CeesS schreef :
Ik vind dat je mensen best kunt verplichten aan te tonen dat ze de regels kennen, en een zekere praktische vaardigheid bezitten, net zo goed als dat voor auto's en brommers geldt.
Dus een vaarbewijs met theorie en praktijkexamen. Kun je iemand bij hufterig of gevaarlijk gedrag z'n vaarbevoegdheid (tijdelijk) ontzeggen.
Denk je nu echt dat dit ook maar iets toevoegt?
Vertrouw gewoon op de eigen verantwoordelijkheid van mensen. En natuurlijk is er altijd een groep waar dat niet werkt. Maar diezelfde groep gaat echt niet verantwooordelijker varen als je ze verplicht een papiertje laat halen. Juist die groep vaart ook heel weinig, misschien een weekje per jaar. De regelkennis die er dan voor een examen ingestampt is is bij aanvang van de vaarvakantie al direct voor 90% verdwenen.
Ga voor de grap maar eens regelkennis bij automobilisten testen, vooral als ze zelf nooit een auto hebben gehad en hooguit een keertje in een huurauto rijden. Die kennis is bar en bar slecht. Alleen basale regels waar men elke dag (op de fiets, te voet) mee in aanraking komt blijven goed hangen. De rest niet.
En praktijk examens. Tja, ik denk dat je daarmee van de watersport echt een elitair gebeuren gaat maken. Daar gaat de economie van Friesland en Zeeland. En al die buitenlanders dan? Moeten die ook een vaarbewijs hebben?
En dat allemaal omdat er soms wat mensen varen die onhandig bezig zijn of de regels niet goed kennen? Als er nu tientallen doden vallen en duizenden ongevallen per jaar gebeuren hierdoor, dan kunnen we ergens over praten. Maar zoals het er nu uitziet vallen die doden vooral door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, zoals misschien brand aan boord en helaas op het verkeerde moment een passerende, helaas lege tanker.