Joostg schreef :
Hi all,
Langzaam maar zeker begint het denemarken plan meer concrete vorm te krijgen. We vertrekken 12 juli en moeten 10 augustus weer terug zijn. De heenreis is redelijk gepland.
Heenreis:
11 juli van stavoren naar sneekermeer
12 juli via staandemast route van sneek naar delfzijl
13 juli delfzijl - Norderney - Langeoog
Norderney lukt wel in één dag (al iets van 15 keer gedaan of zo) , maar wel vrij krap met 1,5 meter ( heel goed plannen met bijv. Quicktide) . Langeoog in een dag kun je wel vergeten.Lange oog is sowieso niet echt geschikt oor 1,5 meter vanwege het vrij ondiepe zeegat met een vervelende zrug erin.
14 juli Langeoog - Cuxhaven
Van Norderney naar Cux kan mits je op tijd voor de Elbemonding bent en minstens dik 6 knopen haalt. Ikzelf ga altijd via Helgoland. Leuk en een stuk relaxter.
15 juli cuxhaven kielerkanaal
Geen probleem maar wordt wel een lange dag als je helemaal tot Kiel wilt komen (schutten kan ook maar zo een paar uur duren!). Beter is overnachten in Brunsbuttel of Rendsburg.
etc.
Voor de terugreis wil ik minimaal 7 dagen hebben. Dat betekend Dat ik uiterlijk 1 augustus weer in kiel wil liggen.
Tja , heelaas krijg je vaak te maken met het beroemde "weergat" om van Cux naar Norderney (gaat i.t.t. andersom prima) te kunnen varen. De Elbe is al bij BF W-N 5 zeer lastig en vanaf 6 zelfs ronduit gevaarlijk. En dat kan je , als je pech hebt, zomaar een week extra kosten wat veel Nederlandse zeilers kunnen beamen.Het ligt dan vol met Hollanders in Cux .
In principe heb je met 1,5 meter wel net de mogelijkheid om helemaal binnendoor te varen naar delfzijl mits je de doorvaarthoogte kunt beperken tot 2,5 meter.Kost wel minimaal drie dagen extra.
Heb je wel mazzel met het weer dan is Kiel Delfzijl zelfs in 3 (eerste twee wel lange) dagen te doen als het tij meezit.
Maar dan moet je dusdanig plannen dat HW Cux 'smorgens vroeg valt.
Zelfde geldt trouwens omgekeerd van Delfzijl naar Norderney want in het donkler zou ik dat de eerste keer maar laten.
Dit geeft ons met een beetje speling zo'n 16 dagen op de oostzee (ik heb liever wat meer dan wat minder tijd voor de terugreis).
De korte planning ziet er nu als volgt uit:
1 = Kiel
2 = Maasholm (Kappeln optioneel)
3 Dyvig (Augustenborg optioneel)
Mist hier iets tussenin?
4 = Middelfart (Kolding optioneel)
5 = Aebolo
6 = Fynshoved
7 = Rudkobing (langste etappe komend vanaf fynshoved ongeveer 48NM)
8 = Aeroskobing
9 = Korshavn
10 = Lyo
11 = Kiel
Zoals jullie zien blijft er nogal wat ruimte over. We eindigen bij de zuid deense archipel. Ik heb al begrepen dat je hier best wat extra dagen kunt slijten. Met name tussen dyvig en middelfart mis ik nog een stuk. Kortom: Schiet u maar
Groet,
Joost
Allereerst zie mijn bijschriften in rood.
Dan zou ik de planning voor de Oostzee pas maken als ik in Kiel lag.
Je weet immers nooit van tevoren wat daar de windrichting en sterkte zal zijn en dat is toch wel belangrijk als je daar leuk wilt zeilen en ook nog ergens wilt komen.
Dan ook naar de langere termijn kijken ( tot 14 dagen is te vinden) want terug opkruisen tegen bijv. een 6-7 is niet echt ontspannend.
Ik heb het allemaal al meegemaakt want ik kom al sinds kort na de val van "de Muur" op de Oostzee. Keer of 20 .
Weet je al welke datums je gaat? Dan kun je eens kijken hoe het dan zit met het tij tijdens heen en terugreis. Want eigenlijk zijn er maar vrij korte perioden , paar dagen eens in de twee weken dat het echt goed kan.
Ad