Erikdejong schreef :
Een neuringlijn ten allertijden weglaten bij een series drogue. Een drogue draaid namelijk rond, dus binnen de kortste keren zit dat in een enorme knoop,.
Een enkele drogue draait rond, inderdaad. Mijn series drogue heb ik in het geheel niet zien draaien, en dat verwacht ik ook niet bij een series drogue. Het draaien wordt veroorzaakt door stromingsverstoringen rond de parachute (of elk voorwerp dat daartoe dient, emmer, bigbag of noem maar op.) Ik stel me voor, dat bij veel parachuutjes in serie achter elkaar, dat het draaien van de een het draaien van de ander zal tegen gaan, met als netto resultaat dat draaien of spinnen niet op treedt.
Wel is de neuringlijn een potentieel gevaar, immers als zowel de drogue als de neuringlijn een drijvende lijn is, dan hangen beide lijnen dicht bij elkaar in de zelfde catenary in het water. Het je verschillen in het SG van de twee lijnen dan hangt de een onder de ander in het water met de zwaarste in de onderste catenary. waarbij de einden aan elkaar vastzitten met de ballast. Bij 150 meter lang is dat behoorlijk diep en is er op het eind nauwelijks effect van golfwerking aanwezig.
Ik heb mijn exemplaar meer dan een tiental keren uitgezet en binnen gehaald, steeds met de neuring lijn. Ik heb voor dat doel geen lier ter beschikking en trok het steeds met de hand binnen, met de boot dobberend zonder zeil. Je hebt echt wel snelheid door het water hoor want windstil was het nooit. Bovendien is de opwaartse snelheid door de golfwerking op het achtereind van de boot aanzienlijk, en ook die snelheid wordt door de drogue tegengehouden. Binnenhalen ging dus het beste bij een neergaande beweging...
Ik had waargenomen, dat de neuringlijn tijdens het gebruik steeds een beetje over een van de bridles veegde. Ik redeneerde, dat dat te wijten was aan het verschil in soortelijk gewicht tussen de beide lijnen en veranderde de positie van de neuringlijn zodanig, dat hij onder de bridle door naar buiten ging. Foutje bedankt.... De neuringlijn heeft de beide lussen aan het einde van de bridle (ongeveer 12 meter achter de boot) doorgezaagd
Voor de liefhebbers: de ballast moet ook worden binnen gehaald. Ik vond in eerste instantie ongeveer 1 meter 13mm kettingaan het eind en nogmaals 1 meter in het midden wat mager maar dat heeft uiteindelijk uitstekend gewerkt (ca 5 kg elk) Maar wat trokken die rotstukken hard tijden het binnenhalen
Ik heb het niet echt bijgehouden, maar ik moet toch tegen de 250 uren aan de drogue hebben gehangen. Ik heb in die periode eenmaal de lus die de hoofdlijn aan de d-sluiting van de bridle verbond verschoven omdat die op het mannetje van de d-sluiting aan het verslijten was. Heb wel geprobeerd om een splits met een oogkous te maken, maar heb dat opgegeven.