Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigatie: drift

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:15 #513101

Joop66 schreef :
Free Bird schreef :
Als ik mijn stuurautomaat naar een waypoint laat sturen, dan is het verschil tussen de kompaskoers en de grondkoers (ware koers) toch de drift?

Toevallig heb ik dat een paar dagen geleden gedaan en dat was bij een aan de windse koers toch zeker een graad of 30.
...Zeilen met de AP op waypoints is bijna niet te doen: als er een XTE optreedt, reageert de AP te hard om te kunnen zeilen...
Die ervaring heb ik helemaal niet. Ik heb een simpele ST2000 en die deed het prima. Vanaf Urk naar de Trintelhaven was er af en toe een XTE van 0,01 tot 0,03 nm bij windkracht 5-6. Maar dat was het dan ook. De koerscorrecties gingen heel geleidelijk tot dat de XTE weer 0 was.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 08:16 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:17 #513102

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27547
ErikSnel schreef :
Smooth Operator schreef :
Da's een mooi stukje theorie, maar wat heb ik eraan in de praktijk? Is er hier iemand die op deze manier navigeert?

Ik denk dat er in de praktijk (bijna) niemand rekent met drift in zijn navigatie, simpelweg omdat die drift heel moeilijk te meten is. Maar je moet wel weten dat ie er is en welke invloed hij kan hebben op je ware koers. O nee, ik moet zeggen: grondkoers :-). Zodat je niet bedrogen uitkomt en ergens anders landt dan waar je volgens je berekeningen uit had moeten komen.
Wat mij betreft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Navigeren is een kwestie van check, check and double check: altijd datgene wat je op je kaart of plotter hebt bedacht controleren met wat je om je heen ziet: boeien, landmarks, GPS posities, stroomranden, waar varen andere schepen, dieptepeilinge, etc. Dan kan er weinig fout gaan.

Nou, ik moet niet te fel reageren, want ik gebruik zelf lekker de GPS. ;) Maar als je op gegist bestek vaart en je houdt geen rekening met drift, dan kom je op een oversteekje naar de UK al aardig uit de richting!
En laten we nou wel wezen, er zijn in het diagrammetje maar een paar onbekenden:
- deviatie: is bekend
- variatie: is bekend
- stroming: met de juiste stroomkaarten kan je die aardig benaderen
- dus drift is de enige die je echt moet schatten
En dan is dus de vraag van TS volgens mij bij varen op gegist bestek heel gegrond!
Ja, Smooth Operator laat zich wel een beetje in de kaart kijken. Hij heeft kennelijk nooit op gegist bestek gevaren. Dat "mooie stukje theorie" bevat termen en waarden waarvan je de betekenis respectievelijk grootte goed onder de knop moet hebben, als je met gegist bestek navigeert. Afhankelijk van het uitgangspunt reken je vaak heen en weer van KK naar BWK c.q grondkoers en dan kom je al die factoren tegen.
De Engelsen noemen dat 'dead reckoning' en je rekent jezelf figuurlijk inderdaad dood! Letterlijk kan ook, als je hele grove fouten maakt..
Van al die factoren is de drift vaak één van de grootste, dus die factor weglaten uit je doodrekenen is jezelf beduvelen.

Het lastige blijft inderdaad het maken van een goede schatting. Een kwestie van ervaring. Die ervaring bouw je alleen op door het vaak te doen en achteraf even een 'nacalculatie' te doen.
Zoals Eric schrijft zijn alle andere factoren in de berekening bekend, dus hoever je na een x-tijd varen naast je gis zit levert een idee van hoe goed de drift is ingeschat.

Maar vergeet dit verhaal maar. 3 GPSen (een backup voor een backup) meenemen is simpeler en veiliger, waarschijnlijk. Zij het niet goedkoper..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:47 #513111

lodewijk stegman schreef :
....
De Engelsen noemen dat 'dead reckoning'
....

--
stegman

DR is, volgens mij, je positie bepalen zonder drift en stroming.

gr.
jaap
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 08:52 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:49 #513112

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Nadeel van gps is dat je reageert ipv anticipeert. In de meeste gevalleen kan dat helemaal geen kwaad en vaar je langer. In geval van een aanloop op prefereer ik zelf om zoveel mogelijk aan loef met een naar binnen duwend tij aan te lopen. Dat maakt het sneller en veiliger, alleen moet je dan anticiperen ipv reageren. Aanlopen doe ik dan vaak al een uur of 12 van te voren.
Dus rekenen en de apparaten als controle middel gebruiken. Drift is bij mijn boot hier overigens de kleinste factor. Bij oost-west (uk) laat ik deze namelijk overcompenseren door de dwars stroom.

Is overigens helemaal niet ingewikkeld, kwestie van een paar theorieën kennen en logisch nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 08:56 #513117

Joop66 schreef :
Maar een andere vraag: Zeilen met de AP op waypoints is bijna niet te doen: als er een XTE optreedt, reageert de AP te hard om te kunnen zeilen. Daarom volg ik de volgende strategie: Wel de route aanmaken en in de GPS zetten. Sturen op Kompaskoers, en die bijstellen naar aanleiding van COG en BTW. Dan kom ik precies uit waar ik wezen wil.

Sterker nog . Er zijn gevallen waarbij je met het automatisch sturen op waypoints uit een plotter een grotere weg aflegt dan alleen op kompaskoers.
En dat is bijv. bij een oversteek naar Engeland waarbij je de ene helft stroom uit de ene richting dwars hebt en de andere helft uit precies tegenovergestelde richting.
Ga je dan automatisch compenseren voor die stroom leg je in feite een langere weg door het water af.
Maar dat gaat alleen op bij tijstroom van ongeveer dwars.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 09:39 #513132

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Jedre schreef :
Nadeel van gps is dat je reageert ipv anticipeert. In de meeste gevalleen kan dat helemaal geen kwaad en vaar je langer. In geval van een aanloop op prefereer ik zelf om zoveel mogelijk aan loef met een naar binnen duwend tij aan te lopen. Dat maakt het sneller en veiliger, alleen moet je dan anticiperen ipv reageren. Aanlopen doe ik dan vaak al een uur of 12 van te voren.
Dus rekenen en de apparaten als controle middel gebruiken. Drift is bij mijn boot hier overigens de kleinste factor. Bij oost-west (uk) laat ik deze namelijk overcompenseren door de dwars stroom.

Is overigens helemaal niet ingewikkeld, kwestie van een paar theorieën kennen en logisch nadenken.

Dat je bij GPS reageert ipv anticipeert is natuurlijk gewoon een keuze. Ik zie de GPS in de eerste plaats als een perfect apparaat om je positie op elk moment nauwkeurig te weten. En die positie houd ik ook elk uur op papier bij voor het geval dat. Vanuit die positie, maar ook vanuit de kennis van stroming en (verwachtte) wind maak ik dan een plan waarop ik aan wil sturen. Bij dat plan is het heel vaak zo dat ik afwijk van de rechte lijn op de kaart, omdat ik weet dat de stroom me nu wegzet, maar straks weer terug. Ook met een GPS kan je dus wel degelijk anticiperen, en nog een stuk nauwkeuriger ook!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 10:28 #513145

lodewijk stegman schreef :
ErikSnel schreef :
Smooth Operator schreef :
Da's een mooi stukje theorie, maar wat heb ik eraan in de praktijk? Is er hier iemand die op deze manier navigeert?

Ik denk dat er in de praktijk (bijna) niemand rekent met drift in zijn navigatie, simpelweg omdat die drift heel moeilijk te meten is. Maar je moet wel weten dat ie er is en welke invloed hij kan hebben op je ware koers. O nee, ik moet zeggen: grondkoers :-). Zodat je niet bedrogen uitkomt en ergens anders landt dan waar je volgens je berekeningen uit had moeten komen.
Wat mij betreft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Navigeren is een kwestie van check, check and double check: altijd datgene wat je op je kaart of plotter hebt bedacht controleren met wat je om je heen ziet: boeien, landmarks, GPS posities, stroomranden, waar varen andere schepen, dieptepeilinge, etc. Dan kan er weinig fout gaan.

Nou, ik moet niet te fel reageren, want ik gebruik zelf lekker de GPS. ;) Maar als je op gegist bestek vaart en je houdt geen rekening met drift, dan kom je op een oversteekje naar de UK al aardig uit de richting!
En laten we nou wel wezen, er zijn in het diagrammetje maar een paar onbekenden:
- deviatie: is bekend
- variatie: is bekend
- stroming: met de juiste stroomkaarten kan je die aardig benaderen
- dus drift is de enige die je echt moet schatten
En dan is dus de vraag van TS volgens mij bij varen op gegist bestek heel gegrond!
Ja, Smooth Operator laat zich wel een beetje in de kaart kijken. Hij heeft kennelijk nooit op gegist bestek gevaren. Dat "mooie stukje theorie" bevat termen en waarden waarvan je de betekenis respectievelijk grootte goed onder de knop moet hebben, als je met gegist bestek navigeert. Afhankelijk van het uitgangspunt reken je vaak heen en weer van KK naar BWK c.q grondkoers en dan kom je al die factoren tegen.
De Engelsen noemen dat 'dead reckoning' en je rekent jezelf figuurlijk inderdaad dood! Letterlijk kan ook, als je hele grove fouten maakt..
Van al die factoren is de drift vaak één van de grootste, dus die factor weglaten uit je doodrekenen is jezelf beduvelen.

Het lastige blijft inderdaad het maken van een goede schatting. Een kwestie van ervaring. Die ervaring bouw je alleen op door het vaak te doen en achteraf even een 'nacalculatie' te doen.
Zoals Eric schrijft zijn alle andere factoren in de berekening bekend, dus hoever je na een x-tijd varen naast je gis zit levert een idee van hoe goed de drift is ingeschat.

Maar vergeet dit verhaal maar. 3 GPSen (een backup voor een backup) meenemen is simpeler en veiliger, waarschijnlijk. Zij het niet goedkoper..

--
stegman

Tja, In Friesland en op IJsselmeer en Wadden is gegist bestek bijhouden i.m.h.o. leuk fröbelwerk, maar met meerdere GPS-en aan boord (ook op batterijen) echt totaal overbodig. Ik maak geen Kanaal- of oceaanoversteken met mijn platbodempje. De theorie van VB I en II (dus voor "binnenwater") is zeker zinvol om tot je te nemen, om je bewust van een aantal zaken te maken, maar de dagelijkse vaarpraktijk is toch echt anders. Bij mij wel tenminste.

Natuurlijk moet je weten wat drift en stroomverzet is, maar ik reken er nooit mee. Ik hou er wél rekening mee, en ik vertrouw op mijn eigen waarneming. Op een stalen schip is het überhaupt een goede gewoonte om de aanwijzing van het kompas enigzins te wantrouwen...

(En ja: ik weet altijd wel waar ik ben, dat mag je best "gegist bestek" noemen).

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 10:29 #513146

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Kijk, de Engelandvaarders tekenen zich af.

Natuurlijk: dan ben je ongeveer 24u onderweg. Net zoveel tijen Noord als Zuid.

Overigens: Ik pleit hier niet voor het niet netjes maken van plannen. Was toch wel duidelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 11:52 #513169

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Een hoop goede informatie van de forum leden! :laugh:
Voor het bewust niet compenseren voor stroom op langere tochten/oversteken: dit wordt stroom koppelen genoemd.

Als je een toch uitzet moet je wel rekening houden natuurlijk met de werkelijke route die je zo aflegt: het kan zijn dat je tocht op die manier op een ongewenste positie beland, terwijl de "rechte lijn" geen problemen laat zien.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 11:55 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 15:06 #513242

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8410
ErikSnel schreef :
Jedre schreef :
Nadeel van gps is dat je reageert ipv anticipeert. In de meeste gevalleen kan dat helemaal geen kwaad en vaar je langer. In geval van een aanloop op prefereer ik zelf om zoveel mogelijk aan loef met een naar binnen duwend tij aan te lopen. Dat maakt het sneller en veiliger, alleen moet je dan anticiperen ipv reageren. Aanlopen doe ik dan vaak al een uur of 12 van te voren.
Dus rekenen en de apparaten als controle middel gebruiken. Drift is bij mijn boot hier overigens de kleinste factor. Bij oost-west (uk) laat ik deze namelijk overcompenseren door de dwars stroom.

Is overigens helemaal niet ingewikkeld, kwestie van een paar theorieën kennen en logisch nadenken.

Dat je bij GPS reageert ipv anticipeert is natuurlijk gewoon een keuze. Ik zie de GPS in de eerste plaats als een perfect apparaat om je positie op elk moment nauwkeurig te weten. En die positie houd ik ook elk uur op papier bij voor het geval dat. Vanuit die positie, maar ook vanuit de kennis van stroming en (verwachtte) wind maak ik dan een plan waarop ik aan wil sturen. Bij dat plan is het heel vaak zo dat ik afwijk van de rechte lijn op de kaart, omdat ik weet dat de stroom me nu wegzet, maar straks weer terug. Ook met een GPS kan je dus wel degelijk anticiperen, en nog een stuk nauwkeuriger ook!

Ik denk dat ik het ook ongeveer zo doe... Nog nooit op gegist bestek gevaren :blush: en vraag me ook af of dit vandaag de dag nog zo van tel is.
Weet ook wel dat de sextant terug in de mode is, maar we leven toch in een gps-tijdperk? Ik maak daar graag gebruik van.
Om te spelen kan je wel zo eens wat vectoren uitzetten op je kaart :whistle:

Jaren terug een vergelijkbare discussie over duiken op tabellen of duiken op computer. Raad eens welke het gehaald heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 15:30 #513255

prima om op gps te varen. Het gaat er -denk ik- om of je als waypoint niet een boei neemt, maar met je ervaring ( gegist bestek) een plek wat hoger of wat lager ingeeft. Zodat je niet omvaart, maar met stroom en drift erbij de gps een beetje voor de gek houdt. En dus minder afstand hoeft af te leggen naar hetzelfde punt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 15:38 #513258

even terug naar de vraag, wat is de drift van een LM27?

tussen de 5 en de 30 graden... :(

bronnen:

www.lmclub.nl/rubriek.php?id=19&offset=5

www.anwbwatersport.nl/boten-ar.../27782/LM_27_017.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 15:41 #513260

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
De TS heeft in iedergeval voldoende info/leesvoer/strategieen om aan het experimenteren te gaan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 16:58 #513286

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
jaaph schreef :
lodewijk stegman schreef :
....
De Engelsen noemen dat 'dead reckoning'
....

--
stegman

DR is, volgens mij, je positie bepalen zonder drift en stroming.

gr.
jaap

Dat is incorrect. Dead reckoning is positiebepaling op basis van een vorige positie, zonder dat er een andere peiling mogelijk is. Je kunt zeker, en als het goed is doe je dat ook, stroming en drift gebruiken om je DR positie te bepalen.

Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 17:20 #513293

JazzyO schreef :
jaaph schreef :
lodewijk stegman schreef :
....
De Engelsen noemen dat 'dead reckoning'
....

--
stegman

DR is, volgens mij, je positie bepalen zonder drift en stroming.

gr.
jaap

Dat is incorrect. Dead reckoning is positiebepaling op basis van een vorige positie, zonder dat er een andere peiling mogelijk is. Je kunt zeker, en als het goed is doe je dat ook, stroming en drift gebruiken om je DR positie te bepalen.

Onno

Je mag het natuurlijk noemen hoe je het wilt. Maar volgens de Reeds en alle publicaties van de RYA is DR vanaf je laatst bekende positie enkel een plot van de gestuurde koers en de afgelegde afstand. Zonder drift en stroming.

gr.

jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 17:53 #513311

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Wat heb je dáár nou aan? DR stamt uit het pré-GPS tijdperk (of pré-Loran) waarbij een navigator graag wilde weten waar hij was (nog zelden een 'zij') ook in situaties waarbij het niet mogelijk was een sextant positie te schieten. Dan was het uitgangspunt de laatst bepaalde 'zekere' positie en werd er zo goed mogelijk ingeschat wat de gevaren koers en snelheid was om op die manier grafisch de actuele positie te bepalen. Alle factoren die helpen om die positie zo nauwkeurig mogelijk te bepalen zijn welkom, zeker als er langere tijd op deze wijze moest worden genavigeerd en de onnauwkeurigheid sterk toenam bij iedere nieuwe DR positie. De (tij)stroom of drift negeren kan dan het verschil maken tussen varen of stranden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 18:17 #513323

Tijdens mijn laatste overtocht van de Roompot naar de Orwell, inmiddels al weer een paar jaar geleden, kon je een vrij rechte koers varen naar de "overkant". Op de shipping lane na. N.a.v. dit draadje vanavond eens over de kaarten gebogen in verband met de a.s. ZF-tocht naar Ipswich.
Dierechte lijn kun je nu wel vergeten! Windmolen parken, al of niet in aanbouw, gooien aardig wat roet in het eten. Jammer... :(
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 18:54 #513330

ilCigno schreef :
Wat heb je dáár nou aan? DR stamt uit het pré-GPS tijdperk (of pré-Loran) waarbij een navigator graag wilde weten waar hij was (nog zelden een 'zij') ook in situaties waarbij het niet mogelijk was een sextant positie te schieten. Dan was het uitgangspunt de laatst bepaalde 'zekere' positie en werd er zo goed mogelijk ingeschat wat de gevaren koers en snelheid was om op die manier grafisch de actuele positie te bepalen. Alle factoren die helpen om die positie zo nauwkeurig mogelijk te bepalen zijn welkom, zeker als er langere tijd op deze wijze moest worden genavigeerd en de onnauwkeurigheid sterk toenam bij iedere nieuwe DR positie. De (tij)stroom of drift negeren kan dan het verschil maken tussen varen of stranden.

Er zijn mensen die het belangrijk vinden dat er op een boot dezelfde termen en dezelfde tekens op de kaart gebruikt worden.

Een DR construeer je anders als een EP. Het symbooltje is ook anders.
Een EP heeft weer een ander symbooltje als een fix etc.
De vector die de stroming aangeeft heeft bijv 3 pijltjes, de groundtrack 2 pijltjes en de watertrack 1 pijltje.

Het heeft ook wel een voordeel. Iedereen kan zien wat er op de kaart getekend is en wat diegene ermee bedoeld heeft.

gr.

jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 19:13 #513337

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27547
jaaph schreef :
ilCigno schreef :
Wat heb je dáár nou aan? DR stamt uit het pré-GPS tijdperk (of pré-Loran) waarbij een navigator graag wilde weten waar hij was (nog zelden een 'zij') ook in situaties waarbij het niet mogelijk was een sextant positie te schieten. Dan was het uitgangspunt de laatst bepaalde 'zekere' positie en werd er zo goed mogelijk ingeschat wat de gevaren koers en snelheid was om op die manier grafisch de actuele positie te bepalen. Alle factoren die helpen om die positie zo nauwkeurig mogelijk te bepalen zijn welkom, zeker als er langere tijd op deze wijze moest worden genavigeerd en de onnauwkeurigheid sterk toenam bij iedere nieuwe DR positie. De (tij)stroom of drift negeren kan dan het verschil maken tussen varen of stranden.

Er zijn mensen die het belangrijk vinden dat er op een boot dezelfde termen en dezelfde tekens op de kaart gebruikt worden.

Een DR construeer je anders als een EP. Het symbooltje is ook anders.
Een EP heeft weer een ander symbooltje als een fix etc.
De vector die de stroming aangeeft heeft bijv 3 pijltjes, de groundtrack 2 pijltjes en de watertrack 1 pijltje.

Het heeft ook wel een voordeel. Iedereen kan zien wat er op de kaart getekend is en wat diegene ermee bedoeld heeft.
Ja, jongens; Jaap is een professional.
Inderdaad, het staat in alle boekjes: DR wordt bepaald met slechts koers en afstand. Maar iedereen begrijpt dat geen enkele navigator genoegen neemt met alleen koers en afstand.
En hoe zou je anders navigeren op gegist bestek in het Engels willen vertalen?

Ik vermoed dat er hier een kloof gaapt tussen de formele terminologie en maritieme dagelijkse spraakgebruik.

--
stegman
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 19:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 19:18 #513340

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Yeasted Cutlery
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 19:21 #513341

lodewijk stegman schreef :


....
En hoe zou je anders navigeren op gegist bestek in het Engels willen vertalen?..

.

EP oftewel estimated position. houdt rekening met drift en stroming.

gr.

jaap

we dwalen misschien iets te veel af. het is allemaal ook niet zo interessant. laten we maar teruggaan naar het onderwerp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 08 mei 2014 19:31 #513345

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27547
jaaph schreef :
lodewijk stegman schreef :
zou je anders navigeren op gegist bestek in het Engels willen vertalen?..
.

EP oftewel estimated position. houdt rekening met drift en stroming.
Lastig hoor. "Dead reckoning" klinkt als een werkwijze. "Estimated position" klinkt als een punt op de kaart.
Ik denk dat Onno er nog het dichtste bij zit. Bij de navigatiemethode zonder de mogelijkheid om tussentijds je positie te bepalen aan de hand van peilingen, spreekt men in de angelsaksische landen over het algemeen over "navigation by deadreckoning". Ik heb nog nooit een ander woord voor de gegist bestek-methode voorbij zien komen.
www.britannica.com/EBchecked/t...54249/dead-reckoning

--
stegman
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 19:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 09 mei 2014 02:58 #513366

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
[offtopic filter aan]Mijn excuses aan Jaap, DR is idd zonder stroom en drift. Vandaar ook de term; letterlijk vertaald Dode Schatting. EP, Estimated Position, is de gecorrigeerde positie, afgeleid vam DR.

Het verwarrende is dat veel mensen de term DR gebruiken om de methode te beschrijven waarmee ze een EP bepalen. Ik had die slechte gewoonte overgenomen.

[offtopic filter uit]
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 03:00 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie: drift 09 mei 2014 04:45 #513375

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Vast niet volgens de regels, maar standaard stuur ik ongeveer vijf graden hoger dan de te sturen koers.
Ik kom liever hoger uit, dan dat ik te laag zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl