jaaph schreef :
ik was iemand aan het helpen die tkn examen wil doen. daar moet je vrij nauwkeurig werken.
kompaskoersen moeten volgens mij op 1 of 2 graden nauwkeurig. dan moet je stroomvector wel correct zijn. erg verwarrend nu voor hem.
Werken met de Reeds hoort wel tot de stof van TKN, maar voor stroming zou ik me beperken tot de 1/7 regel tijdens het examen. En een nauwkeurigheid van 0.1NM.
Pure schijnnauwkeurigheid, maar het maakt het wel eenvoudiger te controleren of iemand een methode kent.
Ik ken weinig mensen die op 5 graden nauwkeurig kunnen sturen met wind (en golven). En als je zo in detail erdoor moet op een "moderate" noordzeetje met 5-6BF, denk ik dat het resultaat van menig navigatie oefening een zeezieke navigator zal zijn
Aan de andere kant, op gegist bestek varen werkt best. Wat meestal de eerste fout is is dat de log niet gecallibreerd is. En voor wat betreft de nauwkeurigheid: blijven zoeken naar checks en mogelijkheden tot corrigeren.