Stel je voor:
Je bent in vrij dichte mist met de auto onderweg van Alkmaar naar Utrecht omdat je daar moet zijn. Op de A9 kom je ter hoogte van de brug over Zijkanaal C, en de brugwachter daar heeft de brug opengezet, en laat hem ook open, omdat hij als persoon van mening is dat het te gevaarlijk is om door te rijden.
Zou iemand in Nederland dat accepteren? Nee dus. Waarom moeten we dat op het water dan wel accepteren van een sluiswachter? Die is ook maar een ambtenaar, niet anders dan een brugwachter. Of hij nou wel of niet BOA is doet niet eens ter zake, een BOA mag pas ingrijpen als hij een overtreding of misdrijf heeft geconstateerd, niet eerder. Zelfs als op het IJsselmeer varen in mist verboden zou zijn, dan mag een BOA een bon uitdelen aan iedereen die komt aanvaren, wat hier niet gebeurd is. Als de sluiswachter dat niet doet, waarom legt hij dan wel een vaarverbod op?
Uit het draadje "ongemakkelijke mist doorkruisen":
WADnWIND schreef :
Bijlage 9 en 15 BPR
Radar en marifoon plicht
Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.
Tevens mag u alleen de vaart voortzetten indien u gebruikt maakt van een radar. En omdat u navigeert met behulp van radar, moet u in het bezit zijn van een radardiploma. Hebt u geen radar met het betreffende certificaat, moet u onmiddellijk op de dichtstbijzijnde geschikte plaats stilliggen.
Bijlage 9 van het BPR
De wateren vermeld in deze bijlage zijn de zogenaamde ”drukke vaarwegen” waar u veel grote schepen kunt tegen komen. De Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, Koningshaven, Hollandsche IJssel, Zuiddiepje, Oude Maas, Hartelhaven, Calandkanaal, Beerkanaal, de Noord, Beneden-Merwede, Boven-Merwede, Nieuwe Merwede, Dordtsche Kil, Moerdijk, Zuid-Hollandsch Diep, Hollandsch Diep, de Schelde-Rijnverbinding, Volkerak, Kanaal door Zuid-Beveland, Noordzeekanaal, het IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lekkanaal, Geldersche IJssel, Twenthekanalen, Keteldiep, Den Helder, havens aan de Waddenzee, Zeehavens, Havens aan de Westerschelde, Zwarte Water, Meppeler Diep, Maas, Bergse Maas, de Amer, Maas-Waalkanaal
Hier staat het ijsselmeer niet bij.
Ik heb ook gehoord dat het sterk afgeraden werd, maar ze konden het niet verbieden.
Bron:
www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html
Uit het eerste begrijp ik dat voor een schip groter dan 20 meter een radar verplicht is, voor een kleiner schip niet. En dat geldt dan alleen nog op de genoemde wateren, en het IJsselmeer valt daar absoluut niet onder. Een klein schip (alles onder de twintig meter dus) met een marifoon en een radarreflector mag dus sowieso doorvaren, op de bijlage negen wateren, en op het IJsselmeer gelden zelfs die voorwaarden niet. Let wel, ik zeg niet dat het verstandig is, dat is het niet, maar verboden is het zeker ook niet.
Kortom: de sluiswachter bij het Naviduct ging zijn boekje wel heel ver te buiten...