stadjer schreef :
Voor mijn later-als-ik-groot-ben wereldreis ben ik stiekum aan het kijken naar korte golf radio's, het blijft leuk om wat met de behaalde papieren te kunnen doen!
Het liefst zou ik dan zoveel mogelijk functies in hetzelfde apparaat verenigen, namelijk DSC, spraak en email/amateur-gebruik. Wat me bij mijn zoektocht opvalt is dat de meest voor de hand liggende, namelijk de Icom IC-M802 niet in op europese schepen gebruikt mag worden en dat de europese versie, de IC-M801E, als 'discontinued' op de diverse websites staat.
Ook kom ik de IC-M801GMDSS en IC-M651GMDSS (VHF-radio) tegen met daarin Class A DSC. Als ik de documentatie goed lees heeft de M651 (ook) een aparte en constante DSC wachtontvanger. Dat zou wel twee extra antennes betekenen, maar die kunnen dan natuurlijk ook weer als reserve dienen
Welke korte golf zender zouden jullie adviseren?
Heeft de GMDSS-serie van Icom toegevoegde waarde en weet iemand waarom deze serie 'discontinued' is?
In de handleiding van de AT-141 antenne tuner staat bij de do's en don'ts: "DO NOT operate your HF marine transceiver without running the boat's engine". Wat ik hierover denk te vinden is dat vooral het zenden nogal wat vermogen vraagt en dat een draaiende motor een inzakkende boordspanning voorkomt. Zit ik daarmee op het goede spoor? Is dat iets wat met de huidige electrische systemen nog steeds van toepassing is?
Alvast bedankt voor enige info!
Ik weet niet wat iedereen hier nu antwoord voor niet ter zake doende info?
Het zit als volgt;
De M801GMDSS (wheelmark)
voor de koopvaardij is uit productie.
De M651GMDSS (wheelmark)
voor de koopvaardij is uit productie.
De M801
E (CE) is gewoon
in productie
en leverbaar in 12 of 24 volt. Wij leveren deze elke week nog steeds uit.
Mijn inziens het beste toestel ooit op de maritieme markt, nog boven Sailor en Furuno.
De GMDSS versie is een klasse-A toestel, niet direct bedoeld voor pleziervaart en heel veel duurder. De hardware van de GMDSS en CE versie zijn 101% gelijk, het is alleen wat minieme software verschillen.
De M802 is een erg matig toestel, dwz elektrisch redelijk goed, mechanisch slecht. Koellucht en zout dwars door de elektronica met een ventilator en vrijwel exact na 3 jaar krijg je interne contactproblemen met de electronica.
Helaas hebben we er in het verleden ook veel verkocht.
De M801 stopt alleen onder water (bewezen!)
Stroom verbruik van deze toestellen is in de absolute pieken op 12 volt 30 ampere tijdens zenden, vandaar de motor aan. Dit geldt voor de M802. De M801 heeft een galvanisch gescheiden voeding die blijft gewoon werken als de spanning wat zakt.
Tijdens zenden in de gemiddelde stroom opname rond de 10-12 Amp. Kort en bondige communicatie is dus altijd aan te bevelen en scheelt een hoop stroom.
De reden van discontinued GMDSS Wheelmark is dat een Wheelmark certificaat slechts 5 jaar geldig is en een nieuw certificaat rond de € 50.000 kost. Er zijn in de toekomst een hoop veranderingen op komst in het GMDSS, waardoor de toestellen opnieuw ontwikkeld moeten worden. Een fabrikant gaat natuurlijk niet nog eens zoveel geld steken in iets wat toch gaat veranderen. Dát is de reden.
Wij (ik) hebben ruim 600 SSB installaties geleverd, ingebouwd en gecommissioned, vandaar.....
Als je verdere inhoudelijke vragen hebt dan even een P.B.