Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke EPIRB

Welke EPIRB 11 mrt 2014 20:30 #494908

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Ik overweeg op redelijk korte termijn een EPIRB aan te gaan schaffen.

Het wordt mijn eerste dus ik heb nog geen goed idee welke ik wel en vooral welke ik niet zou moeten overwegen.

Heeft er verder iemand ervaring met het importeren van een exemplaar uit de VS? Het kopen is niet moeilijk maar heb geen idee hoe het met de registratie van een buitenlands exemplaar gaat. Zie zo op het eerste gezicht geen knopjes om een MMSI in te vullen..

Tips en suggesties zijn welkom!
Laatst bewerkt: 11 mrt 2014 20:31 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 11 mrt 2014 21:47 #494948

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Denk er wel aan dat de prijs van een artikel uit de US nog aardig op kan lopen. Afhankelijk van de state komt er tax bovenop, eventuele programmeerkosten, verzendkosten, douaneheffing en BTW. Ik heb een tijdje terug zitten kijken naar AIS transponders, maar kwam telkens tot de conclusie dat de uiteindelijke prijs nauwelijks lager (enkele tientjes) was dan de goedkoopste webshop in Nederland. En mocht er iets mee zijn dan gaat de teller helemaal lopen. Alleen als je het apparaat persoonlijk gaat kopen en in je koffer meeneemt als '2e hands' dan is het écht de moeite waard. Moet je wel een tripje naar de US maken voor je werk of zo...

Let wel, er kunnen natuurlijk ook best goede deals via een US shop gemaakt worden, zolang je de totale kosten maar in de gaten hebt.

Ik denk trouwens dat je een EPIRB in Nederland zult moeten laten programmeren met een NL MMSI. De kosten die daarvoor gerekend worden zijn relatief ontzettend hoog. Daarom is er ook nauwelijks een 2e hands markt voor EPIRB's, nieuw kopen is meestal goedkoper dan laten programmeren en keuren. Al zal dat laatste bij een importunit niet nodig zijn natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 mrt 2014 21:51 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 11 mrt 2014 21:56 #494950

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Wij willen ook een epirb gaan kopen en zitten met de zelfde vraag: welke ???
Op de Hiswa ook gekeken. Een van de punten van overweging zijn de batterijen. Kan je ze zelf vervangen of moet je dit laten doen. Voor het laatste zijn prijzen bekend van Eur. 350,=
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 05:21 #494968

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
ilCigno schreef :
Ik denk trouwens dat je een EPIRB in Nederland zult moeten laten programmeren met een NL MMSI.

Begrijp ik niet....

Agentschap Telecom verstekt het MMSI. Dat is wereldwijd geldig/bekend.
Waarvoor zou je dat dan alleen in Nederland er in kunnen laten programmeren?
Je geeft toch gewoon je MMSI op bij aankoop?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 05:21 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 06:39 #494983

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Deze heren in het VK doen het i.i.g. wel voor buitenlands (niet VK) geregistreerde boten. Schappelijke prijs.

www.cactusnav.com/epirb-progra...p-9518.html?cPath=97

Noodbakens.nl herprogrameert tweedehands EPIRBs, zie: noodbakens.nl/45-herprogrammeren-epirbs

Vervangen van batterijen is idd. niet goedkoop: noodbakens.nl/44-batterijen-en-service

En nog wat info over het MMSI: www.noodbakens.nl/content/6-FAQ

Wij schaffen ook een aan, binnenkort. Op basis van de ervaringen van onze Offshore Safety cursus instructeurs, gaan we voor categorie 2, niet zelfafwerpend. Het blijkt dat zelfactiverende EPIRBs op een zeilboot te snel denken dat de boot zinkt (als er een golf over komt bijvoorbeeld, of als je het dek afspoelt). Het beste is om hem binnen makkelijk bereik, maar wel binnen te monteren.

Dual-GPS (aansluiten op je plotter zodat de huidige positie meteen gezonden kan worden) vinden wij een beetje overdreven. Bij elke activering (van Single-GPS) is je positie binnen 2.5 mijl bekend. Een enkele GPS stuurt dan daarna een nauwkeuriger positie binnen maximaal 1.5 uur, maar normaal binnen 15-20 minuten. Het voordeel voor zending van een accurate positie 20 minuten eerder bij Dual-GPS is gezien de tijd die de SAR mensen nodig hebben om bij je te komen niet heel veel toegevoegde waarde. Tenminste, zo lijkt het ons. Indien iemand een goede reden heeft om wel voor Dual-GPS te gaan, horen we het graag.


Onno
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 06:41 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 06:50 #494989

Misschien eBay in Australië, daar heb ik wel iemand positief over gehoord... Mmsi etc geprogrammeerd voor onder de batterij prijs van hierboven...

Succes verder
Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 06:58 #494997

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik heb een personal beacon in de States gekocht. Op mijn vraag over het programmeren kreeg ik het volgende antwoord:
Yes this PLB can be programmed with a specific country code for the Netherlands. The end user will then need to register the PLB as such once he gets it. information to do so will be provided. Keep in mind that this is a personal locator beacon and is not associated with any type of vessel if, the customer is wanting to use this on a boat then the customer would need to purchase a EPIRB and provide a copy of the vessels current MMSI registration to determine the correct country code from the Netherlands for programming… There are three country codes that the Netherland uses which would be determined by the vessels MMSI number (for EPIRBs only).

Iemand heeft 'm meegebracht voor me en dat scheelde behoorlijk. Moet 'm nog wel bij het Agentschap aanmelden.

Bijlage image_2014-03-12.jpg niet gevonden

Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 07:09 #495000

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Bedankt voor alle reacties!

Producten uit de VS kunnen inderdaad onverwacht duur worden door allerlei belastingen (ook de Nederlandse!).

Dat een in de VS gekocht apparaat wel geprogrammeerd kan worden met een NL-code is hoopgevend aangezien een toch een fors prijsverschil tussen de VS en Europa is met veel artikelen en dat verschil is vaak groter dan dat de BTW naar mijn idee zou kunnen verklaren.

Een handgeactiveerde met ingebouwde GPS lijkt mij inderdaad ook voldoende en het 'reistijdargument' onderschrijf ik ook.

Zijn er suggesties voor specifieke types?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 07:10 #495002

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
stadjer schreef :
Ik overweeg op redelijk korte termijn een EPIRB aan te gaan schaffen.

Het wordt mijn eerste dus ik heb nog geen goed idee welke ik wel en vooral welke ik niet zou moeten overwegen.

Heeft er verder iemand ervaring met het importeren van een exemplaar uit de VS? Het kopen is niet moeilijk maar heb geen idee hoe het met de registratie van een buitenlands exemplaar gaat. Zie zo op het eerste gezicht geen knopjes om een MMSI in te vullen..

Tips en suggesties zijn welkom!

Ik ga zelf bij West Marine in de States (Tampa Florida) binnenkort een ACR aqualink vieuw PLB ophalen.
Doet in principe hetzelfde als een scheeps epirb maar is persoonsgebonden en moet met de hand aangezet worden.
Die kan gewoon aangemeld/geregistreed worden en kan dus in de grabbag of op de persoon gedragen worden.

Voor mij was dat de afweging!
Zij verzenden natuurlijk ook.(Grote firma met veel vestigingen)
Hoe het dan evenwel met de BTW zit als je je epirb laat opsturen, weet ik niet, ik vrees.. :angry:
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 07:14 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 07:21 #495008

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ga er maar vanuit dat goederen uit de VS met btw en invoerrechten belast zijn. Exacte regels op de site van onze Blauwe Vrienden....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 07:32 #495014

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ik heb zelf de Kannad 406 Auto-epirb (met GPS en autorelease). Zit in een kastje op de radarpaal en middels een Hammar release schiet hij dan los, als hij 2 a 3 meter onderwater is.
Epirbs met GPS zijn vele malen nauwkeurig dan zonder. Dus wat mij betreft de extra kosten waard. Deze Epirb heeft ook nog de 121,5 Mhz homing frequency voor SAR vliegtuigen.
Het was de duurste Kannad.....hopelijk ook de beste, alhoewel ik hem nooit hoop te gebruiken.


Bijlage Kannad406AutoEpirb.jpg niet gevonden

Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 07:33 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 07:52 #495017

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Roland27 schreef :
Epirbs met GPS zijn vele malen nauwkeurig dan zonder. Dus wat mij betreft de extra kosten waard. Deze Epirb heeft ook nog de 121,5 Mhz homing frequency voor SAR vliegtuigen.

Je kunt geen EPIRBs zonder GPS meer nieuw kopen voor zover ik heb gezien (dat is echt OUDE techniek). Ook heeft elke EPIRB de 121.5MHz standaard.

Mijn verhaal ging over het verschil tussen een enkel GPS kanaal, of twee kanalen waarvan 1 gekoppeld aan je boord-GPS.


Onno
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 07:52 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 07:57 #495018

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
nico1 schreef :
Ik ga zelf bij West Marine in de States (Tampa Florida) binnenkort een ACR aqualink vieuw PLB ophalen.

West Marine heeft een hele goede "price match" policy. Heb er een AIS gekocht waarbij de prijs toen werd aangepast aan die van Atlantic RT even verderop in Miami. Dus als je de PLB ergens anders goedkoper kan krijgen maar toch liever daar in de winkel ophaalt is dat zeker de moeite van het proberen waard.

Kom momenteel zo ongeveer elke twee weken wel in de VS dus ben zeer bekend met de regelgeving omtrent invoeren van goederen.

Lijkt er op dat ACR een aanbieding heeft met nog wat leuke accessoires als toegift.. Misschien is dat wat.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 07:59 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 08:09 #495024

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
stadjer schreef :
nico1 schreef :
Ik ga zelf bij West Marine in de States (Tampa Florida) binnenkort een ACR aqualink vieuw PLB ophalen.

West Marine heeft een hele goede "price match" policy. Heb er een AIS gekocht waarbij de prijs toen werd aangepast aan die van Atlantic RT even verderop in Miami. Dus als je de PLB ergens anders goedkoper kan krijgen maar toch liever daar in de winkel ophaalt is dat zeker de moeite van het proberen waard.

Kom momenteel zo ongeveer elke twee weken wel in de VS dus ben zeer bekend met de regelgeving omtrent invoeren van goederen.

Lijkt er op dat ACR een aanbieding heeft met nog wat leuke accessoires als toegift.. Misschien is dat wat.

Dank voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 10:44 #495049

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Wij hebben destijds ook gekozen voor een ACR op aanraden van WADnWIND. Bevalt prima! :dry: :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 10:59 #495056

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Guia IV schreef :
Bevalt prima! :dry: :blink:

Wordt het gebruik makkelijker naarmate je hem vaker aanzet? :evil:


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 15:51 #495123

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Die van mij bevalt ook zo prima! Vooral als hij uit zijn kastje mag. Dan springt hij tegen je op! :woohoo:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 20:34 #495199

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27092
Roland27 schreef :
Ik heb zelf de Kannad 406 Auto-epirb (met GPS en autorelease). Zit in een kastje op de radarpaal en middels een Hammar release schiet hij dan los, als hij 2 a 3 meter onderwater is.
Epirbs met GPS zijn vele malen nauwkeurig dan zonder. Dus wat mij betreft de extra kosten waard. Deze Epirb heeft ook nog de 121,5 Mhz homing frequency voor SAR vliegtuigen.
Het was de duurste Kannad.....hopelijk ook de beste, alhoewel ik hem nooit hoop te gebruiken.

Ook de duurste in batterij wissel; € 525,-

Wie heeft je verteld dat dat de beste is??? (hij is niet slecht)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 20:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 20:48 #495205

*Ik heb weinig tijd momenteel en heb dus niet alle posts gelezen, sorry als ik in herhaling val!*

Ik zit met hetzelfde plan, en heb al heel wat opzoekingswerk gedaan. Het MMSI programmeren kan bij een nieuwe EPIRB probleemloos door de winkel gedaan worden gezien dit idd internationaal is. Het probleem is dat er ook een HEX code in het ding staat zodat de nooddiensten weten in welke database ze moeten gaan zoeken. Deze worden in de fabriek ingeprogrammeerd en zijn moeilijk (in sommige gevallen onmogelijk) te veranderen. Dit afhankelijk van het merk. Er is iig een grote kost aan verbonden hetgeen het niet interessant maakt. Dit is afhankelijk van het merk.

Tweedehands is hierdoor en door de batterijvervanging bijna niet te doen financieel. Zeker nu er nieuwe toestellen zijn die minder kosten in de winkel.

Zelf batterij vervangen is mogelijk bij sommige merken, maar ik zou er toch mee oppassen. Een klein lekje is voldoende om grote problemen te veroorzaken. Ook hier weer: koop een nieuw, redelijk geprijsd ding, schrijf het af op 5-10 jaar en koop dan weer een nieuwe (dan nog goedkoper).

Ik kijk momenteel hiernaar:

kti.com.au/epirbs/safety-alert-sa1g/

Met gps, 10 jaar batterij en 10 jaar garantie. Bovendien kleiner als de competitie en met alle gewoonlijke toeters en bellen. 288€ nieuw uit de fabriek van een Australische webshop, herprogrammering met Belgische HEX én MMSI van de boot plus shipping. Zelfs de quick-release komt er gratis bij als ik me niet vergis.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 20:48 door orchidius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 20:58 #495207

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27092
JazzyO schreef :
Je kunt geen EPIRBs zonder GPS meer nieuw kopen voor zover ik heb gezien (dat is echt OUDE techniek). Ook heeft elke EPIRB de 121.5MHz standaard.

Mijn verhaal ging over het verschil tussen een enkel GPS kanaal, of twee kanalen waarvan 1 gekoppeld aan je boord-GPS.

Onno

Waar haal jij dat nu vandaan over die GPS?

OceanSignal heeft nog gewoon een (goedkopere) versie zonder GPS. Die is razend populair in de koopvaardij.
www.aiswinkel.nl/epirb/p-1a-1/1035001--epirb.html
Als vervanging van de Jotron's en de Mcmurdo's

Niet aan te slepen momenteel.

Nu we toch even commercieel bezig zijn;
De batterijwissel kan bij ocean Signal door de gebruiker zelf gedaan worden, het toestel hoeft niet geopend te worden. Verwachte batterij wissel kosten over 5 jaar; € 100,- á 150,-

ACR en Kannad hebben inderdaad geen versies meer zonder GPS.

Mcmurdo en GME wens je je schoonmoeder toe :(
Zie ook de blunders van deze toestellen;
www.rte.ie/news/2013/1121/488192-emergency-beacons/
www2.vanuatuships.com/content/view/233/43/

Op noodbakens.nl worden nog héél oude toestellen aangeboden die reeds 5 jaar of langer niet meer in de handel zijn, net als AIS transponders, schandalig gewoon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 20:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 20:59 #495208

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dat is inderdaad een interessante optie. Ook het compacte ontwerp spreekt mij aan. Ik vind zelf andere EPIRB 's nogal fors voor aan boord van een 29ft zeilboot.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 21:08 #495211

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27092
ilCigno schreef :
Dat is inderdaad een interessante optie. Ook het compacte ontwerp spreekt mij aan. Ik vind zelf andere EPIRB 's nogal fors voor aan boord van een 29ft zeilboot.

Als je KTI bedoeld?
Ik zie nergens goedkeuringen met CE, RTTE of Wheelmark. Wij hebben 20 jaar geleden ook zaken gedaan met deze toko, hun spullen waren "only ment for the southern hemisphere" :)
Ook die 10 jaar battery life is niet conform SOLAS eisen, het wettelijk maximum is 5 jaar, anders zou elke fabrikant wel op bijna 10 jaar willen zitten. Die gebruikte batterijen zien er wel weer veelbelovend uit.
De vergelijkingstabel is wel wat tendentieus en niets zeggend.

Kortom LVT (leuk voor thuis), maar mag (nog) niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 21:12 #495214

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
WADnWIND schreef :
Kortom LVT (leuk voor thuis), maar mag (nog) niet.
Even een serieus bedoelde vraag: wat betekent dit als je midden op de Atlantische Oceaan zit?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 21:35 #495221

Ik stuurde hun een bericht, hun antwoord komt hier in de thread te staan bij ontvangst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke EPIRB 12 mrt 2014 22:45 #495241

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Ik heb indertijd een SPOT gekocht en veel gebruikt.
Vind het een goed alternatief voor een epirb met ook andere functies waar je wel wat aan hebt.
Ook de alarm functie gebruikt en prima geholpen.


Wie heeft zijn epirb wel eens gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl