FMJ schreef :
Voor het blussen van vloeistofbranden met dat ding moet je wel goed weten waar je mee bezig bent volgens mij. De diesel/benzine brand gaat nog vrij straightforward (maar wel netjes van voor naar achter. De vlam-in-de-pan levert eerst een giga-steekvlam op bij het eerste spuitje van ver weg. Daarna wordt er pas echt geblust.
Uiteraard , maar ik denk niet dat je op een boot gauw te maken zult hebben met een open voeistof(plas)brand.
Overigens , het effect bij vetbrand komt door het plotseling explosief verdampen van water wat het brandende vet meesleurt. Dat gebeurt echter alleen met een straal water of te grote waterdruppels .
En de vlam in de pan moet je eigenlijk met geen enkele brandblusser te lijf gaan omdat die het vet ook weg kan spuiten vanwege de druk die acchter het blusmiddel staat.
Bovendien is het vet , als de vlam in de pan slaat, vrijwel altijd boven de zelfontbrandingstemperatuur en gaat het vaak weer branden zodra je de blusser weer uit zet.
Trouwens een "grapje" dat je bij brandblusoefeningen wel eens (bedoeld of onbedoeld) te zien krijgt.
Bij vlam in de pan is de enige juiste oplossing gewoon een deksel of desnoods een blusdeken.
Scheelt bovendien een heleboel rommel.
Ad