Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aan-de-grond-los-kom-strategiën

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 16 aug 2015 19:23 #652187

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
Een boot niet los trekken maar een lijn binden aan zijn grootzeil val. Zo krijg je de grootste boten nog los.

Zelf een keer niet los kunnen komen op het veerse meer, spi op (boot op reach koers geduwt met spi boom) en we waren zo los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 21 okt 2015 17:07 #674821

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 21 okt 2015 22:12 #674898

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Michieltje schreef :
Giek uitvieren en erop gaan zitten/hangen

Krengen helpt natuurlijk altijd bij kielschepen.

Bij platbodems moet je wachten op het tij of goed speoelen onder het schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 21 okt 2015 22:48 #674906

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Aan de foto's van de vastgelopen Oberon bij Texel is goed te zien dat pakweg 160kg op de giek nauwelijks effectief is om een boot van enige omvang te krengen. Afgezien van het feit dat gewoon geduldig wachten op vloed blijkbaar ook voldoende was, zou het misschien effectiever geweest zijn als de reddingsboot aan een val de boot scheefgetrokken had, waarnaa hij op eigen motor weg had kunnen varen.

Maar ja, welke schipper durft het aan om een reddingsboot met 2 x 258PK aan zijn/haar masttop te laten trekken :unsure:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 22:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 07:29 #674935

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ilCigno schreef :
Aan de foto's van de vastgelopen Oberon bij Texel is goed te zien dat pakweg 160kg op de giek nauwelijks effectief is om een boot van enige omvang te krengen. Afgezien van het feit dat gewoon geduldig wachten op vloed blijkbaar ook voldoende was, zou het misschien effectiever geweest zijn als de reddingsboot aan een val de boot scheefgetrokken had, waarnaa hij op eigen motor weg had kunnen varen.

Maar ja, welke schipper durft het aan om een reddingsboot met 2 x 258PK aan zijn/haar masttop te laten trekken :unsure:

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de kiel ondertussen zo diep in het zand/modder staat dat het daardoor niet meer lukt om scheef te komen. Verankerd in de bodem zeg maar.

Nog even recapituleren:
  • het is 1 uur voor LW
  • de Oberon staat nog steeds rechtop
  • schipper is ter plaatse goed bekend
  • er staat nauwelijks wind
  • de motor werkt nog gewoon
KNRM opgeroepen. En die gaan een poging wagen om de Oberon los te treken. Er dan wordt er met 2 x 285PK aan een boot getrokken die met haar kiel en misschien ook wel roer in de het zand/modder staat. Welke krachten komen dan op de kiel (die kan daar waarschijnlijk wel tegen) en het roer (dat kan daar helemaal niet tegen)?

Uiteindelijke oplossing: avondeten opwarmen, kort tukkie na het eten en verder varen.

Dikke onvoldoende voor de schipper van de Oberon!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 07:31 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 07:52 #674938

In het bijbootje een anker uitzetten aan de diepe kant en inlieren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 07:53 #674939

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3004
JohnBerg schreef :

Dikke onvoldoende voor de schipper van de Oberon!

+1, als ie zelf hulp heeft ingeroepen tenminste

Maar misschien is de alarmering gedaan door een ander, of door de VC nadat de schipper keurig meldde dat ie daar was blijven steken en even niet verder ging. Overigens zou ik ze dan nog niet aan mijn boot laten trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:01 #674944

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Bas van Dijk schreef :
In het bijbootje een anker uitzetten aan de diepe kant en inlieren?

Waarom zou je dat doen? Het is 1 uur voor LW!
Eer je het bijbootje hebt opgeblazen, motortje erop, anker klaargemaakt ben je bijna weer los.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:02 #674945

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
JohnBerg schreef :

Dikke onvoldoende voor de schipper van de Oberon!

Hmmm, ik ben het met je analyse, zou zelf met die achtergrond ook gewacht hebben. Maar wellicht waren er andere factoren die wij niet weten, dus om de schipper nu zo negatief weg te zetten...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:08 #674946

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ErikSnel schreef :
JohnBerg schreef :

Dikke onvoldoende voor de schipper van de Oberon!

Hmmm, ik ben het met je analyse, zou zelf met die achtergrond ook gewacht hebben. Maar wellicht waren er andere factoren die wij niet weten, dus om de schipper nu zo negatief weg te zetten...

Waar zit je dan aan te denken?
De KNRM heeft niemand mee van boord genomen vanwege een medische of ander noodzaak, en uiteindelijk heeft de schipper op eigen kiel de tocht afgemaakt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:45 #674952

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Als ik zeg 'factoren die we niet weten' dan betekent dat natuurlijk dat ik het niet weet. :)

Kan er wel een paar bedenken natuurlijk. Zoals dat hij bevreesd is om in het donker deze actie af te ronden. Of misschien komt er slechter weer aan?


Laten we het erop houden dat ik niet zo houdt van (ver)oordelen en liever argumenten op een rij zet!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:45 #674953

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Onvoldoende voor de schipper omdat hij met twee meter diepgang op dat moment van het tij en die plaats had kunnen/moeten weten dat een veilige passage niet mogelijk was.
Mijn zoon met zijn victoire 26 diepgang 1.30 meter is daar afgelopen zomer met halftij over gezeild met slechts 30 cm onder de kiel. Een billenknijp momentje noemde hij het zelf.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:51 #674954

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ErikSnel schreef :
Laten we het erop houden dat ik niet zo houdt van (ver)oordelen en liever argumenten op een rij zet!

Ik heb hem niet veroordeeld, ik heb hem een dikke onvoldoende gegeven!

Die hebben we allemaal wel eens gehad, toch?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 08:51 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 08:59 #674956

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3004
elixer schreef :
Onvoldoende voor de schipper omdat hij met twee meter diepgang op dat moment van het tij en die plaats had kunnen/moeten weten dat een veilige passage niet mogelijk was.
Mijn zoon met zijn victoire 26 diepgang 1.30 meter is daar afgelopen zomer met halftij over gezeild met slechts 30 cm onder de kiel. Een billenknijp momentje noemde hij het zelf.

Paul

Ik vermoed dat dit niet op het 'vaarwater over de bollen ' was waar jij het over hebt, maar aan de westkant van de bollen waar je zo lekker kunt afsnijden als je uit het Malzwin komt net voor het Gat van de Stier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 09:03 #674957

Ik reageerde op TS die een lijst vroeg van los-kom-strategieen. Daar staat niets in over HW/LW.

Ik heb al wel vast gezeten 1 uur voor LW. Mijn strategie in dat geval: koffie zetten of een biertje open maken (afhankelijk van de tijd). :lol:
JohnBerg schreef :
Bas van Dijk schreef :
In het bijbootje een anker uitzetten aan de diepe kant en inlieren?

Waarom zou je dat doen? Het is 1 uur voor LW!
Eer je het bijbootje hebt opgeblazen, motortje erop, anker klaargemaakt ben je bijna weer los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 09:23 #674958

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik heb in het Reitdiep bij een meldsteigertje, waar ik vlak langs de wal vastgelopen was, de boot losgetrokken met de schootlier. Ik kon gelukkig een lange lijn om een meerpaal krijgen die schuin achter de boot stond.
Alle andere pogingen waren niet gelukt.
Ook geen KNRM of bergers daar ter plaatse.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 09:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 10:15 #674985

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
holrobert schreef :
Nog niet genoemd in de categorie zwaard/platbodem als dieper water achter je ligt: motor in de achteruit en met wat geduld een kuil voor jezelf spoelen. Wel slecht voor de zeebodem met zijn flora en fauna overigens.

Je zal je koeling maar langs je onderwaterschip hebben.
Als er teweinig water langs loopt heb je je motor gelijk ook oververhit met alle mogelijke gevolgen van dien.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 10:27 #674990

Sloe Gin schreef :
holrobert schreef :
Nog niet genoemd in de categorie zwaard/platbodem als dieper water achter je ligt: motor in de achteruit en met wat geduld een kuil voor jezelf spoelen. Wel slecht voor de zeebodem met zijn flora en fauna overigens.

Je zal je koeling maar langs je onderwaterschip hebben.
Als er teweinig water langs loopt heb je je motor gelijk ook oververhit met alle mogelijke gevolgen van dien.

Tja... Als het goed is gaat dan ruim op tijd je temperatuuralarm en zet je de motor af. Lijkt me geen probleem dan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 10:33 #674993

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat gebeurt niet zomaar denk ik. Het water ververst altijd wel een beetje langs je schip.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 10:37 #674995

Fly-Tour schreef :
Dat gebeurt niet zomaar denk ik. Het water ververst altijd wel een beetje langs je schip.

Denk het ook, vooral omdat het water onder je boot warmer zal worden en dus voor convectie zal zorgen.

en.wikipedia.org/wiki/Convection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 10:40 #674996

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik ben geen kenner natuurlijk, maar van de professionals heb ik begrepen dat dit meer dan eens verkeerd is afgelopen voor de motor.

We hebben vorige maand zo'n zelfde gevalletje gehad met de schoener "de Zuiderzee".

Toevallig genoeg ook in het fransche gaatje.


Anker lag gelukkig wel op dieper water en we hebben lekker wat gegeten en een paar uur later bij opkomend tij weer losgekomen.
Maar je wil niet weten hoe hard de stroming je vervolgens het wad op probeert te duwen.
Werkelijk alsof je op een onstuimige rivier ligt.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 11:28 #675003

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3004
Het is mij nog nooit gebeurd, maar is idd wel een risico. Niet veel groter trouwens dan door heel ondiep water varen op de motor, en dat doen er ook velen zonder problemen.

Zelf iig nog nooit last van gehad, sofar so good dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 11:28 #675004

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vrachtschepen hebben ook altijd een beunkoeler voor de hoofdmotor, die liggen met draaiende motor lang stil in de sluis en daar gebeurt ook nooit wat mee.
Een groter gevaar is ,als je directe of indirecte koeling hebt, dat je systeem verstopt raakt met vuil van de bodem wat je omhoog woelt met hard draaien. Vastgelopen op een zandplaat en allerlei zand in je koelsysteem.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 11:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 13:14 #675023

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Fly-Tour schreef :
Vrachtschepen hebben ook altijd een beunkoeler voor de hoofdmotor, die liggen met draaiende motor lang stil in de sluis en daar gebeurt ook nooit wat mee.

Wie ben ik om de ervaringsdeskundigen tegen te spreken?
Ik mag dan wel eigenwijs zijn, maar ik ben niet koppig!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aan-de-grond-los-kom-strategië​n 22 okt 2015 14:33 #675052

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3004
Ach, als er 160 kg KNRM op je giek zit en deze breekt of dondert naar beneden is dat ook niet handig.

Of als je door je eigen schip overvaren wordt tijdens het duwen

Of een boom in je bakkes krijgt omdat je deze te krom drukt

En zo kun je nog wel even door en zo zal er ook wel eens een wierpot vol zand komen wat niet wordt opgemerkt.

Een schip blijft een vervoers- en gebruiksmiddel ( en genotsmiddel) en zolang je zelf na blijft denken bij wat je doet en het effect daarvan op je spullen gaat er niet zoveel mis.
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 14:35 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl