Wij zeilen met een vaste ploeg. De vaste bootkosten (materiaal, verzekering, liggeld) zijn voor de eigenaar. Bij schade is namelijk moeilijk te bepalen of het materiaal gewoon af was. Wel wordt een vrijwillige bijdrage (lees het bovengenoemde cadeautje) zeer op prijs gesteld, maar niet verwacht.
De variabele kosten (inschrijfgeld, eten, drinken, diesel, meerkosten liggeld indien we als team een bepaald evenement zeilen, etc.) worden gedragen door het hele ploegje.
Komende winter gaan we weer winterwedstrijden varen. Dat maakt de stalling van de boot even duurder tov wallen, want we gaan in het voorjaar wel even kort wallen. Die meerkosten zitten bij de competitie in. Dan praat je pp over bedragen van een paar tientjes en kan je een heel seizoen varen.
Voor klusjes en onderhoud worden vrijwilligers binnen dat ploegje gezocht. Als iedereen een dag helpt, dan heb je al bijna al het standaard onderhoud gedaan (dat zijn dan circa 10 mandagen).
Opruimen en elkaar bedanken is goed fatsoen en bij ons gelukkig normaal. Ook de schipper hoort zijn bemanning te bedanken, want zonder hen was de betreffende trip niet mogelijk. Om de zelfde reden dus vice versa.
Nu ik er over nadenk, denk ik dat we volgend jaar de groepsknuffel maar introduceren!
Verschil tussen de eerste en de tweede is dat de rekening van de eerste zo en zo bij de eigenaar hadden gelegen.