Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke EPIRB

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 07:30 #495587

ISAF special regulations CAT 2

Daar valt de CAM volgens mij ook onder, de 500 mijls zeker:
4.19
EPIRBs
4.19.1
A 406 MHz
EPIRB shall be provided
MoMu1,2
b)
It is recommended that a 406 MHz EPIRB should inclu
de an internal GPS, and
also a 121.5MHz transmitter for local homing.
MoMu0,1,2
c)
Every EPIRB shall be registered with the appropriat
e authority associated with
the
country code in the hexadecimal identification (15
Hex ID) of the beacon. A
beacon can be registered online with the Cospas-Sar
sat IBRD if the country does
not provide a registration facility and the country
has allowed direct registration in
the IBRD
MoMu0,1,2
d)
Every ship’s 406 MHz EPIRB shall be water and manua
lly activated.
MoMu0,1,2
e)
A list of registration numbers of 406 EPIRBs should
be notified to event
organizers and kept available for immediate use.
MoMu0,1,2
f)
Consideration should
be given to the provision of a locator device (e.g.
an "Argos"
beacon) operating on non - SAR frequencies, to aid
salvage if a yacht is
abandoned
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 16:15 #495711

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
In de volgende mails de correspondentie die ik gehad heb betreffende een Spot en een Epirb. Mogelijk vinden jullie dit interessant.

Submitted by : André Kruisdijk

ESN,GEOS,Medivac No:
Company :

Country : Netherlands
Category : Search and Rescue (SAR) Inquiries
Question : Dear Sirs,
With our sailingboat this year we are going to Portugal and will be passing The Channel and Gulf of Biscay. Next year January we will be crossing the Atlantic Ocean. Untill now we haven't bought a Spot Connect nor an Epirb. We wonder in case of emergency at the middle of the sea, how can you help us and how long will it takes before help is coming.
I hope, with your experience, you can give me an answer, which can convince us to buy a Spot Connect.

I thank you in anticipation and hope to hear soon from you.

Best regards,

André Kruisdijk
Netherlands

Antwoord

Van: GEOS Mike Chlubek <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

Verzonden: woensdag 5 maart 9:24 2014
Onderwerp: SAR enquiry



Dear Mr Kruisdijk,

When a person presses the SOS button the location is transmitted to the GEOS International Emergency Rescue Coordination Center (IERCC). If the SPOT device is switched on and has already acquired a GPS position then it will take no longer than 1 to 2 minutes for the IERCC to receive the Emergency Alert. However, if the SPOT device is just switched on then it should take approx. 4 to 6 minutes (assuming that you have good GPS and Globalstar satellite coverage). Please refer to SPOT coverage by going to: www.findmespot.com/en/index.php?cid=108

When crossing the sea or ocean I would recommend having an independent SEND device that is waterproof and can float. With a SPOT Connect you will be dependant on a smartphone being connected via Bluetooth.

When the IERCC receives your SOS alert they will immediately contact the appropriate authorities eg. Rescue Coordination Centre (RCC), US Coast Guards, Emergency Services, etc. and if Search and Rescue services (eg. private aircraft or helicopter charter, private search teams etc.) are necessary then they will be authorised by the IERCC. Also, the IERCC will contact your Primary and/or Secondary Emergency Contacts as setup in the SPOT customer profile. In total the IERCC has access to your emergency contacts (2 contacts from your SPOT profile and 1 contact from the GEOS SAR membership) that they can use when they receive an SOS that will help in determining and confirming the nature of the emergency.


Best regards,
Mike Chlubek
GEOS Travel Safety Group
Contest 31HT
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 22:02 door Allegra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 17:27 #495719

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ik wil wel meer weten om een vergelijking te maken:
Ik zal een nieuw topic starten; Epirb versus Spot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:01 #495757

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Erikdejong schreef :
Spieboom schreef :
Wie heeft zijn epirb wel eens gebruikt?
Ik heb hem nooit gebruikt, maar ik ben er eens bij geweest toen de kustwacht er een in hun centrum geactiveerd had. Ik was trouwens niet echt onder de indruk voor de response tijd. Het alarm met positie indicatie kwam pas 4 uur na activatie binnen.

Jij weet dat de alarmering geen 4 uur duurt, althans zeker niet en EU. Als bij ons wel eens een epirb per ongeluk afgaat worden we binnen 20 minuten gebeld.
Ik sluit niet uit dat het een keer kan voorkomen (Concordia), maar je geeft zo wel een m.i. verkeerd signaal af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:09 #495759

De mensen van het kustwacht station hebben mij verteld dat het afhangt van je positie op de aarde, en van de positie waar de satelieten zich op dat moment bevinden.

In een ongunstig geval kan het zelfs langer als 4 uur duren, maar in een gunstig geval duurd het maar een paar minuten.

Ik ga bijvoorkeur van het ergste geval uit.
Als die 4 uur maar zelden voorkomt en dus een toevalstreffer is geweest, wat is dan wel een realistisch maximum? 20 minuten is waarschijnlijk een gemiddelde?

Wat ik wilde aangeven, is dat het niet iets wat per direct ala seconde op alle beeldschermen in de buurt begint te blinken en te piepen. Er gaat best een hoop tijd overheen voordat er daadwerkelijk alarm geslagen word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:13 #495762

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Alternatieven zijn (bij mijn weten) niet goedgekeurd.
ARGOS bakens waren altijd ook goed gekeurd (in ieder geval tot 2007), maar daar hoor je nooit meer wat van. Bestaan die nog?

Eenvoudig en doeltreffend systeem zo te lezen. Ik denk dat het nog bestaat.

www.argos-system.org/?nocache=0.3534258692084864
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:16 #495764

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Erikdejong schreef :
De mensen van het kustwacht station hebben mij verteld dat het afhangt van je positie op de aarde, en van de positie waar de satelieten zich op dat moment bevinden.

In een ongunstig geval kan het zelfs langer als 4 uur duren, maar in een gunstig geval duurd het maar een paar minuten.

Ik ga bijvoorkeur van het ergste geval uit.
Als die 4 uur maar zelden voorkomt en dus een toevalstreffer is geweest, wat is dan wel een realistisch maximum? 20 minuten is waarschijnlijk een gemiddelde?

Wat ik wilde aangeven, is dat het niet iets wat per direct ala seconde op alle beeldschermen in de buurt begint te blinken en te piepen. Er gaat best een hoop tijd overheen voordat er daadwerkelijk alarm geslagen word.

De alarmering komt binnen 30-60 minuten bij een LeoLut. In geval de satelliet niet direct in zicht van een LeoLut is, staat deze in de SARP mode en slaat alles op. De omloop tijd is ongeveer 90 minuten, dus binnen die tijd wordt zeker enkele LeoLut's gezien. Dus dat het 4 uur duurt lijkt me een beetje sterk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:20 #495768

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Erikdejong schreef :
Wat ik wilde aangeven, is dat het niet iets wat per direct ala seconde op alle beeldschermen in de buurt begint te blinken en te piepen. Er gaat best een hoop tijd overheen voordat er daadwerkelijk alarm geslagen word.

Daar heb je gelijk in, maar de klant is verwent en vaak minder goed geïnformeerd door dozenschuivers achter de balie. Spot werkt goed, maar blijft een commercieel systeem, dus strikt genomen nooit garantie op continuering, wat COSPAS-SARSAT wel is. Daar betalen we met z'n allen belasting voor en houden we een IMO in stand.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:25 #495771

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
boarderbas schreef :
ISAF special regulations CAT 2

Daar valt de CAM volgens mij ook onder, de 500 mijls zeker:

EPIRBs
4.19.1
A 406 MHz EPIRB shall be provided

It is recommended that a 406 MHz EPIRB should include an internal GPS, and also a 121.5MHz transmitter for local homing.

Every EPIRB shall be registered with the appropriate authority associated with the country code in the hexadecimal identification (15
Hex ID) of the beacon.

Het lijkt me dat er geen enkele vorm van twijfel kan ontstaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 19:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:29 #495772

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
sst schreef :
Spot versus epirb roept bij mij meer vragen op als antwoorden.
Duidelijk dat Spot niet specifiek voor mairtiem gebruik is. Maar als een epirb er 4 uren over doet en spot 38 minuten....
Ga je toch afvragen waarom zo n civiel systeem zo gemakkelijk beter kan scoren dan een speciaal ingericht maritiem systeem.
Ik zou veel meer info willen om ze te vergelijken.
Ik vaar nu met Epirb.
Mijn ontwerper die ooit echt in nood is geweest had niets aan zijn epirb en heeft zijn redding geregeld via satelliet telefoon. Hij zweert nu bij sat.tel.
Eerlijk gezegd heb ik inderdaad best wel twijfels over de betrouwbaarheid van epirb.
Dus wat mij betreft gaat de discussie nog even door.


Dreef die telefoon ook?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 19:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:32 #495773

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Allegra schreef :
When a person presses the SOS button

Waar is een "SOS" knop voor.

Zóó een gemiste kans, zó jammer.

SOS is al in 1928 afgeschaft, zo oud zal het spotje toch niet zijn?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 19:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:38 #495775

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
sst schreef :
ilCigno schreef :
sst schreef :
Mijn ontwerper die ooit echt in nood is geweest had niets aan zijn epirb...
Kan je daar eens wat meer over vertellen, waarom niet?

Hij heeft er uitgebreid verslag over gedaan. Dit is een artikel van zijn website. Maar zijn website is erg groot dus als je het interessant vindt is er nog meer over te vinden. Heeft vele artikelen geschreven , is een echte zeiler en ik heb altijd veel van hem geleerd.

www.sailingcatamarans.com/inde...perfect-storm-part-3

Hij had een Mcmurdo, bekend om potentiële fouten enkele jaren geleden. Zijn ervaring kunnen we niet omheen, maar dat geldt niet voor andere merken, behalve GME.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:39 #495776

  • sst
  • sst's Profielfoto
Wadnwind ik zou het verslag eerst lezen.
Even kijken wat ie allemaal gedaan heeft.


Je redenatie ,is met de wijsheid achteraf. Toen ik mijn Epirb kocht werd hij door iemand aangeprezen die hier nog steeds een goede naam heeft op het forum. Het is een GME.
Als dadelijk een door jou aangeprezen epirb ineens het niet goed doet, dan is het achteraf gemakkelijk te zeggen ; ja had die ook niet moeten kopen...

Maar goed als ik mijn schoonmoeder meeneem wordt die toch gered...:-)
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 21:13 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:48 #495781

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
sst schreef :
Wadnwind ik zou het verslag eerst lezen voor je conclusies trekt.
En dan ook nog even kijken wat ie allemaal gedaan heeft.
Je maakt wel een erge korte bocht.

Ik lees voornamelijk dat de Epirb niet werkt en dat het een Mcmurdo is.
Dat is natuurlijk vervelend voor de goede man, maar ik zou dat beslist niet als reden hanteren om een iridium telefoon heilig te verklaren. In zijn situatie heeft het gewerkt. Ik veroordeel de goede man niet.

Verder moet je van zo'n verhaal geen drama maken. In 2013 zijn er 94 grote schepen vergaan op zee, shit happens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 19:52 #495785

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
sst schreef :
Wadnwind ik zou het verslag eerst lezen voor je conclusies trekt.
En dan ook nog even kijken wat ie allemaal gedaan heeft.
Je maakt wel een erge korte bocht.

En je redenatie , met de wijsheid achteraf is het gemakkelijk praten. Toen ik mijn Epirb kocht werd hij door iemand aangeprezen die hier nog steeds een goede naam heeft op het forum. Het is een GME.
Als dadelijk een door jou aangeprezen epirb ineens het niet goed doet, dan is het achteraf gemakkelijk te zeggen ; ja had die ook niet moeten kopen...

Ik denk niet dat GME al zijn klanten en epirbs terug geroepen heeft nu gebleken is dat ze kunnen falen.
Enkele jaren terug hebben we tientallen epirbs terug geroepen omdat Kannad in de fabriek een mogelijk potentiële fout ontdekt dacht te hebben. dat hebben bij andere merken nog niet (nooit) gezien in 25 jaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 20:07 #495792

  • sst
  • sst's Profielfoto
Nu ik zie dat wadnwind zijn kort door de bocht opmerkingen weg heeft gehaald zal ik mijn tekst ook even aanpassen anders teken ik zo negatief af...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 21:11 #495811

Even voor eigen parochie spreken ;) :

Ik heb al geruime tijd een Jotron 45S aan boord. Zeer degelijk merk met een lange staat van dienst, maar niet de goedkoopste...
De TRON45S is relatief lang maar smal. Makkelijk binnen op te bergen in de bijbehorend beugel. Maar ook buiten in een bracket aan de railing.
Programmeren kan (en mag, geldt voor alle EPIRB's!) alleen door erkende bedrijven.

Inmiddels obsolete en vervangen door de TRON60S. Deze vindt ik persoonlijk niet zo mooi ;) (alsof dat er wat toe doet :P ).

Bijlage tron_45s_and_sx_320533.pdf niet gevonden

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 21:12 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 21:45 #495815

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
WADnWIND schreef :
Allegra schreef :
When a person presses the SOS button

Waar is een "SOS" knop voor.

Zóó een gemiste kans, zó jammer.

SOS is al in 1928 afgeschaft, zo oud zal het spotje toch niet zijn?

?cynisch? of wordt hier de SPOT gedreven ???
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 14 mrt 2014 22:41 #495818

boarderbas schreef :
ISAF special regulations CAT 2

Daar valt de CAM volgens mij ook onder, de 500 mijls zeker:
Je hebt gelijk, dat moet dan niet al te lang geleden zijn toegevoegd aan de Cat2.
We hebben niet al te lang geleden (1.5 jaar ofzo) terug een boot voor een Cat2 afgeleverd, en daar stond nog op het lijstje dat het aanbevolen maar niet verplicht was.

Maar voor de noordzee vind ik een EPIRB een beetje overdreven er is altijd wel een boot binnen marifoon bereik op dat stuk water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 15 mrt 2014 08:08 #495845

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
WADnWIND schreef :
Waar is een "SOS" knop voor.

Zóó een gemiste kans, zó jammer.

SOS is al in 1928 afgeschaft, zo oud zal het spotje toch niet zijn?

In 1928 werd "MAYDAY" als equivalent gesteld aan de SOS Morse code. SOS werd dus niet afgeschaft. Het was tot 1999 het officiele maritieme hulpsignaal, daarna overgenomen door GDMSS.

Het is echter nog steeds onderdeel van de COLREGS (zie sectie 4.4), en afgeschaft is het dus nooit.


Onno
Laatst bewerkt: 15 mrt 2014 08:09 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 17 mrt 2014 21:02 #496583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
JazzyO schreef :
WADnWIND schreef :
Waar is een "SOS" knop voor.

Zóó een gemiste kans, zó jammer.

SOS is al in 1928 afgeschaft, zo oud zal het spotje toch niet zijn?

In 1928 werd "MAYDAY" als equivalent gesteld aan de SOS Morse code. SOS werd dus niet afgeschaft. Het was tot 1999 het officiele maritieme hulpsignaal, daarna overgenomen door GDMSS.

Het is echter nog steeds onderdeel van de COLREGS (zie sectie 4.4), en afgeschaft is het dus nooit.


Onno

In 1927, the International Radiotelegraph Convention of Washington adopted the voice call MAYDAY in place of the SOS Morse Code call.
en.wikipedia.org/wiki/Mayday

M.b.t. tot een noodknop staat er in de regelgeving:
ETSI EN 301 403 V1.1.1
f) The distress button should be red in colour and marked DISTRESS. Where a non-transparent protective lid or cover is used, it should also be marked DISTRESS, as stated in IMO MSC/Circular 862 [8], clause 1.2.

Het getuigd m.i. van een bijzondere kortzichtigheid als je als fabrikant dit soort zaken denkt te moeten negeren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 20 feb 2021 18:58 #1255276

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4678
We zijn nu 7 jaar verder. Welke epirb adviseer je mij?
Betreft zeilboot, wereldwijde dekking, eventueel satellite en ais. Ik hoor graag een goede tip!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 20 feb 2021 19:08 #1255280

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Kock1964 schreef :
We zijn nu 7 jaar verder. Welke epirb adviseer je mij?
Betreft zeilboot, wereldwijde dekking, eventueel satellite en ais. Ik hoor graag een goede tip!
René

EPIRB1 of EPIRB1-prol
battery-life 10 jaar en klein en betaalbaar.

Voordat de gebruikelijke ZF inquisitie voltrokken wordt: ja ik heb belangen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 feb 2021 19:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 20 feb 2021 19:16 #1255281

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Kock1964 schreef :
We zijn nu 7 jaar verder. Welke epirb adviseer je mij?
Betreft zeilboot, wereldwijde dekking, eventueel satellite en ais. Ik hoor graag een goede tip!
René

gewoon eentje van Ocean Signal, simpel geen dom gelul eromheen nodig zoals dit draadje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB 20 feb 2021 19:24 #1255283

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4678
WADnWIND schreef :
Kock1964 schreef :
We zijn nu 7 jaar verder. Welke epirb adviseer je mij?
Betreft zeilboot, wereldwijde dekking, eventueel satellite en ais. Ik hoor graag een goede tip!
René

EPIRB1 of EPIRB1-prol
battery-life 10 jaar en klein en betaalbaar.

Voordat de gebruikelijke ZF inquisitie voltrokken wordt: ja ik heb belangen.

Die van Ocean Signal, de EPIRB 1 pro bedoel je denk ik? Deze: www.dekkerwatersport.nl/p/ocea...rEAQYASABEgJD1_D_BwE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl