Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jordan Series Drogue(drijfanker) - discussie

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 14 mrt 2015 20:58 #605703

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Gaaf. Ik kan gelukkig voor naar de Azoren een series drogue lenen, dus ik hoef nu niet ana het werk. Maar het staat wel op het lijstje voor daarna.

Waarom dyneema trouwens, dat is toch helemaal niet nodig?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 14 mrt 2015 21:06 #605707

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Cones op eBay in GB gekocht: r.ebay.com/IlCtQH
Aantal afgeleid uit tabellen en terug geëxtrapoleerd want dergelijke lichte bootjes saan niet in tabellen. MingMing deed hetzelfde.
Bevestigen in dyneema zal geen probleem zijn, desnoods naai ik ze vast met dyneema garen ter fixatie.
Dyneema omdat het dun en licht is en toch sterk genoeg. Bij bevestiging aan boot komt nog wel schaviel bescherming natuurlijk.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2015 21:12 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 14 mrt 2015 21:21 #605714

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Op Ebay tegen de huidige koers ongeveer €39 per 10 cones ex verzendkosten. Dat is nog wel een beste uitgave. Maar het is inderdaad één van de meest geprezen zwaar weer hulpmiddelen, dus voor een dergelijke tocht een verantwoorde investering lijkt me.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 14 mrt 2015 21:28 #605719

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hij gebruikt in ieder geval geen stroom!
:P

En de vaste ZF reactie "wat kost dat?" hoeft toch niet altijd??
Een boot kost duur veel euro's....
Laatst bewerkt: 14 mrt 2015 21:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 14 mrt 2015 21:37 #605722

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Zonder meer. Maar ik vind het een interessant systeem en had geen idee van de prijs. Het blijft altijd een afweging hoever je gaat met resp. uitgeeft aan veiligheidsartikelen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 07:10 #605762

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Ik heb mijn series drogue zelf gemaakt, (parachuutjes incluis) en de grootste kosten waren de diverse lengtes sleepkabel. (50 meter 12mm double braid nylon, 50 meter 16 mm doublebraid en 50 meter 22 mm double braid. De parachuutjes zaten in ongeveer 40 m2 polyester zonwering stof)

Ik heb het spul vaak gebruikt tijdens mijn overtocht over de zuidelijke Atlantische Oceaan, en de functionaliteit staat voor mij buiten kijf. Ik heb geleerd, dat het overboord zetten met zorg moet gebeuren. In een keer de zak leegschudden ontaarde in een half uitgestrekte sleeplijn, met een enorme vastgetrokken kluwen vlak achter de boot, die ik maar heel moeilijk weer binnenboord kreeg, en bij het losmaken heb ik een gedeelte moeten wegsnijden.

Het binnenhalen geeft voor een enkel persoon geen enkel probleem, zolang je het achterstevoren doet. De parachuutjes sluiten zich dan en je trekt alleen de weerstand van de lijnen door het water. Ik heb een neuring lijn vastgemaakt aan de achterste ballast, die op een forse haspel aan boord werd opgeslagen en samen met de drogue werd uitgezet.

De sleepkabel moet uiteraard sterk genoeg zijn maar moet ver kunnnen rekken om stootbelasting te kunnen opnemen. Dyneema is daarvoor absoluut niet geschikt! Op youtube kun je een filmpje vinden wat dat ook aantoont. Bij een vergelijkende test waarbij een dood gewicht werd opgevangen in een vallende situatie brak het dyneema testexemplaar consistent eerder dan een nylon exemplaar. De belastingvorm op zee komt vaak overeen met deze situatie.

De verbinding met de boot bezit als eerste part een stuk ketting, met speciaal geconstueerde bevestigingen op de romp, wat bestendig genoeg bleek om niet te door te schavielen. Ik verloor mijn exemplaar, omdat de neuringlijn bleek te gaan schavielen op 15 meter achter de boot tegen de verbindings shackel tussen bridle en drogue. (excuseer de engelse termen, weet iemand een vertaling ?) :sick:
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 07:13 door TWTB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 07:52 #605767

ik heb een oude van een oud reddingsvlot(gratis met lijn ;) )

Groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 08:47 #605776

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
pantaleimon schreef :
ik heb een oude van een oud reddingsvlot(gratis met lijn ;)

Een Jordan Series Drogue? Echnie!


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 08:58 #605783

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Sunday schreef :
Bevestigen in dyneema zal geen probleem zijn, desnoods naai ik ze vast met dyneema garen ter fixatie.

Van jou had ik eigenlijk wel 80 brummel-splitsen verwacht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 10:46 #605817

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Alhoewel ik zelf absoluut geen ervaring hiermee heb, vind ik de redenatie van TWTB dat de sleeplijn elastisch moet zijn zeer plausibel. Dit was eigenlijk ook mijn eerste gedachte toen ik las dat Sunday Dyneema ging gebruiken: wel sterk maar veel te star. Dat geeft enorme piekbelastingen op zowel de lijn als de bevestigingen aan de boot. In zwaar weer bestaan er geen lichtgewicht oplossingen vrees ik.

Daarnaast denk ik dat het vastzetten van de cones op double braid lijn véél eenvoudiger zal zijn dan op 6mm Dyneema. In het eerste geval gewoon de bandjes er door steken en een knoopje er in, bij de Dyneema moet je gaan takelen of zo. Maar dat is bijzaak.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 10:47 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:01 #605822

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja, boeiend, die vraag over dyneema.
Heb daar heel lang op zitten studeren èn broeden.
Er zijn inmiddels ook andere jordans drogues met dyneema gemaakt, onder andere door Steve Dashew (www.setsail.com/drogue-testing/#more-776)
Voorop staat dat de drogue bedoeld is voor overlevings situaties, waarbij je voor de wind weglopend in brekende golven over de kop zou slaan als je niet geremd wordt door iets als een drogue.
Dat is een heel andere situatie die zich voordoet in de meeste testen: lekker op vlakke zee bij een gelijkmatige snelheid opmde motor kijken hoeveel remming een drogue geeft.
Alle real life reportage van de jordans drogue spreken van een bijna wonderbaarlijke "elastische" remming, zonder enige shockloading. Dat komt doordat de hele lijn over de hele lengte (alle coontjes tezamen) remming geeft.
Dat is heel anders dan bij een zee-anker -drogue- die uit één grote cone bestaat en het is ook nog eens heel anders dan bij een parachute zee anker die over de boeg gevoerd wordt.
Om kort te gaan: elke vorm van remming die uit één component bestaat (parachute of eendelige drogue) vraagt om een elastische ("dynamische")lijn. Een jordans drogue die uit "oneindig veel" coontjes beschikt kan met een starre ("statische") lijn.
We gaan het zien!

Het vastzetten van de coontjes in de dyneema is bijzaak, dat lukt me voor 100% zeker prima goed..
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 11:02 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:04 #605827

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:14 #605834

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Daar staat niet veel in Roos. Het enige wat gegeven wordt is een ongeveer waarde voor de sterkte van de lijnen. Het komt erop neer dat de lijnen een sterkte moeten hebben tot max extreem ongeveer 80% van waterverplaatsing van de boot.
Mijn dyneema is meer dan 200%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:31 #605838

Mijn exemplaar is ondertussen ook klaar: dyneema voor de sleeplijn, double braid nylon voor de bridle (toch wat rek) en ripstop nylon voor de conusjes.

De kwestie van de rek van de lijn is inderdaad hierboven al wat verder uitgediept: er staat een constante spanning op de lijn, dus van grote schokbelastingen is geen sprake. Double braid nylon (of octaplait) wordt aangeraden door Don Jordan (de designer) omwille van de lagere kost en omdat ten tijde van de uitvinding dyneema niet/amper te krijgen was. Het heeft niks te maken met de rek van de lijn dus... Meer nog, ik nam contact op met de verschillende bedrijven die momenteel de JSD maken en verkopen, en zij maken ze ook gewoon met dyneema op vraag van klanten (is lichter, neemt geen water op, kan dunner,...). Verder zit je ook nog met een bridle van 3 maal de breedte van de boot, die wordt wel altijd van double braid nylon gemaakt om toch een beetje rek te hebben.
Het bevestigen van de conusjes is ook geen enkel probleem. Ik steek de lintjes twee maal door de lijn en maak een dubbele stopperknoop. Omdat de 12-strengs lijn zich helemaal strak trekt bij belasting kan de stopperknoop nooit twee keer door de lijn worden getrokken. Verder zijn er drie lintjes per conus, die zowel onder als boven op deze manier worden vastgemaakt. Ik kan alvast met mijn volle 65kg aan zo'n conus gaan hangen zonder dat ze loskomen. Lijkt me wel ok ;).

Ook even vermelden dat er ook met double braid problemen zijn; klaarblijkelijk zorgt de rek in de lijn dat na heel wat uurtjes te water door de wrijving hitte ontstaat en daardoor zou de lijn kunnen breken. Hier heb ik echter geen verder opzoekingswerk naar gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:35 #605839

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Als ik het verhaal goed begrepen heb is de truuk inderdaad van die vele drones dat er altijd wel een sectie is die trekt aan de boot, waardoor de echte klappen worden opgevangen. Tweede voordeel zou zijn dat er niet zo makkelijk een knoop oid in de lijn kan komen en een onklaar geraakte drone maar een klein effect heeft op het totaal

Wat ik niet helemaal helder kreeg is of er nu ook een gewicht (anker) aan het einde van de lijn wordt geknoopt zodat de lijn altijd naar beneden zakt en er zo ook voor zorgt dat hij altijd op (een bepaalde mate van) spanning zal blijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:39 #605841

Sunday schreef :
Daar staat niet veel in Roos. Het enige wat gegeven wordt is een ongeveer waarde voor de sterkte van de lijnen. Het komt erop neer dat de lijnen een sterkte moeten hebben tot max extreem ongeveer 80% van waterverplaatsing van de boot.
Mijn dyneema is meer dan 200%.

nou, ik doelde meer op het vastzetten van de lijn:

I have no information on the ultimate strength of a typical sheet winch installation and it would be difficult to evaluate each unique mounting. Unfortunately a winch (or a cleat) is not an ideal structure, since the load is applied above the deck line and tends to overturn the winch and tear it out of the deck. The optimum attachment for the drogue is clearly a strap similar to a chain plate, bolted to the hull at the corners of the transom as shown in the sketch.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:39 #605843

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi bericht Orchidius! Mijn bridle wordt ook dyneema die ik plaatselijk tot drievoudig wil aandikken, puur als bescherming tegen het schavielmonster. Dyneema is prima daartegen bestand..
Hoeveel cones heb jij, hoeveel ton is jouw boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:41 #605844

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
@koko: ja, er moet een gewicht op het einde. Ik doe een stuk ketting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 11:53 #605849

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Sunday schreef :
@koko: ja, er moet een gewicht op het einde. Ik doe een stuk ketting.

Dat lijkt mij inderdaad een stuk fijner dan zo'n enorme haak op 100 mtr diepte. Knoop je de ketting tot een bonk schakels of laat je 'm in zijn lengte achter je aan slepen?

Een Paraplu anker, niet uitgevouwen......kan dat ook nog? Heb je een dubbele functie in 1 gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 12:04 #605853

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Op de website van dragdevicedb staat een schat aan informatie.
Goed begin om te lezen is dit: dragdevicedb.com/emerging-tactics-alignment
Juist voor mijn kleine lichte huppelku... van een bootje en mijn soort van zeilen leek me een goede drogue wel zinvol om in extreme situaties te voorkomen dat ik over de kop ga.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 12:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 13:36 #605877

Boot zal volgeladen ongeveer 6,5 ton wegen, denk dat ik 116 conusjes heb maar ben ik niet zeker van. Is makkelijk even op te zoeken. Heb er ook nog een hele hoop extra gemaakt. Afhankelijk van het materiaal dat men gebruikt en hoe de randen worden bewerkt willen de conusjes na een paar uur wel al eens uitrafelen. Op die manier heb ik wat reserve (heb ook wel de randen dubbel omgestikt ter versteviging).

Gewicht achteraan moet minstens 10/15kg zijn, mag eender wat zijn, maakt absoluut niet uit. Ik denk dat ik het hekanker of de ketting voorloop hiervan gebruik, gewoon in de lengte, maakt toch niet :). Omdat ik dyneema gebruik zorg ik wel dat er zeker voldoende gewicht achter hangt. Dyneema lijn drijft immers, en da's nefast voor de conusjes.

Dat schavielmonster waar jullie het over hebben daar ga ik absoluut geen last van hebben. Snap ook niet goed waar bij jullie het probleem zit; als je zoals aangeraden door Don Jordan twee stalen strips gebruikt in de achterkwadranten (de hoeken van de steven) dan komen de aanhechtingspunten helemaal buiten de boot en is er helemaal niets om tegen te schavielen... Wat je ook zou kunnen doen is voor je bridle legs gewoon een metertje ketting hangen en dan de ketting aan de boot bevestigen, zo hangt het touw helemaal vrij.

Wat ik wel nog ga doen denk ik is naast de nylon bridle-legs ook nog dyneema bridle-legs te maken die pakweg een metertje langer zijn. Moest dan bvb de oogsplits van de nylon de geest geven is er toch nog een back-up.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 14:08 #605889

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ter info, hier de configuratie van mijn drogues line: klikken.

@Orchidius, ik heb inderdaad ook die stalen platen geplaatst en op die manier schavielt er inderdaad niets, maar vooral ben ik zeker dat de constructie sterk genoeg is als ik de lijn uitgooi.
Het gewicht aan het einde is bij mij op 100 m lijn, 100 cones en een waterverplaatsing van ca. 5 ton, 7,5 kg in de vorm van een ketting.
Trouwens zit de eerste cone 44 m achter de boot, en daarna iedere 50 cm. Zo werd dat geadviseerd toen ik de mijne kocht. Op dezelfde site heb ik ook en stukje geschreven van mijn ervaring met de drogueline.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 14:10 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 18:04 #605953

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Op de hiswa kreeg ik van een aantal echte coryfeeën overigens een compliment voor mijn streven tot serie drogue over te gaan. Zou het langzamerhand toch iets meer gemeengoed gaan worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 18:06 #605955

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Sunday schreef :
Op de hiswa kreeg ik van een aantal echte coryfeeën overigens een compliment voor mijn streven tot serie drogue over te gaan.
Ze hadden die info allemaal van het zeilersforum neem ik aan? :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

advies zeeanker: jordan drogue of parachutemodel 15 mrt 2015 18:06 #605956

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wat betreft het schaviel monster: ik lees in allerlei verslagen dat het ding wondermooi werkt, maar dat na een uur of tien de hele rotzooi verdwijnt omdat het is doorgeschavield. Zie bijv ook mingming's verhaal.
Dat wil ik voorkomen. Het lijkt me niets om halverwege het rotweer uit m'n slaapzak te moeten klimmen om weer iets anders te moeten verzinnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl