SailAway schreef :
Jaja. De Nederlandse watersportwereld in de bocht..
In de Roompotmarina zullen ze me niet zo gauw zien. Het argument van de Roompotmarina snap ik trouwens ook niet zo goed, want die situatie die zij schetsen kan alleen een serieus probleem zijn in voor en na- seizoen en dan nog vooral op door-de-weekse dagen. Wie in het hoogseizoen na vijven bij de steiger aankomt, vindt daar meestal al een situatie waarbij de steiger over de volle lengte bezet is en men vaak al dubbeldik ligt. Inkomsten voor de marina gegarandeerd, lijkt me.
Ik geloof er helemaal niks van dat 50 - 60 % niet betaalt.
Het zal misschien wel eens voorkomen dat er watersporters zijn die na het geldophaalrondje van de havenmeester alsnog aan de steiger gaan liggen, maar dan lig je al gauw drie-dik.
Hoe dan ook: zie de mens..
Overigens lijkt me dat na-vertrek-van-de-geldophaler-gaan-liggen-effect doelmatig te bestrijden door het liggeld 's morgens vroeg te innen. Gewoon voor achten erheen en op het kajuitdak kloppen. Of door 's morgen en 's avonds langs te gaan. Maar dan kost het mannetje die dat doet weer teveel, natuurlijk. Of een groot deel blijft weg omdat men uit wil slapen..
Wat de Roompot marina zich ook niet realiseert, is dat op de Oosterschelde veel mensen toch nog steeds op het tij varen en dat aankomen om 10 uur 's avonds dus best wel eens kan voorkomen.
Kortom: het verdiende niet genoeg voor de Marina. En dat, terwijl men aan de Nederlandse staat niks hoefde af te dragen voor het gebruik van de haven.
Nou prima, dan is het van nu af aan slechts een ankerplek, die door het achterwege blijven van de steiger nog wat ruimer is geworden. Wie aan de steiger hing was typisch geen ankeraar, vermoed ik. Dus veel drukker met geankerde boten zal het ook niet worden.
Niks aan de hand..
--
stegman