Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Advies gevraagd Leystad-roermond

Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 11:33 #486706

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo mensen.

Ik heb uw advies nodig.

Ik ga een boot kopen die nu in Lelystad (Flevo Marina)ligt.
Deze ga ik naar Roermond varen in April.
Nu heb ik twee opties, 1 via het Amsterdam Rijn kanaal.
Maar daar is het zeer druk en schommel je alle kanten op en drijft er veel rotzooi in het water dat in de schroef kan komen.

Optie 2 is via de Gelderse IJssel te gaan.
deze rivier is smal(er) en stroomt redelijk. en deze route is ongeveer 25 km langer.

De boot vaart ongeveer 5 knopen (9.5 km) en verbruikt ongeveer 2 liter per uur.
er zit een 13 PK Volvo penta md7a in.
Boot steekt 1.5 meter diep en de mast ligt plat

waarschijnlijk zal ik de boot alleen moeten varen.
In het gunstige geval zal mijn broer mee varen als hij er de tijd voor heeft.

Ik zelf heb een week de tijd om het te doen, en dat zal toch voldoende moeten zijn.

Wat is de beste optie.

1 Amsterdam Rijnkanaal of Gelderse IJssel.
Of zijn er nog andere opties die ik nu over het hoofd zie.

Alles heeft zijn voor en nadeel, maat wat zou u doen ??
Ik heb nog alle tijd om uit alle adviezen te kiezen en de voor mij de beste er uit te halen.

Alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 15 feb 2014 11:35 door klosjos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 12:09 #486709

Zeker als je in april gaat zou ik zorgen voor zoveel mogelijk stroom mee. IJssel is sowieso al stroom tegen en dat kan aardig doorspoelen in het voorjaar, tot wel een knoop of 3 a 4, afhankelijk van de regenval.
Als ik het zou moeten varen (ook al vaker gedaan) zou ik kiezen voor ARK in het weekend, dan bij de aansluiting op de Waal stukkie stroomafwaarts en dan bij de Litse Ham de Maas op (of, als de Maas hoog staat evt via Den Bosch en de ZW vaart, maar dat duurt meestal net zo lang als de km's die je extra vaart via de Maas).

Leuke tocht!
Laatst bewerkt: 15 feb 2014 12:11 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 12:42 #486713

Je kunt ook bij de kruising van het ARK met de Rijn deze laatste stroomopwaarts nemen.
De stroom op de Rijn tot aan de Ijsselkop is maar gering mits de stuwen dicht zijn.
Na de Ijsselkop heb je dan een stukje stroom tegen op het pannerdens kanaal maar wel minder dan op Ijssel of Waal.
Dan bij de Pannerdense kop de Waal af (lekker snel!)en na Nijmegen het Maas-Waal kanaal.

Overigens is een stroom van 3-4 knopen opdeIjssel al vrij veel . Normaal is 4-5 km/uur ( dus 2 tot 3 knopen) en dan ook nog alleen tussen de Ijsselkop en Doesburg waar de Ijssel wat breder wordt.
Ik ben de Ijssel vele malen op gevaren met een Varianta die ook maar hooguit 5,3 knopen haalde en deed over Kampen tot de Rhederlaag i.h.a. ca. 2 dagen.Maar ik kon vanege de geringe diepgang wel optimaal kribbetje varen.
Ad
Laatst bewerkt: 15 feb 2014 12:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 13:24 #486719

Bij Muiden de Vecht op. In hartje Utrecht overnachten. Bij Gorinchem de Merwede oversteken en vanaf Heusden (overnachten in de oude haven) de Maas op rihcting Roermond. Misschien wel wat langer maar wel een mooie route.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 13:31 #486721

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
aan de vecht was ik ook aan het denken. maar hoe het daar gaat met alle bruggen weet ik niet. zal wel vaak wachten zijn.
maar moet een mooi riviertje zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 13:41 #486722

De Vecht is erg leuk en mooi om te varen. Schiet alleen voor geen meter op met bruggen hier en daar en met name Utrecht is leuk maar alleen als je de tijd hebt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 14:49 #486727

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik heb het jarenlang 2x per jaar gevaren van IJsselmeer naar Niftrik (Wychen)v.v. De snelste verbinding is ARK en in het weekend, zeker op Zondag goed te doen. Na Utrecht is het al een stuk rustiger tot Tiel. Waal stroom mee naar Lith en je zit op de Maas. We hebben het wel eens gevaren in 1 dag vanaf Weesp. (kun je vanaf ARK invaren)

Jan
Laatst bewerkt: 15 feb 2014 14:50 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 15:13 #486733

Een week besteden aan overvaren? Boot in lelystad laten liggen! Is veel sneller. Jij bent 4 uur reizen kwijt per bootbezoek. 7x 24 uur = 42 autotripjes naar de boot in lelystad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 15:54 #486737

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Als ik alle tijd hebt was dat geen probleem om hem in Lelystad te laten liggen en van daar uit te gaan zeilen.
Maar dat zal ik niet elk wekend gaan doen dan. en dan is het over varen wat mij denk ik ongeveer drie dagen (ik heb een week de tijd daar voor) zal gaan duren toch de moeite waard.
als hij in Roermond ligt dan ben ik binnen 40 min bij de boot en kan ik ook altijd even op een avond er heen rijden om even een paar uurtjes te zeilen. dat zal zeker niet gebeuren als ik de boot in Lelystad zal laten liggen.
En dat ondanks dat het wel erg mooi zeil water is bij Lelystad.
Laatst bewerkt: 15 feb 2014 16:00 door klosjos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 15 feb 2014 21:44 #486806

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Linksom of rechtsom zo'n 135 NM (250 km) motoren over grotendeels stromend water, met de nodige beroepsvaart. Ik weet niet hoe nieuw de boot voor jou is, maar zorg er in ieder geval voor dat de motor 100% betrouwbaar is (koeling, brandstofleidingen, geen prut in de tank etc).

Je zou het (ivm met de beroepsvaart) ook kunnen verdelen over twee weekeinden, je hebt dan mogelijk ook meer kans op een opstapper, zoals je broer. Alleen al handig bij alle sluizen.

Bijvoorbeeld:
Vrijdag Lelystad - Weesp, via Muiden en Vecht, 20 mijl;
Zaterdag Weesp - Tiel, ARK, 35 mijl;
Zondag Tiel - Cuijk, via Waal en Andriessluis, 35 mijl, en lekker naar huis;

Zaterdag Cuijk - Venlo, 30 mijl;
Zondag Venlo - Roermond, 15 mijl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 05:51 #486816

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Voor de prut ik de tank ben ik het meest bezorgt.
Zolang men op rustig water is dan zal (als) de prut wel onder in blijven.
Maar wee o wee, als men het ARK op vaart, dan zal het wel een koffiemolen worden. dan word alle prut dus los geschud.

Aangezien ik nog een aantal weken heb voor dat ik ga varen heb ik nog de tijd om de tank, (Mits ik er bij kan) leeg te maken, schoon maken en vullen met schone diesel.
En dan natuurlijk een paar reserve brandstof filters, altijd handig ook al heb je ze niet meteen nodig.

Ik ben ook aan het denken om mits ik niet de tank schoon krijgt om een losse tank ergens te plaatsen en daar de leiding op aan te sluiten zodat ik zeker heb van een schone tank tijdens de trip naar de thuis haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 06:26 #486820

Dat laatste is misschien nog wel het beste in geval van onbekende boot, en wegenbouwsector tank zonder waterzak, inspectiemogelijkheid of aftapkraan...
Wat voor boot is het overigens, hoe oud en ligt 'ie al lang stil bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 07:07 #486829

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
De boot is van 1978, en de motor dus ook.
het gaat om een leisure 27.
De boot heeft tot de winter-stop gewoon nog gevaren.
De boot krijgt nog een keuring en word ook nog na gekeken door een Volvo penta dealer.
Laatste grote onderhouds beurt was in april 2013, rekening aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 07:51 #486839

klosjos schreef :
De boot is van 1978, en de motor dus ook.
het gaat om een leisure 27.
De boot heeft tot de winter-stop gewoon nog gevaren.
De boot krijgt nog een keuring en word ook nog na gekeken door een Volvo penta dealer.
Laatste grote onderhouds beurt was in april 2013, rekening aanwezig.

Aha ! eindelijk een Leisure 27 erbij op het forum. :laugh:
Ik heb er zelf nu bijna 6 jaar een maar dan el een kimkieler met 1,2 meter diepgang (waar er veel meer van zijn dan van de vinkielers met 1,49 meter).
Overigens moet je met die MD7A beslist maximaal ruim 6 knopen kunnen halen.
Ik haal met mijn 11 pk op 90% toeren al max. 5,8 knopen.
Zelfs met de MD5A van 7,5 pk welke standaard was voor dit type haalde ik al 5,5 knopen.
Alleen die 2 liter per uur bij 5 knopen kan wel kloppen. Is zelfs eigenlijk wat teveel voor die snelheid .
Die MD7A zal voluit met 13 pk wel tegen de 3 liter gebruiken.

Nu even off topic... :blush:
Ben je al op de hoogte van de www.leisureclubholland.nl/ en de www.leisureowners.org.uk/main/content/ ?
Bij de laatste ben ik ook moderator en heb o.a. grote delen van het handboek voor de Leisure 27 (wel Engels) geschreven met ook veel info over de MD7A waar je misschien wel belangstelling voor hebt.
Verdere info eventueel via PB of je moet natuurlijk een Leisure 27 topic beginnen :dry: :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 16 feb 2014 07:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 08:06 #486849

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ja de club voor de leisure was al bekent bij mij.
We hebben al eens contact gehad via dit forum.
Kijk maar eens bij Leisure 28.
Als de keuring goed uitvalt is die van mij :woohoo:
dat gebeurt op zaterdag 1 maart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 09:00 #486870

klosjos schreef :
Ja de club voor de leisure was al bekent bij mij.
We hebben al eens contact gehad via dit forum.
Kijk maar eens bij Leisure 28.
Als de keuring goed uitvalt is die van mij :woohoo:
dat gebeurt op zaterdag 1 maart.

Goh , helemaal niet gerealiseerd. :ohmy: :blush:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 09:50 #486880

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
Peerd Parmant schreef :
Bij Muiden de Vecht op. In hartje Utrecht overnachten. Bij Gorinchem de Merwede oversteken en vanaf Heusden (overnachten in de oude haven) de Maas op rihcting Roermond. Misschien wel wat langer maar wel een mooie route

Denk wel aan je diepgang, heb vaak met lm27 95 cm diepgang van Huizen naar Rhederlaag gevaren. Door Utrecht hoor je regelmatig boemboem onder de boot van winkelkarren fietsen etc. Ga nu met diepgang 1.15 mtr zeker niet meer door Utrecht
groeten
Janjoeky
Laatst bewerkt: 16 feb 2014 16:57 door Faran. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 10:54 #486898

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2396
Janjoeky schreef :

Ga nu met diepgang 1.15 mtr zeker niet meer door Utrecht
groeten
Janjoeky

Meerdere keren door Utrecht gevaren met 1.35 en geen problemen ondervonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 13:26 #486956

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6598
Als die Leisure vanuit Lelystad heeft gevaren, zou ik me geen zorgen maken over prut onderin de tank. IJsselmeer-golfjes zijn venijnig genoeg om dat al veel eerder los te hebben gewoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 15:55 #486988

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Prut in de brandstof een herkenbaar probleem, we hebben het ooit opgelost , tijdens onze maidentrip vanuit Engeland,met de reserve (20 liter tank) in de kuip. Aanvoerslang direct in de tank maar denk vooral ook aan de retourleiding. Aanvankelijk dachten we dat zal wel meevallen maar na een uur was de tank al half leeg.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 16:02 #486992

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Kijk dat horen we graag.
Maar controleren is beter dan het er op aan laten komen en hopen dat de IJsselmeer golfen hen werk hebben gedaan en de prut al is weg gespoeld.
als dat er al in zou zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 16:04 #486994

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
kaaiman schreef :
Prut in de brandstof een herkenbaar probleem, we hebben het ooit opgelost , tijdens onze maidentrip vanuit Engeland,met de reserve (20 liter tank) in de kuip. Aanvoerslang direct in de tank maar denk vooral ook aan de retourleiding. Aanvankelijk dachten we dat zal wel meevallen maar na een uur was de tank al half leeg.

Jan

Goed dat je het zegt, dat zou ik nou net vergeten hebben en lekker gaan pruttelen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 16:47 #487007

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Het grootste gedeelte van het ARK kun je mijden door de Vecht op te gaan. Bij Maarssen het ARK op. Hoef je niet door Utrecht stad heen en schiet je toch op. Je hebt op de Vecht dan een paar bruggen, afhankelijk van je doorvaarthoogte hoeven ze niet eens allemaal voor je omhoog.



Met de Paasvakantie brengen wij jaarlijks de (motor)boot vanuit Brabant naar Friesland. Vaak is er dan veel water op de Gelderse IJssel. Stroomsnelheden tot 9 km/uur zijn dan geen uitzonderingen. Naar het noorden vlieg je er overheen. Met een kruissnelheid van 15km/uur vlogen we in de hoofdstroom 24 km/uur(SOG). Zou er dan niet graag de hele IJssel tegenop willen boksen terwijl dit in de zomer en najaar geen probleem is.
Laatst bewerkt: 16 feb 2014 16:59 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 17:35 #487023

  • klosjos
  • klosjos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
de zin om via de IJssel te gaan begint een beetje af te koelen.
met zo'n snelle stroom tegen heb ik wel meer dan een week nodig :S
ik wil er toch drie dagen over doen, en met mooi weer mag het ook wel een dag langer duren.
het zal dus een combi worden met het ARK er bij.
zorgen dat ik tegen de avond in de buurt van het ARK ergens over nacht om de volgende dag (zondag) het ARK op te gaan en km maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd Leystad-roermond 16 feb 2014 19:18 #487062

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ter beeldvorming de snelste route:
PC Navigo geeft als snelste deze route Lelystad-Roermond aan: 225 km, 36,5 uur varen met een kruissnelheid van 9km/uur. Dit inclusief sluis en brugbedieningen bij vertrek op vrijdag 18 april.



Edit: via de Vecht tot aan Maarsen 8km meer en een uur extra varen.
.
Laatst bewerkt: 17 feb 2014 06:01 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl