ErikSnel schreef :
Smooth Operator schreef :
Da's een mooi stukje theorie, maar wat heb ik eraan in de praktijk? Is er hier iemand die op deze manier navigeert?
Ik denk dat er in de praktijk (bijna) niemand rekent met drift in zijn navigatie, simpelweg omdat die drift heel moeilijk te meten is. Maar je moet wel weten dat ie er is en welke invloed hij kan hebben op je ware koers. O nee, ik moet zeggen: grondkoers
. Zodat je niet bedrogen uitkomt en ergens anders landt dan waar je volgens je berekeningen uit had moeten komen.
Wat mij betreft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Navigeren is een kwestie van check, check and double check: altijd datgene wat je op je kaart of plotter hebt bedacht controleren met wat je om je heen ziet: boeien, landmarks, GPS posities, stroomranden, waar varen andere schepen, dieptepeilinge, etc. Dan kan er weinig fout gaan.
Nou, ik moet niet te fel reageren, want ik gebruik zelf lekker de GPS.
Maar als je op gegist bestek vaart en je houdt geen rekening met drift, dan kom je op een oversteekje naar de UK al aardig uit de richting!
En laten we nou wel wezen, er zijn in het diagrammetje maar een paar onbekenden:
- deviatie: is bekend
- variatie: is bekend
- stroming: met de juiste stroomkaarten kan je die aardig benaderen
- dus drift is de enige die je echt moet schatten
En dan is dus de vraag van TS volgens mij bij varen op gegist bestek heel gegrond!
Ja, Smooth Operator laat zich wel een beetje in de kaart kijken. Hij heeft kennelijk nooit op gegist bestek gevaren. Dat "mooie stukje theorie" bevat termen en waarden waarvan je de betekenis respectievelijk grootte goed onder de knop moet hebben, als je met gegist bestek navigeert. Afhankelijk van het uitgangspunt reken je vaak heen en weer van KK naar BWK c.q grondkoers en dan kom je al die factoren tegen.
De Engelsen noemen dat 'dead reckoning' en je rekent jezelf figuurlijk inderdaad dood! Letterlijk kan ook, als je hele grove fouten maakt..
Van al die factoren is de drift vaak één van de grootste, dus die factor weglaten uit je doodrekenen is jezelf beduvelen.
Het lastige blijft inderdaad het maken van een goede schatting. Een kwestie van ervaring. Die ervaring bouw je alleen op door het vaak te doen en achteraf even een 'nacalculatie' te doen.
Zoals Eric schrijft zijn alle andere factoren in de berekening bekend, dus hoever je na een x-tijd varen naast je gis zit levert een idee van hoe goed de drift is ingeschat.
Maar vergeet dit verhaal maar. 3 GPSen (een backup voor een backup) meenemen is simpeler en veiliger, waarschijnlijk. Zij het niet goedkoper..
--
stegman