Faran schreef :
Het gebruik van Halon is verboden, al zo'n 10 jaar.
Destijds hebben we in ons computercentrum Argon installaties geïnstalleerd.
Halon tast de ozonlaag ernstig aan.
Klopt in bedrijfsinstallaties.
Maar het mag volgens mij nog steeds in al
aanwezige handblussers in luchtvaart en boten. Halon op milieuvriendelijke wijze vernietigen is namelijk erg moeilijk en kostbaar. Niet echt lonend voor de kleine blussertjes, dat in tegenstelling tot de grote blusinstallaties in bedrijven.
-edit-
Volgens EC 744/2010 mogen bestaande handblussers in vliegtuigen tot eind 2025 worden gebruikt, en tot eind dit jaar zelfs als nieuw worden aangebracht.
Over hoe het precies op niet commerciële schepen zit heb ik nog niet kunnen vinden in ec regels:
In annex VI van EC 1005/2009 zouden data moeten staan wanneer e.a. niet meer geinstalleerd c.q. gebruikt mag worden in kritische toepassingen, die staan daar echter niet. Je zou kunnen beargumenteren dat het aanwezig hebben van een halon blusser op een ship valt onder de toegestane kritische toepassing: "in fire extinguishers essential to personal safety used for initial extinguishing by fire brigades" omdat je aan boord je eigen 'brandweer' bent bij gebrek aan tijdige aanwezigheid van de professionele brandweer op het water. Waarschijnlijk dezelfde, althans deels dezelfde, redenering als waarom het in vliegtuigen nog is toegestaan.