koko schreef :
Ben me aan het voorbereiden op de SRC cursus en leer dus van allerlei nieuwigheidjes.
Zit me nu af te vragen of je het gebruik en wellicht testen van de DSC functionaliteit veilig kan oefenen door een dummyload aan je marifoon te koppelen? (Zodat je dus niemand stoort of de kustwacht alarmeert).
Ik heb zo'n ding. Nog geen 25 euro, maar nu ligt ie maar stof te vangen. Als je hem hiervoor kan inzetten sla je twee vliegen in een klap, niet waar.
Koko:
nooit Distyress testen!!!
Op de cursus zijn speciaal aangepaste toestellen aanwezig die geen echte uitzending naar buiten kunnen doen, omdat de zender onklaar is.
Een dummyload is nooit helemaal hoogfrequent dicht, of anders de marifoon niet.
Even rekenen;
1 watt = 30dBm, 25 watt is +- 44dBm.
Stel dat het dummyload -60dB dempt, dan lekt er bij 1 watt nog altijd -30dBm weg, dat is een normaal ruisvrij signaal. De gevoeligheid van je DSC is makkelijk -120dBm. het verschil tusen -120 en -30 is dus 90dB. dat is een dijk van een signaal voor een ontvanger verderop!
En dat nog maar bij 1 watt. je DSC zal bij distress op 25 watt zenden.
Dit is dus een recept voor valse alarmering.
Als ik DSC's test, zo'n 300-500 per jaar, doe ik dat met een speciale dubbel afgeschermde coax kabel, waarmee ik, gemeten, zo'n -40 tot -60dB demping naar buiten heb.
Als ik distress simuleer vanuit de meetapparatuur is dat zend signaal al -30dBm.
Zonder nu onbescheiden of arrogant te zijn durf ik te zeggen dat ik hier op ZF en ver daar buiten heel veel verstand van heb evenals de ervaring.
Alles buiten distress of safety kan je gewoon doen. Op de curus kan je gewoon lekker de Distress knop indrukken.
Wij hebben al voor vele trainings instituten en scholen dergelijke oefensets gemaakt, ik denk zo'n 15-20 installaties volgens dit principe.