375

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Heel normaal, aantal opvarenden (niet passagiers) plus Europanummer, dat geven alle beroepsschepen door als ze zich ergens moeten melden. Ook bij sluizen.
Op de RADAR kunnen ze bovendien elk schip een tag geven.
Gegevens worden vastgelegd in hun logboek.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 19 juli 2013 18:22 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 20:09 #417397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Baasklusje schreef :
maar wat doet de Brandaris met al die meldingen...
dat ze willen weten of er ergens een flink aantal passagiers op een boot zit en onderweg is kan ik me nog voorstellen, dat melden doet de texelse veerboot ook, en de enkhuizen-staverenboot meldt ook zijn passagiersaantal, die brave Bep Glasius.
Houdt de Brandaris dan bijvoorbeeld op de kaart precies bij welk schip waar zit en hoeveel opvarenden er zijn? Dat zou igv zinken of brand nog wel nuttig kunnen zijn. Maar ik denk zo dat ze dat niet bijhouden, ze weten zeker niet hoeveel opvarenden er op een bruine bak zitten, en ook niet op de veerboten.

Ze kunnen vanaf die toren dus beter niet roepen ´dat is begrepen´ maar gewoon ´dat is vergeten´ :evil:

Gesprekken worden mogelijk vastgelegd, de operator hoeft het niet te onthouden, hooguit invullen. In geval van calamiteit hoeft de opname even terug gespoeld te worden. Zo werkt het bij de Kustwacht ongeveer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 20:13 #417398

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Tony2920 schreef :

Volgens mij kunnen ze met AIS zien waar de bruine bak zit, en het aantal passagiers wordt door de rederij doorgegeven, dat veranderd namelijk niet elke dag, ze kunnen dat dus per mail doorgeven.
Op de veerboot zitten elke overtocht een ander aantal passagiers en dus is het daar wel nodig om dat aantal door te geven.
Denk ik.

Iedereen weet de (niet) nauwgezetheid van administratie in deze zaken. Als er nu één passagier verschil is bij een calamiteit, stel ik voor dat JIJ dat maar bent.
Doordat de schipper dat meld is het een accuraat getal, boekingskantoren moet je niet belasten met precieze zaken, dat kunnen ze niet. Afspraken over geld kunnen ze al slecht maken, laat staan een passagier administratie.

Trouwens wel mooie kaarten van de Westerschelde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 21:21 #417404

Hallo Jutter

Wat het toevoegd?
Als een schip een verkeersafspraak wil maken met een ander schip is het wel noodzakelijk dat beide schepen op hetzelde VHF kanaal staan.
De verkeersleider ziet er dus op toe dat ze alle beroepsvaart in hun gebied "onder de knop" hebben.
Als de verkeersdeelnemer zich vergeet te melden (wat altijd een keer kan gebeuren), dient de verkeersleider dit te melden aan het bewuste schip.
Als een schip een blokgebied binnenkomt dient hij/zij ook door te geven waar de reis naar toe gaat. De verkeersleider kan met deze info een goed verkeersbeeld geven aan de rest van de schepen die zich in het gebied bevinden, zowel beroeps- als pleziervaart.
Dit voegt dus wel degelijk veel toe aan de veiligheid van de scheepvaart in het bewuste gebied, voor zowel beroeps- als pleziervaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 19 juli 2013 21:49 #417406

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Als je een keer boven was geweest bij de Brandaris had je kunnen zien dat elk schip een vlaggetje krijgt op de elektronische kaart daar. Tegenwoordig worden daar ook het aantal bemanningsleden opgezet.
De Brandaris houdt dat netjes bij. Sinds een aantal vissers een keer bezoek heeft gehad kan je ook zeggen dat eigenlijk elk beroepsmatig varend schip ook uitluistert.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 05:17 #417415

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
,
Laatst bewerkt: 20 juli 2013 08:16 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 05:43 #417420

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27543
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
De hele bruine vloot meldt zich de hele dag aan en af, en de Brandaris zegt niets anders dan "dat is begrepen".

Dat was toch een "stiptheidsaktie" om die mensen daar boven niet weg te laten bezuiningen? Ik heb ze 1 keer echt gebruikt: in de mist in separation zone boven Vlieland met weinig wind en zonder motor of AIS. Ze hebben toen op radar meegegeken wanneer er een gaatje was om de oostgaande lane over te kunnen steken (wrikkend om nog wat schijnbare wind op te wekken)
Goed voorbeeld van het nut van een bemande Brandaris.
Je kunt ze voor alles bereiken en ook op relatieve kleinigheden wordt ingegegaan. Vorig jaar wilde ik onder de Vliehors door naar De Cocksdorp. De Brandaris wist op verzoek keurig te melden van wanneer tot wanneer de schietoefeningen daar 'on hold' stonden. De meldpost van het schietkamp zelf gaf niet thuis.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 05:54 #417425

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27543
Evert schreef :
Als je een keer boven was geweest bij de Brandaris had je kunnen zien dat elk schip een vlaggetje krijgt op de elektronische kaart daar. Tegenwoordig worden daar ook het aantal bemanningsleden opgezet.
De Brandaris houdt dat netjes bij. Sinds een aantal vissers een keer bezoek heeft gehad kan je ook zeggen dat eigenlijk elk beroepsmatig varend schip ook uitluistert.
Pcies. Brandaris is gewoon een verkeerspost, zoals alle anderen. Bij post Dordrecht werkt dat exact hetzelfde. Schepen worden na melding 'getagd' met alle relevante informatie, zoals lading (gevaarlijke stoffen) en het schip wordt gevolgd door het blokgebied.

Sinds AIS is melding voor de naam niet strikt meer nodig, maar het melden gaat gewoon door. De verkeerspost geeft in het marifoonverkeer met wel gemelde schepen ook aan dat er eventueel niet aangemelde schepen op hun weg komen. Het risico bestaat dan namelijk dat er door het niet aangemelde schip niet uitgeluisterd wordt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 07:27 #417446

Evert schreef :
Als je een keer boven was geweest bij de Brandaris

ik mag er niet in, terwijl ik er veel belastinggeld aan heb bijgedragen!

Heeft iemand ooit de kosten/baten uitgerekend van al dat melden, onthouden, afmelden zonder positieve bijdragen?

diverse ministers wel, denk ik, die willen de boel al jaren sluiten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 13:48 #417494

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6111
jestacoco schreef :
Hallo Jutter

Wat het toevoegd?
Als een schip een verkeersafspraak wil maken met een ander schip is het wel noodzakelijk dat beide schepen op hetzelde VHF kanaal staan.
De verkeersleider ziet er dus op toe dat ze alle beroepsvaart in hun gebied "onder de knop" hebben.
Als de verkeersdeelnemer zich vergeet te melden (wat altijd een keer kan gebeuren), dient de verkeersleider dit te melden aan het bewuste schip.
Als een schip een blokgebied binnenkomt dient hij/zij ook door te geven waar de reis naar toe gaat. De verkeersleider kan met deze info een goed verkeersbeeld geven aan de rest van de schepen die zich in het gebied bevinden, zowel beroeps- als pleziervaart.
Dit voegt dus wel degelijk veel toe aan de veiligheid van de scheepvaart in het bewuste gebied, voor zowel beroeps- als pleziervaart.
Ja dat weet ik ook wel. Maar als je van VLISSINGEN naar Antwerpen vaart moet je dus 4x melden en af melden , bij ieder koninkrijkje dus. Logisch dat dat een,keer vergeten wordt!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 20 juli 2013 15:07 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 15:03 #417513

Jutter schreef :
Mooi overzicht, zie niet direkt dat er iets gewijzigd is, uitluisterplicht voor de marifoonbezitters was er al.

Als je het helemaal wil nakijken

Bijlage:

Bestandsnaam: marifoonwe...2013.pdf
Bestandsgrootte:278 KB


Voor ons als pleziervaart veranderd er niet veel.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 16:38 #417529

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Baasklusje schreef :
Evert schreef :
Als je een keer boven was geweest bij de Brandaris

ik mag er niet in, terwijl ik er veel belastinggeld aan heb bijgedragen!

Heeft iemand ooit de kosten/baten uitgerekend van al dat melden, onthouden, afmelden zonder positieve bijdragen?

diverse ministers wel, denk ik, die willen de boel al jaren sluiten.

Troost je, zelfs ik ben er nooit meer geweest na 1970 :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 20 juli 2013 18:13 #417544

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Deze kaart is wel handig, zeker als je richting Antwerpen gaat.
Zoals de Dehler in 2012.
Melden is zeker verstandig met de beroeps vaart om je heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 21 juli 2013 06:46 #417585

Daar heb jij gelijk in.
Beroepsvaart dient zich 4x te melden.
De beroepsvaart heeft ook totaal geen moeite met het melden.
Pleziervaart met marifoon dient uit te luisteren.
Dat de Westerschelde vanaf Vlissingen in 4 blokken is verdeeld lijkt mij ook logisch gezien de grootte van het gebied (40 mijl)
Had u liever 1 groot blokgebied gehad met 1 keer melden?
Waarschijnlijk had u dan niet kunnen melden omdat het VHF kanaal dan overbelast zou zijn door al het marifoonverkeer. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 21 juli 2013 08:26 #417592

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6111
jestacoco schreef :
Daar heb jij gelijk in.
Beroepsvaart dient zich 4x te melden.
De beroepsvaart heeft ook totaal geen moeite met het melden.
Pleziervaart met marifoon dient uit te luisteren.
Dat de Westerschelde vanaf Vlissingen in 4 blokken is verdeeld lijkt mij ook logisch gezien de grootte van het gebied (40 mijl)
Had u liever 1 groot blokgebied gehad met 1 keer melden?
Waarschijnlijk had u dan niet kunnen melden omdat het VHF kanaal dan overbelast zou zijn door al het marifoonverkeer. :laugh:
Zonder al dat melden was het een stuk rustiger en waarschijnlijk alleen berichten die er echt toe doen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 21 juli 2013 18:08 #417661

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27543
Baasklusje schreef :
Evert schreef :
Als je een keer boven was geweest bij de Brandaris

ik mag er niet in, terwijl ik er veel belastinggeld aan heb bijgedragen!

Heeft iemand ooit de kosten/baten uitgerekend van al dat melden, onthouden, afmelden zonder positieve bijdragen?

diverse ministers wel, denk ik, die willen de boel al jaren sluiten.
Niet zeuren, Thomas. Een beschaafd land heeft heeft gewoon een aantal bemande verkeers- en kustwachtposten. Er komt daar niet alleen een hoop recreatievaart en bruine vloot voorbij; Harlingen is een zeehaven en een vissershaven van enig belang. De veerboten die dagelijks duizenden mensen vervoeren tussen Vlie en TS zijn al genoemd. Alles bij elkaar is dat niet niks en het lijkt me daar daar best een paar jaarsalarissen in de modale sfeer voor op tafel mogen worden gelegd. Het gaat maximaal over een paar ton per jaar. De apparatuur blijft gewoon staan; ook bij een onbemand post. Dat blijft gewoon geld kosten.

En zoals ik elders al zei: Brandaris is een ware vraagbaak voor iedereen die in het westelijk waddengebied vaart. Dat lijkt me een zeer positieve bijdrage, naast het noteren van al die meldingen.

De bunkers waar de kernwapens liggen op Volkel mag je ook niet in, om maar te zwijgen van het paleis van de Koningin. Toch allemaal betaald van jou belastinggeld.
Je moet de Brandaris eens bellen, trouwens. Misschien mogen we er als we het met een groepje van ZF doen wèl in. Bij verkeerspost Dordrecht lukt dat foutloos..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 21 juli 2013 18:43 #417665

Het is zeker 25 jaar geleden dat er ook al sprake was om de bemanning van de Brandaris op te doeken. Tijdens Reids singlehanded toen was één van de opdrachten om boven in de Brandaris de bemanning te interviewen en daar veslag van te doen in het logboek. Leuk, en met Brandaris stempeltje. Mijn belastingcenten mogen ze nog ssteeds hebben.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifonie op de westerschelde. Nieuwe afspraken et 21 juli 2013 20:58 #417701

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Evert schreef :
Als je een keer boven was geweest bij de Brandaris had je kunnen zien dat elk schip een vlaggetje krijgt op de elektronische kaart daar. Tegenwoordig worden daar ook het aantal bemanningsleden opgezet.

Ze letten ook wel op hoor. Ik ben jaren geleden een keer aangeroepen door de post Schier omdat ik op koers lag met een "zandbankje" zoals ze het noemden. Toen ik aangaf dat ik met de huidige waterstand toch echt nog ruim 1 meter water onder de kiel zou hebben en dat bij windje 3 niet echt een issue is kreeg ik een mompelend "oke, u moet het zelf weten" terug ;-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl