Super leuk om alle reacties en brainstorms te zien!
Ik zal proberen iedereen te beantwoorden:
Noorderzon schreef :
Je moet er niet blindelings op vertrouwen natuurlijk, net zo min we dat (zouden moeten) doen op alle andere veiligheidsmiddelen. Ik zeg beter iets (want goedkoop) dan niets (want duur).
WADnWIND schreef :
Een lifelijn blijft altijd het goedkoopste en zekerste.
Dit was inderdaad mijn gevoel hierbij. Mijn verwachting is nu dat veel mensen geen systeem hebben omdat deze te duur is.
Tegen een prijspunt van zo'n 30/50€ kun je de zenders nog uitdelen aan je crew. Voorkomen blijft beter dan genezen en de lifelijn is daarin de beste optie. Mocht het dan toch gebeuren dat je de lifelijn vergeet, weet de rest van de crew in ieder geval dat je over boord ben geslagen en snurken ze niet verder.
Betreft het bereik:
De zender welke ik nu gebruik heeft zo'n 250m line of sight bereik. (zelf getest, geadverteerd bereik is 450m)
Dat zou voldoende moeten zijn voor de meeste boten. Stalen boten zouden uitgesloten zijn omdat de 2.4ghz band daar erg veel moeite mee gaat krijgen.
Betreft de trigger:
Het alarm gaat af wanneer deze word ondergedompeld in water. (niet van regen of spetters o.i.d.)
Er is een schakeling welke reageert met het water en het alarm activeert.
Betreft de kastjes aan boord:
Een extra kastje maken is technisch niet zo'n grote uitdaging. Het probleem is dat het financieel een ander plaatje word en je daarmee een oplossing maakt die erg dicht bij het huidige aanbod komt.
Het zou technisch mogelijk moeten zijn om in te haken op het wifi van de boot. Dat is een optie waar ik mij misschien nog iets meer in moet verdiepen. Koko's punt van de MOB informatie bij elk crew member lijkt mij mooi.
De batterijduur van de zender zou daar echter wel sterk mee achter uit gaan, het is natuurlijk lullig als je over boord gaat en de batterij is leeg.
Nieuw idee: de ontvangende smartphone kan een relay zijn voor alle smartphones aan boord. Mocht er een MOB event plaats vinden gaan in dat geval alle telefoons af en hebben alle bemanningsleden de informatie voor de rescue actie.
WADnWIND schreef :
In de praktijk heb ik er een hard hoofd in.
Ik wil graag op de Noordzee bij seastate 5 wel testen.
Als het prototype iets verder is en er blijkt interesse uit dit forum zou ik daar graag gebruik van maken!
Tevens ben ik een contact bij het knrm aan het aanzwengelen om hun perspectief op de zaak te krijgen.