Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Discussie 150N vs 275N vest

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 10:39 #439592

Uiteraard zijn er verzachtende omstandigheden te bedenken, maar ik gooi de stelling erin om sommige zaken een beetje te relativeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 10:43 #439594

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Erikdejong schreef :
Laten we er dan gelijk nog een andere stelling tegenaan gooien: Een zwemvest is nutteloos, als je overboord gaat kun je als dood beschouwd worden. De kans dat je iemand weer levend aanboord terugkrijgt is klein. Envesteer dus beter in een goede zeerailing en een goede liveline dan in een duur vest die je kansen maar minmaal vergroot. :whistle:

Precies Erik, dat is precies wat mijn gedachten zijn. Investeer in het voorkomen van incidenten in plaats van gevolgbeperkende zaken. Het streven moet er in 1e instantie op gericht zijn dat je niet overboord KUNT vallen. B)
Verder heb je helemaal gelijk, ik vaar vaak in de wat koudere wateren en de kans is echt heel erg klein dat je iemand levend en wel weer in de kuip krijgt met of zonder zwemvest maar dit geheel buiten deze discussie. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 10:46 #439595

Tja, wie alle risico's wil vermijden, moet thuis blijven.

Volgens mij heeft een 275N vest alleen voordelen t.o.v. een 150N uitvoering als je, met veel kleren aan, bewusteloos overboord zou vallen. Die kans is volgens mij erg klein. En of je vest je dan netjes omdraait, is ook nog maar de vraag. Voor mij is een 150N ruim voldoende, ik zie geen reden om een 275N vest aan te schaffen.
En dan biedt een reddingsvest (in welke vorm dan ook) geen enkele garantie om overboord vallen te overleven.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 10:56 #439597

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Smooth Operator schreef :
Tja, wie alle risico's wil vermijden, moet thuis blijven.

Bart

Onzin natuurlijk ! Overal loop je een risico maar het erom om deze te beheersen. Incidenten gebeuren niet zomaar, we laten ze gebeuren is mijn stelling. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:18 #439603

svalk schreef :
Smooth Operator schreef :
Tja, wie alle risico's wil vermijden, moet thuis blijven.

Bart

Onzin natuurlijk ! Overal loop je een risico maar het erom om deze te beheersen. Incidenten gebeuren niet zomaar, we laten ze gebeuren is mijn stelling. :ohmy:

Dan is het mijn stelling dat het risico om te verdrinken na overboord vallen beheerst kan worden door het dragen een 275N reddingvest in wezen onzin is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:27 #439606

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Op wat voor moment of weertype gebruik je een 275 N vest?
In in ieder geval als het regent, dan heb je toch wat zware en meer kleding aan als normaal.
Als het er nog stevig bij door waait dan is het zeker nodig.

In geval van beide pure noodzaak.
Weer aan boord klimmen zal wat moeilijk gaan, maar dat lukt wel.
Ben je bewusteloos, ja probeer dan maar eens degene naar binnen te krijgen.
Graag een tip van iemand die dit van nabij gemaakt heeft of zelf de drenkeling naar binnen gehaald.
Ik zie mij nog niet met een giek en groot schoot met veel wind iemand naar binnen hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:30 #439610

Zodra er golven staan rol je evengoed wel om, denk eens aan een zeiljacht dat 180 graden ondersteboven gaat. Zolang ze niet vollopen met water, komen ze na een golf altijd wel weer overeind, ondanks dat iedere boot op zijn kop ook stabiel is.

Dat zal met een persoon en een zwemvest niet anders zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:35 #439612

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
dehler schreef :
Graag een tip van iemand die dit van nabij gemaakt heeft of zelf de drenkeling naar binnen gehaald.
Ik zie mij nog niet met een giek en groot schoot met veel wind iemand naar binnen hijsen.

Ja, precies het probleem. Dit is eigenlijk niet te oefenen, omdat je dat wel uit je hoofd laat! Ja, een keertje met 30 graden en windstil.
Bij mijn Offshore survival cursus heb ik met golven, wind en regen met een blokvest in een vlot geklommen. Dat ging nog aardig.

Overigens, dat doet me weer denk aan een ander aspect: het is bizar hoe goed een reddingsvest het water je mond in laat stromen. Een kapje is ook geen overbodige luxe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:35 #439613

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Smooth Operator schreef :
Dan is het mijn stelling dat het risico om te verdrinken na overboord vallen beheerst kan worden door het dragen een 275N reddingvest in wezen onzin is...
Toch niet helemaal onzin denk ik...

Mijn versie van de stelling is:
Het risico om te verdrinken na overboord vallen kan hooguit verkleind worden door het dragen van een 275N vest.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:36 #439615

dehler schreef :
Ben je bewusteloos, ja probeer dan maar eens degene naar binnen te krijgen.
Graag een tip van iemand die dit van nabij gemaakt heeft of zelf de drenkeling naar binnen gehaald.
Ik zie mij nog niet met een giek en groot schoot met veel wind iemand naar binnen hijsen.

Iemand die onderkoeld is, zou je eigenlijk ook nog eens in horizontale positie binnen moeten halen. De KNRM heeft daar brancards voor, ik heb op de Beatrix ook wel geoefend met een zogenaamde Jason's cradle. Valt niet mee in de praktijk.

Bart
Laatst bewerkt: 18 sept 2013 11:37 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 11:49 #439619

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hen3 schreef :
Smooth Operator schreef :
Dan is het mijn stelling dat het risico om te verdrinken na overboord vallen beheerst kan worden door het dragen een 275N reddingvest in wezen onzin is...
Toch niet helemaal onzin denk ik...

Mijn versie van de stelling is:
Het risico om te verdrinken na overboord vallen kan hooguit verkleind worden door het dragen van een 275N vest.

Daar heb je helemaal gelijk in en dat heet het "restrisico" maar het blijft een gevolg beperkende maatregel, terwijl je het risico dat je overboord gaat moet verkleinen. Zie ook eens bij de zogenaamde Bow Tie methode.www.google.nl/search?q=bow+tie...w=1440&bih=900&dpr=1

Dit is een methode om je risico's in kaart te brengen en ze dan te beheersen. Veel mensen zullen zeggen" wat een onzin" maar dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat incidenten nu eenmaal gebeuren. Probeer maar eens te denken volgens deze methode en je zult zien dat het werkt en je veel veiliger en doordacht op pad gaat en er gewoon minder zaken fout gaan.
;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 12:02 #439623

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
dehler schreef :
Weer aan boord klimmen zal wat moeilijk gaan, maar dat lukt wel.
ja heel soms, maar meestal niet.
en alleen met windstil. B)
Laatst bewerkt: 18 sept 2013 12:03 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 12:12 #439624

svalk schreef :
Hen3 schreef :
Smooth Operator schreef :
Dan is het mijn stelling dat het risico om te verdrinken na overboord vallen beheerst kan worden door het dragen een 275N reddingvest in wezen onzin is...
Toch niet helemaal onzin denk ik...

Mijn versie van de stelling is:
Het risico om te verdrinken na overboord vallen kan hooguit verkleind worden door het dragen van een 275N vest.

Daar heb je helemaal gelijk in en dat heet het "restrisico" maar het blijft een gevolg beperkende maatregel, terwijl je het risico dat je overboord gaat moet verkleinen. Zie ook eens bij de zogenaamde Bow Tie methode.www.google.nl/search?q=bow+tie...w=1440&bih=900&dpr=1

Dit is een methode om je risico's in kaart te brengen en ze dan te beheersen. Veel mensen zullen zeggen" wat een onzin" maar dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat incidenten nu eenmaal gebeuren. Probeer maar eens te denken volgens deze methode en je zult zien dat het werkt en je veel veiliger en doordacht op pad gaat en er gewoon minder zaken fout gaan.
;)

Ehm.. ik ga liever zeilen, als je het niet erg vindt. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 12:57 #439637

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De moeilijkheid graag van weer aan boord klimmen met een redding vest gaat gepaard met een zeer toegankelijke trap.
Een diepe trap met genoeg treden onder water en direct gebruik klaar.
gelukkig zit er op de Dehler een hele goede trap die in het water uit te trekken is.
Ik ga met de stelling mee, alles proberen om niet over boord te gaan.
En ga je overboord, veel geluk en wijsheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 18 sept 2013 18:46 #439770

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Over naar de realiteit.
In de Verenigde Staten zijn er in maart van dit jaar 5 van de 6 bemanningsleden tijdens een zeilwedstrijd gered door de coastguard. De zesde verdronk.

In de analyse van het ongeluk (United States Sailing Association Independent Review Panel Inquiry into the Fatal Accident
Involving Uncontrollable Urge During the 2013 Islands Race on
8 March 2013) wordt de over het gebruik van de zwemvesten het volgende geschreven.

Auto inflating Safety Harnesses:
All six crew members were wearing auto inflating safety harnesses with tethers (Appendix 12). Five of
the six were wearing a Spinlock Deck Vest and one was wearing a Stearns SOSpender. Before the boat
rolled all of the crew except Georgianna had manually inflated their harnesses. When the boat rolled
and Georgianna was underwater his harness auto inflated.
As Uncontrollable Urge rolled past 90 degrees:
Gilmore: His Spinlock Deck Vest life jacket/harness had been manually inflated and the tether
was not attached to the boat. He was swept overboard and swam ashore. The flotation
chamber on the harness pulled over Gilmore’s head to the left side.
Pajak: His Spinlock Deck Vest life jacket/harness had been manually inflated and the tether was
not attached to the boat. He was briefly caught underwater and was swept overboard. He
found the life raft floating free of the boat. The flotation chamber pulled over Pajak’s head to
the left side. He was able to pull the flotation chamber back into its proper position once he
was in the life raft.
Georgianna: His Spinlock Deck Vest life jacket/harness auto inflated when the boat rolled. His
tether was attached to the starboard jack line. While Georgianna was underwater he was
pulled to the end of his tether and felt his legs being tangled in some lines. Georgianna pulled
the quick release on his harness and was swept overboard. It is Georgianna’s belief that being
able to quickly release the tether in that situation saved his life.
Skillicorn: His Spinlock Deck Vest life jacket/harness had been manually inflated and the tether
was attached to the port jack line. He also held onto the lifelines to stay aboard. Skillicorn later
self released his tether and stayed with the boat until he and Valdes swam ashore using a large
flat fender. While trying to swim chest down towards the shore, the waves crashing from
behind forced the flotation collar over Skillicorn’s head on the left side of his body.
Valdes: His Stearns SOSpender life jacket/harness had been manually inflated and the tether
was not attached to the boat. He held onto the life lines and winches to stay aboard. He swam
ashore with Skillicorn on a large flat fender. Valdes’ flotation chamber stayed in its proper
place on his body.
Williams: His Spinlock Deck Vest harness had been manually inflated and the tether was
attached to the starboard jack line. When the boat rolled Williams was thrown overboard over
the starboard lifelines. The starboard side was the downwind side of the boat.
He was at the end of his tether and caught in the wreckage of the mast and rigging. Valdes was
unable to pull Williams back onboard the boat, and so cut his tether. At that time Williams was
still conscious and alert.
When Pajak found Williams’ body in the surf close to shore the flotation chamber was pulled
over his head on the left side of his body and he was floating face down.

(media.ussailing.org/AssetFactory.aspx?vid=21870)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Discussie 150N vs 275N vest 24 sept 2013 17:16 #441780

Dat is wat bertreft de discussie een goede bron, helaas wel een tragische. Wat betreft de lifeline staat er in dit artikel toch wel opvallend vaak dat iemand mee onder getrokken werd en dat diegene dig niet vast zaten simpelweg van boord gingen en met hulp van hun vest naar de kant konden komen.

En de opmerking die langskwam dat als je iemand hardhandig (bv met de giek) aan boord hijst via zijn vest hij dan schade oploopt is mijn inziens onzin. Simpelweg omdat de meeste betere vesten voorzien zijn van een harnas en hijslussen, welke precies bedoeld zijn om de man binnen te halen.

En trouwens, zonder harnas. Wat voor zin heeft je lifeline dan nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl