Smooth Operator schreef :
Da's een mooi stukje theorie, maar wat heb ik eraan in de praktijk? Is er hier iemand die op deze manier navigeert?
Ik denk dat er in de praktijk (bijna) niemand rekent met drift in zijn navigatie, simpelweg omdat die drift heel moeilijk te meten is. Maar je moet wel weten dat ie er is en welke invloed hij kan hebben op je ware koers. O nee, ik moet zeggen: grondkoers
. Zodat je niet bedrogen uitkomt en ergens anders landt dan waar je volgens je berekeningen uit had moeten komen.
Wat mij betreft een kwestie van gezond verstand gebruiken. Navigeren is een kwestie van check, check and double check: altijd datgene wat je op je kaart of plotter hebt bedacht controleren met wat je om je heen ziet: boeien, landmarks, GPS posities, stroomranden, waar varen andere schepen, dieptepeilinge, etc. Dan kan er weinig fout gaan.
Bart
Nou, ik moet niet te fel reageren, want ik gebruik zelf lekker de GPS.
Maar als je op gegist bestek vaart en je houdt geen rekening met drift, dan kom je op een oversteekje naar de UK al aardig uit de richting!
En laten we nou wel wezen, er zijn in het diagrammetje maar een paar onbekenden:
- deviatie: is bekend
- variatie: is bekend
- stroming: met de juiste stroomkaarten kan je die aardig benaderen
- dus drift is de enige die je echt moet schatten
En dan is dus de vraag van TS volgens mij bij varen op gegist bestek heel gegrond!