Hans V schreef :
Na teleurstellende ervaringen met de
redlijn zijn we op zoek naar een lifesling en joon die
in de praktijk goed blijken te werken.
Nu zijn er o.a. in
deze discussie al heel wat meningen voorbij gekomen en ik snap dat er (gelukkig!) weinig echte praktijk ervaring met reddingsmiddelen is.
Maar misschien zijn er forumleden die wel
geoefend hebben met reddingsmiddelen en hun ervaringen willen delen?
Even wat achtergrond:
- We varen zowel op groot binnenwater als zee.
- Alle opvarenden (ook onze gasten) dragen een reddingsvest.
- Het gaat in eerste instantie om een werplijn waarmee we de POB weer dicht bij het schip kunnen brengen (dus ná een MOB manoeuvre), ook bij 5 Bft en meer.
- We gaan ervan uit dat de POB nog bij bewustzijn is, anders heeft een lifesling naar mijn idee weinig zin en zullen we andere actie moeten ondernemen.
- Als er forumleden zijn met
praktijk ervaring met een joon ben ik ook heel geïnteresseerd! Ik ben inmiddels wel overtuigd van de waarde van een
goede joon, maar welke zijn dat?
Ik heb dit al eens geschreven over een joon:
Ik kan daar beroepshalve wat over zeggen.
In 1996 moesten wij Scheepvaart Inspectie overtuigen dat een Goed gekeurde Joon een goede vervanging was voor een M.O.B boot met goed gekeurde kraan, voor de zeegaande zeilvaart en visserij.
Wij hadden een GOEDE joon ontwikkeld op basis van de oude plastimo versie. Ik ben op een dag bij 6Bf 10x overboord gesprongen in mijn KNRM pak vanaf een de schoener Zuiderzee, de logger Tecla en de brik Aphrodite, op het ijsselmeer in maart.
Een goed gekeurde joon waait niet of veel minder plat. Alle jachten jonen zijn technisch gezien zeer dure rommel en voldoen nergens aan, ze verzinnen maar wat.
Wij moesten de stabiliteit en hellinghoek aantonen per joon, evenals de zichtbaarheid van de merktekens. Een ACR flitslichtje werd verplicht, het standaard plastimo lampje is echte shit.
Het uitgangspunt van S.I. was dat boven 6-7Bf valt er weinig MOB meer te redden door het eigen schip. In de golven is een vlag een zeer groot hulpmiddel om de mob te lokaliseren.
Helaas zijn de nu verkrijgbare handels jonen van slechte kwaliteit zonder stabiliteits- berekeningen, Commerciële rommel. Het lijkt heel wat in de winkel, maar kijk maar eens naar de kwaliteit van de gemiddelde joon na 1 of 2 jaar.
Die opblaas dingen zijn natuurlijk je reinste speelgoed op zee met golven en wind.
Het is niet dat ik pleit voor een joon, maar mensen die vinden of zeggen dat het niet zinvol is ontbreekt, m.i., voldoende kennis en/of ervaring aangaande dit onderwerp. Over de watersportjonen klopt de negatieve indruk wel.
Solo kan je een joon wel thuis laten.
Onder tussen maken we ze al enkele jaren niet meer en heb er dus geen belang bij.
Nadeel is wel dat je opgemerkt moet worden als je overboord stapt
In die zin zijn de PLB bakens het betere alternatief op zee.