Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Noodzaak ernstvuurwerk

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 12:51 #682476

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8204
In het topic over het afvoeren van ernstvuurwerk werd een andere relevante vraag aangeraakt.

Daar wil ik het toch over hebben.

De vraag: Hoe nodig is ernstvuurwerk nog? Dat hangt af van: het aanwezig zijn van DSC marifoon, PLB's EPRIB etc.

Maar dat gezegd hebbende is er ook nog een andere vraag: hoe vaak wordt er daadwerkelijk uitgevaren op een vuurpijl? En hoe vaak wordt een flare gebruikt om de exacte positie te bepalen?

Daarbij ligt dat natuurlijk anders voor tochtjes over het Veerse Meer, langs de kust, een oversteek naar Noorwegen, of het Carraibisch gebied...

OK, alle meningen en kennis: welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 12:58 #682480

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
In een aantal gevallen (o.a. bepaalde wedstrijden en georganiseerde toertochten onder ISAF Offshore Special Regulations 4.23) is het verplicht, dus of je zelf vindt dat het nuttig is maakt dan niet uit.

Zinvolle vraag, die - in verband met nieuwe ontwikkelingen zoals laserflares en de al door jouw genoemde PLB en EPIRB - steeds vaker wordt gesteld.

www.yachtingworld.com/blogs/el...es-had-their-day-529
www.yachtingmonthly.com/news/s...s-be-abandoned-12723

Joop66 schreef :
...hoe vaak wordt er daadwerkelijk uitgevaren op een vuurpijl? En hoe vaak wordt een flare gebruikt om de exacte positie te bepalen?

Zilt heeft hier in 2012 een interessant artikel met cijfers aan gewijd (pagina 100 ev).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 13:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 13:11 #682490

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2995
Denk dat het nog steeds nuttig is. Niet zo zeer voor de alarmering (aangenomen dat je daarvoor 'moderne' middelen hebt), maar wel voor het gevonden worden als er al naar je gezocht wordt.

Daarbij is het een middel in een rij van meerdere die je kans op redding vergroot: het is wat mij betreft niet of-of maar en-en. En hoe meer en-en, hoe beter je kansen als het echt mis is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 13:12 #682491

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
holrobert schreef :
Denk dat het nog steeds nuttig is. Niet zo zeer voor de alarmering (aangenomen dat je daarvoor 'moderne' middelen hebt), maar wel voor het gevonden worden als er al naar je gezocht wordt.

Daarbij is het een middel in een rij van meerdere die je kans op redding vergroot: het is wat mij betreft niet of-of maar en-en. En hoe meer en-en, hoe beter je kansen als het echt mis is.

Vandaar ook een bijboot meenemen. :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 13:15 #682494

Kunnen de twee topics samengevoegd worden. Topic titel is al "vuurwerk". Lijkt me breed genoeg om ook de
noodzaak te bespreken...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 13:18 #682495

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2995
Sloe Gin schreef :

Vandaar ook een bijboot meenemen. :whistle:

Heb wel eens een scheur van een meter onder de waterlijn in een Waarschip gevaren. Op een eind hout oid gevaren. Dit was solo, om 5 uur 's morgens, halverwege Enkhuizen en Stavoren met dikke NW-wind (was speciaal zo vroeg vertrokken om over te zijn voordat het echt hard ging waaien).

Wel de overkant gehaald, maar wat had ik graag een vlot of bijbootje gehad toen. Als ik daar was vergaan had ik toch een serieus probleem gehad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 13:29 #682500

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik doelde meer op de bijboot als schuurtje om al je extra veiligheids middelen mee te kunnen nemen ;)

Overigens waarom niet de hulpdiensten gebeld via telefoon of marifoon?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 13:30 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodzaak ernstvuurwerk 16 nov 2015 13:41 #682506

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2995
Sloe Gin schreef :
Ik doelde meer op de bijboot als schuurtje om al je extra veiligheids middelen mee te kunnen nemen ;)

Overigens waarom niet de hulpdiensten gebeld via telefoon of marifoon?

Oh zo.....snap 'm :)

Op het punt gestaan, maar vond het toen nog (net)niet nodig. Bij aankomst moest de boot gelijk uit het water. Kijkend naar de schade realiseerde ik me dat ik dat beter wel had kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl