Zoals Stegman zegt, al denk ik niet dat een CO2 patroon langzaam en ongemerkt leegloopt. Als dat al gebeurd moet het vest langzaam opblazen en dat merk je echt wel. Wat ik wel als een veiligheidsissue zie is dat het vest aan boord ploft. Als dat gebeurd terwijl je stil zit is er niets aan de hand, maar de kans dat zoiets gebeurd wanneer het even hectisch is aan boord is natuurlijk veel groter. Dan kan het onverwacht ploffen van je vest je toch behoorlijk hinderen om de manoeuvre snel en veilig af te ronden.
Als je een pil wilt hergebruiken haal hem er dan in ieder geval even uit. Als de pil 'zacht' is valt hij dan direct in stukjes uit elkaar. Als hij nog hard is kan je er voor kiezen om hem terug te plaatsen als je niet direct beschikt over een nieuwe.
Bij overboord vallen is er m.i. geen risico verbonden aan het gebruiken van een oude pil. Elke pil valt direct uit elkaar in het water.
Timo Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren, de pil!
24 juni 2018 13:06 #954508
Bij overboord vallen is er m.i. geen risico verbonden aan het gebruiken van een oude pil. Elke pil valt direct uit elkaar in het water.
En het risico dat ik beschreef dan, pin tegen de patroon maar niet open?
Ik heb het een paar jaar geleden zelf meegemaakt.
Bij de winter-inspectie van de vesten eentje waarbij de pil verkruimeld was en de pin tegen de patroon stond. Zoiets doet echt niets meer als je in het water valt. Je kan dan wel aan het touwtje trekken natuurlijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
24 juni 2018 14:06 #954523
Iemand van onze vereniging bleef bij het vastleggen haken aan het koordje. Zat met hals klem onder preekstoel en liep al blauw aan totdat een passant zijn vest kapot prikte. Net op tijd......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren, de pil!
24 juni 2018 14:14 #954525
Hooi!
Wat ik me afvraag... Wat is het risico van een oude pil blijven gebruiken? Ik denk dat het enige risico is dat het vest te gemakkelijk opent, bijvoorbeeld na een golf water over je heen. En dat is niet fijn, maar ook niet erg. Het risico dat het vest door een oude pil juist níet opent is volgens mij nihil.
Wat denken jullie?
greetz,
Inmiddels is het zo'n 4 uur later en ligt mijn reddingsvest er half slap bij. De oplossing gaat meer dan een pilletje zijn!
Maar bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar toch een lastig onderwerp...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren, de pil!
24 juni 2018 18:33 #954597
Recent van onze oude vesten met MK5 capsule met houdbaarheidsdatum 7 jaar verstreken de capsules getest. Sprongen keurig met kracht open nadat ik ze in een glas water gooide.
Iedere paar jaar capsules vervangen en de vesten op lekkage controleren geeft toch weer een veiliger gevoel aan boord. De capsules hebben ook gewoon een houdbaarheidsdatum erop geprint.
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren, de pil!
24 juni 2018 18:44 #954600
Het is wel een beetje duur om iedere twee jaar je gaspatronen te vervangen. Die gaan in principe een vest-leven lang mee, tenzij:
- het gewicht van patroon + gasvulling onder het minimum gewicht is (minimum is op de patroon gestanst);
- het patroon geroest, gebutst of anderszins beschadigd is.
Ik heb nog nooit een gaspatroon hoeven vervangen, behalve die keer dat ik met een (bedrijfs)wedstrijdje het voor elkaar kreeg om een Valk om te laten slaan en in het water belandde Dat krijg je ervan als je tweede ligt en met nét teveel wind de benedenboei nét te snel wil ronden
Timo Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
24 juni 2018 20:03 #954627
Onlangs een 30gr patroon gekocht voor 7,95. Niet in een plastic zakje met kartonnetje en logo. Gewoon onderin het schap bij GK.
Maar het bijbehorende vest is tijdens de test ontploft. Lag opgeblazen zijn 24uurs duurtest vol te maken. Toen ik na een paar uurtjes even ging checken zat er een dikke scheur van zo’n 30cm in de long. Echt ontploft, met rafels en al. Snap er niks van, maar ja. Dat kan blijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
24 juni 2018 20:11 #954631
Onlangs een 30gr patroon gekocht voor 7,95. Niet in een plastic zakje met kartonnetje en logo. Gewoon onderin het schap bij GK.
Maar het bijbehorende vest is tijdens de test ontploft. Lag opgeblazen zijn 24uurs duurtest vol te maken. Toen ik na een paar uurtjes even ging checken zat er een dikke scheur van zo’n 30cm in de long. Echt ontploft, met rafels en al. Snap er niks van, maar ja. Dat kan blijkbaar.
dat is ook mede de reden dat ik ze daadwerkelijk laat ploffen, ik wil er niet achterkomen dat ie kapot is terwijl ik in het water lig.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
24 juni 2018 21:16 #954657
Onlangs een 30gr patroon gekocht voor 7,95. Niet in een plastic zakje met kartonnetje en logo. Gewoon onderin het schap bij GK.
Maar het bijbehorende vest is tijdens de test ontploft. Lag opgeblazen zijn 24uurs duurtest vol te maken. Toen ik na een paar uurtjes even ging checken zat er een dikke scheur van zo’n 30cm in de long. Echt ontploft, met rafels en al. Snap er niks van, maar ja. Dat kan blijkbaar.
dat is ook mede de reden dat ik ze daadwerkelijk laat ploffen, ik wil er niet achterkomen dat ie kapot is terwijl ik in het water lig.
Idd, in het water moet het wel heel zijn. Daarom deed ik de duurtest (doe ik met al mijn vesten). Opgeblazen weggelegd na eerst effe visueel gechekt te hebben. Geen enkele zwakke plek gezien en ook geen lekje gehoord. En toch ontploft, pas na een tijdje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
25 juni 2018 07:58 #954704
Hele domme vraag misschien, maar ik heb zelf nog geen test uitgevoerd sinds ik mijn vest heb.
Omdat ik altijd al eens heb willen ervaren hoe het is als zo'n vest opblaast:
kan ik het vest gewoon testen door met het vest in het water te springen en hem daarna weer aan boord te nemen en 24 uur te laten liggen?
Kan ik dan met een nieuw patroon/tablet en simpelweg opvouwen het vest weer hergebruiken?
Je kunt je vest inderdaad testen door in het water te springen. Daar is het voor gemaakt dus er gaat (als het goed is ) niets mis als je dat doet. Spoel het vest daarna goed af met schoon water, laten drogen en daarna pas de cilinder en de pil vervangen. Lees de openingspost nog even voor meer zaken waar je op moet letten.
Je kunt ook 'droog' testen door het vest handmatig te activeren. Dat kost je uiteraard ook een gaspatroon maar geeft meer zekerheid over de sterkte van het drijflichaam.
Een jaarlijkse inspectie zoals beschreven in de openingspost volstaat echter voor de meeste zeilers ook prima, dat kost doorgaans alleen een nieuwe zoutpil.
Timo Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
25 juni 2018 11:22 #954777
ik gok dat hij de watersportjuwelier in Almere bedoeld, George Kniest.
Hahaha.. ik had iets exotischers verwacht.
Maar het kan inderdaad lonen om bij de watersportjuweliers op de onderste planken te kijken. Wat dat betreft werkt het soms net als bij Albert Heijn.
En let bij het monteren van de pil en cilinder wel op de goede volgorde. Eerst pil, dan cilinder. Anders kan je nog een keer op pad voor een cilinder. Been there, done that, got the T-shirt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
25 juni 2018 15:51 #954837
Hele domme vraag misschien, maar ik heb zelf nog geen test uitgevoerd sinds ik mijn vest heb.
Omdat ik altijd al eens heb willen ervaren hoe het is als zo'n vest opblaast:
kan ik het vest gewoon testen door met het vest in het water te springen en hem daarna weer aan boord te nemen en 24 uur te laten liggen?
Kan ik dan met een nieuw patroon/tablet en simpelweg opvouwen het vest weer hergebruiken?
Ik raad je aan om met het vest aan in het water te springen. Je weet dan gelijk wat het doet en hoe slecht je je dan nog kunt bewegen. Mijn ervaring was dat ik alleen nog op mijn rug kon zwemmen en ruggelings de kant op moest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
25 juni 2018 18:39 #954892
Hebben wij vorige maand gedaan. Was leuk en leerzaam. Na de sprong het vest even onder water houden en kijken of er belletjes uit komen. Een van onze vesten heeft 2 minuscule lekjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
25 juni 2018 20:19 #954924
Zo’n opgeblazen vest is inderdaad een onding. Paar jaar geleden een mob binnen gehaald. Toen ik hem vast had eerst zijn vest leeg laten lopen. Anders kon hij niet aan boord klimmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
26 juni 2018 21:48 #955225
Toen ik mijn OPST training deed werd ons geleerd om een MOB met opgeblazen vest ruggelings binnenboord te trekken. Dat gaat inderdaad verbazend goed.
Aan boord van een rib misschien.....Deze mob kon nog prima zelf aan boord klimmen. Maar niet op zijn rug natuurlijk.
Ik denk dat je vooral creatief moet durven zijn bij een mob. Voor ons was dat mob vasthouden en vest leeg laten lopen. Andere moment, andere omstandigheden, andere oplossingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
25 feb 2019 20:44 #1024598
Omdat ooit de foto's zijn weggevallen hierbij nog een keer de openingspost met de foto's
Hier een fotoverslagje van het zelf inspecteren van je reddingsvest. In dit geval gaat het om 150N Secumar Priva vesten.
Controleer eerst de algemene staat van het vest, zoals de banden en de sluiting. De bescherming openmaken door het klittenband los te trekken. Dan de cilinder los schroeven.
Controleer op deuken, corrosie en andere beschadigingen. Weeg de cilinder, op de cilinder is het minimum gewicht ingeslagen, in dit geval 139,5 gram.
Controleer of de scheepsnaam is vermeld. Handig als er ergens een vest aanspoelt zonder levende eigenaar er in.
Vervang de zoutpil. De foto is niet erg duidelijk helaas, maar te zien is dat ik met de ene hand het sterke veermechaniek wegtrek en met de andere de zoutpil er uit druk. De pil zit een beetje klem in de opening.
Blaas het vest nu op met een pomp. Met de mond opblazen kan ook, maar dat is als je meerdere vesten wilt opblazen minder praktisch. Met een pomp blaas je ook iets minder vocht naar binnen, maar omdat alle lucht er ook weer uitgaat wordt ook het vocht weer afgevoerd.
Controleer het drijflichaam op beschadigingen en check de naden. Let met name op de vouwnaden onderaan het vest, daar treedt vaak slijtage op. Laat het vest nu minstens 24 uur opgeblazen liggen en controleer dan of het nog steeds even hard is.
Noteer de volgende controledatum met pen in het tabelletje, dus 12 maanden in de toekomst. Op de foto is te zien dan dit de eerste jaren niet gebeurd is. Er is toen wel gecontroleerd, maar niet genoteerd omdat ik daar het belang toen niet van zag. Beter van wel dus.
Als alles in orde is alles weer in omgekeerde volgorde opbergen. Druk het vest leeg door met het omgekeerde dopje het ventiel open te houden. Zorg dat er zo min mogelijk lucht in het vest blijft zitten. Vouw het vest op zoals het zat, maar heel precies komt dit niet. Het fluitje en de hijslus moeten netjes weer op hun plaats zitten.
In de hals is het een beetje gedoe om alles weer netjes in de buitenhoes te krijgen, maar als je met beleid werkt geeft dit geen grote problemen. Controleer voor je de buitenhoes sluit nog een keer of alle indicatoren op groen staan. Als je vest een lampje heeft, kan je nu de werking hiervan ook nog even controleren.
Sluit dan het klittenband helemaal. Klaar.
Als bonus nog even kijken hoe snel zo'n zoutpil uit elkaar valt in water en dus het mechaniek activeert
Heel snel dus.
Timo Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zelf je reddingsvest inspecteren
26 feb 2019 06:07 #1024670