Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mist

Re: Mist 03 juni 2014 09:54 #520817

Mithrandir schreef :
Delphi32 schreef :
2. melden via marifoon gaan we toch maar wel doen. Baat het niet, dan schaadt het zeker ook niet. Het andere schip (Tales of Homer, als ik me goed herinner) kreeg een paar keer bruikbare reacties van schepen in de buurt. Stom dat wij dat niet deden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dan de standaard tekst zal zijn.

1) alle schepen (of via DSC dichtsbijzijnde), bootnaam, positie
2) alle schepen, bootnaam, positie > vraag? maar welke?
3) alle schepen, bootnaam, positie, geen radar, verzoek begeleiding

Vast nog meer opties maar wat is de beste oproep op zo'n moment?
Je moet het wel erg kort houden als je het op kanaal 16 wilt doen. Ik zou denk ik overschakelen op een werkkanaal voor je eigenlijke bericht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 10:08 #520822

Nou ja , kort....
Dit soort veiligheidsberichten mag je best volledig op kanaal 16 zenden hoor.Mits je er geen onnodige info mee gaat vertellen.
Overigens is de vraag of je wel door alle schepen wordt gehoord op kanaal 16 . Is dat eigenlijk nog steeds verplicht want dat zou al een paar keer "binnenkort"niet meer verplicht worden?
Daarvoor in de plaats is immers DSC/GMDSS gekomen en daar kun je dan een DSC all ships safety alert laten uitgaan.
Dan krijgen alle schepen vanzelf ook jouw positie op het scherm en vragen dan vanzelf eventueel op kanaal 16 om verdere info.Maar je mag eigenlijk wel aannemen dat de een safety call wel begrijpen als het potdicht zit. :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 10:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 11:11 #520847

Zeker staat iedereen nog op 16 standby! Beroeps krijgt een dikke prent wanneer ze niet uitluisteren. Als je in VTS gebied vaart en op het bijbehorende kanaal uitluistert i.p.v. op 16, willen ze het wel door de vingers zien, maar anders niet.

Je criteria ("geen onnodige informatie") om een veiligheidsbericht op 16 uit te zenden klopt niet. Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat dan wel de wettelijke criteria zijn, maar gebruikelijk is dat op 16 een aankondiging wordt gedaan voor wat er op een werkkanaal wordt uitgezonden. Met uitzondering van PAN PAN en MAYDAY berichten dan. Ik kan me ook niet herinneren dat ik het ooit een kuststation of een andere professional heb horen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 11:26 #520851

ik zat net ook te kijken in manual voor safety call en hierin zeggen ze het volgende

1) via DSC een safety call
2) vervolgen met securite, securite, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 12:03 #520859

Heb altijd geleerd dat kanaal 16 het kanaal is voor "Nood-, spoed- en veiligheidsverkeer". Dit "verkeer" is dus de gehele boodschap, niet alleen de aankondiging. Verder is kanaal 16 een oproepkanaal voor berichten van andere aard. In de oproep geef je aan op welk kanaal je dat bericht gaan uitzenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 12:46 #520867

Maar goed, je zal maar een acuut noodgeval hebben wat je wereldkundig wild maken, en er loopt iemand uitgebreid uit de doeken te doen dat hij geen radar heeft. Dan ga je wel boos worden omdat je er niet tussen komt. Of welke ellenlange verhalen kan je dan wel niet krijgen op 16 over allerlei zaken die de veiligheid aangaan? Nogmaals, het is ook gewoon niet de huidige praktijk...
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 12:48 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 14:00 #520892

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Hoe veel tijd zou het berichtvoorstel van Delphi daadwerkelijk kosten? 15 seconden, of 30? Dat lijkt me toch wel iets anders dan "ellenlange berichten".
Het signaal dat je wilt geven is duidelijk, maar overdrijven is ook een vak.
Bovendien: niet ertussen komen? Volgens mij is gewoon die spreeksleutel inknijpen en Mayday roepen nog altijd mogelijk hoor. Dat er iemand anders op dezelfde frequentie zit te zenden betekent niet dat je zelf niets kan zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 16:02 #520921

"Silence Mayday" is er ook nog als iemand per ongeluk je noodoproep verstoort...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 16:48 #520939

Apae schreef :
Hoe veel tijd zou het berichtvoorstel van Delphi daadwerkelijk kosten? 15 seconden, of 30? Dat lijkt me toch wel iets anders dan "ellenlange berichten".
Het signaal dat je wilt geven is duidelijk, maar overdrijven is ook een vak.
Bovendien: niet ertussen komen? Volgens mij is gewoon die spreeksleutel inknijpen en Mayday roepen nog altijd mogelijk hoor. Dat er iemand anders op dezelfde frequentie zit te zenden betekent niet dat je zelf niets kan zeggen...
30 seconden wachten als jouw geliefde met een hartinfarct onderin de kuip ligt? Ik durf te wedden dat ook jij dat ellenlang vindt. "112 als iedere seconde telt".... :)
Maar goed, het signaal kwam over en daar gaat het om :)
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 16:50 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 16:56 #520941

Beetje theoretisch allemaal, maar je hebt ook geleerd dat nood voor spoed voor veiligheidsverkeer gaat? Nog nooit meegemaakt dat het zó druk was op kanaal 16 dat ik géén securité uit had kunnen zenden overigens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 17:01 #520944

Oproepen op 16 daarna bij reply gelijk naar ander kanaal.....
Dat is de stelregel die werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 18:21 #520975

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Bij mist houd je je waffel op 16!!!

Als je niks zinnigs te melden hebt blijf je stil.

Oproepen voor de veilige navigatie doe je op 13 op zee.
NSV (nood,spoed,veiligheidsverkeer) is voor als je écht wat te melden hebt, en dus niet een zinloze melding van "hier ben ik"
Zorg dat je spullen voor elkaar zijn zoals navigatie, radar, AIS.
Anders heb je niks in deze routes te zoeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 19:15 #520997

Ik ben met je eens dat er op 16 geen verhalen opgehangen moeten worden (zie mijn eerdere Posts). Maar op 13 op open zee gaan roepen heeft ook geen zin. Niemand die uit eigen beweging altijd op 13 stand-by staat, tenzij dit een blokkanaal of VTS is o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 20:09 #521025

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Noorderzon schreef :
Ik ben met je eens dat er op 16 geen verhalen opgehangen moeten worden (zie mijn eerdere Posts). Maar op 13 op open zee gaan roepen heeft ook geen zin. Niemand die uit eigen beweging altijd op 13 stand-by staat, tenzij dit een blokkanaal of VTS is o.i.d.

Alle schepen onder GMDSS dienen voor de veilige navigatie kanaal 13 gebruiken. Oproepen op K16 op zee is niet de bedoeling.
Dat het toch ge3beurd is wat anders.
Jaren geleden kreeg je daar voor in Duitsland een prent
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 20:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 20:28 #521035

Dank je voor je uitleg over kanaal 13. Dat wist ik niet of ben ik vergeten. Dus een securite op 13 hoef je ook niet aan te kondigen op 16? De jachtjes missen je dan wel maar lijkt me niet zo belangerijk. Maar missen de jachtjes die geen dual-watch hebben veel met het niet uitluisteren van 13?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 20:51 #521044

Nachtvlinder schreef :
De jachtjes missen je dan wel maar lijkt me niet zo belangerijk. Maar missen de jachtjes die geen dual-watch hebben veel met het niet uitluisteren van 13?
Geen enkele 'beroeps' staat in de praktijk uit eigen beweging stand-by op 13. Dus jachten missen niks omdat nu alles wel op 16 of met DSC aangekondigd moet worden, omdat dit het enigste kanaal is waar standaard op uitgeluisterd wordt.
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 20:56 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 21:16 #521055

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
WADnWIND schreef :
Bij mist houd je je waffel op 16!!!

Als je niks zinnigs te melden hebt blijf je stil.

Oproepen voor de veilige navigatie doe je op 13 op zee.
NSV (nood,spoed,veiligheidsverkeer) is voor als je écht wat te melden hebt, en dus niet een zinloze melding van "hier ben ik"
Zorg dat je spullen voor elkaar zijn zoals navigatie, radar, AIS.
Anders heb je niks in deze routes te zoeken.
'

Wat zijn we weer ongenuanceerd ...
Zeker heb ik van je geleerd om op zee de 2e marifoon op kanaal 13 te zetten (tenzij er een blokkanaal is) maar ik heb er nog nooit wat gehoord. Dus laten we het praktisch houden.

Een goede tip hoorde ik ergens (wellicht hier) om bij mist regelmatig op kanaal 16 met laag vermogen je positie en koers dor te geven.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 03 juni 2014 21:53 #521061

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
WADnWIND schreef :
Bij mist houd je je waffel op 16!!!
Zorg dat je spullen voor elkaar zijn zoals navigatie, radar, AIS.
Anders heb je niks in deze routes te zoeken.

:blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 04 juni 2014 07:53 #521136

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
La Mavare schreef :
Een goede tip hoorde ik ergens (wellicht hier) om bij mist regelmatig op kanaal 16 met laag vermogen je positie en koers dor te geven.
Ik wilde het net gaan schrijven... Hoe groot is de kans dat je iemand in de weg zit als je de marifoon op laag vermogen zet voordat je dit positiebericht uitzendt? Op laag vermogen bereik je de schepen ook wel die je wilt bereiken.

En áls je dan in mist je positie uitzendt uit veiligheidsoverwegingen, dan wil je toch ook dat schepen dit ontvangen? Ik zou dat dus altijd op 16 doen, ook al zou dat officieel niet volgens de regels zijn. Het gaat om je eigen veiligheid. Beetje lullig als je tegen een schip aan vaart dat toch alleen op 16 aan het uitluisteren was.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 07:56 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mist 04 juni 2014 08:19 #521145

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals WADnWIND al aanhaalde, blijf er van af.
Wanneer je de enige op het water bent die de positie regelmatig op K16 zendt zal het niet een punt zijn
Nu ben je met een aantal boten op het water die allemaal op kanaal 16 hun positie herhaaldelijk doorgeven.
Of je staat in de rij op een tweebaansweg en achteraan staat een politieauto met zwaailicht en sirene aan en men ziet geen noodzaak het om het middenstuk vrij te maken, die politie zal er wel geen reden voor hebben, wil alleen op tijd voor de koffie zijn. Dat soort opmerkingen worden echt gemaakt. Zal om die reden ook wel gebeuren , maar mag je niet van uit gaan toch?.
Datzelfde voor andere hulpverleners. Persoonlijk ook bij de brandweer meegemaakt. Je wilt niet opgehouden worden.
Marifoonverkeer zie ik net zo. Er zijn voorschriften die worden genegeerd door oneigenlijk gebruik. Goede bedoeling of niet, houdt kanaal 16 daarvoor waar het voor bedoeld is. Als meerderen de positie gaan uitzenden per marifoon, kun je je afvragen of dat wel onder veiligheid valt zoals het bedoelt is met gebruik van kanaal 16.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl