Ik dacht toch nog wat verder na over een escalatie in een ander topic waar ik voor de
vrucht van de eikenboom werd uitgemaakt.
Ik zeil nu zo'n 50 jaar en ben altijd gefascineerd geweest door golf en stroom patronen in het water.
Hoewel ik door mijn enthousiasme voor moderniteiten in de navigatie misschien modern lijk, ben ik eigenlijk een heel ouderwetse en conservatieve zeiler. Ik heb leren zeezeilen van een oude zeeloods met alleen een kompas en een echolood, en papieren kaarten.
Hij heeft me
trachten te leren om de zee te "lezen": golven, stroomgeulen, tegenstromen, de kleur van het water, een en ander in samenhang met de wind.
Van hem heb ik termen geleerd als "kleef- en krulgolven", hoe de zee soms afvlakt bij de kentering of juist opbolt. Hij had er allerlei namen voor, net zoals eskimo's vele namen kennen voor de verschillende vormen van sneeuw en ijs. Hij kon de zee en onze estuaria "lezen": de geulen in Zeeland en op het Wad, de geulen tussen de platen voor Zeeland. Ik schreef al eens eerder over "kleverige" en "blije" golven in een
eerder topic.
Tegenwoordig lijkt het dat we ons bij het varen het meeste druk maken over de informatie die we vanuit alle externe bronnen ter beschikking hebben. Kaarten moeten op de meter nauwkeurig de boeien aangeven, gegevens van allerlei sensoren worden geïntegreerd tot een virtueel plaatje van de werkelijkheid die wanneer die wegvalt ons in onzekerheid brengt. We kunnen ons enorm druk maken over het tijdig beschikbaar zijn kaart-updates.
Wat ik me afvraag is hoe vroeger gevaren werd: welke externe middelen hadden ze in vroeger tijden tot hun beschikking om een plaatje van werkelijkheid te creëeren. Ik kan daar niet zo heel veel over vinden.
In de middeleeuwen was er het handelsverbond de Hanze. Zij voeren vanaf 1100 in hun kogge's in een gebied rond dat aanmerkelijk groter was dan ons zomertochten gebied: gehele Oostzee, Noorwegen, Shetlands, Engelse oostkust, Bretagne, enzovoort. Ze hadden geen boeien en nauwelijks of geen kaarten.
Ze voeren van Hamburg door de Duitse Bocht, over onze Waddenzee en Zuiderzee de rivieren op naar Kampen en Zutphen. Ze hadden waarschijnlijk mensen met lokale kennis aan boord. Dat is altijd een gevleugeld woord: "lokale kennis". Maar wat is dat waard als je met 2 of 3 knopen stroom over het wad gejaagd wordt als je naar Kampen op weg bent? Die lokale kennis zegt je heus niet zoals een GPS waar je precies zit.
Het moet wel dat zij heel goed in staat waren de "zee te lezen" zoals mijn oude zeeloods mij dat trachtte te leren.
In de gouden eeuw was de scheepvaart vanuit Nederland heel actief: we waren toen een maritieme supermacht. De Waddenzee en Zuiderzee was de slagader van die scheepvaart. Het schijnt dat er toen al wel boeien zijn geweest. Ik kan dat niet goed terugvinden maar wil het graag geloven. Lokale overheden zullen wel verplicht zijn geweest iets aan vaarwegmarkering te doen. Ze hadden kaarten die natuurlijk heel ver stonden van de 10 meter precisie die we nu lijken te eisen èn ze hadden "pilots" zoals
"het licht der zeevaart" van Willem Bleau:
Het moet zeker zo geweest zijn dat de zeelui in die tijd ook het water konden "lezen", om met die informatie, tezamen met die enkele boei, peilingen op vaste punten en transits die ze als lokale kennis of vanuit de "pilos" hadden, tot een veilige vaart te komen.
Hoewel ik weet dat het niet kan en niet verstandig is denk ik soms wel een dat we gewoon 80% van de RWS boeien kunnen afschaffen en de zee moeten leren lezen..