Een Jaguar 22 (
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3674) is met 8 PK in ieder geval prima gemotoriseerd , ook voor de waddenzee.Of verder...
. De Jaguar 22 is zeker , beperkt, zeewaardig te noemen ( zoals de meeste Engelse ontwerpen).
De diepgang is ook nog geschikt om vrijwel alle geulen door te komen maar die zou ik dan wel netjes blijven volgen ( dus een goede bijgewerkte kaart meenemen).
Want droogvallen met 1,16 meter diepgang zal zeker geen pretje worden en de boot zal zeker meer dan 45 graden scheef vallen .
Om helemaal zeker te zijn dat je niet verkeerd terecht komt is , zeker voor beginners , een plotter of tablet of eventueel smartphone met gps en kaart ( bijv. Navionics app , dat kost je maar €30 voor o.a. Nederland) wel zo verstandig want dan kun je eigenlijk amper verkeerd varen.Je vaart dan gewoon met je positie netjes tussen de boeien op de kaart.
Speciale antifouling is voor een paar dagen of weken echt niet nodig. In tegendeel, de afwisseling tussen zoet en zout zal juist minder aangroei geven omdat die steeds dood gaat als je van zout naar zoet gaat of andersom.
EEn marifoon is wel zeer verstandig om hulp te kunnen vragen bij navigatieproblemen of de KNRM op te roepen als het helemaal mis gaat.
Maar een handmarifoon met ATIS heb je immers al ruim onder de €100 . Wel eerst even je marifooncertificaat halen uiteraard.
Wij hebben zelf 10 jaar lang 'szomers op het Ijsselmeer en de wadden gezeild met een Varianta en toen ik beroepshalve in Delfzijl terecht kwam ook meer dan 10 jaar naar Denemarken (o.a. de Limfjord) , en de Oostzee.
En die was nog een stuk lichter dan een jaguar 22 .
Ad