Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen lifesling en joon?

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 13:26 #465432

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Hans V schreef :
<knip>
In de tussentijd ben ik benieuwd of - zoals Timo opperde - jullie het ontwerp van de zelfbouw/modificatie joon nog hebben. Als jullie die niet meer maken en verkopen mag die misschien worden vrijgegeven?

Volgens mij kan het nu toch ook weer niet zo moeilijk zijn om zelf een Joon te ontwerpen? Het zal eerder gaan zitten in de juiste keuze van materialen en gewichten dan een of ander ingenieus ontwerp waar zelfs racketgeleerden bij achterover slaan.

Kennis zat hier op het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 13:37 #465437

ik heb er ooit een gemaakt van een kapotte mast van een zeilplank, vanonder dicht gemaakt, loodhagel er in voor het gewicht en op eenderde van onder een vissers, piepschuim, boeitje. boven op de top een vlaggetje en een lampje wat aanging als je dat ding gooide, breektouwtje aan de zeereling. lampje kon beter, was zo n hobby strobo dingetje, zijn nu vast betere te koop. ik had hagel genomen omdat dat gemakkelijk aan te passen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 13:58 #465445

Het enige belangrijke is dat er voldoende stabiliteit is.
Je moet dus bovenwater de windruk minimaliseren, onderwater de weerstand tegen verleieren zo groot mogelijk maken, en zorgen voor voldoende contra gewicht om de boel overeind te houden.

ik zou bijvoorbeeld beginnen met een "harde" vlag in plaats van een stoffen vlag, die hebben aanziendelijk minder windvang en daardoor minder invloed op de helling die de joon zal maken.
Daarnaast moet de stok die bovenwater steekt zo dun mogelijk zijn om wederom de weerstand van de wind te minimaliseren.

Onderwater wil je juist wat meer oppervlak hebben, en dan met name van de drijver om te zorgen dat de joon niet te snel wegwaait.

Dus in kort: een zo dun mogelijke stok die weinig weegt (koolstof bijvoorbeeld) en dan een zo klein mogelijk drijflichaam er aan, en eentje die niet lek kan raken of vocht op kan nemen.
Voldoende diepgang zodat je minder ballast nodig hebt.

Een goede joon is minimaal 2m lang, zo dun mogelijk, maar met een zo groot mogelijk zichtbaar, fluor gekleurd, reflecterend materiaal om de zichbaarheid te vergroten. een lamp op het hoogste punt, en dan het liefst een strobe lamp met iets van 4 of 6 Hz, dan nog een plb erop schroeven, al dan niet met 121,5 mHz homing en AIS.

Ik zie dit niet als iets moeilijks of lastigs, een paar uurtjes werk, gooi het ding in de haven bij de eeste de beste keer dat het windkracht tien waait en je ziet of de joon stabiel is of niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 14:22 #465455

Wat FMJ beschrijft ooit gemaakt.
Gewicht waren de batterijen in een waterdicht PVC pijp.
De staak was een lange vishengel met zo´n bruine eivormige drijver met gat erin, gebruikt voor fuiken.

De batterij pijp schoof door een groter pijp naar beneden zodra hij van z´n steuntje ging.
Zodra de batterijpijp uit z´n gesteunde positie ging werd een schakelaartje voor de lamp bediend.

Werkte perfect, maar nooit nodig gehad.
Mee verkocht met de boot en nooit meer iets nieuws gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 14:35 #465458

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Als je materialen voor een joon zoekt:

www.vliegerop.com/

Glasfiber, koolstof in allerlei soorten, maten en kleuren
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 14:39 #465459

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nog wat leesvoer uit een eerder draadje:

www.zeilersforum.nl/index.php/...ificaties/19407-joon
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 15:49 #465487

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
@hans V..wat zijn je bezwaren tegen de genoemde ..redlijn..Bij mij zwiept hij keurig met een grote boog naar achteren, grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 17:30 #465522

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Erikdejong schreef :
Het enige belangrijke is dat er voldoende stabiliteit is.
...Dus in kort: een zo dun mogelijke stok die weinig weegt (koolstof bijvoorbeeld) en dan een zo klein mogelijk drijflichaam er aan, en eentje die niet lek kan raken of vocht op kan nemen....Voldoende diepgang zodat je minder ballast nodig hebt...Ik zie dit niet als iets moeilijks of lastigs, een paar uurtjes werk, gooi het ding in de haven bij de eeste de beste keer dat het windkracht tien waait en je ziet of de joon stabiel is of niet.
Erik, ik weet dat jij ook met gasten vaart, veiligheid erg serieus neemt en kritisch genoeg bent om te constateren of iets wel of niet werkt. Heb jij je joon op deze manier zelf gemaakt en er ervaring mee opgedaan (gebruikt of mee geoefend)?

Uit andere draadjes heb ik begrepen dat o.a. Wallaby en Jouzers ook zelf ooit een joon hebben gemaakt, maar ik heb ze hier nog niet gehoord met praktijk ervaringen.

Als er geen goede en betaalbare joon te koop is wil ik er best zelf een maken, maar het liefst dan een uitvoering die zich in de praktijk al bewezen heeft.

Hetzelfde geldt voor de lifesling. Wij zijn op zoek naar een goed alternatief voor de redlijn. Een veelbelovend concept, dat in de praktijk bij ons aan boord toch nog niet helemaal af bleek. Vandaar dat ik nogal hecht aan de ervaringen van anderen, liefst in niet-ideale omstandigheden. Van veel gadgets is het hooguit lastig als ze in de praktijk niet blijken te werken. Met veiligheidsmiddelen leg ik de lat toch liever iets hoger...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 17:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 17:50 #465527

Hoi Hans,
Ik heb er inderdaad zelf een gemaakt van een 3m lange koolstof pijp van ongeveer 30mm doorsnee. Ik heb er een drijver om gelamineerd op ongeveer 40% van onder, en er een scharnierende harde vlag op zitten. De lamp is een automatische strobe lamp waarvan de batterij in de lamp zit, maar die geactiveerd word dmv een draad die onderbroken is nabij het ballast blokje. Als de joon te water gaat, zorgt het water ervoor dat de stroomkring gesloten word en dat de lamp aangaat. Zeg maar net zoals het op een reddingsvlot toegepast word.

Ik heb een stuk regenpijp in het gangboord naast de achterste kuip gesjord liggen waar de joon inligt, met een haallijntje trek ik vanuit de kuip de joon overboord, die valt zo bij de spiegel overboord en de lijn die eraan zit viert vanzelf uit.
Aan de Joon zitten twee ogen waar de drenkeling, indien daar toe instaat, zich met zijn of haar lifelijn aan vast kan klippen. De haallijn zit aan hetzelfde oog vast.

Het systeem werkte goed met rustig weer, ik heb het alleen nog niet in de praktijk getest met meer wind. Wel de Joon tijdens orkaan "irene" twee jaar terug eens overboord gegooid om te zien hoe die zich gedroeg. De joon bleef redelijk rechtop liggen, de lamp ging direct aan en bleef aan, en de joon verleierde niet heel erg snel.

Ik denk dus dat het een geslaagd ontwerp is, maar geluukig nooit nooit echt hoeven vaststellen of het werkt of niet.

Ik heb deze winter alles van dek gehaald, dus het systeem is op dit moment ontmateld, maar in het voorjaar kan ik wel even wat foto's maken als je wilt.

Ik zal kijken of ik de autocad tekeningen nog heb, die mag je wel hebben. Uiteraard op eigen verantwoordelijkheid, die ga ik niet nemen voor "massa" productie van dit ontwerp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 17:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 20:26 #465595

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
fdr schreef :
@hans V..wat zijn je bezwaren tegen de genoemde ..redlijn..Bij mij zwiept hij keurig met een grote boog naar achteren, grtn fdr
De redlijn zelf sprak me direct aan, en ik vind het nog steeds een veelbelovend concept. Maar we hebben er inmiddels twee verloren tijdens het zeilen. Het leek ons dat de ophangbeugel wellicht niet meer voldoende klemde, zonder dat hier bij het plaatsen en opruimen van de ring overigens iets van te merken was.

We hebben hierover vrij uitgebreid contact gehad met de ontwerper, en dachten dat hij onze feedback op prijs zou stellen. Maar dat bleek al vrij snel niet het geval.
Volgens hem lag het voor de hand dat je de redlijn zou verliezen als je hem aan de hekstoel bevestigt, met de beugel richting het water en dan "ook nog met 1-dags opstappers vaart" (!).

Toen we voorstelden om een andere set (inclusief beugel) uit te proberen kwam hij met twee voorwaarden:

1. we mochten de redlijn dan niet aan de hekstoel monteren, en al helemaal niet met de beugel richting het water
2. we moesten het zeilelastiek dat hij als extra borging zou aanbrengen laten zitten

Nu extra (vertragend) elastiek nodig blijkt èn het van de ontwerper/leverancier ook niet aan de hekstoel mag hangen vind ik het product als reddingsmiddel tijdens een noodsituatie niet langer geschikt voor bij ons aan boord.
Ook hier bleken de voorbeeld foto's op de website en de winkelverpakking zònder extra elastiek niet echt aan te sluiten bij de weerbarstige praktijk.
Vandaar mijn vraag naar praktijk ervaringen met lifeslings en jonen... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 22:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen lifesling en joon? 09 dec 2013 20:46 #465607

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Erikdejong schreef :
Hoi Hans,
Ik heb er inderdaad zelf een gemaakt van een 3m lange koolstof pijp van ongeveer 30mm doorsnee. Ik heb er een drijver om gelamineerd op ongeveer 40% van onder, en er een scharnierende harde vlag op zitten. De lamp is een automatische strobe lamp waarvan de batterij in de lamp zit, maar die geactiveerd word dmv een draad die onderbroken is nabij het ballast blokje. Als de joon te water gaat, zorgt het water ervoor dat de stroomkring gesloten word en dat de lamp aangaat. Zeg maar net zoals het op een reddingsvlot toegepast word.

Ik heb een stuk regenpijp in het gangboord naast de achterste kuip gesjord liggen waar de joon inligt, met een haallijntje trek ik vanuit de kuip de joon overboord, die valt zo bij de spiegel overboord en de lijn die eraan zit viert vanzelf uit.
Aan de Joon zitten twee ogen waar de drenkeling, indien daar toe instaat, zich met zijn of haar lifelijn aan vast kan klippen. De haallijn zit aan hetzelfde oog vast.

Het systeem werkte goed met rustig weer, ik heb het alleen nog niet in de praktijk getest met meer wind. Wel de Joon tijdens orkaan "irene" twee jaar terug eens overboord gegooid om te zien hoe die zich gedroeg. De joon bleef redelijk rechtop liggen, de lamp ging direct aan en bleef aan, en de joon verleierde niet heel erg snel.

Ik denk dus dat het een geslaagd ontwerp is, maar geluukig nooit nooit echt hoeven vaststellen of het werkt of niet.

Ik heb deze winter alles van dek gehaald, dus het systeem is op dit moment ontmateld, maar in het voorjaar kan ik wel even wat foto's maken als je wilt.

Ik zal kijken of ik de autocad tekeningen nog heb, die mag je wel hebben. Uiteraard op eigen verantwoordelijkheid, die ga ik niet nemen voor "massa" productie van dit ontwerp.
Hoi Erik, bedankt voor deze uitgebreide omschrijving.
Ik heb zeker belangstelling voor de foto's en CAD tekeningen.

Je 'regenpijp-opslag-en-lanceer-inrichting' gaat het bij onze 40 voeter met achterkuip niet worden, maar wel een interessant concept.
Begrijp ik het goed dat je de joon met een (lange) afrol lijn ook aan de boot vast hebt zitten?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl