Dag Forummers,
Ik heb eens rond gekeken op het Forum, en zo te zien bestaat er niet echt een uitgebreide handleiding hoe je veilig en juist moet ankeren. Daarom wil ik voor de meer onervaren mensen in het ankeren even een duidelijke stap-voor-stap anker handleiding opmaken
Hier gaan we:
Eerst wil ik graag de basisregels en punten waar je op moet letten qua ankerlijn/ketting - waterdiepte, ankerplaats en dergelijke op een rijtje zetten:
1. voor getij-loos water is in het algemeen het beste om doorgaans 5 X de waterdiepte van de ankerplaats lijn en of ketting uit te zetten. Dit geldt alleen voor windsnelheden van pakweg minder dan 4Bft.
2. voor getijden water is het het beste om doorgaans tussen de 7 en 9 keer de waterdiepte lijn/ketting te steken. Ook is het zeer belangrijk om tijdens het uitvoeren van het ankermanoeuvre altijd tegen de stroming in te varen, de stroming dus 'dood' varen om dan het anker te laten zakken.
3. zoek altijd een ankerplaats BUITEN een scheepvaartroute of nabij een brug of sluis, daar bedoel ik mee: niet in betonde vaargeulen, verkeersscheidingsstelsels op zee, een kanaal, diepe plaatsen,... Zoek dus altijd een 'beschutte' plaats om te ankeren, en bij voorkeur aan de lijzijde van het land, zodat men minder last heeft van de windsterkte.
4. In verband met de houdkracht van het anker is het het beste om een ketting-vorloop te hebben aan het laatste deel naar het anker toe, voorbeeld: als je een ankerlijn met ketting-voorloop hebt, en die combinatie is in het totaal 40 meter lang, dan is laat ons zeggen 6 meter ketting-voorloop een goede combinatie. Door het stuk ketting nabij het anker wordt het anker bij het op de bodem liggen vlakker tegen de bodem gehouden, doordat de ketting doorweegt naar de bodem toe, en zo zal dus het anker zicht dieper ingraven in de bodem.
5. voor de meeste Nederlandse bodemsoorten is één van de meest geschikte ankers het 'Danforth' anker, die graaft zich in los zand, klei, modder en turf zeer goed in. De variant van het Danforth anker is het 'Fortress' anker, bijna hetzelfde qua houdkracht en ingraving in zand en modder.
Dat zijn zowat de belangrijkste overwegingen die je in acht moet nemen voor je gaat ankeren.
Maar nu komt het echt werk: het ankermanoeuvre !
Dat manoeuvre doe je als volgt:
Vaar uiterst traag met de boeg in de wind of stroomrichting en als je op de juiste plaats bent zet je de motor in neutraal, wacht tot de boot stilligt, laat het anker rustig zakken tot hij de bodem heeft bereikt (houdt de ankerlijn wel vast zodat ze niet té los begint te hangen en op een lichte spanning blijft), belleg ondertussen de ankerlijn op een kikker zodanig dat de lijn wel nog kan vieren. Laat dan de wind de boot achteruit drijven (dijnzen), maar houd de lijn wel steeds op een lichte spanning zodat je het anker helpt met ingraven, gebruik desnoods de motor om wat meer snelheid te halen. (OPGELET: de boot mag bij het ankeren nooit sneller achteruit varen dan stapvoets!). Van zodra er genoeg lengte van de ankerlijn uitstaat tenopzichte van de waterdiepte, beleg je de lijn definitief op de kikker. Je kan bij voorkeur een LICHTE stoot achteruit geven met de gashendel zodat het anker zich écht goed in de bodem ingraaft. Zet vervolgens de motor af en hijs de ankerbal ! Om na te gaan of het anker niet houd verschuift, kun je twee objecten op de oever die boven elkaar staan onthouden hoe die staan, en als die twee objecten "verschuiven" tenopzichte van elkaar, dan 'krabt' het anker en moet je het manoeuvre opnieuw doen.
Zo! Dit was mijn idee hoe je veilig en correct moet ankeren
Opmerkingen of aanvulling zijn altijd welkom.
En last but not least: vergeet niet die ankerbal te hijsen !
Groeten SailBoy.