Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe brandblus oplossing

Nieuwe brandblus oplossing 19 nov 2013 20:11 #459285

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Kwam dit tegen op Sciencedump: nieuwe brandblus oplossing.

www.sciencedump.com/content/th...le-fire-extinguisher

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 19 nov 2013 20:17 #459287

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Aernoudt schreef :
Kwam dit tegen op Sciencedump: nieuwe brandblus oplossing.

www.sciencedump.com/content/th...le-fire-extinguisher
is al een aantal jaren op de markt is er ook in uitvoering voor in de motorkamer met een elektrische breek voor de patroon werkt enorm goed
verre van milieu vriendelijk.:-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 19 nov 2013 20:19 #459289

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Dat laatste lijkt me niet echt interessant: als je boot afbrand is dat ook slecht voor het milieu ;) Als het maar goed werkt, en daar lijkt het wel op. Kende zelf dit spul nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 19 nov 2013 20:24 #459290

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Aernoudt schreef :
Dat laatste lijkt me niet echt interessant: als je boot afbrand is dat ook slecht voor het milieu ;) Als het maar goed werkt, en daar lijkt het wel op. Kende zelf dit spul nog niet.

nee dat is waar.
Is net als halon erg lastig in afgesloten machinekamer ed alles stikthet vuur en de personen.
is al zeker 10 jaar op de markt. er was/is ook een Nederlandse leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 19 nov 2013 21:49 #459320

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Heet een Mabo granaat. Kijk maar eens op www.brandblussershop.nl/winkel...usgranaat-p-769.html
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 08:45 #459405

Lijkt op het spul waar ik een jaar of 10 geleden een demonstratie van heb gezien. Dat was gebaseerd op Russische raketbrandstof. Ik weet niet of je boot balistic ging als je teveel gebruikte. :laugh:

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 09:02 #459415

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Aernoudt schreef :
Dat laatste lijkt me niet echt interessant: als je boot afbrand is dat ook slecht voor het milieu ;)
Dat is iets te kort door de bocht, aangezien de meeste brandblussers (gelukkig) ongebruikt weggegooid/afgevoerd worden. Het is maar een heel kleine minderheid die de kans krijgt een milieuonvriendelijk brandje te blussen, en een nóg kleinere minderheid die dat werkelijk met succes doet.

Milieuvriendelijke (ver)werking van zo'n ding is dus nog wel een BEETJE van belang.
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 09:05 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 09:14 #459421

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6598
Maar ja, welke brandblusser is echt milieuvriendelijk? Water is natuurlijk voor veel branden een prima blusmiddel, maar dan heb je wel goede pompen nodig: aan boord niet heel makkelijk te realiseren.
En voor electronica- en vloeistofbranden is het niet ideaal...

Het alternatief kwa automatische brandblusser lijkt me Fire Knock Out, heeft iemand een idee of dat minder milieuonvriendelijk is dan deze granaten?

En wat afvoeren betreft: als dit spul langer goed blijft dan een normale poeder- of schuimblusser is er ook weer veel te winnen, hoef je bijvoorbeeld de helft minder vaak ongebruikt af te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 10:19 #459431

De ANWB verkoopt ook iets dergelijks:
www.anwbwatersport.nl/waterkam...usser-aan-boord.html

Er bestaan trouwens tegenwoordig ook zogenaamde "Watermist" blussystemen met puur water wat onder hoge druk verneveld wordt.Dat is pas echt van elk gevaar vrij.
www.brandveiliggebouw.com/draa...e-brandblussers.html
Heb ze alleen nog niet voor "normale" jachten gezien.
www.ultrafog.com/applications/marine/yachts/
Alleen deze zou misschien gaan maar nog steeds knap groot.
www.pengsafety.nl/brandblusser...ernevel-brandblusser
Wel indrukwekkend trouwens hoewel zo te zien in enkele gevallen wat minder effectief als poeder of CO2:

Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 10:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 11:22 #459441

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Heb ook Mabo aan boord, is automatisch (83graden) of gooien, blijft lang goed, en verwoest geen electronica.
Ideaal dus, gebruiken ze ook voor werkruimte met apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 11:23 #459443

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
...
Er bestaan trouwens tegenwoordig ook zogenaamde "Watermist" blussystemen met puur water wat onder hoge druk verneveld wordt.Dat is pas echt van elk gevaar vrij. ...

Dat is volgens hun specificatie alleen voor klass A branden, dus voor vaste stof branden. En dus niet voor vloestof branden, klasse B,
vloeistoffen en vloeibaar wordende stoffen, zoals olie, benzine, vetten enz.
Vlam in de pan en vloeistoffen zou ik maar niet met water blussen. Zeer gevaarlijk! Wordt de brand en de verwoesting snel groter van.
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 11:26 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 11:42 #459446

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Waterblok schreef :
Heb ook Mabo aan boord, is automatisch (83graden) of gooien, blijft lang goed, en verwoest geen electronica.
Ideaal dus, gebruiken ze ook voor werkruimte met apparatuur.

Ik had al wat vraagtekens bij de 83 graden activatietemperatuur van dat soort producten, bijvoorbeeld als de zon die rechtstreeks op het deksel van de motorruimte staat te branden op een warme zomerse dag.
Uit de gegevens van www.ktma-statx.nl/stat-x-bluss...acking=5225e269728cd
begrijp ik dat dat meer voor werkruimtes met apparatuur is, maar dat voor motorruimtes 123 graden wordt aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 11:46 #459448

WindVector schreef :
Yellow Boat schreef :
...
Er bestaan trouwens tegenwoordig ook zogenaamde "Watermist" blussystemen met puur water wat onder hoge druk verneveld wordt.Dat is pas echt van elk gevaar vrij. ...

Dat is volgens hun specificatie alleen voor klass A branden, dus voor vaste stof branden. En dus niet voor vloestof branden, klasse B,
vloeistoffen en vloeibaar wordende stoffen, zoals olie, benzine, vetten enz.
Vlam in de pan en vloeistoffen zou ik maar niet met water blussen. Zeer gevaarlijk! Wordt de brand en de verwoesting snel groter van.

Klopt anders niet echt met de Video.
Dat je niet zomaar met water moet blussen is helemaal juist maar dat betreft een waterstraal of emmer water . Hier gaat het om zeer fijn verneveld water. Misschien gaat dat wel goed?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 12:07 #459452

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voor het blussen van vloeistofbranden met dat ding moet je wel goed weten waar je mee bezig bent volgens mij. De diesel/benzine brand gaat nog vrij straightforward (maar wel netjes van voor naar achter. De vlam-in-de-pan levert eerst een giga-steekvlam op bij het eerste spuitje van ver weg. Daarna wordt er pas echt geblust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 12:25 #459456

FMJ schreef :
Voor het blussen van vloeistofbranden met dat ding moet je wel goed weten waar je mee bezig bent volgens mij. De diesel/benzine brand gaat nog vrij straightforward (maar wel netjes van voor naar achter. De vlam-in-de-pan levert eerst een giga-steekvlam op bij het eerste spuitje van ver weg. Daarna wordt er pas echt geblust.

Uiteraard , maar ik denk niet dat je op een boot gauw te maken zult hebben met een open voeistof(plas)brand.
Overigens , het effect bij vetbrand komt door het plotseling explosief verdampen van water wat het brandende vet meesleurt. Dat gebeurt echter alleen met een straal water of te grote waterdruppels .
En de vlam in de pan moet je eigenlijk met geen enkele brandblusser te lijf gaan omdat die het vet ook weg kan spuiten vanwege de druk die acchter het blusmiddel staat.
Bovendien is het vet , als de vlam in de pan slaat, vrijwel altijd boven de zelfontbrandingstemperatuur en gaat het vaak weer branden zodra je de blusser weer uit zet.
Trouwens een "grapje" dat je bij brandblusoefeningen wel eens (bedoeld of onbedoeld) te zien krijgt.
Bij vlam in de pan is de enige juiste oplossing gewoon een deksel of desnoods een blusdeken.
Scheelt bovendien een heleboel rommel.
Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 12:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe brandblus oplossing 20 nov 2013 13:21 #459479

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
En bij de gedemonstreerde vaste stof branden in dat filmpje lijkt het alsof ze net overgoten met aanmaakvloeistof en in de brand gestoken zijn, maar nog niet door en door heet waarbij de vaste stof zélf goed brandt. Sommige dingen zijn na het blussen nauwelijks zwart zelfs... bv. die vogelverschrikker en die kerstboom.

Mooi promo filmpje, maar in werkelijkheid zal op z'n minst het gevaar voor herontbranding groter zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl