Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 1e keer naar Engeland

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 09:38 #739521

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Voor de low-budget oversteker die ermee geholpen is heb ik op zolder nog een werkende NasaAIS liggen. Die met display. Ruilen flesje wijn ofzo en op te pikken bij A'foort. Stuur maar pb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 09:40 #739523

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3377
Super Daimio 28 schreef :
We zouden oorspronkelijk pas volgend jaar de reis naar Engeland gaan maken, maar door haar goedkeur en mijn enthousiasme gaan we dit jaar al. Ik wilde dit jaar TKN gaan behalen en het vaarbewijs 2. Aangezien we beide alleen vaarbewijs 1 hebben kunnen we de Franse havens niet aandoen en gaan we vanuit Nieuwpoort de oversteek maken.
Als je in de Franse havens al de papieren nodig hebt zal dat waarschijnlijk ICC Inland zijn, en dat kan je al krijgen met KVB1 (en heb je al als je KVB1 op creditcard-formaat staat zoals het plaatje van YB).
Om KVB2 te krijgen kan je ook alleen TKN doen, want met KVB1+TKN kan je KVB2 aanvragen.

Yellow Boat schreef :
Ik denk dat de misverstanden komen doordat Nederland, net als de meeste Europese landen in , ik meen 2010 het tot dan toe gebruikte ICC hebben afgeschaft en dat een onderdeel hebebn gemaakt van het normale vaarbewijs.
Tot dan kon je , als je in nederland niet vaarbewijsplichtig was toch bij de ANWB een ICC ( dat is dus een certificate of competence) aanvragen wat dan o.a. in frankrijk geldig was.
Nu moet je dus in nederland een vaarbewijs of vergelijkbaar halen want dat is tegelijk het ICC (zie plaatje)
Om het oude ICC aan te vragen moest je toch ook gewoon een vaarbewijs hebben (of TKN, maar dan kreeg je alleen coastal). Het is dus alleen maar makkelijker geworden, want je krijgt bij je vaarbewijs gewoon automatisch ook het ICC.
Bovenstaande heeft dus weinig te maken met de onduidelijkheid, als die er is komt dat eerder door wat je hieronder schrijft:
De eigenlijke reden was dat tot dan toe de regels van het thuisland golden maar daarna de regels van het te bezoeken land.
In de binnenwateren van Duitsland speelde hetzelfde wat de reden was dat ik kort daarvoor ook mijn vaarbewijs heb gehaald.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 28 mei 2016 09:40 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 10:00 #739526

waar reageer je nu eerder op:
ship calling ship on position xxxx, yyyy this is ...
Dan moet je dus naar binnen,pen en papier wachten op de herhaling, positie opschrijven , in de kaart plotten.. Oh, niks met ons te maken, of toch: Verrek, ze bedoelen ons!

of:
Ship calling "naam zeilboot" , this is ...

Ik ben erg blij met mijn transponder hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 10:23 #739531

Xiphias schreef :
plaatje)
Om het oude ICC aan te vragen moest je toch ook gewoon een vaarbewijs hebben (of TKN, maar dan kreeg je alleen coastal). [/quote]

Nee hoor.
Ik heb van 1985 tot een jaar of tien geleden elke paar jaar ( ik meen elke 3 jaar) een ICC aangevraagd bij de ANWB omdat ik vaak door Duitse binnenwateren voer en daar een ICC verplicht was als je motor meer dan 5 pk had. Tegenwoordig is dat trouwens 15 pk en zou ik dat vaarbewijs/ICC niet eens meer nodig hebben gehad.
Die ICC kreeg je gewoon bij de ANWB op vertoon van je paspoort (in het begin kon je er een nog in Den Haag opgehalen toen internet nog geen algemeen goed was) . Een echt vaarbewijs had je daarvoor echt niet nodig .
Met TKN kon je destijds , toen de huidige vaarbewijzen werden ingevoerd , een vaarbewijs aanvragen.
Dat oude ICC was een document wat er destijds ongeveer zo uit zag als nu nog het ICP.
Hier zie je beide .
Ad
Laatst bewerkt: 28 mei 2016 10:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 10:56 #739542

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
Saeftinghe schreef :
JazzyO,

Vissers en AIS?

Vissers zitten achter de vis aan en laten niet graag hun collega/concurent weten waar ze die vinden.

Die vissen hebben nog nooit van regels gehoord en zwemmen overal heen op de vlucht voor die viskotter lijkt mij.

Ook als ze AIS bij hebben staan, dan zou ik daar toch niet graag op vertrouwen.
En dan verval je weer gewoon in het ouderwetse opletten.

Klopt. Het aantal vissers wat AIS wel aan heeft staan lijkt de laatste jaren overigens toe te nemen.
Daarmee is AIS wel degelijk nuttig omdat het je op hun aanwezigheid opmerkzaam maakt bij slecht zicht. Dat ze grillig varen kun je dan zelf wel bedenken.

Ik zou er geen moeite mee hebben om een visser zonder AIS op te roepen met de vraag het ding aan te zetten. Geen reactie? Melden aan de autoriteiten klinkt sneu maar kan mensenlevens sparen. Ook vissers mogen de transponder niet naar eigen goeddunken aan- en uitschakelen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 mei 2016 11:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 12:07 #739559

Hans V schreef :

Klopt. Het aantal vissers wat AIS wel aan heeft staan lijkt de laatste jaren overigens toe te nemen.

Niet zo raar hoor , want AIS is sinds enige tijd ook voor vissersschepen langer dan 15 meter verplicht( www.ilent.nl/onderwerpen/trans...p_vissersvaartuigen/ ) , in ieder geval in de Nederlandse teretoriale wateren en sinds begin dit jaar ook op het Ijsselmeer en de waddenzee.
Langs bijv. de Deense kust zie je zelfs hele kleine beroeps vissersbootjes met AIS rondvaren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 12:13 #739561

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
Yellow Boat schreef :
Hans V schreef :

Klopt. Het aantal vissers wat AIS wel aan heeft staan lijkt de laatste jaren overigens toe te nemen.

Niet zo raar hoor , want AIS is sinds enige tijd ook voor vissersschepen langer dan 15 meter verplicht

Vast niet mijn hele bijdrage gelezen Ad... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 mei 2016 12:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 28 mei 2016 12:20 #739562

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Nachtvlinder schreef :
Bij goed zicht kan het oversteken van een TSS veilig zonder AIS ontvanger (en bij slecht zicht zou je het met AIS ook niet doen, toch!?) Zo lastig is het identificeren van (eerst) top- en (later, bij kleinere afstand) boordlichten nu ook weer niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens (bij goed zicht) en deed het ook zonder AIS een jaar of wat geleden. Dat gaat prima, ook de TSS. Maar... op de terugweg in de approach area van de Ijmuiden geul zaten we in onverwachte dikke mist. Sindsdien kan ik AIS ontvangen aan boord van mn bootje. Wel zo relaxed. Ook in de ankergebieden waar je soms doorheen moet geeft het rust omdat je kunt zien wie er stil ligt en wie niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 29 mei 2016 19:10 #739958

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12513
joostp schreef :
Voor de low-budget oversteker die ermee geholpen is heb ik op zolder nog een werkende NasaAIS liggen. Die met display. Ruilen flesje wijn ofzo en op te pikken bij A'foort. Stuur maar pb.

speciaal voor Steg; kost geen drol :cheer:

afgelopen Pinkstertrip een gesprek tussen visser en NL Kustwacht
was even 1,5 uur zoek geweest op de AIS, dik protest van de visser.
ik begreep hieruit dat hij dus direct een boete heeft gekregen.
Wel vreemd dat NLKW aanhaalde wel 3 onafhankelijke bronnen bekeken te hebben. Allen gaven geen AIS. Ik mag toch hopen dat ze niet VesselFinder, MarineTraffic etc bedoelen :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 29 mei 2016 19:22 #739975

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
sy helios schreef :
afgelopen Pinkstertrip een gesprek tussen visser en NL Kustwacht
was even 1,5 uur zoek geweest op de AIS, dik protest van de visser.
ik begreep hieruit dat hij dus direct een boete heeft gekregen.
Wel vreemd dat NLKW aanhaalde wel 3 onafhankelijke bronnen bekeken te hebben. Allen gaven geen AIS. Ik mag toch hopen dat ze niet VesselFinder, MarineTraffic etc bedoelen :S

Misschien ook meldingen van andere schepen die de visser wel zien, maar niet op de AIS? Ik neem aan dat de Kustwacht zelf (of in samenwerking met bijvoorbeeld verkeerscentrales) beschikt over betrouwbare radar en AIS installaties langs de Nederlandse kust. Jugo (WadnWind) weet wellicht hoe dit daadwerkelijk georganiseerd is.
Zelf ben ik ook wel eens meegewerkt op een controlevlucht van de marine boven de Noordzee, waarbij ook iemand van de politie mee was om overtredingen (o.a. olielozingen) vast te leggen.

Een paar van dit soort akkefietjes gaat waarschijnlijk snel rond onder het vissersvolk en zou de reden kunnen zijn dat naar mijn indruk de laatste tijd steeds meer vissersschepen hun AIS transponder gewoon aan laten...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 mei 2016 19:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 09 juni 2016 20:14 #743773

Onze trip staat op 30 juni geplant, maar vanwege technische tegenvallers en de kluslijst weten we niet zeker of we het plan naar Engeland ook doorzetten. Ben nu druk bezig de werklijst af te werken :blink:, terwijl ik nu al bezig wilde zijn met het voorbereiden van de reis.

De tegenslagen:
  • Genua stuk en niet herstelbaar, krijgen deze week nieuwe zeilen
  • Wandputting onderwant gescheurd, heb een nieuwe geplaatst
  • Bekleding in de kast achter de wc plakken, want deze is verwijderd om bij de wandputting te kunnen komen
  • Verstaging is te lang en kan dus niet op de juiste kracht meer gezet worden, wordt morgen naar gekeken door de tuiger
  • Waarschijnlijk moet we de mast laten zakken voor het aanpassen van de verstagingen

Aangezien we nieuwe zeilen krijgen en we met de nieuwe zeilen meer gebruik willen maken van de trim mogelijkheden maak ik de boot zeilbaar vanuit de kuip. De klussen die ik hiervoor nog moet doen zijn:
  • Gaten boren voor de lieren, valstoppers en organizers
  • Gaten verstevigen met epoxy voor de lieren, valstoppers en organizers
  • Opnieuw gaten boren voor de lieren, valstoppers en organizers
  • Lieren plaatsen
  • Vlastoppers plaatsen
  • Organizers plaatsen
  • Bevestigingen maken op de mastvoet voor de blokken
  • Lijnen bestellen

vanaf hier begon het tegen te zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 13 juni 2016 16:41 #744903

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
- Gaten uittekenen, boren en verstevigen met epoxy kan je in een dag doen (epoxy over nacht laten drogen).
- Lijnen bestellen kan 's avonds achter de compjutâh tussendoor.
- Bevestigingen maken op de mastvoet + plaatsen lieren, stoppers etc.: dag
- Verstaging doet de tuiger, dus heb je weinig omkijken aan lijkt me.
- Lijnen leggen en bevestigen: uurtje hooguit

Volgens mij kan je prima gaan de 30e, mits je niet vies bent van even doorwerken.
Bedenk hoe lang het duurt voordat je weer zo'n 'kans' krijgt en maak dan de afweging of je het echt laat schieten door een paar dingen die even tegen zitten.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 13 juni 2016 19:58 #744984

v Gaten uittekenen, boren en verstevigen met epoxy kan je in een dag doen (epoxy over nacht laten drogen).
v Verstaging door de tuiger gecontroleerd,
- Bevestigingen laten maken op de mastvoet en wachten totdat hij klaar is ASAP,
- lieren en stoppers plaats ik morgen,
- rand rond de buiskap aanpassen, zodat de lijnen er door heen lopen (hopelijk ook morgen).
- buiskap aan laten passen ASAP,
- plaat op de mastvoet plaatsen,
- organizers uitmeten, gaten aftekenen, boren, verstevigen met epoxy en laten drogen.
- organizers opnieuw boren en afmonteren,
- lijnen bestellen,
- lijnen leggen en bevestigen,
- nieuwe zeilen aanslaan,
- single line reefsysteem inmeten en bestellen.

We gaan voor de 30e en ik ben zeker niet vies van even doorwerken ;)
Bedacht idd dat we nu zo ver waren en gewoon even doorpakken nu.
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 20:56 door Super Daimio 28. Reden: complementeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 juni 2016 20:52 #745569

Het einde komt in zicht.

Update:
v Gaten uittekenen, boren en verstevigen met epoxy kan je in een dag doen (epoxy over nacht laten drogen).
v Verstaging door de tuiger gecontroleerd,
v Bevestigingen laten maken,
v lieren en stoppers plaatsen,
v rand rond de buiskap aanpassen, zodat de lijnen er door heen lopen (hopelijk ook morgen).
v plaat op de mastvoet plaatsen,
- buiskap aan laten passen,
- organizers uitmeten, gaten aftekenen, boren, verstevigen met epoxy en laten drogen.
- organizers opnieuw boren en afmonteren,
- lijnen bestellen,
- lijnen leggen en bevestigen,
- nieuwe zeilen aanslaan,
- single line reefsysteem inmeten en bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:15 #1391087

Hoi,
Woensdagavond 26MEI2022 vertrek st Annaland, Roompotsluis voor over steek naar UK, Lowestoft. Zaterdagmiddag terug.
Zijn er nog anderen in dit forum die dan gaan?
Verder tips/tricks zijn welkom. We gaan met zijn 4en en hebben een paar jaar zeilervaring. En dit wordt onze 1e oversteek.

We horen graag jullie reacties, mvg Iwan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:33 #1391094

Iwan Scholte schreef :
Hoi,
Woensdagavond 26MEI2022 vertrek st Annaland, Roompotsluis voor over steek naar UK, Lowestoft. Zaterdagmiddag terug.
Zijn er nog anderen in dit forum die dan gaan?
Verder tips/tricks zijn welkom. We gaan met zijn 4en en hebben een paar jaar zeilervaring. En dit wordt onze 1e oversteek.

We horen graag jullie reacties, mvg Iwan

Ik niet, maar de vereniging Toerzeilers organiseert wel jaarlijks oversteken naar het VK. De Small Ships Race (SSR) en de Rally naar Lowestoft, maar die starten op 2-6 juni. Er is wel nog een rally naar Ipswich van 26 mei - 3 juni, grote kans dat er wel een paar vertrekken vanuit Zeeland.

ps, toerzeilers heeft ook bijeenkomsten voor de SSR en rally naar Lowestoft om kennis te delen en starters op weg te helpen. Die is komende week 19 mei.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 19:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:36 #1391095

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wat leuk, ik ga met vriendin md Pinksteren vh eerst en ook nog op een klein schip…

Dat is via de Small Ships Race vd Nederlandse vereniging voor toerzeilers. Ik zeg vast iets dat je al weet, maar op hun site staan allerlei tips ook met het oog op veiligheid en uitrusting en misschien ook wel een tocht waar je misschien bij kan aansluiten?. www.toerzeilers.nl

Succes, veel plezier gewenst en laat horen hoe jullie het gehad hebben!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:37 #1391096

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Sorry ik was de laatste met hetzelfde antwoord:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:38 #1391097

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wat voor een schip gaan jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:53 #1391100

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ik wil ook met de Toerzeilers mijn 1e oversteek naar Lowestoft gaan maken. Ik ga samen met m’n vriendin in een Granada 31. Woensdag 1 juni ga ik de boot naar IJmuiden varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:53 #1391101

Hi Thijs, we hebben bij Enjoy een bavaria 36 gehuurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e keer naar Engeland 15 mei 2022 19:59 #1391103

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Nou dan zal de uitrusting mag je aannemen in ieder geval op orde zijn: believe me dat scheelt al heel veel.

Ik ken het vaargebied niet. Veel plezier nogmaals.

En Xander wat leuk, het wordt nog een Dutch invasion daar! Jullie zijn natuurlijk veeeeel sneller daar dan onze kleine zeilende powerbank (die we niet mogen gebruiken), dus zet gerust een biertje voor me koud, he? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.384 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl