Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Help, een oversteek!

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:17 #682359

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Hoi allen

Ik post dit topic omdat ik een beetje met een dilemma zit, Boot is op de kant tiijd om na te denken over onze volgende bestemming. Eerst een plan om naar Helgoland of Limfjord te zeilen. Maar daarna zag ik plaatjes van de Noorse kust en dat lijkt ons ook kicken om heen te gaan.

Ziet er echt prachtig uit, toffe bestemming. Het is hemelsbreed geen grotere afstand dan de 370 mijl van onze laatste overtocht van Whitby naar Lemmer. Echt een mooie volgende stap nu we de vaardigheid van het lange doorzeilen onder de knie hebben.

Maar aan de andere kant twijfelen we. Want het is wel een 'echte' oversteek. We kunnen niet 'zomaar' even een vluchthaven kiezen als het weer te ruig wordt. En omdat het toch een langere tocht is, hebben we niet altijd de garantie dat het weerbericht dat we bij vertrek hadden ook precies zo uitkomt.

Met slecht weer zijn we gewoon nog niet zo heel goed. We krijgen vaak te horen dat je op zee windkracht 5 prima kan hebben. En dat was meestal ook onze ervaring, op het IJsselmeer kunnen we daar prima mee overweg. Op de Noordzee ook, al worden de golven wel vervelend op het moment dat we een haven aanlopen.

Maar tijdens onze terugtocht van Whitby naar Lemmer kwamen we ook in windkracht 5 terecht (kan ook hoger zijn geweest). De wind was aardig af te vangen met een rif, maar de golfslag was bijna niet tegenop te sturen. Steil en hoog. Beangstigend. We konden toen vluchten door een pal zuid te gaan. Richting Great Yarmouth, waar het land heel erg naar het oosten afbuigt. Daardoor zaten we weer hogerwal en hadden de golven geen tijd meer om op te bouwen (was een westenwind). Als het echt een oversteek was geweest, zonder land om achter te vluchten, weet ik zeker dat we een paar keer plat waren gegaan!!

Als ik dan ook verhalen lees over mensen die met 20-25 knopen genieten van een boot die 'lekker loopt' krijg ik dan ook koude rillingen. Kennelijk durven sommigen meer dan anderen..

Ik snap dat anderen vanaf hun beeldscherm niet zomaar kunnen beoordelen hoe 'klaar' wij zijn. Maar alle tips/ervaringen/overwegingen zijn welkom. Dat helpt ons weer in ons gedachteproces.. (en misschien anderen die met hetzelfde zitten ook)

Groetjes, wilweg
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 08:19 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:36 #682364

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Als jullie zelf al enige vorm van twijfel hebben zou ik nog wat meer ervaring op gaan doen met harde zeewind/deining/golfslag manoeuvres. In principe moet er altijd een uitwijkhaven zijn, desnoods helemaal uit de route maar wel onder een goed te bezeilen koers voor jullie. Genoeg water&voedsel is daarom een must, en communiceer dit naar een thuisfront.
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:43 #682366

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Eigenlijk heb je dus heel lang onder de hoger wal van Engeland gevaren. En toen het onaangenaam werd ben je nog wat dichter onder de hogerwal gekropen.

Mij lijkt dat je zelf wel kunt invullen hoe het zou zijn als je vanuit bv Thyborøn dezelfde afstand zou terug zeilen met dezelfde wind, maar dan langs de lager wal van Denemarken. Daar is in het andere draadje ook al door verschillende posters op gewezen.

Wat je "kan hebben" kun je voor een deel zelf bepalen. Van alle wateren waar we gevaren hebben vonden we de Noordzee en het kanaal een van de meest uitdagende. Tegen de wind in of aan de wind laten we daar graag ons voorbij gaan. Ruimere koersen met veel wind vinden we eigenlijk geen probleem. Alleen het onaangename gedraai van de kont is daar een punt, of een breker die in de kuip komt.

In het andere draadje is het ook al gezegd: als je kunt wachten op goede condities dan is het allemaal goed te doen. Het wordt meestal problematisch als de keuze wordt ingegeven door tijdsdruk.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:44 #682367

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
BvdA schreef :
Als jullie zelf al enige vorm van twijfel hebben zou ik nog wat meer ervaring op gaan doen met harde zeewind/deining/golfslag manoeuvres. In principe moet er altijd een uitwijkhaven zijn, desnoods helemaal uit de route maar wel onder een goed te bezeilen koers voor jullie. Genoeg water&voedsel is daarom een must, en communiceer dit naar een thuisfront.
Succes
Omgaan met harde wind is echt iets wat je over tijd leert handelen..
Oefenen dus!

We hebben al best vaak harde wind gehad, ook op zee, maar deze golven waren bijna niet te doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:46 #682368

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Maar dat is voor mij ook zeezeilen. De wind is haast nooit het probleem. Het is altijd de zee, de golven die het lastig, soms vervelend en soms zelfs beangstigend maken. Maar het hangt natuurlijk ook heel sterk af van de boot waarmee je vaart. Mijn stevige en zware boot gaat pas echt lopen bij 20 knopen wind en als ik met meerdere zeilers ben gaat pas tegen de 6 het eerste rif erin. Solo meest wat eerder omdat het gewoon comfortabeler is en ook omdat het naarmate het harder gaat waaien, een rif zetten moeilijker word.
Maar waarom ga je toch niet naar een bestemming waarbij een uitwijk altijd mogelijk is? Geeft je in elk geval wat gemoedsrust en is qua zeilbeleving niet minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:48 #682369

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
JohnBerg schreef :
In het andere draadje is het ook al gezegd: als je kunt wachten op goede condities dan is het allemaal goed te doen. Het wordt meestal problematisch als de keuze wordt ingegeven door tijdsdruk.
Klopt.. Toen we vanuit Whitby terug zijn gevaren was dat ook deels onder tijdsdruk.

Ik vraag me ook af hoe 'gewoon' de omstandigheden toen waren. Het was toen drie weken achter elkaar óf harde wind, óf windstil (begin juni 2015).

Als dat vaker zo is kun je op je vingers weer natellen dat er tijdens een volgende vakantie weer krap aan gaat worden en we weg moeten in een window dat niet al te ruim is, omdat het volgende window weer een week verder weg is. dan zit je met hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:52 #682372

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
martinw schreef :
Maar waarom ga je toch niet naar een bestemming waarbij een uitwijk altijd mogelijk is? Geeft je in elk geval wat gemoedsrust en is qua zeilbeleving niet minder.

Ja, dat is het alternatief.

Maar ik wil ook groeien als zeiler.

Ik ben bang dat we dan ook de volgende keer weer twijfelen. En ook dan weer niet gaan (we twijfelen, dus zijn er er niet klaar voor) en we dan aan kleinere, langs de kust tochtjes gebonden blijven.
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 08:54 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:55 #682374

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7038
Afgezien van echte orkanen zou het op zee altijd mogelijk moeten zijn om een koers te gaan varen waarop je nog wel lekker vaart. Zo hebben wij onderwerg van UK naar de Azoren windkracht 9 gehad, op ruime koers. Je zet dan een heel klein lapje zeil op en dan ga je zeer beheerst verder. Juist tijdens zo'n grotere oversteek heb je het eigenlijk gemakkelijker als je raar weer tegenkomt, omdat je de ruimte hebt om elke koers die je wilt te gaan varen en niet binnen een dag tegen een lagerwal te botsen. Op jullie voorgenomen route moet je wel bereid zijn om af te wijken van je plan, als de omstandigheden veranderen. En zowiezo moet je voldoende informatie over vluchthavens hebben waar je met dikke wind nog steeds binnen kunt.

Overigens zijn de weersvoorspellingen tegenwoordig 3 dagen vooruit echt wel behoorlijk nauwkeurig, dus je kunt ook een oversteek pas doen op het moment dat het weer het toelaat.

Wat me wel opvalt is dat je nog niet veel zelfvertrouwen hebt. Veel varen om te oefenen in wat ruiger weer (windkracht 5-6) zal je denk ik verder helpen, dus dat zou ik je zeker aanraden.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 08:55 #682375

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Ben nog totaal geen ervaren zeezeiler maar als ik even heel simpel redeneer kom ik persoonlijk tot de volgende punten. (Alsjeblieft mensen schiet ze af als ik er volledig naast zit, twijfel vooral over punt 3)

1. de route vanaf de TG kardinaal boven terschelling tot aan de aanloop van Kristiansand is simpelweg een grondkoers van 20graden voor een verheid van 300zeemijlen.

2. uitwijkopties zijn naar waarschijnlijkheid allemaal richting Denemarken

3. situaties die deze oversteek vervelend tot gevaarlijk zouden kunnen maken zijn het meest waarschijnlijk met een west tot noordwesten wind

4. in situaties zoals genoemd bij punt 3 is Denemarken lagerwal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:15 #682387

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ErikSnel schreef :
Afgezien van echte orkanen zou het op zee altijd mogelijk moeten zijn om een koers te gaan varen waarop je nog wel lekker vaart. Zo hebben wij onderwerg van UK naar de Azoren windkracht 9 gehad, op ruime koers. Je zet dan een heel klein lapje zeil op en dan ga je zeer beheerst verder. Juist tijdens zo'n grotere oversteek heb je het eigenlijk gemakkelijker als je raar weer tegenkomt, omdat je de ruimte hebt om elke koers die je wilt te gaan varen en niet binnen een dag tegen een lagerwal te botsen.

Wat me wel opvalt is dat je nog niet veel zelfvertrouwen hebt. Veel varen om te oefenen in wat ruiger weer (windkracht 5-6) zal je denk ik verder helpen, dus dat zou ik je zeker aanraden.
Het gekke is, we hebben al vrij vaak gevaren bij windkracht 5 en soms 6. Ook op zee. Meestal gaat het prima. Maar die ene keer waren de golven ontzettend steil en hoog, er was niet echt een koers die daarbij lekker ging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:15 #682388

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ManneeB schreef :
Ben nog totaal geen ervaren zeezeiler maar als ik even heel simpel redeneer kom ik persoonlijk tot de volgende punten. (Alsjeblieft mensen schiet ze af als ik er volledig naast zit, twijfel vooral over punt 3)

1. de route vanaf de TG kardinaal boven terschelling tot aan de aanloop van Kristiansand is simpelweg een grondkoers van 20graden voor een verheid van 300zeemijlen.

2. uitwijkopties zijn naar waarschijnlijkheid allemaal richting Denemarken

3. situaties die deze oversteek vervelend tot gevaarlijk zouden kunnen maken zijn het meest waarschijnlijk met een west tot noordwesten wind

4. in situaties zoals genoemd bij punt 3 is Denemarken lagerwal.
Precies. En dat maakt dus dat je niet even kan vluchten helaas..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:30 #682392

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Je kunt er ook voor kiezen om via Helgoland te gaan.
Je hoeft het niet aan te lopen maar het is wel een uitwijkhaven wanneer je het te ruig vindt worden.

In tegenstelling tot de (ondiepe) zeegaten waar met met aanlandige harde wind gevaarlijke grondzeeën kunnen ontstaan, is Helgoland meestal wel te doen.
Helgoland ligt in dieper water en heeft een grote voorhaven waar je zeilend kunt binnenlopen en pas daar, op rustig water, je zeilen strijken.
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 10:29 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:31 #682393

Ik wil niet heel lullig doen, maar je schrijft 'we hebben de kunst van het langeafstandzeilen nu onder de knie'. Lijkt me een beetje voorbarig om dat na 1 tochtje te zeggen. Iedere tocht is anders en vaak niet te vergelijken.
Dat gezegd hebbende, het weer is prima betrouwbaar, en als je in de zomer van de Waddeneilanden naar zuid Noorwegen zeilt gebeurt het maar hoogst zelden dat het weer anders is dan voorspelt.
Heb je een mooi weergaatje van een dag of 3-4 dan gewoon lekker gaan. Waar je ook bent, je kunt binnen een dag ergens aan de wal zijn, en een verslechtering word vaak toch wel 24 uur of vaker van te voren aangekondigd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:38 #682396

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Erikdejong schreef :
Ik wil niet heel lullig doen, maar je schrijft 'we hebben de kunst van het langeafstandzeilen nu onder de knie'. Lijkt me een beetje voorbarig om dat na 1 tochtje te zeggen. Iedere tocht is anders en vaak niet te vergelijken.
Met die kunst bedoel ik dat we uit kunnen rusten onderweg, en dat we dus niet meer gelimiteerd zijn door ons niveau aan vermoeidheid. Qua zeemanschap hebben we nog veel te leren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:39 #682397

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Albert 45 schreef :
Je kunt er ook voor kiezen om via Helgoland te gaan.
Je hoeft het niet aan te lopen maar het is wel een uitwijkhaven wanneer je het te ruig vindt worden.

In tegenstelling tot de (ondiepe) zeegaten waar met met aanlandige harde wind gevaarlijke grondzeeën kunnen ontstaan, is Helgoland meestal wel te doen.
Helgoland ligt in dieper water en heeft een grote voorhaven waar je zeilend kunt binnenlopen en pas daar, op rustig water, je zeilen strijkt.

Dank voor de tip! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:41 #682399

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Erikdejong schreef :
Dat gezegd hebbende, het weer is prima betrouwbaar, en als je in de zomer van de Waddeneilanden naar zuid Noorwegen zeilt gebeurt het maar hoogst zelden dat het weer anders is dan voorspelt.
Heb je een mooi weergaatje van een dag of 3-4 dan gewoon lekker gaan. Waar je ook bent, je kunt binnen een dag ergens aan de wal zijn, en een verslechtering word vaak toch wel 24 uur of vaker van te voren aangekondigd.
Wat we ook zouden kunnen doen is met een mooi weergaatje naar boven.

Als er daarna geen lange weergaatjes meer komen kusthoppend naar beneden, gebruik maken van kleine gaatjes van 1 dag.

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:43 #682402

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Overheersende windrichting op je voorgenomen traject is ZuidWest zomers.
Dan is de heenreis goed te doen ook met meer wind.
Aankomen is natuurlijk wel even uitkijken.

De zee is altijd anders, wind en stroom mee is comfortabeler dan minder wind tegen stroom bijv.
In de Fastnetrace lang geleden waren er grote problemen door harde wind maar vooral doordat de wind draaide en oude en nieuwe golven kruiszeeen gaven waardoor het een heksenketel werd met van alle kanten golven.
Overigens wordt het voor de kust van Noorwegen erg diep waardoor je fijne lange golven krijgt, net als op de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 09:58 #682410

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Waterblok schreef :
Overheersende windrichting op je voorgenomen traject is ZuidWest zomers.
Dan is de heenreis goed te doen ook met meer wind.
Aankomen is natuurlijk wel even uitkijken.

De zee is altijd anders, wind en stroom mee is comfortabeler dan minder wind tegen stroom bijv.
In de Fastnetrace lang geleden waren er grote problemen door harde wind maar vooral doordat de wind draaide en oude en nieuwe golven kruiszeeen gaven waardoor het een heksenketel werd met van alle kanten golven.
Overigens wordt het voor de kust van Noorwegen erg diep waardoor je fijne lange golven krijgt, net als op de oceaan.

Kruiszee.. weer iets nieuws. Misschien zijn we daar voor de kust van Engeland ook wel een vervelende uitzondering tegen gekomen.. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 10:08 #682415

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Waterblok schreef :
Overigens wordt het voor de kust van Noorwegen erg diep waardoor je fijne lange golven krijgt, net als op de oceaan.

Vorige CAM race een werkelijk prachtig rak op het Skagerak, onder de spi met van die lekker lange rollers onder je door. Echt een prachtig stuk zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 11:13 #682443

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dank voor al jullie input. Heb weer een aantal nieuwe ideeën/invalshoeken waar ik mee verder kan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 16 nov 2015 11:24 #682451

Pjetrow schreef :
Waterblok schreef :
Overigens wordt het voor de kust van Noorwegen erg diep waardoor je fijne lange golven krijgt, net als op de oceaan.

Vorige CAM race een werkelijk prachtig rak op het Skagerak, onder de spi met van die lekker lange rollers onder je door. Echt een prachtig stuk zeilen!

Mmmm , maar goed dan dat de CAM niet de andere kant op gaat :huh:
Want 6 of 7 Beaufort , uiteraard altijd westelijke richtingen, daar is een stuk minder leuk.
Ook al een paar keer gehad daar en daarom moeten uitwijken i.p.v. naar Mandal of Kristiaansand.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 02 jan 2023 13:37 #1449369

Zelf ben ik dit jaar met een Hallberg Rassy 24 naar west Zweden gezeild. Heen Limfjord, terug door t skagerrak. Ik vond het goed te doen. Heen een rustige zw-wind ruime koersen. Terug, halve tot aan de wind 5 bf. Mooie rechstreekse oversteek vanaf Hanstholm. Het viel me wel op dat er rondom de kop van Noorwegen echt vaak meer dan 6bf stond. Wel leek dat zicht te concenteren tot de eerste 80 mijl uit de kust of zo. Dus zeker op een terugweg lijkt dat goed te timen. Ligt ook erg aan je rompvorm. met een wat platter onderwaterschip wordt t al snel onprettig. Ik zou zeggen, rustig opbouwen dus doe eerst eens Vlie-Thyboron!
In het skagerrak heb je een stroming tegen de klok in dus dat zou ook een mooie draairichting zijn om te varen: via westkust zweden, zuidkust noorwegen en vanaf daar rechtstreeks retour naar Vlie
Laatst bewerkt: 02 jan 2023 13:44 door Petit Batard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 02 jan 2023 13:51 #1449370

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Petit Batard schreef :
... de kop van Noorwegen ...

Ehh, de kop van Jutland, begrijp ik uit je bericht.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 02 jan 2023 14:52 #1449382

Ik ben jaren geleden een keer vertrokken met een Nantucket Clipper vanuit Dunbar om naar Stellendam te zeilen met een tussenstop in Hull. Onderweg verslechterde het weer met een NO wind van 25 tot 30 knopen. En het zicht werd om en nabij 1000 meter. Mijn maat hevig zeeziek. In die tijd alleen GPS, geen radar, AIS etc. Besloten om op dieper water te blijven en dan maar in 1 ruk naar Stellendam te varen. Kust aan lager wal dus vermijden. Onder die omstandigheden de geul van Hull aan te lopen alleen en vermoeid leek me geen goed idee. Met stralend weer uiteindelijk Stellendam aangelopen, maat kwam weer uit de kooi en vond het een mooie reis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help, een oversteek! 02 jan 2023 15:12 #1449388

Nee, de kop van Noorwegen. Ook al ben ik daar nu nog niet heen geweest viel het me gewoon op dat ik gedurende mn hele vakantie het daar echt flink zag waaien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl