Ik heb mijn series drogue zelf gemaakt, (parachuutjes incluis) en de grootste kosten waren de diverse lengtes sleepkabel. (50 meter 12mm double braid nylon, 50 meter 16 mm doublebraid en 50 meter 22 mm double braid. De parachuutjes zaten in ongeveer 40 m2 polyester zonwering stof)
Ik heb het spul vaak gebruikt tijdens mijn overtocht over de zuidelijke Atlantische Oceaan, en de functionaliteit staat voor mij buiten kijf. Ik heb geleerd, dat het overboord zetten met zorg moet gebeuren. In een keer de zak leegschudden ontaarde in een half uitgestrekte sleeplijn, met een enorme vastgetrokken kluwen vlak achter de boot, die ik maar heel moeilijk weer binnenboord kreeg, en bij het losmaken heb ik een gedeelte moeten wegsnijden.
Het binnenhalen geeft voor een enkel persoon geen enkel probleem, zolang je het achterstevoren doet. De parachuutjes sluiten zich dan en je trekt alleen de weerstand van de lijnen door het water. Ik heb een neuring lijn vastgemaakt aan de achterste ballast, die op een forse haspel aan boord werd opgeslagen en samen met de drogue werd uitgezet.
De sleepkabel moet uiteraard sterk genoeg zijn maar moet ver kunnnen rekken om stootbelasting te kunnen opnemen. Dyneema is daarvoor absoluut niet geschikt! Op youtube kun je een filmpje vinden wat dat ook aantoont. Bij een vergelijkende test waarbij een dood gewicht werd opgevangen in een vallende situatie brak het dyneema testexemplaar consistent eerder dan een nylon exemplaar. De belastingvorm op zee komt vaak overeen met deze situatie.
De verbinding met de boot bezit als eerste part een stuk ketting, met speciaal geconstueerde bevestigingen op de romp, wat bestendig genoeg bleek om niet te door te schavielen. Ik verloor mijn exemplaar, omdat de neuringlijn bleek te gaan schavielen op 15 meter achter de boot tegen de verbindings shackel tussen bridle en drogue. (excuseer de engelse termen, weet iemand een vertaling ?)