Er is wel degelijk een verschil om alleen vrouwen aan boord te hebben, dat komt nog.
En de cliff hanger van een pakketje uit IJmuiden? Die valt mee. Je moet het zoeken in het feit dat Zonsnel en Dekadent zusterschepen hebben, dan kun je nog eens wat elkaar helpen. Voor een mooie fles wijn de oude fok van Zonsnel overgenomen. Zonsnel heeft een mooie nieuwe gekocht, de mijne is begin dit seizoen finaal uit elkaar gewaaid... Als kleine ondernemer in een crisis komt dat wel aardig uit.
De rest van de tocht naar Den Oever is niet spannend. Met uitondering van de laatste 3 boeien, ongeveer 500 meter is alles bezeild. Deze laatste 500 meter benut om de zeilen te strijken en op de motor recht tegen de wind in naar de sluis.
Hier samen geschut met 4 andere jachten, waaronder een prachtig gekleurde Dehler 39 Limited Edition. Een zeegroene, met apparatuur volgehangen. Volgens de eigenaar alles om sneller te varen. En inderdaad de apparatuur rondom de stuurstand vertoonde enige gelijkenis met de cockpit van een vliegtuig en de zeilen waren van een jaloersmakend grijs laminaat. Na de sluis bleek dat het niet helemaal onzin was, het schip voer erg hard. Weliswaar iets minder hoog als Dekadent, maar wel erg snel.
Hoog aan de wind varend ging het hard. De plassenzeilsters aan boord hebben hun hart op kunnen halen. Kompas niet interessant, sturen op telltales, windex en op zicht met de hogerwal vlakbij des te meer.
Nu een ieder het schip beter leert kennen, en mijn aandacht daarvoor minder of niet meer nodig is, heb ik even de tijd om mijn oorspronkelijke doel te overdenken. Is er een verschil tussen crews van mannen, vrouwen, en gemengd? Ja, er is verschil. Op het gevaar af te generaliseren, toch een kleine, puur persoonlijke observatie.
Mannencrew. Sturen op het gebied van sfeer is eenvoudig. Eigenlijk alleen ( voor mij merkbaar ) sturen op veiligheidsaspecten. Mannen moeten iets vaker herinnerd worden aan dragen reddingsvest. Verder geen actief sturende rol van mij, in ieder geval niet bewust. Ik vermoed omdat ik gewend ben om in een mannenwereld te werken, in leidinggevende functies. Een 2e natuur?
Gemengde crew. Subtiel sturen van de huishoudelijke karweitjes. Zodanig dat niet elke keer de vrouwen afwassen enzo, maar de mannen vragen of ze even willen afwassen. Verder ben ik me niet bewust dat ik er veel in moet sturen, gaat heel veel organisch.
Vrouwencrew. Het gebruik van toiletpapier explodeert! Maar qua sfeer, zeilkennis en kunde, zeeziektegevoeligheid? Loopt vanzelf. Geen coup de foudre, ( en ja ik heb er specifiek naar gevraagd...
geen jaloers gedrag, geen 3e wereldoorlog, geen gedoe. Als er al een foutje gemaakt wordt, of het is spannend, wordt er naar elkaar geluisterd en gehandeld. Qua zeilkennis stel ik nooit eisen. Als je nog nooit gezeild hebt, ben je ook welkom. Nu had ik, met uitzondering van Bo11, zeilers aan boord met plassen ervaring, niet op zee. Hier komt mijn stelling dat zeilen, zeilen is. Als je het in een valk begrijpt, begrijp je het ook op grotere schepen. De handigheid, het tragere reageren heb je na een half uur wel door.
Terwijl ik deze overweging maak val ik op de bank in slaap. Zonder verdere noemenswaardige acties naar Enkhuizen.
Een andere beschouwing is wel dat ik de indruk heb dat buiten het seizoen het passeren van kunstwerken, na marifooncontact, bijzonder soepel verloopt. Is dat omdat het bedienend personeel zich verveelt en blij is wat te doen?
Na de sluis de zeilen weer omhoog. Om hoogte te winnen wil ik onder de Hollandse kust blijven. Doel is om onder de hoge wal te blijven, er is sprake van verwachte onweersbuien met veel wind erin. En voor het eerst iets wat zeiltechnisch de moeite waard is.... In de slag naar de kust ben ik wat overmoedig en vaar te ver door. Na een eerste grondberoering en een tweede roept Cora dat we NU overstag moeten. Ik ben nog net op tijd buiten om het laatste stukje de fok dicht te lieren. De overstag was in 1 vloeiende beweging uitgevoerd, en mijn overmoed weer voor een poosje terug in de hoek. En ja, MIJN overmoed, ik was op dat moment de navigator van dienst....
Na dit akkefietje een lange slag richting de Bloq van Kuffeler, en het plan om langs de hoge wal te blijven losgelaten. Wind valt mee en de bui zien we wegdraaien over de Hollande kust. Daarnaast draait de wind wat naar zuidwest, en we hopen dat dat doorzet.
Morgen verder.
Dekadent