Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen?

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 07:41 #542646

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Even een specifieke voortzetting uit het draadje over welke branden aan boord zijn meegemaakt.
WADnWIND schreef :
... belangrijke oorzaak blijkt dan vaak een hete uitlaat, waardoor de omgeving vlam vat. Dit is van jacht tot binnenvaart schip. ...

mmmm, als dat zo vaak een oorzaak is, dan zijn er ook vast beschermingsmaatregelen bedacht voor het geval de uitlaat inderaad te heet wordt, of niet?
Wat zouden die kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 07:45 #542648

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Droge pijp omwikkelen met glasband. Wel het eerste metertje vanaf de motor vrij houden zeker als het spruitstuk niet watergekoeld is.
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 07:45 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:08 #542652

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Het eerste metertje, dat dus het heetst wordt en het dichtst bij de brandstofleiding zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:09 #542653

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Uitlaat isolatieband er omheen. De automaterialenhandel zal het wel hebben. Zoek anders eens bij zaken die ovens maken of er in handelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:12 #542657

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Albert 45 schreef :
Het eerste metertje, dat dus het heetst wordt en het dichtst bij de brandstofleidling zit?
klopt. Mag niet ingewikkeld worden als het spruitstuk niet watergekoeld is omdat de warmte niet weg kan. Een auto heeft rijwindkoeling. Een boot niet. Het risico is dat je uitlaatkleppen verbranden.

Daarom zelfs bij een watergekoeld spruitstuk nog een stukje open houden. Mag dan wel minder als een meter.
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 08:14 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:21 #542660

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Laat dat omwikkelen dan maar zitten want alleen dat eerste stuk wordt heet genoeg én zit dicht genoeg bij een evt. lekkage om in de hens te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:24 #542661

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Op schepen zijn er voorzieningen aangebracht die ervoor zorg dragen dat brandstof lekkages niet over de motor kunnen spuiten.
Hoge druk brandstofleidingen zijn b.v. dubbel uitgevoerden voorzien van een lek alarm installatie
Rond verbindingsflenzen of koppelingen zijn kapjes of special tape aangebracht.
Dit zijn allemaal wettelijke voorzieningen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:26 #542662

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Die hele pijp is heet genoeg over de gehele lengte. Ik heb zelf ooit een puts in een bakskist gezet waar de pijp naar buiten ging. Mooi dat die zwarte rook produceerde. Om maar niet te zeggen hoe vaak ik mijn scheen of arm tegen die pijp gehad heb voor ik hem ingewikkeld heb. Later omgebouwd naar watergekoeld nadat het me de uitlaatkleppen gekost had.ik had dat metertje wel ingewikkeld.
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 08:28 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 08:34 #542669

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn smeltovens en andersoortige ovens waar hoge temperaturen bij komen kijken. Die worden ook geïsoleerd en wordt er niet een eerste meter vrijgehouden. Ook is er geen rijwindkoeling, mogelijk wel waterkoeling. Er is wel degelijk isolatiemateriaal wat tegen hoge temperaturen kan.
Wat het probleem is, het te isoleren materiaal moet tegen hoge temperatuur bestendig zijn omdat deze nog veel hoger wordt door het isolatiemateriaal en dat zijn de meeste uitlaatsystemen niet voor langere tijd. Houdt daar rekening mee, eenmaal omwikkeld heb je daar geen zicht meer op.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 08:35 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 10:47 #542751

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Albert 45 schreef :
Laat dat omwikkelen dan maar zitten want alleen dat eerste stuk wordt heet genoeg én zit dicht genoeg bij een evt. lekkage om in de hens te gaan.


Ik heb ooit aan boord brand gehad helemaal boven in de schoorsteen, dus zeker 20 meter bij de motor vandaan.
Veroorzaakt door een lek in peilglas aansluiting van een brandstof tank.
De gasolie doorweekte de uitlaat isolatie en na een uurtje draaien ging de boel in de fik. Die uitlaat is echt gloeiend heet tot het eind van de pijp.
Motor gestopt en isolatie helemaal schoongespoeld met water.
Die isolatie is ook geen luxe. Zonder wordt de omgevingstemperatuur in de ruimtes waar de uitlaat doorloopt veel te hoog. De isolatie die gebruikt wordt is bestendig tegen de uitlaatgassentemperatuur. Wanneer nieuw ruik je het een paar dagen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 10:56 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 10:58 #542757

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
douwe schreef :
Op schepen zijn er voorzieningen aangebracht die ervoor zorg dragen dat brandstof lekkages niet over de motor kunnen spuiten.
Hoge druk brandstofleidingen zijn b.v. dubbel uitgevoerden voorzien van een lek alarm installatie
Rond verbindingsflenzen of koppelingen zijn kapjes of special tape aangebracht.
Dit zijn allemaal wettelijke voorzieningen

Dit is in de beroepsvaart en dat is dan ook nog niet eens altijd het geval.
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 10:59 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 11:46 #542773

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Tja, ik heb al eens brand meegemaakt door broei in een ruim met balen sisal.
Dat zal op een jachtje ook niet al te vaak voorkomen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 11:49 #542779

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dit draadje niet helemaal. Een uitlaat van een jacht wordt alleen te heet als de waterkoeling wegvalt (even er van uitgaand dat we het hier alleen over natte uitlaten hebben).

Dan is het toch symptoombestrijding als je de uitlaat gaat isoleren, terwijl de rest van de motor in de soep loopt bij gebrek aan koeling? De uitlaatslang zelf verbrand ook nog eens, dus hoeveel zin heeft de isolatie dan nog als de hete uitlaatgassen door de lekke uitlaat en door de isolatie gewoon ontsnappen? En je mag nog niet eens het meest kritische deel isoleren blijkbaar.

M.i. heeft het meer zin om te investeren in een uitlaat-temperatuursensor dan in isolatie. Je bent dat de problemen (zowel brand als motorschade) voor in geval van een koelingsprobleem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 11:53 #542783

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een droge uitlaat zie je vaak op motorjachten en dan zal er ook isolatie toegepast moeten worden. Een goede demper is dan ook niet weg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 11:59 #542789

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Een droge uitlaat zie je vaak op motorjachten en dan zal er ook isolatie toegepast moeten worden. Een goede demper is dan ook niet weg.

Dit was ook mijn uitgangspunt. Er zijn ook stalen zeiljachten die een droge uitlaat hebben. Vandaar mijn verhaal over isoleren etc. Hoe het op onze polyester zeiljachtjes zit weten we allemaal en daar zal ook geen brand ontstaan t.g.v. een hete uitlaat.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 12:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 12:13 #542801

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
douwe schreef :
Proost schreef :
Een droge uitlaat zie je vaak op motorjachten en dan zal er ook isolatie toegepast moeten worden.
Dit was ook mijn uitgangspunt. Er zijn ook stalen zeiljachten die een droge uitlaat hebben. Vandaar mijn verhaal over isoleren etc.
Juist, dat had er dus even bij moeten staan. Omdat dit het zeilersforum is ging ik uit van de meest voorkomende situatie op zeiljachten, een natte uitlaat.
Bij droge uitlaten lijkt mij isolatie niet meer dan logisch, maar blijkbaar varen er ook boten rond waar dat niet het geval is. Tja, daar kan ik dus even niet bij.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 13:29 #542827

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
douwe schreef :
.... Hoe het op onze polyester zeiljachtjes zit weten we allemaal en daar zal ook geen brand ontstaan t.g.v. een hete uitlaat.

Nou ik weet het (nog) niet en uit het bericht van WADnWIND maak ik op dat het ook op polyester zieljachtjes kan gebeuren. Of toch niet?

Volgens mij is de uitlaat bij mij watergekoeld, maar wat nu als die koeling wegvalt? Kan de zaak dan in de brand? Wat gaat sneller: de brand of de waarschuwing op de motor?
En wat als de koeling alleen wegvalt op de uitlaat en niet op de motor, bijvoorbeeld omdat er een slang op de uitlaat losschiet oid, maar de motor dus nog steeds gekoeld wordt?

Het idee van ilCigno van een temperatuursensor op de uitlaat spreekt me dan wel aan. Maar zijn die speciaal voor dat doel te koop? Op welke temperatuur moet het alarm afgaan? Waar precies kan je die het beste monteren?
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 13:30 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 13:46 #542834

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Ik heb een droge uitlaat, metname bij stalen zeiljachten, platbodems, tjalken e.d. komt dit toch best veel voor.
Ik heb ook een gesloten koelsysteem. lekker makkelijk. hier hoef ik in de winter dus niets aan te doen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 14:33 #542848

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik heb een keer een warmloper gehad. Wierpot verstopt waardoor de impeller droogdraaide. Ik werd gewaarschuwd door de stoom/rook die uit de ventilatiekoker omhoog kwam. Dat waren de uitlaatgassen die door de weggesmolten Vetus demper kwamen. Was nog een heel gedoe daarna, geankerd, ergens op het wad. Mezelf vervloekend dat ik dat metertje uitlaatslang uit de bakskist als overbodige rommel naar huis had gebracht zijn we met alle slang aan elkaar geknoopt thuisgekomen.

Groet, Jules
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 15:40 #542877

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Zodra je uitlaat niet meer gekoeld wordt zal het uitlaatgeluid heel anders gaan klinken.
Hoor je dat niet dan krijg je koelwatertemperatuur alarm.
En als de koelwaterslang van de uitlaat gebarsten is of eraf ligt pomp je het koelwater de boot in.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 17:40 #542946

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
temperatuur sensoren voor een uitlaat zijn te koop, maar het kan ook met een eenvoudig clixon contact. Uit mijn hoofd bij ons iets van 120C, met water erbij wordt het nooit zo heet. Die clixon (temp. geschakeld contact) gaat naar een 12v buzzertje op het motorpaneel. De clixon zit meet een slangenklem om de uitlaatbocht na de het punt van waterinjectie
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 20:59 #543083

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Dat lijkt inderdaad een simpele oplossing. Alleen levert het zoeken op een 'Clixon', normally open, 120 gr, geen overshoot, mij niets bruikbaars op. Weet iemand misschien een linkje naar de juiste?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 19 aug 2014 21:09 #543089

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je kunt ook een aluminium waterlockdemper kopen. Hoef je minder bang te zijn voor smelten, alhoewel het wel kan natuurlijk. RVS demers zijn er ook. Moet allemaal wel geïsoleerd worden als je denkt dat oververhitting kans heeft. Proost heeft ook een alu demper. Ben niet zo bang voor oververhitting want de demper hangt in een beugel en raakt geen andere delen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 01 jan 2018 13:40 #903549

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Een oud draadje maar weer eens naar boven halen. Ik wil op de il Cigno nog altijd zo'n uitlaat temperatuur-alarm monteren. Dit moet de volgende functies hebben:
- alarm als de temperatuur van de uitlaatbocht (na het waterinjectiepunt uiteraard) boven de 120°C komt
- testmogelijkheid voor de buzzer
- buzzer moet na alarm uitgeschakeld kunnen worden (om te voorkomen dat die door blijft gillen terwijl je de oorzaak probeert op te lossen)

Ik heb onderstaand schemaatje gemaakt. Wat vinden jullie hiervan?

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 16:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 01 jan 2018 13:50 #903550

Allereerst is 120graden al erg hoog ( te hoog) voor zo'n alarm.
Normale temperatuur watergekoeld is hooguit een graad of 40-50 en bij a20 graden gaat een kunstof systeem waarschijnlijk al kapot.Bovendien zal een clixon van 120 graden die aan de buitenzijde op bijc, de uitlaatbocht zit pas bij een veel hogere temperatuur binnenin alarm geven. ( zelf al eens geprobeerd).
Normaal is ongeveer een alarm op 75 graden.( hebben de meeste Vetus motoren standaard).
Waarom niet gewoon zoiets :
www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/
Dan heb je alles in een klap bij elkaar.
Ik betwijfel of DHZ aoveel goedkoper is als jet het een beetje netjes uitvoer.
Ad
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 13:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl