Proost schreef :
Het gaat er zo langzamerhand een beetje lijken om de boel op te fokken.
Zal er toch op inhaken, omdat er uiteindelijk getwijfeld wordt over deskundigheid. Heb een aantal brandweeropleidingen gehad, stuk of 5 maar
en als zodanig genoeg ervaring opgedaan in uitrukken, ook als bevelvoerder bij gemeentelijke brandweer en bedrijfsbrandweer. Ben geen beginneling die via een paar verplichte dagcursussen voor het bedrijf zijn bekwaamheid tentoonspreid. We kunnen nu eenmaal niet op iedere boot datgene plaatsen wat we het beste vinden. Die brandweerwagen past er niet op.
Een motorluik gewoon openen bij brand moet je niet doen. Klein stukje waardoor je gelijk je blusstof naar binnen blaast. Anders wordt door toetreding van zuurstof de brand feller en moeilijker te blussen. Mooier is wanneer je een blusgat in de wand hebt van je motorruimte. Net als bij automotorbranden. De motorkap niet opengooien maar een klein stukje lichten. Als je voor dit soort dingen een grote blusser nodig hebt, is de brand al te groot of de blusser niet bekwaam. Waarom kon het allemaal wel in het verleden? Zelfs in een vrachtwagen of autobus zat een blussertje van 1 of 2 kilo BCF. Nu wordt beweert dat het niet anders kan dan met groot materieel. Ook al is een 6 kilo blusser een klein blusmiddel, het is moeilijk te hanteren voor een leek, en daarom heeft men kleinere blusmiddelen in de markt gebracht al heel lang geleden. De brand die in de kiem gesmoord kan worden, heeft maar een kleine verandering nodig om dat te bewerkstelligen.
Doe er mee wat je wilt, gezeik ben ik niet aan toe en heeft niemand wat aan.
Allemaal mooi natuurlijk, maar het motorluik was natuurlijk bedoeld als herkenbare metafoor. Enige empathie met de gemiddelde forum lezer is uiteraard noodzakelijk.
Dat gaatje met klepje aan de zijkant van de M.K. is een bekende goede truck.
Echter met schepen met motorluiken in de kuip kan het zijn dat de ontbranding pas begint als het luik geopend wordt met een soort flash-over. Vooraf is dan niets waarneembaar of zelfs te vermoeden. Afhankelijk van het stadium en soort brand kan een kleine blusser effect hebben, mits op tijd er bij.
Ik begrijp nog niet wat dit allemaal met "opfokken" te maken heeft?